Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2005, 16:54
juno
juno is offline
Mijn stelling is dat in het christendom het zwaartepunt van de 7 hoofdzonden verlegd is ten gunste van de 10 geboden, en dat moslims juist nog wel heel veel waarde hechten aan het goed en zuiver leven als mens tegenover god.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2005, 17:03
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 17:54 :
Mijn stelling is dat in het christendom het zwaartepunt van de 7 hoofdzonden verlegd is ten gunste van de 10 geboden, en dat moslims juist nog wel heel veel waarde hechten aan het goed en zuiver leven als mens tegenover god.
Hoe bedoel je het precies?
Dat christenen laks omgaan met de 7 hoofdzonden? of iets anders.
Kortom verklaar u nader.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:09
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 16-03-2005 @ 18:03 :
Hoe bedoel je het precies?
Dat christenen laks omgaan met de 7 hoofdzonden? of iets anders.
Kortom verklaar u nader.
christenen kunnen een zonde begaan, vergiffenis vragen en dan weer verder leven in de illusie dat ze standaard in de hemel kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:11
juno
juno is offline
Deze westerse wereld houdt zich nauwelijks nog aan het voorkomen van de 7 hoofdzonden, Die zijn introspectief, je ziet ze niet, dat is tussen mens en god, ze zijn niet te handhaven. De 10 geboden zijn voor een deel in de strafwet terechtgekomen, zijn duidelijk zichtbaar naar buiten toe en hebben andere mensen als benadeelde partij.

Hier heerst het primaat van (6 van) de 10 geboden. Die worden gehandhaafd, de 7 zonden niet. Wie teveel vreet en dik wordt mag dat helemaal zelf weten, wie op zijn luie krent wil zitten gaat ook zijn gang maar en als je sexuele uitspattingen wilt najagen mag dat. Jaloezie is met name lastig voor de jaloerse persoon zelf, ik kan er niet mee zitten.

Waar komt dat onderscheid vandaan, in jullie ogen. Want de vroegere christenen maalden niet zo om de tien geboden maar juist wel om de 7 zonden.

Onkuisheid is voor een moslim, voor alle moslims, iets heel ergs. Wij zitten er totaal niet meer mee, behalve dan de hele zware christenen, maar die vormen een minderheid, dus die tel ik even niet mee.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:13
cartman666
cartman666 is offline
De tien geboden:
1Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
2Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
3Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken, want de Here zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.
4Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die.
5Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal.
6Gij zult niet doodslaan.
7Gij zult niet echtbreken.
8Gij zult niet stelen.
9Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

De 7 zonden:
hebzucht
wraakzucht
wellust
ijdelheid
luiheid
gulzigheid
jaloezie

Het discussie vlak:
Het 'goed en zuiver leven als mens tegenover God', en de invloed van de 7 zonden en de 10 geboden daarop.

De stelling: Christenen zouden door zich vooral richten op de tien geboden, de moslims op de 7 zonden. De moslims hechten hierdoor meer waarde aan het zuiver leven als mens tegenover God.

Hoezo, is dan mijn eerste vraag? Wat doet jou dat denken?
In de 10 geboden gaan de eerste 4 geboden gaan direct over het leven met God.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:20
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 18:11 :
Deze westerse wereld houdt zich nauwelijks nog aan het voorkomen van de 7 hoofdzonden, Die zijn introspectief, je ziet ze niet, dat is tussen mens en god, ze zijn niet te handhaven. De 10 geboden zijn voor een deel in de strafwet terechtgekomen, zijn duidelijk zichtbaar naar buiten toe en hebben andere mensen als benadeelde partij.

Hier heerst het primaat van (6 van) de 10 geboden. Die worden gehandhaafd, de 7 zonden niet. Wie teveel vreet en dik wordt mag dat helemaal zelf weten, wie op zijn luie krent wil zitten gaat ook zijn gang maar en als je sexuele uitspattingen wilt najagen mag dat. Jaloezie is met name lastig voor de jaloerse persoon zelf, ik kan er niet mee zitten.

Waar komt dat onderscheid vandaan, in jullie ogen. Want de vroegere christenen maalden niet zo om de tien geboden maar juist wel om de 7 zonden.

Onkuisheid is voor een moslim, voor alle moslims, iets heel ergs. Wij zitten er totaal niet meer mee, behalve dan de hele zware christenen, maar die vormen een minderheid, dus die tel ik even niet mee.
Christenen leven ook maar naar 9 van de 10 geboden. Massa's beelden in de kerken van zowel wat boven de aarde is als van wat op de aarde is.

Verder is er ook nog de overlap in 'begeerte' en komen de zondes uitgebreid aan bod in de evangeliën
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:24
juno
juno is offline
Dankje Cartman, ik wist ze niet allemaal meer uit mijn hoofd. Ik heb het ook over een DEEL van de tien geboden. Vooral de eerste drie zijn niet teruggekeerd in de wereldlijke wetgeving.
nummer 4 kennen we weer wel in de winkelsluitingswet, nummer 5 zal de meeste mensen worst wezen, en ook nummer 7 is iets tussen twee mensen en geen zaak van publieke handhaving. Ook nummer 10 zien we niet terug, tenzij je een en ander je wederrechtelijk gaat toeeigenen

Tenminste, tegenwoordig. Overspeligen werden in de middeleeuwen op het marktplein doormidden gezaagd. En er bestond een onderhoudsplicht jegens ouders, want sociale zekerheid was er nog niet.

Maar de 7 hoofdzonden zijn NOOIT in de strafwet terechtgekomen. Dat was meer iets om te biechten en dan tien weesgegroetjes en je was weer klaar. Of erger. Maar daar kon je aflaten voor kopen.

Wat ik zeker weet was dat de 7 hoofdzonden ooot veel en veel belangrijker waren dan de 10 geboden. Waar komt die omslag vandaan? En hebben moslims ze nog wel hoog in het vaandel staan? En hoe komt dat dan?

En waar komen die 7 hoofdzonden vandaan? Niet van Mozes.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:31
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 18:24 :
Dankje Cartman, ik wist ze niet allemaal meer uit mijn hoofd. Ik heb het ook over een DEEL van de tien geboden. Vooral de eerste drie zijn niet teruggekeerd in de wereldlijke wetgeving.
nummer 4 kennen we weer wel in de winkelsluitingswet, nummer 5 zal de meeste mensen worst wezen, en ook nummer 7 is iets tussen twee mensen en geen zaak van publieke handhaving. Ook nummer 10 zien we niet terug, tenzij je een en ander je wederrechtelijk gaat toeeigenen

Tenminste, tegenwoordig. Overspeligen werden in de middeleeuwen op het marktplein doormidden gezaagd. En er bestond een onderhoudsplicht jegens ouders, want sociale zekerheid was er nog niet.

Maar de 7 hoofdzonden zijn NOOIT in de strafwet terechtgekomen. Dat was meer iets om te biechten en dan tien weesgegroetjes en je was weer klaar. Of erger. Maar daar kon je aflaten voor kopen.

Wat ik zeker weet was dat de 7 hoofdzonden ooot veel en veel belangrijker waren dan de 10 geboden. Waar komt die omslag vandaan? En hebben moslims ze nog wel hoog in het vaandel staan? En hoe komt dat dan?

En waar komen die 7 hoofdzonden vandaan? Niet van Mozes.
Van de papen natuurlijk . Je gaf het zelf al aan, het is een middeleeuws iets (6e eeuw n.c.) met eigenlijk vooral het doel mensen angst aan te jagen en te dwingen aflaten te kopen.

Dat is ook de voornaamste rede dat men het accent heeft verschoven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:07
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 16-03-2005 @ 18:20 :
Christenen leven ook maar naar 9 van de 10 geboden. Massa's beelden in de kerken van zowel wat boven de aarde is als van wat op de aarde is.
Hier kan ik me dus zo aan ergeren, als je christen ben, zoals ik, ben je NIET gelijk rooms-katholiek. Waarom gaat iedereen bij het christendom toch gelijk denken aan de roomse?????
De roomse hebben beelden en andere in strijd met de Bijbel dingen.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:12
juno
juno is offline
Stelletje ketters. Wij waren eerst, de rest zijn dwaalleren!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 19:12 :
HAHAHA, en laat nu alle gelovigen met elkaar gaan knokken, dan blijven wij atheisten en een paar agnosten als enige over...we will rule the world

Maar even on-topic: over dat christen = rooms etc.

Ik vraag me af, hebben niet-RK'ers (wel christen) kruisjes in huis of om hun nek? Want volgens jullie geloof is dat toch ook een afbeelding van god?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:33
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 16-03-2005 @ 19:07 :
Hier kan ik me dus zo aan ergeren, als je christen ben, zoals ik, ben je NIET gelijk rooms-katholiek. Waarom gaat iedereen bij het christendom toch gelijk denken aan de roomse?????
De roomse hebben beelden en andere in strijd met de Bijbel dingen.
je bent net zo schuldig. hebben jullie schilderijen? teken je wel eens poppetjes? heb je toevallig een visje op je auto?
Ik ben gereformeerd overigens
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:56
tybs
tybs is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 16-03-2005 @ 19:29 :
HAHAHA, en laat nu alle gelovigen met elkaar gaan knokken, dan blijven wij atheisten en een paar agnosten als enige over...we will rule the world

Maar even on-topic: over dat christen = rooms etc.

Ik vraag me af, hebben niet-RK'ers (wel christen) kruisjes in huis of om hun nek? Want volgens jullie geloof is dat toch ook een afbeelding van god?
Een kruisje is niet een afbeelding van God... het is alleen een afbeelding van de plek waar Jezus zijn offer heeft gebracht, waarvan het volgens de 10 geboden zeker niet verboden is een afbeelding te maken.
Oud 16-03-2005, 19:07
Verwijderd
Citaat:
tybs schreef op 16-03-2005 @ 19:56 :
Een kruisje is niet een afbeelding van God... het is alleen een afbeelding van de plek waar Jezus zijn offer heeft gebracht, waarvan het volgens de 10 geboden zeker niet verboden is een afbeelding te maken.
Ok, ik bedoel kruisjes in huis waar een afbeelding van Jezus aan hangt. God en Jezus zijn volgens jullie toch een en dezelfde?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:13
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 19:12 :
ja, dat is een beetje waar je hele stelling op berust
die het eerst komt die het eerst maalt.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:05
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 18:09 :
christenen kunnen een zonde begaan, vergiffenis vragen en dan weer verder leven in de illusie dat ze standaard in de hemel kunnen komen.
Als je een zonde begaat, moet je die belijden. Je moet ongeloofelijk veel spijt hebben (berouw hebben) over je zonde. God wil hem vergeven, maar je moet er natuurlijk wel op letten dat je minder zonden gaat doen. Dit lukt niet, want we zijn mensen. God wil je helpen en vergeven. Het is een cyclisch proces. De illusie dat je standaard in de hemel komt klopt niet. Je voelt zelf (van binnen) of je een echt hechte band hebt met God.

Stel dat je twee zonden per uur zou doen. Dit keer 24. Dan keer 365. keer je leeftijd. Reken maar uit hoeveel zonden je gedaan hebt. Zie je nu hoe goed God is dat Hij ons telkens vergeeft. Hoe vaak zou jij iemand vergeven die telkens dezelfde k***topmerking maakt naar jou? Zou jij het 500.000 keer kunnen?
Oud 16-03-2005, 20:05
tybs
tybs is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 16-03-2005 @ 20:07 :
Ok, ik bedoel kruisjes in huis waar een afbeelding van Jezus aan hangt. God en Jezus zijn volgens jullie toch een en dezelfde?
God, Jezus en de Heilige Geest zijn een drie-eenheid... God is Jezus' vader (of omgekeerd, Jezus is Gods zoon )
Oud 16-03-2005, 20:34
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:05 :
Als je een zonde begaat, moet je die belijden. Je moet ongeloofelijk veel spijt hebben (berouw hebben) over je zonde. God wil hem vergeven, maar je moet er natuurlijk wel op letten dat je minder zonden gaat doen. Dit lukt niet, want we zijn mensen. God wil je helpen en vergeven. Het is een cyclisch proces. De illusie dat je standaard in de hemel komt klopt niet. Je voelt zelf (van binnen) of je een echt hechte band hebt met God.

Stel dat je twee zonden per uur zou doen. Dit keer 24. Dan keer 365. keer je leeftijd. Reken maar uit hoeveel zonden je gedaan hebt. Zie je nu hoe goed God is dat Hij ons telkens vergeeft. Hoe vaak zou jij iemand vergeven die telkens dezelfde k***topmerking maakt naar jou? Zou jij het 500.000 keer kunnen?
2 zonden per uur. nou, ik vrees dat jij er heel wat meer zal doen. zo niet, dan ben je volmaakt. maar die vergeving is anders wel alleen voor gelovigen, aangezien ongelovigen in de hel belanden. toch? waar geloof jij trouwens dat het kwade vandaan komt? is god almachtig of is hij liefde?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:35
Donny must die
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:05 :

Was jezus niet gekomen om jullie zondes te vangen?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:37
cartman666
cartman666 is offline
erfzonden? iemand? ach, dat hoeft ook niet, iedere christen die goed naar zichzelf kijkt ziet massa's zonden. Dan kan je ongelofelijk veel berouw hebben en er enorm zwaar aan tillen en proberen het goed te maken door goede dingen te gaan doen. Of je kunt zeggen, ja, kut, maar we zijn vergeven, joepie, verder met mijn leven.

Beide methoden zijn uitersten, als christen moet je voor jezelf uitmaken waar je wilt zitten.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
uhm..ontopic. 7 zonden zijn door weet ik veel wie gemaakt, 10 geboden komen uit de bijbel. ik vind ze best erg leuk, die 7 zonden, hoewel ik er nooit van gehoord had eigenlijk, maar wat is nu precies je doel met dit topic? ja, het is veranderd. waarom? omdat de relatie met god meer voorop begon te staan dan een rein leven. wat we er mee moeten? christenen zouden idd beter moeten gaan leven, want de een is nog hypocrieter dan de ander. mijzelf meegerekend uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:40
tybs
tybs is offline
En er vervolgens maar weer op los zondigen met het idee van "God vergeeft me toch wel weer...". Uiteindelijk draait het juist ook om de intentie... wil je Hem bewust volgen, of is het gewoon van ik ga mn eigen gang en kom toch wel goed terecht? Ik denk dat het heel belangrijk is het verschil ertussen te zien en bewust voor hem te kiezen... ik geloof dat anders de kans dat je niet de eeuwige bestraffing zult ondergaan vrij klein wordt, aangezien Hij naar je hart kijkt.
Oud 16-03-2005, 20:43
take me as I am
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 21:34 :
2 zonden per uur. nou, ik vrees dat jij er heel wat meer zal doen. zo niet, dan ben je volmaakt. maar die vergeving is anders wel alleen voor gelovigen, aangezien ongelovigen in de hel belanden. toch? waar geloof jij trouwens dat het kwade vandaan komt? is god almachtig of is hij liefde?
2 zonden was maar een voorbeeld!!

de vraag van 'is god almachtig of is hij liefde' is het trilemma-vraagstuk. God is almachtig, hij is liefde en er is kwaad. Je kan geen een van deze drie ontkennen. Je kunt kijken waar het kwaad vandaan komt, kwaad (zonden) belijden, vergeving ontvangen en geloven!!

Het kwaad komt van de duivel, uit onszelf en de wereld!
Oud 16-03-2005, 20:44
Donny must die
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:43 :

is het niet:

kwaad komt van de duivel, komt over op jou en zo op de wereld?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:45
juno
juno is offline
Ik heb hier meters katholieke theologie in de kast staan, dus ik kan het katholieke antwoord wel voor je opzoeken, maar dat is allen maar de RK verklaring. Nou was de heilige moederkerk de enige kerk in de tijd dat de 7 zonden hun intrede deden, dus wij zijn ook de enigen die er een zinnig woord over mogen zeggen natuurlijk. ahum.

Ik ben overigens niet katholiek, maar mijn hele familie wel, vandaar dat ik me best wil verdiepen in wat hun al die jaren heeft bewogen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2005, 20:46
tybs
tybs is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 21:44 :
is het niet:

Het kwaad komt idd van de duivel, maar na de zondeval is dat kwaad in ons komen wonen... daarom kun je zeggen dat het kwaad ook "uit ons komt". Als wij plaats maken voor God in ons leven en in ons hart, zal Hij dat kwaad eruit wissen. Het zal echter nooit compleet verdwijnen zolang wij niet voor de volle 100% voor God gaan.
Oud 16-03-2005, 20:48
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Hebben de tien geboden eigenlijk allemaal evenveel waarde? Want als er dan 2 in conflict komen, heb je natuurlijk een probleem.
Oud 16-03-2005, 20:50
take me as I am
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 21:44 :
is het niet:

Kwaad komt van de duivel. Wij worden zondig geboren (Paradijs) dus we doen kwaad. --> meer kwaad. Kwaad komt ook uit de wereld. Alle zondige mensen die zonde (kwaad) doen.
Oud 16-03-2005, 20:51
take me as I am
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:48 :
Hebben de tien geboden eigenlijk allemaal evenveel waarde? Want als er dan 2 in conflict komen, heb je natuurlijk een probleem.
De 10 geboden hebben evenveel waarde. Elke zonde is even groot voor God. Een zonde is een zonde.
Oud 16-03-2005, 20:51
Donny must die
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:50 :
Kwaad komt van de duivel. Wij worden zondig geboren (Paradijs) dus we doen kwaad. --> meer kwaad. Kwaad komt ook uit de wereld. Alle zondige mensen die zonde (kwaad) doen.
ik geloof niet dat de mens zondig is geboren.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:56
take me as I am
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 21:51 :
ik geloof niet dat de mens zondig is geboren.
Volgens de Bijbel is dat wel zo. Erfzonde!! Zonde zit in ons, dus we doen zonde.
Oud 16-03-2005, 20:58
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:51 :
De 10 geboden hebben evenveel waarde. Elke zonde is even groot voor God. Een zonde is een zonde.
Dus je kan je vrouw net zo goed doodslaan als dat je van haar scheidt.
Heerlijk, dat christendom.
Oud 16-03-2005, 20:59
juno
juno is offline
Erfzonde. Omdat Adam en Eva van die appel aten en bewust werden van goed en kwaad en toen keuzevrijheid kregen om goed of kwaad te doen. Toen waren we klaar om ook kwaad te doen, iets wat de eerste mens in het paradijs niet had. We zijn allemaal zo zondig als wat vanaf het moment van onze geboorte: we zijn in staat tot het kwaad, en dat is al erg genoeg. Door de doop kunnen we de voorlopige genade van God krijgen, en door communie en vormsel kun je nog verder opstijgen en verder moet je je aan alle regels houden en dan kom je wel in de hemel en ontvang je definitieve genade en eeuwig leven. Maar gaan we dood voor die doop, dan komen we niet in de hemel, maar in het voorgeborchte van de hel. Daar kunnen die babyzieltjes, die verder geen eigen zonde begaan hebben, maar slechts bevlekt zijn met de erfzonde, weer uit doorstromen naar de hemel, als iemand voor je bidt. Dat is ook weer aan regels gebonden hoor, maar ik weet dat mijn moeder zich blauw gebeden heeft voor al die arme zieltjes toen ze nog kind was.

En juist om al die stomme regeltjes heb ik besloten dat ik er niet in wenste te geloven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:01
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:43 :
2 zonden was maar een voorbeeld!!

de vraag van 'is god almachtig of is hij liefde' is het trilemma-vraagstuk. God is almachtig, hij is liefde en er is kwaad. Je kan geen een van deze drie ontkennen. Je kunt kijken waar het kwaad vandaan komt, kwaad (zonden) belijden, vergeving ontvangen en geloven!!

1. god is almachtig, er gebeurt niets buiten zijn wil om. hij laat het kwade dus toe.
2. god is liefde, het kwade gaat buiten hem om. hij kan er niets aan doen.

wat zou jij dan kiezen?

en verder, god is goed. de hemel is volmaakt. hoe kan iets volmaakts goeds vallen?
het kwaad komt uit de hemel.
en de grote vraag: waarom laat god het kwade toe?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:01
Donny must die
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 21:59 :

En juist om al die stomme regeltjes heb ik besloten dat ik er niet in wenste te geloven.
Islam heeft dat niet. wil je moslim worden?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:03
Donny must die
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:56 :
Volgens de Bijbel is dat wel zo. Erfzonde!! Zonde zit in ons, dus we doen zonde.
Volgens de Koran niet. Ik geloof dat elke persoon met een persoonlijke aanleg voor het goede wordt geboren. Daarom ook dat kinderen standaard de hemel in komen, of geestelijk gehandicapten. Of mensen die nog nooit van de Islam gehoord hebben, kunnen de hemel in komen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:03
tybs
tybs is offline
En dat is nou juist hetgene wat zo erg is aan de Rooms-katholieke kerk... doordat zij allemaal van die regeltjes gingen opstellen, kregen allerlei mensen een afkeer van het geloof. Want als iemand niet gedoopt is, betekent dat NIET meteen dat hij niet in de hemel kan komen. Wel gedoopt zijn betekent ook niet automatisch dat je er wel inkomt; anders zou iemand zich kunnen laten dopen en daarna meteen kunnen zeggen van "hup, ok, gedoopt, nu ga ik er ff lekker op los leven en God mag het verder vergeten met mij, want ik ben lekker toch gered."
Oud 16-03-2005, 21:04
Donny must die
Citaat:
tybs schreef op 16-03-2005 @ 22:03 :
En dat is nou juist hetgene wat zo erg is aan de Rooms-katholieke kerk... doordat zij allemaal van die regeltjes gingen opstellen, kregen allerlei mensen een afkeer van het geloof. Want als iemand niet gedoopt is, betekent dat NIET meteen dat hij niet in de hemel kan komen. Wel gedoopt zijn betekent ook niet automatisch dat je er wel inkomt; anders zou iemand zich kunnen laten dopen en daarna meteen kunnen zeggen van "hup, ok, gedoopt, nu ga ik er ff lekker op los leven en God mag het verder vergeten met mij, want ik ben lekker toch gered."
die hele drie eenheid is een belediging voor God
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:04
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:51 :
ik hoop dat je dit niet meent. al zal god mss zonden mss anders inrichten dan wij hier verwachten. persoonlijk dacht ik altijd dat god vloeken de ergste zonde was, sommige zonden als doodslaan schijnen dan overtrokken ofzo .
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:05
tybs
tybs is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 22:01 :
1. god is almachtig, er gebeurt niets buiten zijn wil om. hij laat het kwade dus toe.

wat zou jij dan kiezen?

en verder, god is goed. de hemel is volmaakt. hoe kan iets volmaakts goeds vallen?
Omdat nog niet iedereen een kans heeft gehad zelf voor God te kiezen. Hij geeft iedereen dezelfde kansen hiertoe... op welke manier is ons niet altijd duidelijk, maar dat is iets waarop wij mogen vertrouwen.
Oud 16-03-2005, 21:07
tybs
tybs is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 22:04 :
ik hoop dat je dit niet meent. al zal god mss zonden mss anders inrichten dan wij hier verwachten. persoonlijk dacht ik altijd dat god vloeken de ergste zonde was, sommige zonden als doodslaan schijnen dan overtrokken ofzo .
De 10 geboden hebben idd niet allemaal evenveel waarde... Jezus zegt zelf in Mattheüs 22:36 e.v. dat de belangrijkste geboden de volgende zijn:
1. Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.
2. Heb uw naaste lief als uzelf.
Oud 16-03-2005, 21:08
take me as I am
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 22:01 :

wat zou jij dan kiezen?

Wow, je moet journalist worden!

Ik zou niets kiezen. Je kunt eigenlijk ook geen component weghalen. Als God niet almachtig zou zijn, zou hij gebonden zijn of dood.

Als God geen liefde zou zijn, zou het het kwaad aanmoedigen. Hitler in z'n oortje fluisteren wat hij zou moeten doen met de Joden.

God laat het kwade toe om verschillende redenen. ff een paar redenen.
We hebben het kwaad liever gehad dan het licht. Omdat onze daden het licht niet kunnen verdragen. Onze eigen schuld dus. Waarom zou je van God dan mogen verwachten dat hij ons komt redden? Dat hij dat doet is uit genade.
Om ons te 'kastijden'.
God werkt door het kwade naar het goede
Straf, wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Oud 16-03-2005, 21:09
take me as I am
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 22:04 :
Als je vloekt, vraag je eigenlijk aan God (waar je misschien niet in gelooft) of hij je wilt verdoemen.
Oud 16-03-2005, 21:10
Donny must die
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 22:08 :

Straf, wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
wat als een ongedoopt kind sterft?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:15
tybs
tybs is offline
Zoals ik al een paar posts eerder zei is dopen geen garantie dat iemand gered is, en is niet gedoopt zijn ook niet een veroordeling voor die persoon later... we mogen erop vertrouwen dat God ieder mens rechtvaardig zal oordelen. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe het met kleine kinderen zit, maar ik weet dat Jezus graag kinderen om zich heen had, en ik vertrouw er dus op dat zij wel een eerlijk oordeel zullen krijgen.
Oud 16-03-2005, 21:18
Donny must die
Citaat:
tybs schreef op 16-03-2005 @ 22:15 :
Zoals ik al een paar posts eerder zei is dopen geen garantie dat iemand gered is, en is niet gedoopt zijn ook niet een veroordeling voor die persoon later... we mogen erop vertrouwen dat God ieder mens rechtvaardig zal oordelen. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe het met kleine kinderen zit, maar ik weet dat Jezus graag kinderen om zich heen had, en ik vertrouw er dus op dat zij wel een eerlijk oordeel zullen krijgen.
waarom heeft het christendom daar geen concreet antwoord op?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:19
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 22:10 :
wat als een ongedoopt kind sterft?
Als een kind nog niet op de leeftijd is dat het kán geloven dan bezit het ook nog niet de vragen, het verlangen, of de angst, voor het leven na de dood en is het dus een non-item om je druk over te maken.
Zodra een kind kan geloven doet het dat oprecht. Jezus is opgestaan, God houdt van mij net als pappa en mamma. Alles spreekt vanzelf. Leer te geloven als een kind zegt Jezus, zulke kinderen zullen na hun dood bij God komen en volmaakt gelukkig zijn bij hem.
De doop in de protestantse kerk is vooral de gelofte van de ouders om het kind op te voeden voor God, en het kind aanbieden aan het lichaam van christus.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:20
juno
juno is offline
Dan komt hij niet in de hel, want hij heeft zelf nog geen zonde begaan, maar in een soort voorportaaltje, want hijis wel belast met de erfzonde, en daar kom je pas vanaf door opgenomen te worden door jezus, die immers die erfzonde wegnam. Je hartje aan jezus geven en in de verlossing geloven is de manier om van de erfzonde af te komen. Jezus was geboren uit een vrouw die tijdens de bevruchting tijdelijk ontheven was uit die erfzonde, dus die ging niet over op de baby Jezus. Het ongedoopte kind zit voorgeborchte, daar zit hij te wachten tot iemand voor hem bidt, en dan mag hij alsnog met de lift naar boven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:21
tybs
tybs is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 22:18 :
waarom heeft het christendom daar geen concreet antwoord op?
Je moet niet denken dat één christen gelijk het hele christendom vertegenwoordigt... helaas is dat praktisch onmogelijk. Dat ík er nog geen antwoord op heb, betekent niet dat er geen antwoord op is. Ik ben gewoon nog niet zo ver in mijn wetenschap over het geloof dat ik alle antwoorden kan geven waar mensen om vragen.
Oud 16-03-2005, 21:22
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 22:20 :
Dan komt hij niet in de hel, want hij heeft zelf nog geen zonde begaan, maar in een soort voorportaaltje, want hijis wel belast met de erfzonde, en daar kom je pas vanaf door opgenomen te worden door jezus, die immers die erfzonde wegnam. Je hartje aan jezus geven en in de verlossing geloven is de manier om van de erfzonde af te komen. Jezus was geboren uit een vrouw die tijdens de bevruchting tijdelijk ontheven was uit die erfzonde, dus die ging niet over op de baby Jezus. Het ongedoopte kind zit voorgeborchte, daar zit hij te wachten tot iemand voor hem bidt, en dan mag hij alsnog met de lift naar boven.
het blijft een geweldige tak van het christendom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten