Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hij is eerder vervolgd voor een overval op een supermarkt voor zover mij bekend, maar dat heeft niets met terrorisme te maken. De procedure die nu tegen hem loopt gaat inderdaad over het voorbereiden van een terroristisch misdrijf, maar daar is nog geen (tussen)vonnis in geweest afaik. Maar als jij beter op de hoogte bent dan ik dan verneem ik graag welke viermaal hij dan is vrijgesproken, van welke tenlasteleggingen en door welke gerechten. Moet makkelijk te vinden zijn op rechtspraak.nl. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Je weet best dat ik tien jaar niet letterlijk bedoel, waar ik me af en toe aan erger zijn mensen die met van alles en nog wat wegkomen, ondanks dat ze waarschijnlijk hartstikke fout zaten. Die lijst wordt uiteraard aangevoerd door zaken die geschrapt worden wegens vormfouten.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Strafrechters zijn helemaal niet zo inflexibel dat iemand vrij komt vanwege een 'vormfout' zoals de gewone leek dat noemt. Het moet gaan om een fout waardoor de verdachte ernstig in zijn verdedigingsbelang is geschaad. Is dat niet het geval dan corrigeert de rechter die fout gewoon. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat betreft de legitimering: dit levert agenten vrijwel niets op. HEt enige dat ze daarmee kunnen is iemand, die zijn legitimatie niet kan laten zien, meenemen naar het bureau om daar alsnog een boete uit te schrijven. Meer mogen ze niet doen. Mochten ze nu zes uur na je aanhouding niet je persoonsgegevens hebben achterhaald, dan zijn ze verplicht om je te laten gaan - tot zover het 'grote gevaar om opgepakt te worden'. Over het 'grote gevaar veroordeelt te worden op basis van amper bewijs': dat kan simpelweg niet. Je wordt veroordeeld als er voldoende bewezen is geacht, dat je schuldig bent aan het je ten laste gelegde. Zo niet, dan ga je vrijuit. Mijns inziens verandert deze nieuwe terrorismewet hier niets aan. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een opsporingsambtenaar zal je alleen oppakken als daar voldoende aanleiding toe is. Die terrorismewetgeving - of liever: toevoeging van artikels mbt een terroristisch oogmerk - veranderen deze situatie niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anderzijds zou het dom zijn je geld volledig op politieke/sociaal-cultuerele oplossingen in te zetten. De sleutel moet gezocht worden in een combinatie van deze twee strategieën. Laat enerzijds de inlichtingen- en opsporingsdiensten hun werk doen, eventueel met iets meer bevoegdheden, terwijl anderzijds politici zich bemoeien met de sociaal-culturele kant van de zaak. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is overigens anders met de RID, die gedeeltelijk zusterorganisatie van de AIVD is. Hier werken mensen in een dubbelfunctie - soms voor de politie (met opsporingsbevoegdheden), soms voor de AIVD (geen opsporingsbevoegdheden). Overigens zal het allemaal niet zo hard lopen. Ten eerste mag en kan de AIVD dat al geruime tijd (alhoewel voor ieder onderzoek wel toestemming gevraagd dient te worden). Ten tweede hebben ze echt geen personeel over om naar iedereen zo maar onderzoek te doen. Tot slot moet je wel erg schuinmarcheren willen ze je als 'gewone' burger tot onderwerp van onderzoek maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De rechtsstaat is een abstract begrip. De rechtsstaat is een geheel van regels. De enige die dat kunnen afbreken zijn parlement en regering. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
omg, ja joh, heel Nederland is nu prompt een groot Guantanamo Bay geworden en alle politieagenten zijn prompt in martelende sadistische zakken veranderd..
Kritiek en een sceptische zijn prima, maar blijf aub reel.
|
![]() |
mr. G Corstens schrijft in zijn column: 'Een verdenking van een terroristisch misdrijf is al genoeg om iemand twee jaar en drie maanden in voorlopige hechtenis te nemen. Bovendien mogen de processtukken al die tijd geheim worden gehouden voor de verdediging'.
Als dit dus daadwerkelijk gebeurd in Nederland, lijkt het wel op het incident dat in Guantanamo bay gebeurde. Niet het martelen en vernederen, maar dat mensen onterecht voor een paar maanden werden opgesloten wegens verdenking van een terroristisch misdrijf. Het adagium: liever honderd schuldigen vrijgesproken dan één onschuldige veroordeeld. Dit is dus wel zorgwekkend, want als dit gebeurt dan komen er misschien onschuldige mensen in de gevangenis. En daarom is mijn stelling dus ook: Onschuldige burgers worden alleen maar de dupe van de terrorismewet. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Die verhagen moet wel een debiel zijn joah
![]() En tsjah dat hele terrorisme gelul vind ik onzin. Ze hypen het onwijs,maken de wereld bang zodat ze n grotere politie staat kunnen creeren en hopla mensen vinden het nog mooi ook ![]()
|
Verwijderd
|
Wat mij ontzettend tegen de borst stuit vind ik de manier waarop de discussie gevoerd wordt. Geert Corstens is dé autoriteit op het gebied van de Nederlandse strafvordering. De man is lange tijd hoogleraar geweest in Nijmegen en nu raadsheer in de Hoge Raad. Als zo iemand spreekt, dien je te luisteren. Maar nu wordt niet eens ingegaan op zijn argumentatie. Er wordt badinerend gereageerd en gedaan alsof de critici van de huidige terrorismewetgeving allemaal 'in het verleden' leven. Dat is niet alleen vanuit discussieoogpunt zwak, maar ook gewoon hartstikke onbeschoft.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Er zijn zelfs geluiden te horen dat een rechter zich niet mag uitlaten over de wetgevende activiteiten van het parlement, en dat de politiek zich niet mag bemoeien met de rechtspraak, dit in verband met de scheiding der machten.
Corstens' bedenkingen had hij voor zich moeten houden, of anders ontslag moeten nemen als rechter, luidde het standpunt van mijn vriend. (zelf strafadvocaat). Een rechter voert de wetten uit. Als een rechter het er niet mee eens is, moet hij zelf parlementarier worden en de wet veranderen. Ik weet nog niet precies in hoeverre ik mee kan gaan in die redenering. Dat politici en rechters zich niet actief mogen mengen in elkaars vakgebied, daar sta ik achter. Maar dat zij in het openbaar geen uitlatingen mogen doen over deze onderwerpen, als dat niet gaat over individuele gevallen, dan weet ik nog niet of ik wel zo principieel ben. Is het zo erg dat de discussie gevoerd word op een breder terrein dan op straat, in de kroeg of in de het parlement? Zeker nu het parlement het straatniveau nauwelijks nog overstijgt mag de discussie best tot een hoger plan gelicht worden, als mensen met verstand van zaken er hun gefundeerde mening over kunnen uiten. De trias politica staat of valt wel met de kwaliteit van de drie machten. De wetgevende kwaliteit is tegenwoordig dusdanig schreeuwend slecht, dat een tegengeluid hard nodig is, omdat het stomme volk dat die mensen kiest immers geen idee heeft of wat de volksvertegenwoordiging uitkraamt verstandig is of klinkklare nonsens. Juist als rechters er het zwijgen toedoen kan een rechtsstaat afgekalfd worden door sterke mannen en populisten. Van het volk heb ik al heel lang geen hoge pet meer op. Dat algemeen stemrecht is een beetje een mislukking gebleken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wel, hoewel de Wet algemene bepalingen in de loop der tijd een flinke laag stof heeft vergaard is hij nog steeds actueel. De regter moet immers volgens de wet regt spreken en mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der wet beoordeelen. Het gevaar bestaat dat door uitspraken te doen over (te) vergaande maatregelen die bij wet worden geregeld, de rechter een inbreuk mogelijk maakt op de subjectieve onpartijdigheid - en zoals we allemaal weten wordt de toegang tot een onpartijdig en onafhankelijk gerecht gegarandeerd door het EVRM.
Een rechter die in praatprogramma's zegt dat hij sommige wetten te ver vindt gaan wekt natuurlijk wel de indruk een wet toe te passen die hij onbillijk of onrechtvaardig vindt. Dat zou voeding kunnen opleveren voor een wrakingsverzoek door het OM wanneer een terrorismeverdachte moet voorkomen voor zo'n 'softe' rechter. Dat is voor zover ik kan zien het enige argument hiertegen. Een argument vóór dergelijke uitspraken is dat rechter ook burgers zijn die zich mogen uitlaten over politieke zaken, een in de grondwet vastgelegd recht. Het argument van scheiding van machten spreekt mij niet aan. Die scheiding is niet met zoveel woorden vastgelegd in het positieve recht maar berust slechts op (de interpretatie van) een ongeschreven staatkundig beginsel, terwijl vrijheid van meningsuiting wel een grondrecht is. |
![]() |
|
Kan vrijheid van meningsuiting beperkt worden als iemand qualitate qua uitspraken doet?
Had hij het niet beter onder een pseudoniem, de meisjesnaam van zijn moeder ofzo, kunnen publiceren, en niet als raadsheer van de HR? Want inderdaad wekt hij nu de indruk dat de rechterlijke macht de wet niet zal tiepassen, of liever gezegd dat hij dat persoonlijk niet zal doen. Je krijgt dan, zoals in het wilde westen van de Verenigde Staten,het idee van het bestaan van "hanging judges" enerzoijds , en "soft judges" anderzijds, en dan gaan verdachten forumshoppen, en waar blijft dan je goede naam van onpartijdigheid. Ik zie dat probleem wel. Ik zie ook Corstens probleem. Als wetenschapper signaleert hij een misstand, maar als rechter moet hij zijn onafhankelijkheid en onpartijdigheid bewaken. Moet hij er dan het zwijgen toe doen? Hij had inderdaad niet als rechter Geert Corstens moeten spreken, maar gewoon als meester Jan Jansen iets moeten publiceren in het NJB ofzo. Dan was de discussie ook wel op gang gekomen. Er is niets mis met een publieke discussie onder wetenschappers over dit onderwerp, die geluiden bereiken ook heus het parlement en de straat wel. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Bwah. De enige juiste manier is om aandacht te trekken met je eigen naam. Dan komt er meer gewicht aan toe. De Stichting Drugsbeleid wordt ook serieuzer genomen als de naam van prof. mr. J.C.M. Leijten eraan verbonden is dan wanneer de naam van mr. Piet Lut eraan verbonden is.
|
![]() |
|
Dat is het dilemma ja. Omdat het juist de beste wetenschappers zijn die het tot raadsheer bij de Hoge Raad schoppen. En omdat zoveel wetenschappers in ieder geval rechter-plaatsvervanger zijn, (part time rechter, en verder nog gewoon hoogleraar) zouden zij er altijd het zwijgen toe moeten doen. Lastig probleem, waar ik zo gauw geen oplossing voor weet.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb wel de oplossing: domme politici van tegenwoordig moeten gewoon niet zo zeiken en eens volwassen omgaan met kritiek. Je kunt dergelijke maatregelen namelijk wel degelijk verdedigen, zie o.m. de bijdragen van prof. Erwin Müller en prof. Uri Rosenthal, toch ook niet de minsten op het gebied van crisismanagement en conflictbeslechting in diverse media, een maandje of twee geleden. Die leveren inhoudelijke kritiek op critici van het huidige terreurbeleid, want dat zijn ook wetenschappers.
Maar Donner is gewoon een volkomen incompetent jurist. Die weet ook wel dat hij helemaal geen weerwoord heeft tegen iemand als Corstens, gewoon omdat hij het alleen vanuit een onderbuikgevoel doet. |
![]() |
|
Waarom stemt dat stomme volk toch steeds weer op stomme politici? Waarom zijn het nooit verstandige mensen die de politiek inwillen? Waarschijnlijk omdat er toch niemand op ze zou stemmen omdat ze niet goed "liggen"bij Jan jurk, en bij de gevestigde politieke orde van hielenlikkers en tenentrappers.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Amerikanen vrezen big brother gewoonmax | 55 | 27-12-2006 18:17 | |
Al jaren niet meer voorgekomen, maar dit jaar wel: Amnesty bekritiseert Nederland Gatara | 44 | 29-05-2006 11:00 | |
Onpartijdigheid Nederlandse rechters AsianDF | 21 | 01-08-2005 17:11 | |
OM in beroep tegen vrijspraak Samir A. BiL@L | 425 | 19-04-2005 12:36 | |
Nederlandse Jihad sites Nasischijf | 180 | 13-04-2005 15:00 | |
Nieuw Rechts demonstreert tegen weigering congres Hydrogen | 176 | 07-03-2005 17:41 |