Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2005, 19:57
LoveGirl212
LoveGirl212 is offline
Hallo iedereen,
Ik zou graag een boek (of meerdere) lezen over iemand die een relatie heeft met een oudere man/vrouw. (En dan bedoel ik niet 5 of 6 jaar ouder, maar meer 15-20-... jaar ouder.)
Het lijkt me een interessant onderwerp
Ik heb ook de zoekfunctie al gebruikt, maar vind niet direct iets bruikbaars.
Dus heeft er iemand al een boek gelezen (of zelf een verhaal geschreven aangezien er hier toch wel goede schrijvers zitten, als ik zo een paar verhalen lees), willen jullie dan ff de titel en/of auteur hier zetten?
Thx!
LoveGirl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2005, 19:59
duivelaartje
duivelaartje is offline
Kathy's dochter - Tim Krabbe, gaat over een 'oude' man die een relatie heeft met de dochter van zijn vroegere ex-vriendin. Redelijk groot leeftijdsverschil.

Dat is het eerste wat me te binnen schiet.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:07
LoveGirl212
LoveGirl212 is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 07-03-2005 @ 20:59 :
Kathy's dochter - Tim Krabbe, gaat over een 'oude' man die een relatie heeft met de dochter van zijn vroegere ex-vriendin. Redelijk groot leeftijdsverschil.

Dat is het eerste wat me te binnen schiet.
Oké thx zal er zeker eens naar zoeken in de bib

Nog mensen?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:16
Isiyanka
Isiyanka is offline
De dwaas op z'n kop, weet even niet wie het geschreven heeft 't Is meer een kinderboek en ook niet echt hoge kwaliteit, vrees ik, maar ik vond het toch wel mooi. Ik heb het in de uitverkoop bij de Slegte gekocht dus ik weet niet of het nog te vinden is
Oud 07-03-2005, 20:17
away
away is offline
Katarina von Bredow - Onmogelijk verliefd

Verliefd op de vader van je beste vriendin. Dat overkomt de negentienjarige Elin. Tijdens een schrijfcursus leert ze Paul op een heel andere manier kennen. Hij is niet langer Tessa's vader plotseling is hij een man die haar klamme handen en verwarde gedachten bezorgt. Maar Paul is getrouwd en langzaam realiseert Elin zich dat haar verliefdheid onmogelijk is.

Tessa de Loo - Het rookoffer (1987)

In Het rookoffer, een verrassend opgebouwde novelle die oorspronkelijk in 1987 als Boekenweekgeschenk verscheen, wordt de tragische liefde beschreven van een middelbare scholier en een lerares die ongeveer tweemaal zo oud is als hij. Het is de vrouw die ten slotte het onderspit delft. Ze wordt bespot, verraden en in de steek gelaten - haar gedrag vindt geen genade.
Oud 07-03-2005, 20:18
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
away schreef op 07-03-2005 @ 21:17 :

Verliefd op de vader van je beste vriendin. Dat overkomt de negentienjarige Elin. Tijdens een schrijfcursus leert ze Paul op een heel andere manier kennen. Hij is niet langer Tessa's vader plotseling is hij een man die haar klamme handen en verwarde gedachten bezorgt. Maar Paul is getrouwd en langzaam realiseert Elin zich dat haar verliefdheid onmogelijk is.
O ja, die heb ik ook gelezen en die is heel mooi.
Oud 07-03-2005, 20:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh ja, die onderste heb ik ook gelezen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:30
away
away is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 07-03-2005 @ 21:18 :
O ja, die heb ik ook gelezen en die is heel mooi.
Heb je ook 'ik en mijn broer' gelezen? Die is van dezelfde schrijfster en nóg mooier.
Oud 07-03-2005, 20:52
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
away schreef op 07-03-2005 @ 21:30 :
Heb je ook 'ik en mijn broer' gelezen? Die is van dezelfde schrijfster en nóg mooier.
Ik en mijn broer? Nee, maar die zal ik een keertje opzoeken in de bieb.
Oud 07-03-2005, 20:55
Verwijderd
oesters van Rascha Peper

Olga is bijna twintig als ze kennis maakt met Frank de Winter. Ze voelt zich meteen aangetrokken tot de zestigjarige kunsthandelaar. Dat gevoel is wederzijds en de twee krijgen een verhouding. Het grote leeftijdsverschil maakt de relatie echter nogal gecompliceerd. En als Olga een andere man leert kennen, wordt het nog lastiger. Zeker als deze laat blijken dat hij graag met haar wil trouwen. Nu moet Olga kiezen tussen haar minnaars. Zelfs vele jaren later heeft deze zware beslissing nog invloed op haar leven.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 21:15
Flshman
Flshman is offline
Hè, die wilde ik nét noemen
Aardig boek.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 11:35
vivere
vivere is offline
Misschien is de voorlezer van Bernhard Schlink wat voor je.

Door puur toeval ontmoet Michael Berg de twintig jaar oudere tramconductrice Hanna met wie hij een intense liefdesrelatie krijgt. Het bijzondere is dat Michael haar, tussen het vrijen en het douchen door, altijd voorleest. Hoewel alles aardig lijkt, is er met Hanna iets aan de hand, iets wat duister is en kwetsbaar. Ze laat niets los over haar verleden en op een dag is ze spoorloos verdwenen.

Het gaat niet alleen over de liefdesrelatie maar ook over schuld en schaamte. Maar het is absoluut een fantastisch boek!
Oud 12-03-2005, 18:19
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:

Gisteren even gehaald bij de bieb (niet toevallig nee, net als 'Het rookoffer' en 'Kathy's dochter') en afgelopen avond even gelezen. Het is een heerlijk leesbaar boek, weinig tekst, en zo uit (3 uurtjes, hooguit, maar da's in mijn geval). 'Het rookoffer' is weer een ander verhaal, sowieso vanwege het uitgangspunt, maar ook vanwege de manier van vertellen (van het einde naar het begin) waardoor het al wat lastiger wordt. Daarentegen is het een dun boekje, ik ben er al bijna doorheen.
Oud 12-03-2005, 19:38
Verwijderd
Vladimir Nabokov - Lolita.

Misschien niet precies wat je zoekt, omdat het een merkwaardige relatie is, maar het schrijven van Nabokov maakt dat alles weer meer dan goed.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 19:57
eztah
eztah is offline
'Oesters' van Rasha Peper

Over een studente van twintig die een relatie krijgt met een kunstenaar van zestig jaar oud. Het verhaal bestaat uit twee lijnen: een over haar relatie met de kunstenaar en de ander speelt zich 20 jaar later af terwijl ze terugblikt op haar relatie.
Naar mijn mening een boek wat zeker de moeite waard is te lezen, goed geschreven, mooi verhaal..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 20:11
forthemoon
forthemoon is offline
fortune's rocks van Anita Shreve
ik vind het een prachtig boek, heb hem in het engels gelezen.

de vertaling heet: Het verlangen

De geheime liefdesaffaire tussen een jong meisje en een oudere man aan het eind van de negentiende eeuw heeft verstrekkende gevolgen voor iedereen die daarbij betrokken is.
Oud 12-03-2005, 20:17
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Kathy's dochter was echt smerig, niet lezen! 20 keer na elkaar klaarkomen is mij wat teveel.

Anders dan alle anderen is een c- boek over een meisje van 16 die een relatie krijgt met iemand van in de 40. Ik weet de schrijfster (ja ik weet wel dat het een schrijfster was) niet meer, dus dat zou je op moeten zoeken.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 21:15
welle
welle is offline
Citaat:
away schreef op 07-03-2005 @ 21:30 :

Ja, die heb ik gelezen. Die is mooi inderdaad!
Het rookoffer ken ik trouwens ook, dat is wel een leuk boekje, maar ik vond hem niet heel bijzonder..
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 20:27
Koetjeboo
Koetjeboo is offline
het rookoffer - tessa de loo
(gaat over een docente frans die wat krijgt met haar -havo- leerling)
ook een redelijk leeftijdsverschil (denk ik)
en 't is "achterstevoren" geschreven... maakt het extra leuk om te lezen...
o en ik weet er nog wel 1 (maar da's een fantasy boek, maarja je had er geen genre bijgezet)
de kronieken van aurian - maggy furey
over een vrouw die een relatie krijgt met de man die haar vroeger heeft helpen opvoeden (niet d'r vader! want da's ranzig) verder weet ik 't ff niet...
Oud 20-03-2005, 11:11
Dott
Dott is offline
Citaat:

Tessa de Loo - Het rookoffer (1987)

In Het rookoffer, een verrassend opgebouwde novelle die oorspronkelijk in 1987 als Boekenweekgeschenk verscheen, wordt de tragische liefde beschreven van een middelbare scholier en een lerares die ongeveer tweemaal zo oud is als hij. Het is de vrouw die ten slotte het onderspit delft. Ze wordt bespot, verraden en in de steek gelaten - haar gedrag vindt geen genade. [/B]
die heb ik gelezen.. moeilijk boek!!! heel ingewikkeld.. maar wel mooi als je eenmaal wete hoe het in elkaar steekt
Oud 20-03-2005, 15:49
Charlottetje
Charlottetje is offline
(kom ik weer eens op het forum, zie ik een topic waarvan ik denk dat ik er wat aan toe kan voegen, zijn alle titels die ik ken al genoemd
Oud 25-03-2005, 22:17
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Simoen schreef op 12-03-2005 @ 21:17 :
Kathy's dochter was echt smerig, niet lezen! 20 keer na elkaar klaarkomen is mij wat teveel.

Ik dacht dat ik gewoon nog niet ver genoeg was in dat boek, maar nu ik hem uit heb... zo vaak en expliciet kwam het er toch niet in voor? Ik ken wel meer beschrijvende schrijvers, zeg maar....

Charlotte
Oud 25-03-2005, 22:30
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 25-03-2005 @ 23:17 :
Ik dacht dat ik gewoon nog niet ver genoeg was in dat boek, maar nu ik hem uit heb... zo vaak en expliciet kwam het er toch niet in voor? Ik ken wel meer beschrijvende schrijvers, zeg maar....

Charlotte
Ik heb 'm ook gelezen, en wat Simoen zegt is niet waar. Het is 16 keer
Oud 26-03-2005, 09:54
Roosje
Roosje is offline
Ga je dat serieus tellen?
Oud 26-03-2005, 17:51
Verwijderd
Ik heb ook even een vraagje over een boek wat ik zoek en ik vond het een beetje overbodig daar een nieuw topic voor te maken. Laatst lag bij de bruna een boekje van een vader die zijn kind had verloren.

Op de achterkant stond zoiets van: "Als je je man verliest ben je weduwe, als je je vrouw verliest ben je weduwnaar, als je je ouders verliest ben je wees, maar hoe heet je als je je kind verliest?"

Het boekje lag er de volgende dag niet meer en de kassière kon me ook niet helpen, iemand enig idee welk boek ik bedoel? Wil hem wel graag lezen namenlijk.

Bedankt alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2005, 18:03
Verwijderd
Bibliotheek
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 18:20
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 26-03-2005 @ 10:54 :
Ga je dat serieus tellen?
Ik citeer:

"Die nacht kwam ze zestien keer klaar."

Nie zo moeilijk, toch?

En serieus, wat denk je wel niet van me!!!
Oud 26-03-2005, 18:22
away
away is offline
@ Mijns.

Deze bedoel je denk ik:

Schaduwkind
Door P.F. Thomese
Oud 27-03-2005, 12:59
Verwijderd
Citaat:
away schreef op 26-03-2005 @ 19:22 :
@ Mijns.

Deze bedoel je denk ik:

Schaduwkind
Door P.F. Thomese

Ja! Dat was 'm thnx!
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 19:21
lautie
lautie is offline
Rico's vleugels van Rascha Peper toch ook: de oudere man met de jongen die komt helpen de schelpen sorteren?
Oud 31-03-2005, 14:30
Saarah
Saarah is offline
Ik zoek ook een boek:
Het gaat over jongens die stranden op een onbewoond eiland, en dan moeten overleven ofzo. Er komt ook iets in met een everzwijn geloof ik, en ik geloof ook dat het al een redelijk oud boek is, en redelijk bekend.
Weet iemand welk ik bedoel?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 14:02
Shinosu
Shinosu is offline
Citaat:
lautie schreef op 27-03-2005 @ 20:21 :
Rico's vleugels van Rascha Peper toch ook: de oudere man met de jongen die komt helpen de schelpen sorteren?
Heb ik ook gelezen... Ik vond het een heel goed boek. Je krijgt een beetje sympathie voor die oudere man, hoewel je weet dat het onacceptabel gedrag is.
Het einde vond ik wel vaag, maar ik ga het hier niet verklappen.
Oud 02-04-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
lautie schreef op 27-03-2005 @ 20:21 :
Jep.
Ik vond het een ranzig rotboek, maar misschien vindt TS het een leuk boek.

Rico's vleugels - Rascha Peper

Het rijke echtpaar Eduard en Cecile Rochèl probeert in een afgelegen villa zijn werelberoemde schelpencollectie op orde te brengen, voordat ze deze overdragen aan een museum.

Het afscheid lijkt een ode aan de oceaanschatten te worden... totdat de veertienjarige brommerfanaat Rico opduikt. Al snel weet hij de zwijgzame Eduard tot een passie te brengen waaraan deze zich met huid en haar overlevert. Rochèls allesverterende verliefdheid heeft dramatische gevolgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten