Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Verder lijkt het me nuttig Mephostophilis, als je een minor (continentale) filosofie zou volgen om op die manier je tunnelvisie te verbreden en over je eigen grezen heen te kunnen kijken, alvorens je met oordelen gaat strooien.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Of ben je van plan waarneming even onbetrouwbaar af te gaan schilderen als religieuze denkbeelden?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Vooral dat stukje over de minor. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Atheďsme is dus geen ideologie. 3. Ik ben geen atheďst. Verbieden van het bijzonder onderwijs is een beperking van de vrijheid van de burgers, ja. Net zoals een snelheidslimiet op de wegen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als wetenschapper ben je zeker een agnost? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Grappig detail is wel dat in Hong Kong een groter percentage kinderen basisonderwijs geniet dan in de VS. ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens heeft Hong Kong wel economische problemen sinds het land Chinees is. De werkloosheid van 0% naar meer dan 7% gestegen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik heb in het Financiële Dagblad gelezen dat mensen binnen twee uur een nieuwe baan konden hebben. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als we over zaken gaan praten die niet voor het blote oog waarneembaar zijn, maar waarvan men wel 'gelooft' dat ze bestaan, dan kun je stellen dat atomen, bacterien, elektriciteit, zwaartekracht etc. net zo goed kunnen bestaan als bijvoorbeeld krachtstromen, geesteswezens, een soort van godheid etc. Het verschil is alleen dat jij wel in de eersten 'gelooft'/veronderstelt dat ze bestaan maar niet in de 'laatsten'. Kortom vanuit jouw perspectief geloof je dat je alleen antwoord op levensvragen kan krijgen doormiddel van waarneming. Een antroposoof daarintegen zal vinden dat je alleen doormiddel van introspectie antwoord kunt krijgen op levensvragen. Het is dus maar net hoe je de zaken benadert. Ikzelf probeer vanuit verschillende benaderingen antwoorden te zoeken in plaats van me vast te pinnen op een benaderwijze zonder dat je zeker kunt weten dat dat de juiste is. En waarom is een minor filosofie zo'n gek idee? Immers, beide studies houden zich met hetzelfde onderwerp bezig, zei het ieder vanuit een andere benadering.
Laatst gewijzigd op 15-03-2005 om 12:31. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Electriciteit kun je weliswaar niet met het blote oog waarnemen, maar met hulp van proeven kun je wle degelijk het bestaan en de werking van electriciteit bewijzen. Atomen zijn ook beredeneerd en wetenschappelijk gefundeerd bewezen. Door weging is de periodieke tabel van elementen stukje bij beetje samengesteld.
Kosmische straling kunnen we indirect waarnemen, radioastronomie werkt ook met niet zichtbare golven, maar die kunnen met electronische technieken wel hoorbaar gemaakt worden. Filosofie is ooit ontstaan omdat de eerste mensen zich fundamentele zaken gingen afvragen. In een tijd zonder technologie bleef het toen bij diverse elkaar opvolgende en elkaar uitsluitende theorieen, (en vergis je niet: filosofie hing heel dicht tegen religie aan!), maar die theorieen zijn door de wetenschap achterhaald. De aarde is niet plat. Een appel valt naar de aarde door aantrekkingskracht. De aarde draait om de zon, en niet andersom. Ooit werd dat toch echt geloofd, omdat we niet beter wisten. Nu denken ook gelovigen niet meer dat we van de aarde af zullen vallen als we te ver op zee gaan, alleen als het gaat om de vraag of God bestaat, iets wat echt niet bewezen kan worden, blijven de aanhangers van godsdienst volharden. Filosofie is speculatie, en godsdienst is dat ook. Wetenschap is bewijs, dus of je die twee nooit door elkaar wilt halen alsjeblieft. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Jij hebt écht nergens verstand van (nou ja, bíjna nergens van, dan)! 'Atomen kunnen bewezen worden'. Dat is ook maar een aanname. Net zoals het een aanname was dat ons DNA uit ik-weet-niet-hoeveel deeltjes zou bestaan, en nu is onlangs gebleken dat het er net zoveel zijn als dat van een regenworm. Of weet ik veel, zoiets was het. Wat ik wil zeggen: ook wetenschap is gebaseerd op aannames, net als Godsdienst. En tevens word ik een beetje ziek van jouw 'ik-ben-atheďst-dus-ik-ben-superieur'-houding. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Mephostophilis heeft gesproken..
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat: