Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2002, 21:54
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Havock schreef:

ik leef om beter te worden, no matter what the costs are...
beter in de zin dak fysiek en mentaal zoveel mogelijk uit mezelf probeer te halen.

er zit een god in elk mens, er is iets te behalen in dit leven, en ik zal dat krijgen.
mitsj is helemaal ontroerd door deze prachtige speech
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2002, 22:08
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:
En natuurlijk moet je dit in de context lezen en wat zien we dan?
Het hele vers begint met:

Het vers ja, niet aan het begin van een hoofdstuk.

Citaat:
Gatara schreef:
(Oo.. ik zie hier iets opmerkelijks:[2.28] How do you deny Allah and you were dead and He gave you life? Again He will cause you to die and again bring you to life, then you shall be brought back to Him.
(reincarnatie??? of betekent dit dat ongelovigen die ontkennen dat allah hen tot leven bracht en dus zullen branden in hel -- doodgaan -- weer tot leven gebracht worden door Allah en dan in Allah gaan geloven????))

(O disbelievers!). How can you deny Allah, when you were dead, and gave you life? Then He will cause you die and then restore you to life, and you will return to Him ( to give an account)? (2:28)

Het vers: "when you were dead, and He gave your life. Then He will cause you die and then restore you to life" wordt verder uitgelegd door het vers " They will say: Our Lord: You have made us die twice and you have made us live twice (40:11). Je was eerst slechts stof, voordat God jou gecreeerd had, en dit was de eerste dood. Dan bracht Hij jou tot leven door je te creeren, en dit was het eerste leven. Hij zal dan dat leven wegnemen en naar de graven sturen en dit is de tweede dood. Uiteindelijk zal Hij jou op laten opstaan op de Dag der Wederopstanding om het tweede leven te leven. Er zijn dan twee maal de dood en twee levens en geen reincarnatie.

Citaat:
Gatara schreef:
Dan gaat het verder over Adam en Eva... begrijp alleen niet wie die "WE" zijn..... engelen?

Pluralis Majestatis. In the Qur'an zul je vaak zien dat de eerste persoon enkelvoud, zoals Ik of Mij gebruikt wordt, wanneer Allah spreekt over Zijn liefde, zorg, nabijheid en vergiffenis voor Zijn dienaren. Op een vergelijkbare wijze wordt de eerste persoon meervoud gebruikt, wanneer Allah spreekt over zijn Grootheid, Majesteuze Aard, Glorie, Grote daden of wanneer Hij spreekt over zijn woede voor de zondaars en criminelen. ( dit is gebruikelijk, maar het komt ook andersom voor, afhankelijk van de Surah.)

Citaat:
Gatara schreef:
[2.62] Surely those who believe, and those who are Jews, and the Christians, and the Sabians, whoever believes in Allah and the Last day and does good, they shall have their reward from their Lord, and there is no fear for them, nor shall they grieve.

(zoals ik al zei; (wie zijn overigens de Sabians?))

Het is welbekend dat de Joden en de Christenen twee naties die gerelateerd zijn aan respectievelijk Mozes en Jezus (vzmhb).
Wat de Sabianen betreft, hun zaak was een kwestie van discussie. Sommigen beschreven hen als mensen met de fitra ( pure natuur van de Islam) met geen specifieke religie om te volgen. Anderen zeiden dat de Sabianen diegenen waren die nooit bereikt waren door de boodschap van een profeet. Weer anderen zeiden dat zij mensen waren die zich van het Jodendom afgekeerd hadden om engelen en planeten te aanbidden. Ibn Taymiyya, een islamgeleerde van naam, wiens bewering het meest waarschijnlijke is, zei, zoals het in zijn boek de Confutation of the Logicians staat: " Harran was home to the Saebans. It had the temple of the first cause, temples of the first brain, the absolute soul, Jupiter, Mars, the Sun, as well as that of Venus, Mercury and the Moon. This was their religion before Christianity was known to them. When they knew of Christianity, some of them joined it while others remained non-believers using the site of the current Mosque of Damascus as their big worshipping temple pointed towards the north pole. There were two types of Saebans: (1) Unitarian orthodox (2) polytheist Saebans. It is the first type whom Allah commends in this verse for Allah rewards those who believe in Him and in the Last Day, and do righteous deeds."

Citaat:
Gatara schreef:
En de analfabeten die de het boek niet kunnen lezen, weten dat allah weet wat ze geheim houden en wat allah weet van hen, ondanks dat ze in leugens geloven (omdat ze de bijbel niet kunnen lezen) en maar vermoeden.

Torah.

Citaat:
Gatara schreef:
En dan krijgt mozes zijn apostelen die discussies met hem aangaan, maar mozes vond ze leugenaars en sommige doodde hij (!). Toen zeiden deze apostelen dat ze nu wel in hun harten genezen waren, maar Allah wist wel beter: [2.87] And most certainly We gave Musa the Book and We sent apostles after him one after another; and We gave Isa, the son of Marium, clear arguments and strengthened him with the holy spirit, What! whenever then an apostle came to you with that which your souls did not desire, you were insolent so you called some liars and some you slew.
[2.88] And they say: Our hearts are covered. Nay, Allah has cursed them on account of their unbelief; so little it is that they believe.

Mozes (as), een seriemoordenaar?? . Nee!
De profeet, die het meeste keer wordt aangewend als voorbeeld in de Qu'ran, is de profeet Mozes (as). Naar Mozes' naam wordt gerefeerd in 34 verschillende Surahs ( hoofdstukken).
De desbetreffende Surahs en verzen verschaffen gedetailleerde verslagen over de moeilijkheden met Farao, die begonnen in zijn kindertijd, het kwaadaardige optreden van zijn volk en zijn strijd in het overbrengen van de boodschap aan hun. Zijn onveranderlijke moed onder de meest strikte omstandigheden wordt gepresenteerd met de intentie om een voorbeeld voor mensen te zijn.

Allah beschrijft de kinderen van Israel voor het hooghartig, koppig en arrogant zijn tegenover Zijn profeten en dat zijn alleen maar hun eigen verlangens volgden. Allah brengt ter sprake dat hij Mozes (as) voorzag met de Scripture oftewel de Torah; maar ze veranderden deze, overtraden zijn wetgeving en negeerden de inhoud ervan. Mozes (as) werd gevolgd door een reeks van profeten en boodschappers, die regeerden volgens de Torahs wetgeving, zoals het wordt genoemd in de verzen: Indeed, We did reveal the Torah wherein there was a guidance and a light, by which the prophets who surrendedto Allah judged ( 5:44)
And assurdley We gave Moses the Scripture, and after him messenger after messenger. ( 2:87) en : Then We sent our messengers in succession ( 23:44).
De laatste van deze boodschappers was Jezus (as), zoon van Maria (ra), die met een paar wetten kwam die tegengesteld waren aan die van de Torah. Om deze reden voorzag Allah hem tekenen en wonderen, zoals het opwekken van de doden, het creeren van een gedaante van een vogel en door erin te blazen deze een levende vogel werd. ( dit wonder staat merkwaardig genoeg ook in het Evangelie van Thomas, dat in 1945 opgegraven werd!), met de toestemming van Allah, kon Jezus (as) de zieken genezen en de toekomst weten. We gave Jesus, Son of Mary, the clear miracles ( to serve as proofsof Allah's sovereignty and strengthened him with the Holy Ghost ( the Angel Gabriel) . God ondersteunde Jezus (as) ook met de de aartsengel Gabriel om de oprecht van de boodschap waarmee Jezus (as) gezonden was te bevestigen. Het ongeloof van de kinderen van Israel in Jezus namdaarentgen toe. Hun afgunst en koppigheid vermeerderde, omdat zijn boodschap tegenstrijdig was aan bepaalde delen van de Torah. Hoe dan ook, ze mishandelden de boodschappers op de ergste manieren. In sommige profeten geloofden ze niet, anderen werden afgeslacht, alleen omdat de boodschappen niet pasten bij hun verlangens en omdat de boodschap verschilde van de Torah, die de Joden zelf overtraden. Daarom wordt er gezegd: whenever then an apostle came to you with that which your souls did not desire, you were insolent so you called some liars and some you slew.

Laatst gewijzigd op 17-07-2002 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 22:52
Verwijderd
Citaat:
mitsj schreef:

mitsj is helemaal ontroerd door deze prachtige speech
*wacht nog steeds op applaus*
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 22:57
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Hippielove schreef:
Ik keek vandaag toevallig even naar de Nederlandse Moslimomroep. Er werd een citaat uit de koran voorgedragen waarin stond: "Vrees het vuur dat is klaargemaakt voor de ongelovigen" Ongelooflijk toch dat dit op de Nederlandse publieke omroep wordt uitgezonden? Zeker voor 11 uur, wanneer seks en geweld niet zijn toegestaan. Het valt toch niet te rijmen dat dit soort dingen dan wel gezegd mogen worden.
Wat vinden jullie moet dit kunnen op de Nederlandse publieke omroep? En voor 11 uur?
In dit land hebben we vrijheid van meningsuiting, het allerbelangrijkste grondrecht wat een democratische staat kent.
Dit, in tegenstelling tot wat sommigen menen. Die denken nog steeds dat het artikel 1 het belangrijkste artikel is. Maar dat is uiteraard niet zo.
Zonder vrijheid van meningsuiting kan geen enkele echte democratie bestaan.
Je moet immers vrij zijn om je mening te uiten, ook als die niet past in het gedachtengoed van anderen.
Helaas is die vrijheid de afgelopen tientallen jaren flink geweld aangedaan door lieden met een bepaald gedachtengoed. Maar daar wil ik het niet over hebben.
Deze draad gaat immers over uitspraken van mensen die een totaal andere cultuur hebben dan de onze.
In het verre verleden zijn er mensen geweest die deze cultuur met trompetgeschal hebben binnengehaald
Wij, de Nederlandse burgers, hebben dat allemaal laten gebeuren.
We moeten nu dan ook niet zeuren als er opeens uitspraken door deze lieden worden gedaan die wij niet zo helemaal op prijs stellen.
Eigen schuld, dikke bult. Hadden we maar eerder onze bek open moeten trekken.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2002, 23:00
Joepie
Joepie is offline
Citaat:
Hippielove schreef:

Nah, vind je dat? Het grootste deel van het Nederlandse volk wordt hier beledigt hoor. Als ik zeg dat moslims zullen branden in de hel is dat dus ook oke? Of wordt er dan met 2 maten gemeten en wordt ik aangeklaagd voor discriminatie?
Dat heb jij haarscherp gezien. Sommige mensen in dit land mogen méér zeggen dan anderen ......
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 11:27
AGH
AGH is offline
Dat vind ik niet leuk zeggen!
Informateur Donner heeft ook gevoelens.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 14:58
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Zeg hallo je moest eens weten wie er in de bijbel allemaal naar de hel doorverwezen worden, stelletje hypocrieten.
Oud 18-07-2002, 17:51
REIE
REIE is offline
Ik begrijp die NMO ook niet. Soms kijk ik ernaar, en dan zijn er programma's over Arabie, en andere moslim landen, die heel informatief zijn. Tevens zag ik een programma over het ontstaan van de Islam. Daaruit blijk dat de Islam een mengeling is van het joden-, en christendom plus nog wat andere kleinere godsdiensten!!! Zo zijn er stukken uit de Koran gekopieerd vanuit de Bijbel (van Paulus dacht ik). Er wordt dus dezelfde god aangebeden alleen op verschillende manieren.
Dat was dus zeer leerzaam en verhelderend voor elke moslim die toen keek, maar daarna kwamen ineens van die verzen die je gaat geloven als je ze maar vaak genoeg herhaalt... en da's zeer jammer.

REIE
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 19:04
Hippielove
Hippielove is offline
Citaat:
autodropje schreef:

*vraagt zich af waarom daar geen topic over geopend is*

en de meeste christenen en moslims predikken toch ook geen haat maar vrede en liefde voor elkaar enzo?
Okey,
Je hebt gelijk. Ik had misschien mijn originele post op een positievere manier kunnen schrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 20:48
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ik begrijp die NMO ook niet. Soms kijk ik ernaar, en dan zijn er programma's over Arabie, en andere moslim landen, die heel informatief zijn.

Ja, ik herken dit. Vaak denk ik bij mezelf bij het kijken welke randdebielen de NMO besturen. De programma's zijn vaak rommel, op een keer in het jaar na. Want wat heeft de Arabische mode van nu bijv nou met de islam te maken? Of asielzoekers, die geen verblijfsvergunning hebben gekregen De NMO is niet serieus te nemen als je echt iets over de islam wilt leren.

Citaat:
REIE schreef:
evens zag ik een programma over het ontstaan van de Islam. Daaruit blijk dat de Islam een mengeling is van het joden-, en christendom.

Een voortzetting ja. Dat is logisch, want moslims geloven ook dat de Islam de vervolmaking is van de vroegere godsdiensten.

Citaat:
REIE schreef:
plus nog wat andere kleinere godsdiensten!!!

Welke kleinere godsdiensten? Dat kwam niet aan de orde.

Citaat:
REIE schreef:
Zo zijn er stukken uit de Koran gekopieerd vanuit de Bijbel (van Paulus dacht ik).

Van Paulus nog wel! Paulus heeft zo'n rotzooi gemaakt van de boodschap van Jezus(as) dat hij de plaats van de tweede meest invloedrijke man in de geschiedenis voor zichzelf heeft verdiend!

Er zijn wel wat overeenkomsten tussen de Bijbel en Koran, maar veel zullen het er niet zijn,gezien de corruptie die plaatsgevonden heeft gedurende vele eeuwen in de Bijbel.

Citaat:
REIE schreef:
Dat was dus zeer leerzaam en verhelderend voor elke moslim die toen keek, maar daarna kwamen ineens van die verzen die je gaat geloven als je ze maar vaak genoeg herhaalt... en da's zeer jammer.

Ik had de afleveringen gezien. Wel vond ik het jammer dat er op indirecte manieren dingen werden gesuggereerd.
Ik heb een boek gelezen van een Westerse schrijver die van mening was dat Mohamed de Quran zelf had bedacht, omdat hij erg intelligent was en dichterlijk en charismatisch en hij met iedereen goed overweg kon. En dat idee proefde ik helaas ook toen ik de film was aan het bekijken. En dat vond ik dus heel jammer.

Laatst gewijzigd op 18-07-2002 om 20:50.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 21:12
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Het is allemaal kortzichtig. Waarom zou jouw weg de enige juist zijn?

[edit: 'jouw' is hier niet aanwijzend bedoelt, ik bedoel er niemand in het bijzonder mee. Meer in de zin van 'men']
Ik heb "de" wijsheid niet in pacht. Alleen God is de Alwetende.
Maar God heeft wel een Quran geopenbaard, en ik baseer mijn argumenten op niets anders dan de Quran( en de logica ).
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 21:29
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:

De eenheid van god?

Bedoel daarmee dat "de vader, de zoon en de heilige geest" (de drie-eenheid daarmee niet telt?
Ik snap m niet helemaal.

Ja, het associeren van personen met God, zoals in de drie-eenheid, het hebben van andere goden naast God. Dit is de grootste zonde in de Islam.

Citaat:
Gatara schreef:
Enneh, de laatste profeet; waarom zou je ongelovig zijn als je denkt dat een ander een profeet is (of wordt)?
(is: Jezus, wordt: komt nog bij de Joden)

In de Islam geloof je in ALLE profeten (dus ook Jezus, Mozes etc) van God. Sterker nog, een moslim kan geen moslim zijn wanneer hij bijvoorbeeld niet in Jezus of Mozes (vzmhb) gelooft. Joden en Christenen geloven niet in de profeetschap van Mohammed (saw) en belijden dus Gods religie niet op de juiste manier, zoals het hoort. (vanuit mijn gezichtspunt bekeken).
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 22:24
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Ik snap sowieso niet waarom ze nooit de vrouw aanspreken in deze boeken. Bestaan wij dan niet?

Muhajideen of mis Maroc (waar is zij?? Kom terug!) : please, eplain me waarom er zo over vrouwen wordt gesproken en waarom er geen boek is dat geadresseerd is aan vrouwen.......
ik wil ook meetellen en ik ben GEEN tweederangs burger.
Voorwaar, de Moslims en de Moslima's en de gelovige mannen en vrouwen , de gehoorzame mannen en vrouwen, de waarachtige mannen en vrouwen , de standvastige mannen en vrouwen , de mannen en de vrouwen die nederig zijn, de mannen en de vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en de vrouwen die vasten, de mannen en de vrouwen die hun kuisheid bewaren, de mannen en de vrouwen die Allah vaak gedenken - voor zulken heeft Allah vergiffenis en een grote beloning bereid. ( Koran 33:35)

Dit vers werd geopenbaard na de vraag van profeets vrouw Umm Salamah, die specifiek verzocht te weten waarom de Quran de vrouwen niet noemde.
Het punt was dat je alle referenties in de Quran, die zich in het mannelijke geslacht voordoen, inclusief die refereren naar het hiernamaals, als gelijkwaardig toepasbaar zijn op het vrouwelijke geslacht. Het zou irritant en schoolmeesterachtig zijn om het elke keer weer in volle lengte uit te drukken.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 10:49
Quintus
Quintus is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Ik heb "de" wijsheid niet in pacht. Alleen God is de Alwetende.
Maar God heeft wel een Quran geopenbaard, en ik baseer mijn argumenten op niets anders dan de Quran( en de logica ).
Ik meen me te herinneren dat ook de bijbel in naam van God is geschreven... Of tenminste zoiets

Stel nou dat we allemaal een berg beklimmen, iedere weg gaat naar boven, alleen sommigen via een andere weg dan de rest... Die wegen zijn dan toch ook juist, al vind je jouw weg de beste?

[En weer is 'je' gewoon algemeen ]
Oud 19-07-2002, 13:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Ja, het associeren van personen met God, zoals in de drie-eenheid, het hebben van andere goden naast God. Dit is de grootste zonde in de Islam.

Maar christenen hebben toch geen andere goden? Er is maar 1 god. Er is 1 profeet (Jezus) en er zijn heiligen (en dit zijn geen goden en worden niet aanbeden, maar vereerd)

Citaat:

In de Islam geloof je in ALLE profeten (dus ook Jezus, Mozes etc) van God. Sterker nog, een moslim kan geen moslim zijn wanneer hij bijvoorbeeld niet in Jezus of Mozes (vzmhb) gelooft. Joden en Christenen geloven niet in de profeetschap van Mohammed (saw) en belijden dus Gods religie niet op de juiste manier, zoals het hoort. (vanuit mijn gezichtspunt bekeken).
Ik zie mohammed ook als een profeet die voornamelijk door moslims aanbeden wordt, maar in het christendom wordt er niet over gesproken, nee. Is dit wel het geval bij de islam?
Jullie volgen wel Mohammed boven Jezus. Waarom is dat?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 13:04
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Dit vers werd geopenbaard na de vraag van profeets vrouw Umm Salamah, die specifiek verzocht te weten waarom de Quran de vrouwen niet noemde.
Het punt was dat je alle referenties in de Quran, die zich in het mannelijke geslacht voordoen, inclusief die refereren naar het hiernamaals, als gelijkwaardig toepasbaar zijn op het vrouwelijke geslacht. Het zou irritant en schoolmeesterachtig zijn om het elke keer weer in volle lengte uit te drukken.
Ok,.. maar als vrouw zijnde voel ik me hierdoor wel totaal niet aangesproken.
Alsof het een mannenaangelegenheid is.

Jammer dat sommige mensen dit ook zo zien (ik denk hierbij aan de fundamentalisten als de Taliban.)
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 14:14
PimpDude86
PimpDude86 is offline
Effe tussendoor...misschien voor een beetje opheldering:

http://www.overgave.com/misverstande...icht_islam.htm
Oud 19-07-2002, 22:50
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Quintus schreef:

Ik meen me te herinneren dat ook de bijbel in naam van God is geschreven... Of tenminste zoiets

Stel nou dat we allemaal een berg beklimmen, iedere weg gaat naar boven, alleen sommigen via een andere weg dan de rest... Die wegen zijn dan toch ook juist, al vind je jouw weg de beste?

[En weer is 'je' gewoon algemeen ]
Kijk, als je met "die wegen zijn dan toch ook juist" bedoelt, dat andere religies gerespecteerd moeten worden, dan ga ik ermee akkoord. Maar als ik zou zeggen dat niet-moslims naar de hemel kunnen gaan, al zouden ze niet in de Islam geloven, dan zou dat pure zelfbedrog zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 23:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Kijk, als je met "die wegen zijn dan toch ook juist" bedoelt, dat andere religies gerespecteerd moeten worden, dan ga ik ermee akkoord. Maar als ik zou zeggen dat niet-moslims naar de hemel kunnen gaan, al zouden ze niet in de Islam geloven, dan zou dat pure zelfbedrog zijn.
Maar wat versta je nu precies onder "niet in de islam geloven"?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 23:25
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Maar christenen hebben toch geen andere goden? Er is maar 1 god.

En wat is de 3-eenheid dan?

Citaat:
Gatara schreef:
Er is 1 profeet (Jezus)

In het Christendom is Jezus God of de zoon van God.

Citaat:
Gatara schreef:
Ik zie mohammed ook als een profeet die voornamelijk door moslims aanbeden wordt, maar in het christendom wordt er niet over gesproken, nee.

Moslims aanbidden de profeet Mohammed (saw) niet , maar Allah. Mohammed waarschuwde keer op keer op hem niet te aanbidden, zoals de Christenen Jezus aanbidden.

Citaat:
Gatara schreef:
Is dit wel het geval bij de islam?

Ja, de Quran eert de machtige boodschapper van God en de moslims zijn in de afgelopen 1400 jaar niet tekort geschoten in om hetzelfde te doen. Er is geen enkele in diskrediet brengende aanmerking in de gehele Quran , waarmee zelfs de meest afgunstige onder de Christenen er zijn voordeel mee kan uithalen.

Citaat:
Gatara schreef:
Jullie volgen wel Mohammed boven Jezus. Waarom is dat?

Jezus(as) en Mohammed (saw) zijn volkomen gelijkwaardig, zoals God dat ook tegen de moslims in de Quran zegt. We maken geen onderscheid tussen de boodschappers. Alleen hun taken verschilden. Jezus(as) kwam voor de kinderen van Israel en Mohammed (saw) kwam voor de gehele mensheid. Willen we de Islam volgen, dan moeten we ons wenden tot het leven van Mohammed (saw).

Laatst gewijzigd op 19-07-2002 om 23:28.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 00:00
Joostje
Joostje is offline
heilige drieeenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest. Jezus als zoon van God. (Wie of wat is die heilige geest trouwens?). God zou zich volgens de Qor'aan (of hoe je t spellen wilt) niet vernederen om een aards kind te verwekken. Daarnaast zegt Jezus: Hij is uw en mijn heer, enz.

Verder zegt de Qor'aan ook iets in de trent van: Degene die In Alla gelooft en goede daden verricht komt in de hemel.

Wat betreft de positie van vrouwen: vrouwen in de islam worden in zekere zin beschouwt als minder waard dan de mannen (kijk bijvoorbeeld naar de verdeling van erfenissen, en naar getuigen bij het uitlenen van geld.
btw ik ben pas bij hoofdstuk 6, dus ik weet nog niet echt ales ervan
Oud 20-07-2002, 09:01
Gatara
Gatara is offline
Waar denk je dat het volgende uitkomt?

"Oude mannen moeten nuchter zijn, waardig, bezadigd, gezond in het geloof, de liefde en de volharding. Oude vrouwen eveneens, priesterlijk in haar optreden, niet kwaadsprekend, niet verslaafd aan veel wijn, in het goede onderrichtende, zodat zij de jonge vrouwen opwekken man en kinderen lief te hebben, bezaidgd, kuis, huishoudelijk, goed en haar man onderdanig te zijn, opdat het woord Gods niet gelasterd worde."

En dit dan:
"God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt; wanneer die komt, zal Hij ons alles verkondigen. Jezus zeide tot haar: Ik, die met u spreek, ben het.
En daarop kwamen zijn discipelen en ware verbaasde, dat Hij met een vrouw in gesprek was, en toch zeide niemand: Wat zoekt Gij, of: Waarom spreekt Gij met haar?"

Nou moe.....

Weet je,..
ik heb het gevoel dat alle idioten er gewoon geen bal van begrijpen wat god bedoelt in het boek...
dat blijkt ook hier wel uit.
Hoe kan ik dan vertrouwen op dat boek dat door zulke idioten geschreven is "uit naam van"? Hoe kan ik erop vertrouwen dat het inderdaad zo is, zoals God het bedoelt heeft?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 12:46
Gatara
Gatara is offline
Hebben jullie overigens vandaag naar de NMO gekeken? Was een erg interessante reportage over moslims in Zuid-Afrika

Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 14:45
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
mitsj schreef:

direct niet nee , maar als je zegt 'alle ongelovigen gaan naar de hel' dan lijdt het uiteindelijk niet tot liefde.
ik bedoel dat ze dat bijna nooit zeggen. Over het algemeen word er zover ik weet veeeeel meer aandacht besteed aan naaste liefde ed en maar een heel klein beetej aan dingen als niet gelovige die naar de hel gaat. Veruit het meeste wat ik gehoord heb ging iig over iets overhebben voor je medemens enzo.
Oud 21-07-2002, 17:26
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Maar wat versta je nu precies onder "niet in de islam geloven"?
Het afwijzen van en ongehoorzaam zijn aan de voorschiften van Allah, welke Hij geopenbaard heeft via de laatste profeet Mohammed(saw).

Laatst gewijzigd op 21-07-2002 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 17:28
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Het afwijzen van en ongehoorzaam zijn aan de voorschiften van Allah, welke Hij geopenbaard heeft via de laatste profeet Mokammed(saw).
Valt hier iemand die niet godsdienstig is onder, en wat zijn dan de gevolgen voor deze persoon?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 17:38
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joostje schreef:
heilige drieeenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest. Jezus als zoon van God.

Dat is dus niet verenigbaar met het monotheisme.

Citaat:
Joostje schreef:
(Wie of wat is die heilige geest trouwens?)

Ik beredeneer het simpel:

God is God.
Jezus (as) is een profeet.
De Heilige Geest is de aartsengel Gabriel.

Er bestond helemaal geen drie-eenheid in het Christendom. Deze is pas in de 4de eeuw geintroduceerd.

Citaat:
Joostje schreef:
God zou zich volgens de Qor'aan (of hoe je t spellen wilt) niet vernederen om een aards kind te verwekken. Daarnaast zegt Jezus: Hij is uw en mijn heer, enz.

He said: ( the angel says in replay) "Even so: Allah creathet what He willeth, when He decreed a plan, He but saith to it, be, and it is!

Dit is het moslimconcept van de geboorte van Jezus. Om een Jezus zonder een menselijke vader te creeren, hoeft God het alleen maar te willen.

Citaat:
Joostje schreef:
Verder zegt de Qor'aan ook iets in de trent van: Degene die In Alla gelooft en goede daden verricht komt in de hemel.

Meerdere malen.

Citaat:
Joostje schreef:
kijk bijvoorbeeld naar de verdeling van erfenissen, en naar getuigen bij het uitlenen van geld.

Weet je ook waarom dit zo is?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 17:46
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Valt hier iemand die niet godsdienstig is onder, en wat zijn dan de gevolgen voor deze persoon?
Iemand die de Islam niet belijdt, terwijl hij de kans had in zijn leven om de Islam te acepteren, zal na zijn dood een eeuwige straf ondergaan.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 18:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Iemand die de Islam niet belijdt, terwijl hij de kans had in zijn leven om de Islam te acepteren, zal na zijn dood een eeuwige straf ondergaan.
Vind je het dan gek dat mensen wantrouwig worden bij dit fanatieke gewauwel? Ik ben niet godsdienstig, en heb dus ook absoluut niet de behoefte aan dit soort gezeur.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 18:40
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Vind je het dan gek dat mensen wantrouwig worden bij dit fanatieke gewauwel? Ik ben niet godsdienstig, en heb dus ook absoluut niet de behoefte aan dit soort gezeur.
Als je er geen behoefte aan hebt , waarom vraag je er dan naar? Hou je kop dan gewoon dicht.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 20:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Het afwijzen van en ongehoorzaam zijn aan de voorschiften van Allah, welke Hij geopenbaard heeft via de laatste profeet Mohammed(saw).
Maar die zijn onderhevig aan verschillende interpretaties :/
Hoe moet je nu weten welke de juiste is?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 20:30
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Maar die zijn onderhevig aan verschillende interpretaties :/
Hoe moet je nu weten welke de juiste is?
Er zijn duidelijke richtlijnen voor de moslim. Geloofsbelijdenis, 5 keer per dag bidden, vasten in de ramadan, het geven van armenbelasting, geen alcohol, geen varkensvlees, niet gokken etcetera. Dit stelsel van geboden en verboden is duidelijk in de Quran en de overleveringen te vinden! Daar ontkom je niet aan.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 20:33
Joostje
Joostje is offline
Weet je ook waarom dit zo is? (zei mujahedeen)

nee, leg aub uit?
Oud 21-07-2002, 21:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Er zijn duidelijke richtlijnen voor de moslim. Geloofsbelijdenis, 5 keer per dag bidden, vasten in de ramadan, het geven van armenbelasting, geen alcohol, geen varkensvlees, niet gokken etcetera. Dit stelsel van geboden en verboden is duidelijk in de Quran en de overleveringen te vinden! Daar ontkom je niet aan.
Dat is waar.
Maar hoe weet je nu hoe je moet gedragen ten opzichte van dingen uit de moderne tijd?
de huidige muziek, de huidige technologie, etc..?

En er worden ook verschillende interpretaties gegeven aan de rol van de vrouw binnen de islam, bv..
Welke is nu de juiste?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 21:57
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

er zijn duidelijke richtlijnen. dit betekent echter niet dat je je er per se aan moet houden om in de hemel terecht te komen. alla is barmhartig, vergevingsgezind. Verder, zoals Gatara al zei, de situatie is veranderd in vergelijking met die van 620 (?) NC
Oud 23-07-2002, 19:25
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Als je er geen behoefte aan hebt , waarom vraag je er dan naar? Hou je kop dan gewoon dicht.
Oh, ik snap het al. Je mag alleen meediscussieren als je hard roept dat de islam exact gelijk is aan bijv. het christendom.

Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 19:53
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Oh, ik snap het al. Je mag alleen meediscussieren als je hard roept dat de islam exact gelijk is aan bijv. het christendom.

Is dit jouw manier van discussieren dan? Uitlokken en dan proberen iemand af te kraken?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 19:56
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Weet je ook waarom dit zo is? (zei mujahedeen)

nee, leg aub uit?
Het is de bruidschat en de verplichte alimentatie, die het deel van de vrouw reduceert.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Het is de bruidschat en de verplichte alimentatie, die het deel van de vrouw reduceert.
hoe bedoel je dat?
in de koran staat toch duidelijk dat vrouwen bij erfenissen minder krijgen dan mannen, en dat bij het uitlenen van geld 2 mannen of 1 man en twee vrouwen getuige moeten zijn.
Oud 23-07-2002, 20:27
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Dat is waar.
Maar hoe weet je nu hoe je moet gedragen ten opzichte van dingen uit de moderne tijd?
de huidige muziek, de huidige technologie, etc..?

Het uitwerken van moslimprincipes wordt ijtihad genoemd. Dit betekent moderne rede en oordeel gebruiken om tot de conclusie te komen dat het meest in overeenkomsting is met de geest van de Quran en de overleveringen.

Citaat:
Gatara schreef:
En er worden ook verschillende interpretaties gegeven aan de rol van de vrouw binnen de islam, bv..
Welke is nu de juiste?

Vrouwen worden voornamelijk gezien als huisbewaarsters.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 20:52
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joostje schreef:
er zijn duidelijke richtlijnen. dit betekent echter niet dat je je er per se aan moet houden om in de hemel terecht te komen.

Hoe bedoel je dat?

Citaat:
Joostje schreef:
alla is barmhartig, vergevingsgezind.

Ja, maar dat betekent niet dat je bijv. 5 maal per dag niet hoeft te bidden.

Laatst gewijzigd op 23-07-2002 om 20:55.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 21:17
Joostje
Joostje is offline
ik bedoel te zeggen dat er weliswaar richtlijnen zijn, maar dat die niet per se streng moeten worden nageleefd.
Oud 23-07-2002, 22:07
mitsj
mitsj is offline
idd , je moet niet alles in de koran letterlijk nemen.
of geloof jij dat mensen uit zand zijn ontstaan en dat mensen met mieren kunnen praten en dat de aarde in twee dagen is gemaakt en nog een waslijsje met van zulk soort dingen ?

koran is een product van eeuwen geleden en is door mohammed en zn vriendjes toen dr tijd gemaakt met de kennis die men toen had. Als mohammed en co nu had geleefd had de koran er heel anders uitgezien.

Laatst gewijzigd op 23-07-2002 om 22:15.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 19:31
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
mitsj schreef:
idd , je moet niet alles in de koran letterlijk nemen.
of geloof jij dat mensen uit zand zijn ontstaan en dat mensen met mieren kunnen praten en dat de aarde in twee dagen is gemaakt en nog een waslijsje met van zulk soort dingen ?

koran is een product van eeuwen geleden en is door mohammed en zn vriendjes toen dr tijd gemaakt met de kennis die men toen had. Als mohammed en co nu had geleefd had de koran er heel anders uitgezien.
dat heb ik helemaal niet gezegd. ik zei juist dat in de koran niet staat dat men per se alle richtlijnen streng moet naleven.
Oud 24-07-2002, 19:45
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ik bedoel te zeggen dat er weliswaar richtlijnen zijn, maar dat die niet per se streng moeten worden nageleefd.
Wat hoeft niet streng nageleefd te worden volgens jou?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 22:15
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
dat heb ik helemaal niet gezegd. ik zei juist dat in de koran niet staat dat men per se alle richtlijnen streng moet naleven.
nee dat heb jij idd niet gezegd. dat was gewoon een aanvulling van mijn gedachten.

jammer genoeg krijg ik daar nooit geen reactie op.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2002, 22:37
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

Wat hoeft niet streng nageleefd te worden volgens jou?
ongeveer alle regels die in d ekoran staan behalve dan dat je in Alla moet geloven en dat je goede daden moet verrichten
Oud 25-07-2002, 13:16
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
mitsj schreef:
jammer genoeg krijg ik daar nooit geen reactie op.
Wat zit je dan altijd te zeuren?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 13:56
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joostje schreef:

ongeveer alle regels die in d ekoran staan behalve dan dat je in Alla moet geloven en dat je goede daden moet verrichten
Huh? Nee, ik dacht het niet. De Koran is universeel in zijn toepassing!

Laatst gewijzigd op 25-07-2002 om 14:00.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 18:51
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Wat zit je dan altijd te zeuren?
ik vroeg me af of de logica die je van allah hebt gekregen sterker is dan de stomme ideeen die je cultuur allemaal in je kop heeft gepropt.

en mag ik alsteblieft een antwoord erop ,ik ben harstikke nieuwsgierig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten