Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2005, 08:38
Verwijderd
ik wil mijn profielwerkstuk over slaapproblemen onder jongeren houden. misschien dat jullie me kunnen helpen met wat ideeen op te doen. Mijn onderzoeksvraag wordt: Hebben slaapproblemen effect op het schoolwerk van jongeren?
ik wil een enquete opstellen en die hier op het forum zetten en ik wil zelf een nacht niet of weinig slapen en dan kijken wat het resultaat is.
wat zijn nou goede vragen die ik kan stellen in de enquete?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2005, 08:58
deringmeester
deringmeester is offline
punt 1: bedenkt zelfs eens iets!
punt 2: begin een enquete altijd met simpele vragen en probeer van daaruit naar je onderzoeks vraag te gaan.
probeer een onderzoeks vraag te formuleren waar je het antwoord van kan krijgen MBV een enquete. opzich is het een leuke vraag maar ik denk dat interviews je eerder aan het antwoord krijgen dan een enquete.
punt 3: slaap problemen kun je niet ervaren door een nacht wakker te blijven, dan ervaar je hoe het is om gewoon lam te zijn.
intro enquete:
geslacht:
M/V

Leeftijd:
12 tot 14
14 tot 16
16 tot 18
18 of ouder.

studie nivo:
Mavo
Havo
enzo....

gemiddeld aantal uur per nacht slapen:
2
3
4
5
6
bla bla bla.

gemiddeld aantal uur les op school
25
30
35
anders: ....

hobby of sport:
voetbal
gamen
zuipen
dansen
....

gemiddeld aantal uur besteed aan hobby per dag.
0 (heb geen hobby's)
2
3
4
5

en verder rijkt mijn inlevingsvermogen zo ''vroeg'' op de dag ook weer niet.
aankomend weekend ga ik niet slapen, ik ga proberen mijn record wakker blijven te verbreken. Het staat nu op 61 uur. Als je iets wil weten vraag het maar. PM's lees ik altijd.
have fun!
Oud 15-03-2005, 11:30
Nona
Nona is offline
Je kunt mensen vragen cijfers te geven aan verschillende aspecten van school en schoolwerk (ik doe het uitermate slecht = 1; ik doe het uitermate goed = 10) en cijfers aan hoe goed ze slapen (inslapen, doorslapen, uitrusten van slapen etc.). Dan kun je proberen daar een statistische correlatieonderzoek op toe te passen. Als je dat wilt wil ik je wel helpen met de analyses.
Oud 15-03-2005, 20:07
phensicske
phensicske is offline
Ik zou je als tip geven dat je de antwoorden die je krijgt op je enquête zal moeten weten te verwerken. Zoek eerst een sluitend systeem. (Bv. hoe deel je de categorie 'andere' in...).

En begin met literatuurstudie.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 21:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
definieer ook wat je onder slaapproblemen verstaat

literatuuronderzoek hoeft niet per se, want zonder ga je juist wat opener het onderzoek in

eigenlijk vind ik het nogal een slappe onderzoeksvraag
is dat verband niet al lang aangetoond?
en hoe ga je hier nou 80 uur in stoppen?
een enquete, verwerken (statische programmas zul je wel niet hebben) en dan ja of nee antwoorden
Oud 15-03-2005, 21:43
Balance
Balance is offline
Jouw onderzoeksvraag is met één woordje al te beantwoorden: ja.

Je kan er beter van maken 'Hoe hebben slaapproblemen effect op het schoolwerk van jongeren?' of 'Hebben slaapproblemen effect op het schoolwerk van jongeren en zo ja, hoe?'
Oud 15-03-2005, 23:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-03-2005 @ 22:43 :
Jouw onderzoeksvraag is met één woordje al te beantwoorden: ja.

Je kan er beter van maken 'Hoe hebben slaapproblemen effect op het schoolwerk van jongeren?' of 'Hebben slaapproblemen effect op het schoolwerk van jongeren en zo ja, hoe?'
dat bedoel ik dus ook
Oud 16-03-2005, 07:56
Verwijderd
misschien is het idd wel een goed idee om dat 'hoe' er ook in te zetten... en ik hoef er gelukkig geen 80 uur in te stoppen. ik volg maar halve dagen school en hoef er alleen in de lessen aan te werken.
iedereen bedankt voor de reacties! ik kan er wel iets mee.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 11:00
Nona
Nona is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 15-03-2005 @ 22:15 :
eigenlijk vind ik het nogal een slappe onderzoeksvraag
is dat verband niet al lang aangetoond?
Alsof je als scholier al onderzoeken moet doen die nog niet eerder gedaan zijn of die nog controversieel zijn. Natuurlijk is het leuk om origineel te zijn, maar je bent op de middelbare school gewoon nog geen wetenschapper en zo hoeven je werkstukken, zelfs je profielwerkstuk, er niet uit te zien.

Hoe dit gebeurt is natuurlijk wel een heel goed idee. Evenals een literatuurstudie.
Oud 16-03-2005, 14:06
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 16-03-2005 @ 12:00 :
Alsof je als scholier al onderzoeken moet doen die nog niet eerder gedaan zijn of die nog controversieel zijn. Natuurlijk is het leuk om origineel te zijn, maar je bent op de middelbare school gewoon nog geen wetenschapper en zo hoeven je werkstukken, zelfs je profielwerkstuk, er niet uit te zien.

Hoe dit gebeurt is natuurlijk wel een heel goed idee. Evenals een literatuurstudie.
jah maar er mag wel iets verwacht worden
en ik ben nog steeds tegen een literatuuronderzoek
dan vind je direct een artikel met daarin je vraag beantwoord en bepaalde argumenten ervoor
en dan ga je waarschijnlijk ook zo je enquete inrichten

maar misscihen is eerst enquete en daarna literatuuronderzoek om het aan te vullen wel aardig.
Oud 16-03-2005, 14:59
Nona
Nona is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-03-2005 @ 15:06 :
jah maar er mag wel iets verwacht worden
en ik ben nog steeds tegen een literatuuronderzoek
dan vind je direct een artikel met daarin je vraag beantwoord en bepaalde argumenten ervoor
en dan ga je waarschijnlijk ook zo je enquete inrichten

maar misscihen is eerst enquete en daarna literatuuronderzoek om het aan te vullen wel aardig.
Op de universiteit doe ik ook heel vaak onderzoeken die al eerder zijn gedaan. Soms om de resultaten gewoon te repliceren (de kans op een type I fout of type II fout is kleiner als verschillende onderzoeken dezelfde uitkomst hebben), maar soms ook om groepen te vergelijken die bij het origineel niet vergeleken zijn. Ik blijf erbij dat het onzin is dat je een heel nieuw onderwerp moet aanpakken. Sowieso is enorm veel al wetenschappelijk onderzocht en is het vinden van een dergelijk onderwerp heel moeilijk.
Oud 16-03-2005, 16:42
Yerli
Yerli is offline
Hmmmm... volgens hebbben mijn schoolproblemen invloed op mijn slaapgedrag... ofzow..

En niet andersom..
Oud 16-03-2005, 18:35
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 16-03-2005 @ 15:59 :
Op de universiteit doe ik ook heel vaak onderzoeken die al eerder zijn gedaan. Soms om de resultaten gewoon te repliceren (de kans op een type I fout of type II fout is kleiner als verschillende onderzoeken dezelfde uitkomst hebben), maar soms ook om groepen te vergelijken die bij het origineel niet vergeleken zijn. Ik blijf erbij dat het onzin is dat je een heel nieuw onderwerp moet aanpakken. Sowieso is enorm veel al wetenschappelijk onderzocht en is het vinden van een dergelijk onderwerp heel moeilijk.
ach ik zeg niet dat je gelijk helemaal iets nieuws moet doen

Trouwens aangezien ze geen wetenschapper is, heeft dat onderzoek waarschijniljk weinig waarde. Bevestiging of niet.
Oud 16-03-2005, 19:56
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 16-03-2005 @ 19:35 :
ach ik zeg niet dat je gelijk helemaal iets nieuws moet doen

Trouwens aangezien ze geen wetenschapper is, heeft dat onderzoek waarschijniljk weinig waarde. Bevestiging of niet.
Nee, je zei geloof ik dat ze geen literatuurstudie moest doen.

Mijn inziens is het nogal logisch dat je eerst iets bijleert voor je vragen begint te stellen aan mensen er over.
Want hoe meer je erover weet, hoe gerichter je vragen kunt stellen en hoe ruimer je het thema kan nemen (als dit zou gewenst zijn...)
Ik heb nu zelf een enquête moeten doen op school, zonder veel literatuurstudie en het geeft nu alleen maar een hoop problemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten