Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2002, 11:38
Isa
Isa is offline
dit kan natuurlijk pas in de toekomst maar wat zouden jullie ervan vinden als er mensen of wezens gecreerd werden die onze slaven zijn maar niet zoals 1000 jaar geleden gedwongen hoeven te worden maar in plaats daarvan vanaf hun 'geboorte' van het werk waarvoor ze bestemd zijn houden en bovendien perfect uitgerust zijn (fysiek/mentaal) om dat werk te verrichten?
zodat ze nooit ongelukkig hoeven te zijn zoals de slaven van 1000 jaar geleden dat wel waren?

als je dit onacceptabel vind, wat zou je er dan van vinden als het geen wezens van vlees en bloed maar KI-machines zijn?

en wat zouden we ervan vinden als we een kip zo genetisch manipuleren dat het ervan gaat houden in een legbatterij te zitten? (of een ander dier uit de bio-industrie)

graag jullie mening.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2002, 12:24
DreamLord
DreamLord is offline
Voor de 1 is het wel ethisch verantwoord.
Voor de 1 is het niet ethisch verantwoord.

En kun je machines vergelijken met levende wezens van vlees en bloed?

En waarom is dat een toekomstbeeld?
In wat voor wereld denk je nou dat we leven?
Hoe vind jij, als levend wezen, het om slaaf te zijn?

Verder zal ik er even niet op in gaan
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 13:08
Just Johan
Just Johan is offline
het ombouwen van anderen tot een gelukkig slavenras daar ben ik op tegen al maak je ze nog zo gelukkig; omdat je ze daarbij hun identiteit afneemt.

maar als je het gaat kweken... ja ik denk dat dat wel verantwoord is; als je ze echt gelukkig kunt laten zijn. dus niet alleen dat ze niet ongelukkig worden van hun werk maar ook dat ze zich niet inferieur voelen of anderszins benadeeld. als ze gelukkig kunnen zijn, dan waarom niet.

toch kun je misschien beter je eigen behoeften aanpassen dan die van anderen te bepalen.

Laatst gewijzigd op 20-07-2002 om 13:12.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 13:14
Isa
Isa is offline
Citaat:
DreamLord schreef:
Voor de 1 is het wel ethisch verantwoord.
Voor de 1 is het niet ethisch verantwoord.

ik zou de vraag niet stellen als iedereen er hetzelfde over dacht.

En kun je machines vergelijken met levende wezens van vlees en bloed?

de machines van nu niet denk ik. maar in de toekomst zijn machines misschien wel net zo complex als het menselijk brein, en hebben ze emoties.

En waarom is dat een toekomstbeeld?

omdat we nu de technologie nog niet hebben om een dergelijk slavenras te klonen of KI-machines te bouwen.

In wat voor wereld denk je nou dat we leven?

daar probeer ik achter te komen door dit soort vragen te stellen.

Hoe vind jij, als levend wezen, het om slaaf te zijn?

Niet leuk natuurlijk, maar dat is dan ook het verschil met mij en
een dergelijk slavenras, ik heb geen circuits in mijn hersenen die zeggen 'het is leuk om een slaaf te zijn' of 'het is leuk om dit (slaven)werk uit te voeren'. het is dus de bedoeling dat dat slavenras wel op die manier ge'programmeerd' gaat worden.

Verder zal ik er even niet op in gaan
OK.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 13:54
Kirk22
Kirk22 is offline
het knelpunt lijkt me dat je dieren / mensen iets laat doen wat niet goed voor ze is of wat ze niet willlen.

Nog veel eerder heb je het knelpunt: mag je zo'n persoon / dier creeren ?

Je vraagt je af waar het op gaat houden. De gevolgen zijn denk niet te voorspellen.

ps: wat bedoelen jullie precies met KI machines?
Oud 20-07-2002, 14:03
DreamLord
DreamLord is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

Niet leuk natuurlijk, maar dat is dan ook het verschil met mij en
een dergelijk slavenras, ik heb geen circuits in mijn hersenen die zeggen 'het is leuk om een slaaf te zijn' of 'het is leuk om dit (slaven)werk uit te voeren'. het is dus de bedoeling dat dat slavenras wel op die manier ge'programmeerd' gaat worden.
LoL
Het verschil tussen

Haha, sorry hoor

Nog een vraag: Is het voor jou ethisch om zo'n slavenras te creeeren?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 14:09
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
ps: wat bedoelen jullie precies met KI machines?
KI - Kunstmatige Intelligentie
AI - Artificial Intelligence
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 15:58
Isa
Isa is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
het knelpunt lijkt me dat je dieren / mensen iets laat doen wat niet goed voor ze is of wat ze niet willlen.

beide kunnen door genetische manipulatie beinvloed worden en deze mensen willen dus wel doen wat wij hen mogelijk zouden opleggen.
[/B]
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 16:00
Isa
Isa is offline
Citaat:
DreamLord schreef:

LoL
Het verschil tussen

Haha, sorry hoor

ik ben iedereens slaaf maar ik vind het werk dat ik doe,doodgemarteld worden, niet leuk.

Nog een vraag: Is het voor jou ethisch om zo'n slavenras te creeeren?
ik zie ze liever niet als slaven maar ik hou gewoon van het idee dat ons ras naar een soort Borg-bewustzijn kan evolueren, dat perfect harmonisch samenwerkt maar gelukkig is met het werk dat ieder deel ervan doet.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 16:11
DreamLord
DreamLord is offline
Je geeft het gewoon een andere naam

Brainwashen kun je het ook wel noemen.

Geen keus geven = dwingen

Je wilt wel slaven, maar je mishandeld ze alleen niet.
Want dat hoeft niet want je zorgt gewoon dat ze het leuk vinden.

Iedereen die het ethisch verantwoord vind is hypocriet bezig.

En wat dacht je van de mensheid?
Die word gefokt.
We worden opgeleid om te werken.
Zo zijn er ook mensen die "mislukt" zijn.
Die doen niet wat ze horen te doen.
En we worden tevreden gehouden met bepaalde dingen.

Tis maar hoe je het allemaal bekijkt natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 16:12
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
laten we het even goed stellen:

eigenlijk wil je de perfecte slaaf hebben, zodat je zelf niets meer hoeft te doen.

Je zou een mens moeten hebben van wege de inteligentie.
Maar als je wel een mens hebt dat net zo inteligent werk kan doen als jouw, dan zou het ook kunnen beseffen dat het een slaaf is, en dat zou onethisch zijn - vind ik.
Want je zou identieke wezens hebben maar niet met de zelfde mogelijkheden. De een is een slaaf en de ander een vrij mens.

In feite is het onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 17:10
DreamLord
DreamLord is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
laten we het even goed stellen:

eigenlijk wil je de perfecte slaaf hebben, zodat je zelf niets meer hoeft te doen.

Je zou een mens moeten hebben van wege de inteligentie.
Maar als je wel een mens hebt dat net zo inteligent werk kan doen als jouw, dan zou het ook kunnen beseffen dat het een slaaf is, en dat zou onethisch zijn - vind ik.
Want je zou identieke wezens hebben maar niet met de zelfde mogelijkheden. De een is een slaaf en de ander een vrij mens.

In feite is het onmogelijk.
Waarom inteligentie?
Ze hoeven alleen maar te weten hoe ze het werk moeten doen wat ze behoren te doen.
Je hoeft ze dus niets extras te leren.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 18:59
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
nou.
stel dat ik later doktor ofzo word, dan zou een slaaf toch ook een doktor moeten kunnen worden?

maar een doktor moet slim zijn, en als hij slim is kan hij zich ook af vragen waarom hij al het werk moet doen, en zal zich een slaaf voelen.

ik weet dat het niet in het rijtje pas waar de topic mee begon,
als de slaven gelukkig zouden zijn, maar hoe wil je dat dan verwezelijken?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 19:54
REIE
REIE is offline
Citaat:
DreamLord schreef:

Waarom inteligentie?
Ze hoeven alleen maar te weten hoe ze het werk moeten doen wat ze behoren te doen.
Je hoeft ze dus niets extras te leren.
Voordat je iemand iets wil leren moeten jullie dezelfde taal spreken. Verder geeft taal de mogelijkheid om verder te denken over emoties etc. De slaaf zal geen instinct hebben maar een eigen wil, en hij/zij(/het) zal in staat zijn te denken.
Einde slaaf met vrije wil dus.

Trouwens, kippen die een legbatterij fijn vinden? Ze weten gewoon niet beter, al leidt isolatie van dieren vaak tot zelfverwaarlozing. Elke dier wil het liefste heengaan waar het wil, zonder begrenst te worden. Vorige week liepen mijn konijnen nog weg uit een groot stuk gras met gaas afgezet! Zijn zu nu ondankbaar? Ik weet 't niet...

REIE
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 20:06
DreamLord
DreamLord is offline
Citaat:
REIE schreef:

Voordat je iemand iets wil leren moeten jullie dezelfde taal spreken. Verder geeft taal de mogelijkheid om verder te denken over emoties etc. De slaaf zal geen instinct hebben maar een eigen wil, en hij/zij(/het) zal in staat zijn te denken.
Einde slaaf met vrije wil dus.
Jij geeft ze mogelijkheden die ze niet nodig hebben.
Ze hoeven niet meer te weten dan nodig is.

En een vrije wil heb je alleen als je keuzes kunt maken.
Die wezens waar wij het over hebben hebben dus geen keuzes.
Dus ook geen vrije wil.

Citaat:
Trouwens, kippen die een legbatterij fijn vinden? Ze weten gewoon niet beter, al leidt isolatie van dieren vaak tot zelfverwaarlozing. Elke dier wil het liefste heengaan waar het wil, zonder begrenst te worden. Vorige week liepen mijn konijnen nog weg uit een groot stuk gras met gaas afgezet! Zijn zu nu ondankbaar? Ik weet 't niet...

REIE
Jij denkt dat ze niet beter weten.
En waar denk je waar die verwaarlozing vandaan komt?
Omdat ze niet beter dan dat het zo hoort?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 20:11
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
je mist de belangrijke punten helemaal.

Slaven hebben is onethisch als de slaven intelligent zijn want dan kunnen ze zich realiseren dat ze slaven zijn en daaronder lijden. Hetzelfde met AI's in robot's, ook intelligent.

De 2 opties zijn simpel:
1) Slimme, maar niet intelligente organische slaven maken. Ontwerp enzo is niet zo moeilijk, gewoon wat genetisch manipuleren... - het leren wat ze moeten doen is moeilijk omdat ze niet intelligent zijn.
2) Erg goed geprogrammeerde robots maken, zodat ze inzicht hebben in omgeving en ze kunnen begrijpen wat je zegt enzo. Niet intelligent dus ook geen problemen. - pas echter wel op dat de programmeercode echt niet perongeluk uit kan lopen op intelligentie. - het ontwerp en programmeren is hier weer héél veel werk.

En die gelukkig zijn met wat ze doen... - dat valt weg als ze zich realiseren dat ze bezit zijn en dieper gaan filosoferen over hun plaats e.d.
Oud 20-07-2002, 20:11
REIE
REIE is offline
Ja, je hebt gelijk, die kippen beseffen wel hoe het niet moet en willen gewoon vrij zijn.

REIE
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 21:54
DreamLord
DreamLord is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ja, je hebt gelijk, die kippen beseffen wel hoe het niet moet en willen gewoon vrij zijn.

REIE
LoL

Maar je mist het punt.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 23:11
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
REIE schreef:

REIE
kippen willen:
1) overleven,
2) voortplanten,
3) niet teveel pijn lijden (ze krijgen geen pijn van onvrijheid enzo, dat kan alleen als je intelligent bent. ==> kippen willen niet vrij zijn, zeker niet in de laatste plaats omdat ze niet weten wat vrij zijn is...)
Oud 20-07-2002, 23:21
DreamLord
DreamLord is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

kippen willen:
1) overleven,
2) voortplanten,
3) niet teveel pijn lijden (ze krijgen geen pijn van onvrijheid enzo, dat kan alleen als je intelligent bent. ==> kippen willen niet vrij zijn, zeker niet in de laatste plaats omdat ze niet weten wat vrij zijn is...)
Lijkt de mens wel.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 07:17
Verwijderd
Honden vinden het meestal wel leuk om voor hun baasje te werken .. als ze maar een beloning krijgen

Probleem is enkel dat je daarvoor een bepaald gebrek aan intelligentie nodig hebt .. en het werk in de toekomst steeds ingewikkelder wordt :/
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 09:29
Just Johan
Just Johan is offline
nu ik erover nadenk...

veel mensen beschouwen zichzelf ook als een slaaf van hun god (terwijl ze zelf dus inferieur zijn en minder rechten hebben); en zijn daar juist heel gelukkig mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten