Oud 09-03-2005, 19:23
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
wat vinden jullie?

ik heb me dood gelachen om mijn schooldirecteur. 'Ja, jullie moeten over, want nu blijft 55% zitten en dan gaat de school faiiet''whahahaa heerlijk zo'n gefrusteerde directeur
__________________
move your body next to me
Advertentie
Oud 09-03-2005, 19:29
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ja ik vind dat de tweede fase aan vervanging toe is, maar niet omdat in jouw klas 55% blijft zitten Eigenlijk meer omdat ik dood op ben van al die toetsweken en vandaag zelfs een black-out heb gehad bij natuurkunde, wat ik nota bene ga studeren. Maar ja dat zat er ook aan te komen
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 09-03-2005, 19:38
Lough Nacorra
Avatar van Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
Ik vond de tweede fase ook kut, maar dat kwam omdat ik niet zo houd van zelf-werkzaamheid. Dat kan ik namelijk niet. Iemand moet het voorkauwen voor mij.
__________________
Ni heolas go haontios | We don't fight for Nature, we're Nature fighting back
Oud 09-03-2005, 19:47
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
De gedachte achter de Tweede Fase is zo gek nog niet. Het zorgt voor een betere aansluiting naar het academisch onderwijs. Alleen dient het nog aangepast en bijgeschaaft te worden. Bv: betere en meer profielen; meer vakken verplicht stellen en de studielast kan ook wel zwaarder.
Oud 09-03-2005, 19:50
Verwijderd
Die 55% moet gewoon harder werken.

De 2e fase is een systeem wat zeker niet mijn voorkeur heeft, maar het is wel heel makkelijk om het systeem de schuld te geven van het feit dat heel veel mensen niet intelligent genoeg zijn of niet hard genoeg werken om naar de volgende klas over te gaan. Zoek het eerst eens bij jezelf, want bij mij op school redt het meerendeel het wel in de 2e fase.

Overigens ben ik van mening dat die belachelijke deelvakken, het profielwerkstuk en de overvloed aan PO's moeten per direct afgeschaft moeten worden. Voor de rest is de filosofie erachter aardig, alleen de uitwerking zuigt.

Laatst gewijzigd op 09-03-2005 om 19:55.
Oud 09-03-2005, 19:53
Merg
Avatar van Merg
Merg is offline
Goed idee, foute stof. Ze kunnen geen doodsaaie stof gaan aanbieden met zelfwerkzaamheid. Je moet mensen wel stimuleren. Andere vakken enzo. Psychologie, sociologie, taalwetenschap, ofzo. Dingen die pubers willen weten. Rappologie. Whatever, laat ze een beetje fun hebben.
__________________
You know what I mean when I say that I'll be there. Dai yahng sia yahng.
Oud 09-03-2005, 19:56
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-03-2005 @ 19:50 :
Overigens ben ik van mening dat die belachelijke deelvakken, het profielwerkstuk en de overvloed aan PO's moeten per direct afgeschaft moeten worden. Voor de rest is de filosofie erachter aardig, alleen de uitwerking zuigt.
Ik denk dat het PWS juist wel goed is, om een soort afsluitend werkstuk te hebben. Maar misschien komt het omdat wij al een soort van PWS-oefenweken hebben enzo waarin je met verschillende vakken een verslag moet maken van een onderzoek wat je in die week doet.

Daarnaast denk ik dat de tweede fase opzich wel een goed idee is, alleen dat ze er teveel in proppen waardoor het niet te doen is als je niet gedisciplineerd werkt.
Oud 09-03-2005, 19:57
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ik vind wel dat het dieper mag en minder breed. Vakken als ANW en CKV hebben nauwelijks een meerwaarde. Daarnaast is de stof veel te oppervlakkig geworden, vooral bij de exacte vakken. De gedachte van zelfstandigheid spreekt mij wel aan en moet ook verder doorgevoerd worden vind ik.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 09-03-2005, 20:05
PardonMe
Avatar van PardonMe
PardonMe is offline
Ik denk dat de 2e fase helemaal zo gek nog niet is, maar dan moet er ook echt meer gedaan worden aan die zelfwerkzaamheid..
Toen ik nog op het vwo zat (ook 2e fase) kreeg ik gewoon nog elke les huiswerk op wat ik voor de volgende les moest maken, alleen dan in de vorm van een planning. En er stond nog steeds een docent voor de klas die de hele les aan het praten was.
Nog steeds geen zelfstandigheid dus.

Misschien dat leerkrachten eens wat moeten experimenteren met inductieve werkvormen zoals het probleem gestuurd onderwijs. Dan hebben leerlingen wellicht ook echt het idee dat ze dingen zelf leren en is er tevens sprake van een praktische toepassing van de stof. Het is dan wat meer dan alleen maar de stof oplepelen en kauwen.
__________________
•·.·´¯`·.·• Dat je de werkelijkheid niet uit het oog moet verliezen zegt al dat hij niet helemaal te vertrouwen is... •·.·´¯`·.·•
Oud 09-03-2005, 20:06
Merg
Avatar van Merg
Merg is offline
Was mooi trouwens die scholierenstaking in Den Haag, op, wat was het, 4 december 1999? Dat moeten we eigenlijk weer eens over doen. ME d'rbij enzo.
__________________
You know what I mean when I say that I'll be there. Dai yahng sia yahng.
Oud 09-03-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 09-03-2005 @ 19:56 :
Ik denk dat het PWS juist wel goed is, om een soort afsluitend werkstuk te hebben. Maar misschien komt het omdat wij al een soort van PWS-oefenweken hebben enzo waarin je met verschillende vakken een verslag moet maken van een onderzoek wat je in die week doet.

Daarnaast denk ik dat de tweede fase opzich wel een goed idee is, alleen dat ze er teveel in proppen waardoor het niet te doen is als je niet gedisciplineerd werkt.
Het probleem is voor mij niet zozeer dat het een afsluitend werkstuk is waar je kan aantonen dat je genoeg onderzoeksvaardigheid hebt (hoewel dat heel discutabel is want het meerendeel wordt toch voorgekauwd), als wel dat het volkomen zinloos is. Ik zit met enorm veel praktische opdrachten opgezadeld waar ik ook zo'n onderzoek moet doen, weliswaar in een iets afgebakender vorm. Naar mijn mening heb ik en mijn mede-leerlingen wel laten zien dat we wel een onderzoekje kunnen verrichten.

Wat mij dan nog het meest tegen de borst stuit is het feit dat het een soort zoethoudertje voor de eindexamenleerlingen is. Het is o.a. bedacht om er voor te zorgen dat je wel aan je examen deelneemt. Afgezien van de onderzoekvaardigheid, die je naar mijn mening al genoeg hebt laten zien in de PO's omdat die in feite niet zo afwijken van een pws, is er geen enkel nut dat voor het pws pleit. Het moet maar omdat ik anders geen examen mag doen, maar waarom zou ik mij voor zoiets gaan inzetten als ik er niet eens een cijfer voor krijg. Dit motiveert niemand. Schaf dat belachelijke ding af of zorg ervoor dat het belangrijk is, maar niet zo als het nu is.
Oud 09-03-2005, 20:26
Verwijderd
De tweede fase moet niet stoppen, het moet alleen met minder verplichte opdrachten en zwaardere stof. Minder proefwerken, maar wel langer en moeilijkere stof. In 't VWO dan, de HAVO mag wel makkelijk blijven, daar is het tenslotte voor.
Oud 09-03-2005, 20:50
Verwijderd
Ik vind het wel raar dat mijn Havo veel zwaarder (niet moeilijk, maar vooral veel dingen tegelijk) was dan nu mijn HBO-opleiding. Dat is gewoon niet goed op elkaar afgestemd. Die Havo kan minder zwaar, of die HBO zwaarder (of allebei een beetje meer naar elkaar toe).

De Tweede Fase op zich vond ik juist heel leuk. Ik heb ook VWO oude stijl gedaan, en mja, er is niet heel veel verschil in vakken, alleen is het nu praktischer (meer werkstukken). Dat vind ik helemaal niet slecht. Alleen vind ik dat het oude systeem nóg meer los gelaten moet worden. Zodat je naar een soort blokken systeem toe werkt, meer zoals het nu in het HO is. Je moet punten halen, en wanneer je ze niet haalt voor één vak wil dat niet zeggen dat je ook maar meteen een ander vak over moet doen. Dat lijkt me veel beter. Het lijkt me ook beter wanneer je meer zelf kan kiezen, dus dat wel meer zoals oude stijl.
Oud 09-03-2005, 20:59
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
ach tweede fase is relaxed.
en proefwerkweken die had je daarvoor ook wel.
Maar het is absoluut geen aansluiting op het hoger(e) onderwijs.
Maar ik vond het niet verschrikkelijk, er kunnen wel een paar dingen veranderd worden,
Zoals het afschaffen van ANW voor mensen met N&G of N&T
en ckv1 voor C&M
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Oud 09-03-2005, 21:56
Verwijderd
De tweede fase vind ik prima, maar het niveau mag zeker wel omhoog.
Ik schaam me rot als ik zie wat het niveau nu ter vergelijking met voorgaande jaren is.

Maar het wordt wel eens tijd dat men het verschil leert tussen tweede fase en studiehuis.
Tweede fase is het systeem met het verplicht-, profiel-, en vrije ruimte deel, pws, enz. Dit is landelijk verplicht.
Het studiehuis is het zogenaamde zelfstandig studeren in studielokalen (en eventueel facultatief lessen volgen e.d.). Dit hebben lang niet alle scholen ingevoerd.
Oud 09-03-2005, 21:57
bignielz
bignielz is offline
tweede fase rulezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

ik zou er neit aan meoten denken het te moeten missen
af en toe een toetsweekje
tijdje niks doen
en weer een toets weekje
je weet precies wanneer er wat gebeurt en wat je eraan hebt
en ik vind de zelfstandigheid relaxed
Oud 09-03-2005, 21:59
Verwijderd
Ik vind de 2e fase wel relax. Lekker 8 weken niks doen en dan even voor de proefwerkweek leren en dan af en toe eens een PO. Maar het stelt in feite niks voor, zoals meerdere van jullie al aangeven.
Oud 09-03-2005, 22:32
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 09-03-2005 @ 19:23 :
wat vinden jullie?

ik heb me dood gelachen om mijn schooldirecteur. 'Ja, jullie moeten over, want nu blijft 55% zitten en dan gaat de school faiiet''whahahaa heerlijk zo'n gefrusteerde directeur
"wat vinden jullie"

zijn hier niet genoeg topics over?
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Ads door Google
Oud 09-03-2005, 22:33
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
bignielz schreef op 09-03-2005 @ 21:57 :
tweede fase rulezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

ik zou er neit aan meoten denken het te moeten missen
af en toe een toetsweekje
tijdje niks doen
en weer een toets weekje
je weet precies wanneer er wat gebeurt en wat je eraan hebt
en ik vind de zelfstandigheid relaxed
oh wacht jij hebt nog zeker geen pws gemaakt
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Oud 09-03-2005, 22:50
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-03-2005 @ 19:47 :
De gedachte achter de Tweede Fase is zo gek nog niet.
De gedachte achte het communisme is ook zo gek nog niet. Betekent niet dat het in de praktijk ook werkt, helaas.

Ja, de tweede fase moet stoppen. Het proberen na te bootsen van de vorm van werken op een universitaire studie is zinloos. Die studie kies je, de middelbare school niet. En welk profiel je ook kiest, je blijft altijd genoeg vakken houden waar je niet echt voor gekozen hebt.
Bovendien, je kunt vijftienjarigen in de vierde klas niet de verantwoordelijkheid van achttienjarigen (of ouder) op de universiteit opleggen. Je leven ziet er dan heel anders uit en je zit nog midden in de puberteit. Jammer, maar het is echt geen vergelijking.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 09-03-2005, 22:51
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 09-03-2005 @ 22:33 :
oh wacht jij hebt nog zeker geen pws gemaakt
Profielwerkstuk stelt toch ook niks voor, of vind je van wel dan.
Oud 09-03-2005, 22:51
Verwijderd
Citaat:
bignielz schreef op 09-03-2005 @ 21:57 :
tweede fase rulezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

ik zou er neit aan meoten denken het te moeten missen
af en toe een toetsweekje
tijdje niks doen
en weer een toets weekje
je weet precies wanneer er wat gebeurt en wat je eraan hebt
en ik vind de zelfstandigheid relaxed
Dan wil jij vast wel 30 gedichten analyseren, een praktische opdracht maken voor Grieks, KCV, Maatschappijleer, Geschiedenis, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, een paar boeken voor Nederlands lezen, nog eentje voor Engels, Frans en Duits en een profielwerkstuk maken voor mij
Oud 09-03-2005, 23:29
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Merg schreef op 09-03-2005 @ 19:53 :
Goed idee, foute stof. Ze kunnen geen doodsaaie stof gaan aanbieden met zelfwerkzaamheid. Je moet mensen wel stimuleren. Andere vakken enzo. Psychologie, sociologie, taalwetenschap, ofzo. Dingen die pubers willen weten. Rappologie. Whatever, laat ze een beetje fun hebben.
Er zijn genoeg mensen die filosofie en sociologie ontzettend saai vinden en liever scheikunde doen hoor. Sterker nog.. "Dingen die pubers willen weten" .. ik denk dat je in een vmbo klas niet veel mensen blij maakt met wat Plato dacht. Je gaat in deze teveel van jezelf uit.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Oud 09-03-2005, 23:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
De tweede fase bestaat helemaal niet. Ze hebben de werkdruk veranderd, de theorie over hoe vakken gegeven moeten worden en de opzet van hoeveel toetsen men moet krijgen en met welke last, maar in de praktijk is van dat alles niks te zien.
Nog steeds docenten die huiswerk opgeven, nog steeds leerlingen die niets plannen en nog steeds saaie theorielessen. Maar nu met als verschil dat er meer onzinnige toetsen zijn (waar je eerst gewoon grote tentamens had) en onzinnige verslagen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 10-03-2005, 13:31
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-03-2005 @ 22:51 :
Dan wil jij vast wel 30 gedichten analyseren, een praktische opdracht maken voor Grieks, KCV, Maatschappijleer, Geschiedenis, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, een paar boeken voor Nederlands lezen, nog eentje voor Engels, Frans en Duits en een profielwerkstuk maken voor mij


Zou ik niet laten doen. Wie weet wat er van terecht komt met die instelling
__________________
Het leven is geen vakantie.
Advertentie
Oud 10-03-2005, 13:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vond de tweede fase niet eens zo vervelend... Maar ja, ik leverde tenminste ook alles gewoon op tijd in ed. Als mensen dát nou eens zouden doen.... Dan zou het leven een stuk makkelijker zijn.
Oud 10-03-2005, 13:58
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 09-03-2005 @ 22:51 :
Profielwerkstuk stelt toch ook niks voor, of vind je van wel dan.
ik had het gelijk dat het zusje van m'n vriendje toen ook een pws moest maken en die zat op een hele andere school

alles overgepend
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Oud 10-03-2005, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 13:57 :
Ik vond de tweede fase niet eens zo vervelend... Maar ja, ik leverde tenminste ook alles gewoon op tijd in ed. Als mensen dát nou eens zouden doen.... Dan zou het leven een stuk makkelijker zijn.
Ik deed dat zelden en had totaal geen problemen met de tweede fase.
Oud 10-03-2005, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 13:57 :
Ik vond de tweede fase niet eens zo vervelend... Maar ja, ik leverde tenminste ook alles gewoon op tijd in ed. Als mensen dát nou eens zouden doen.... Dan zou het leven een stuk makkelijker zijn.
Hou eens op met dat moraliserende toontje.
Oud 10-03-2005, 14:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 13:58 :
Ik deed dat zelden en had totaal geen problemen met de tweede fase.
Daar komt wel het grootste gezeur vandaan. Bij mijn oude school tenminste. Wat is er nou mis met de tweede fase? Ja de verantwoordelijkheid. Die kunnen veel mensen blijkbaar niet aan. Maar dan moeten ze maar niet zo kinds zijn.

Ow ja, en dat je veel vakken hebt waarin je je weinig echt verdiept. Dat is wel een punt. Maar alsnog vind ik er weinig mis mee.
Oud 10-03-2005, 14:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 10-03-2005 @ 13:59 :
Hou eens op met dat moraliserende toontje.
Het is toch zo?
Oud 10-03-2005, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 14:01 :
Daar komt wel het grootste gezeur vandaan. Bij mijn oude school tenminste. Wat is er nou mis met de tweede fase? Ja de verantwoordelijkheid. Die kunnen veel mensen blijkbaar niet aan. Maar dan moeten ze maar niet zo kinds zijn.

Ow ja, en dat je veel vakken hebt waarin je je weinig echt verdiept. Dat is wel een punt. Maar alsnog vind ik er weinig mis mee.
Verantwoordelijkheid? Nee, helemaal niet. Er is gewoon te veel nutteloze onzin en te weinig niveau.
Oud 10-03-2005, 14:13
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
2e fase is chill
Oud 10-03-2005, 14:16
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Ik vind de tweede fase wel hartstikke okay. Maar wat ik vreselijk dom vind. Die stomme ********** studiehuisuurtjes. Ach ja, niet dat iedereen daarom geeft. Scannen & rennen heet dah. Maar ja, toch!! Echt stom dat ze je verplicht op school laten komen daarvoor, ik kan sowieso op school niet zo goed werken. En ja, ik vind het wel fijn dat de leraren minder zeikerig zijn, je eigen verantwoordelijk hebt, minder lessen, etc. Maar wij moeten nu zo'n stom project gaan doen... Dat is zooo tijdrovend. En het irritante is, we werken dus aan dat project tijdens de lessen en alles. En thuis want ja het moet echt af en alles. Maar dan krijgen we dus echt geen tijd om dingen uit ons boek te leren, dus vaak doe je een dag voordat je een proefwerk hebt je boek voor het eerst open... Echt een kloteschool weet je. Ik had echt naar de ROC moeten gaan.
Oud 10-03-2005, 14:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 14:05 :
Verantwoordelijkheid? Nee, helemaal niet. Er is gewoon te veel nutteloze onzin en te weinig niveau.
Zal het niveau zoveel met eerst verschillen dan?

En een betoog maken heeft niets met nutteloosheid te maken.
Oud 10-03-2005, 14:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 14:16 :
Ik vind de tweede fase wel hartstikke okay. Maar wat ik vreselijk dom vind. Die stomme ********** studiehuisuurtjes. Ach ja, niet dat iedereen daarom geeft. Scannen & rennen heet dah. Maar ja, toch!! Echt stom dat ze je verplicht op school laten komen daarvoor, ik kan sowieso op school niet zo goed werken. En ja, ik vind het wel fijn dat de leraren minder zeikerig zijn, je eigen verantwoordelijk hebt, minder lessen, etc. Maar wij moeten nu zo'n stom project gaan doen... Dat is zooo tijdrovend. En het irritante is, we werken dus aan dat project tijdens de lessen en alles. En thuis want ja het moet echt af en alles. Maar dan krijgen we dus echt geen tijd om dingen uit ons boek te leren, dus vaak doe je een dag voordat je een proefwerk hebt je boek voor het eerst open... Echt een kloteschool weet je. Ik had echt naar de ROC moeten gaan.
Wij hadden dat niet eens, studiehuisuurtjes. Hebben ze bij ons na 1 jaar al afgeschaft omdat vrijwel niemand het daarmee eens was.
Ads door Google
Oud 10-03-2005, 14:22
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
bignielz schreef op 09-03-2005 @ 21:57 :
tweede fase rulezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

ik zou er neit aan meoten denken het te moeten missen
af en toe een toetsweekje
tijdje niks doen
en weer een toets weekje
je weet precies wanneer er wat gebeurt en wat je eraan hebt
en ik vind de zelfstandigheid relaxed
met die instelling word je pws maken heel leuk
__________________
Disgustibus non est disputandem
Oud 10-03-2005, 14:28
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 14:19 :
Wij hadden dat niet eens, studiehuisuurtjes. Hebben ze bij ons na 1 jaar al afgeschaft omdat vrijwel niemand het daarmee eens was.
Wij hebben ook geklaagd, en alles. Maar onze kutschool is zo eigenwijs. Pffffffffffffffffff. Serieus... en die kutscanner doet het nooit. Dus dan krijg je altidj een brief thuis dat je hebt gespijbeld. Of als je je leerlingenkaart bent vergeten of even niet kunt vinden ben je ook een spijbelaar. Onze school is echt debiel. Maar we gaan ook failliet...volgend jaar verhuizen we.
Oud 10-03-2005, 14:31
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 20:26 :
De tweede fase moet niet stoppen, het moet alleen met minder verplichte opdrachten en zwaardere stof. Minder proefwerken, maar wel langer en moeilijkere stof. In 't VWO dan, de HAVO mag wel makkelijk blijven, daar is het tenslotte voor.
Ja inderdaad. Ik vind ook dat het gemeenschappelijk deel wat ingekort moet worden.
Oud 10-03-2005, 14:49
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 14:17 :
Zal het niveau zoveel met eerst verschillen dan?

En een betoog maken heeft niets met nutteloosheid te maken.
Vergelijk oude examens maar eens met examens nieuwe stijl. Nu zijn er veel meer hulpmiddelen ter beschikking. Bij scheikunde moest men alle redoxkoppels uit het hoofd leren (zei mijn leraar), de hulpboeken van latijn en grieks waren veel minder uitgebreid en er was toen nog geen grammaticasupplement. Bij natuurkunde ging men dieper op de stof in, er werden nog allerlei formules afgeleid, nu kom ik overal in mijn natuurkundeboeken tegen "via wiskundige weg, wat geen examenstof is, is aan te tonen dat ....". Daarnaast had je vroeger maar 7 vakken ofzo met 6 contacturen in de week. Het lijkt me sterk dat men toen 3 uur per week aan neuspeuteren deed.

En de verantwoordelijk en zelfstandigheid waarmee de tweede fase altijd wordt geprezen is ver te zoeken op mijn school hoor.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 10-03-2005, 15:05
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 14:31 :
Ja inderdaad. Ik vind ook dat het gemeenschappelijk deel wat ingekort moet worden.
Als het aan mij ligt wordt het juist uitgebreid. Nederlands, Engels en wiskunde moeten fors worden uitgebreid en er moet veel meer aandacht besteed worden aan grammatica en spelling. Wiskunde B1, geschiedenis en economie moeten verplichte vakken worden. CKV, ANW en gym moeten afgeschaft worden.
Oud 10-03-2005, 15:07
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 15:05 :
Als het aan mij ligt wordt het juist uitgebreid. Nederlands, Engels en wiskunde moeten fors worden uitgebreid en er moet veel meer aandacht besteed worden aan grammatica en spelling. Wiskunde B1, geschiedenis en economie moeten verplichte vakken worden. CKV, ANW en gym moeten afgeschaft worden.
Ja dat bedoel ik, ckv1 en anw eruit... inkorten dus. Gym is wel leuk al vind ik wel dat je zelf moet kunnen kiezen wat je wil gaan doen. Dus de klas altijd in 2en opsplitsen zodat je kunt kiezen. En je mag er niet door blijven zitten of zakken ofzo dat is echt bullshit vind ik. Alleen een klein aantal verplichte vakken zoals ja helaas ik snap dat Nederlands erbij hoort, en verder Engels en wiskunde.

Maar kom op, grammatica en spelling... dat leer je toch al in de onderbouw? Wat wij nu krijgen is veeel moeilijker en irritanter.
Oud 10-03-2005, 15:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Bernero schreef op 10-03-2005 @ 14:49 :
Vergelijk oude examens maar eens met examens nieuwe stijl. Nu zijn er veel meer hulpmiddelen ter beschikking. Bij scheikunde moest men alle redoxkoppels uit het hoofd leren (zei mijn leraar), de hulpboeken van latijn en grieks waren veel minder uitgebreid en er was toen nog geen grammaticasupplement. Bij natuurkunde ging men dieper op de stof in, er werden nog allerlei formules afgeleid, nu kom ik overal in mijn natuurkundeboeken tegen "via wiskundige weg, wat geen examenstof is, is aan te tonen dat ....". Daarnaast had je vroeger maar 7 vakken ofzo met 6 contacturen in de week. Het lijkt me sterk dat men toen 3 uur per week aan neuspeuteren deed.

En de verantwoordelijk en zelfstandigheid waarmee de tweede fase altijd wordt geprezen is ver te zoeken op mijn school hoor.
Ik geloof dat men "vroeger" wel rustiger door de stof heen gingen.
Daarbij noem je alleen vakken die ik niet gehad heb. En mn wiskunde bijlage heb ik niet gebruikt. Mn woordenboek met engels overigens ook bijna niet.

Ow, alleen de binas met biologie was wel handig.

Maar ik geloof niet dat wij dommer zijn. Alleen kunnen wij nu geen "leuke" rijtjes opdreunen. Wat dat is het uiteindelijk wel.

En 42 contacturen per week? Lijkt me sterk. Daarbij is het bij de tweede fase in principe zo dat je veel meer thuisstudie hebt.

Edit: Héél vroeger zouden die 42 contacturen nog wel kunnen kloppen.
Oud 10-03-2005, 15:15
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wat mij betreft deugt sowieso het hele nederlandse onderwijsstelsel van geen kant.
wat betreft de tweede fase : gooi alle 'onzin' er uit. (ckv, anw, profielwerkstuk, PO's, etc.) en dat scheelt al een hoop. Misschien kunnen we dan beginnen met mensen echt wat te laten leren, want nu zijn mensen alleen maar bezig met werkstukken en leren ze feitelijk ab-so-luut niks meer.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 10-03-2005, 15:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 15:05 :
Als het aan mij ligt wordt het juist uitgebreid. Nederlands, Engels en wiskunde moeten fors worden uitgebreid en er moet veel meer aandacht besteed worden aan grammatica en spelling. Wiskunde B1, geschiedenis en economie moeten verplichte vakken worden. CKV, ANW en gym moeten afgeschaft worden.
Waarom wiskunde B1 verplicht? Wat is er mis met wiskunde A12? We hoeven toch niet allemaal alles te weten van wiskunde? Hoeveel mensen zijn er wel niet die straks bijna niks meer met wiskunde doen? En het belangrijkste gedeelte krijg je (In ieder geval op het vwo) wel met wiskunde A12.

Gym moet blijven vind ik, anders bewegen we straks al helemaal niet meer. Maar die discussie gaat ergens anders al gaande geloof ik.
CKV en ANW zijn inderdaad een beetje nutteloos. Die tijd kunnen we anders besteden. Maar ja, ze hebben me ook geen tijd gekost eigenlijk (ANW heb je maar 1 jaar en CKV hadden wij maar eens in de maand een uurtje).
Oud 10-03-2005, 15:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-03-2005 @ 15:15 :
wat mij betreft deugt sowieso het hele nederlandse onderwijsstelsel van geen kant.
wat betreft de tweede fase : gooi alle 'onzin' er uit. (ckv, anw, profielwerkstuk, PO's, etc.) en dat scheelt al een hoop. Misschien kunnen we dan beginnen met mensen echt wat te laten leren, want nu zijn mensen alleen maar bezig met werkstukken en leren ze feitelijk ab-so-luut niks meer.
Werkstukken leren je anders (als het goed is) wel veel: onderzoek doen, vragen formuleren, spelling toepassen, etc. Als je het goed doet tenminste.
Oud 10-03-2005, 15:36
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 09-03-2005 @ 19:23 :
wat vinden jullie?

ik heb me dood gelachen om mijn schooldirecteur. 'Ja, jullie moeten over, want nu blijft 55% zitten en dan gaat de school faiiet''whahahaa heerlijk zo'n gefrusteerde directeur
Dan zitten er wel veel achterlijke mensen op jullie school...
Oud 10-03-2005, 15:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-03-2005 @ 15:15 :
wat mij betreft deugt sowieso het hele nederlandse onderwijsstelsel van geen kant.
wat betreft de tweede fase : gooi alle 'onzin' er uit. (ckv, anw, profielwerkstuk, PO's, etc.) en dat scheelt al een hoop. Misschien kunnen we dan beginnen met mensen echt wat te laten leren, want nu zijn mensen alleen maar bezig met werkstukken en leren ze feitelijk ab-so-luut niks meer.
Oud 10-03-2005, 15:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 10-03-2005 @ 15:17 :
Waarom wiskunde B1 verplicht? Wat is er mis met wiskunde A12? We hoeven toch niet allemaal alles te weten van wiskunde? Hoeveel mensen zijn er wel niet die straks bijna niks meer met wiskunde doen? En het belangrijkste gedeelte krijg je (In ieder geval op het vwo) wel met wiskunde A12.

Gym moet blijven vind ik, anders bewegen we straks al helemaal niet meer. Maar die discussie gaat ergens anders al gaande geloof ik.
CKV en ANW zijn inderdaad een beetje nutteloos. Die tijd kunnen we anders besteden. Maar ja, ze hebben me ook geen tijd gekost eigenlijk (ANW heb je maar 1 jaar en CKV hadden wij maar eens in de maand een uurtje).
In de vierde krijg je sowieso samen wiskundeAB, dus de basis leren ze nu toch wel.
Oud 10-03-2005, 15:59
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op [pl=16207176]10-03-2005 @ 15:17 [/pl
]CKV hadden wij maar eens in de maand een uurtje). [/B]
Ik HAAAT ckv1... waarom is het zo belangrijk op onze school
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Informatica
Elselien
1 13-05-2004 02:01
Lichaam & Gezondheid Vraagje aan iedereen met de pil
Janicha
19 17-04-2002 17:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.