Oud 18-03-2005, 15:07
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Welkom op het grote Voeding en gezondheid topic

[edit by Leonoor]In het verleden was dit het grote lijntopic, maar omdat er ook veel mensen zitten die gezond willen eten of juist aan willen komen, voldeed deze naam niet meer aan de inhoud.

Je kan dit topic nog steeds gebruiken om (voor jezelf) bij te houden hoe het gaat of om raad te vragen.[/edit]

Enkele tips:
- Als je nieuw bent post dan je lengte, je gewicht en je BMI. Je BMI uitrekenen doe je door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Dus voor iemand van 1,70m en 80kg wordt dat:
80/1,70^2=27,7. Een gezond BMI ligt tussen de 20 en de 25. Zo is het voor duidelijker óf je eigenlijk wel moet afvallen en zo ja, hoeveel. We kunnen je dan betere adviezen geven.

- Vaak komt de vraag langs: Hoeveel kcal heb ik nou eigenlijk nodig op een dag? Knoop ten eerste dit in je oren: Minstens 1200! Dan moet je nog letten op je lengte en gewicht.
Wil je het wat precieser weten dan zal je je vetpercentage moeten llaten meten. Weetje dat, dan kan je het HIERMEE (met dank aan MightyDuck) uitrekenen.

- Als je wilt weten of je op dit moment gezond eet post dan wat je eet op een dag. Handig is ook als je de tijdstippen erbij vermeld waarop je het (ongeveer) eet. Vergeet niet de kleine dingen zoals boter die je op je brood doet! Ook in sausjes e.d. zitten veel calorieën.

- Als je een vraag hebt, kijk dan eerst of je het in één van de vorige lijntopics kan vinden. Vaak staat het antwoord daar al in. Natuurlijk hoef je niet tm. het éérste lijntopic door te bladeren, maar vaak staat het al in hetzelfde topic een paar pagina's terug.

- Wanneer je met je dieet begonnen bent let dan niet teveel op de weegschaal. Je gewicht is ongelofelijk variabel. Bedenk maar: In de ochtend weeg jij bijv. 70 kg. Op die dag drink jij 3 liter water. Een deel plas je natuurlijk uit, maar een deel blijft ook in je lichaam achter. 1 liter water staat gelijk aan 1 kg, dus reken maar uit Plus, dat is alleen nog maar water dat je binnenkrijgt, daar kom je voedsel nog bij.

- Als je je wekelijks weegt, doe het dan altijd op hetzelfde tijdstip. Dan hebben factoren zoals hierboven beschreven geen invloed. En ja, wekelijks wegen is beter dan dagelijks. Ten eerste wordt het dan niet zo'n enorme obsessie en ten tweede zie je per dag nauwelijks verschil, per week wegen is veel duidelijker

Tips m.b.t. het lijnen zelf:
- Probeer veel kleine porties te eten i.p.v. slechts drie maaltijden. Je metabolisme versnelt zo, en nog belangrijker: je hebt niet zo'n erg hongergevoel.

- Ga niet alleen lijnen, ga ook sporten! Behalve dat je vet verliest verbeter je je conditie en je algehele gezondheid.

- Iets wat ik zelf erg fijn vind is dat ik het aan mijn ouders en vrienden heb verteld dat ik af wil vallen. Mijn ouders houden er deels rekening mee en mijn vrienden ook. Ze begrijpen het als ik liever geen patat wil. Ook bieden ze mij geen snoep meer aan, puur om mij te helpen. Natuurlijk hoef je het niet elke vage bekende te vertellen, maar je goede vrienden kunnen je vaak helpen.

- Als je een 'vreetbui' op voelt komen ga dan iets anders doen. Heb je een hond? Ga met hem/haar wandelen! Op die manier verbrand je calorieën i.p.v. dat je ze binnenkrijgt. Zo zijn er nog tal van andere dingen die je kan gaan doen.

- Zorg dat je niet te dicht in de buurt bent van al dat lekkers. Als je eerst helemaal van boven naar beneden moet zal je minder snel iets eten dan wanneer er een zakje chips voor je neus ligt.

- Drink water, veel water! Vocht is sowieso goed voor je, water is het beste. Thee mag ook, of koffie zonder melk en suiker. Water zorgt ervoor dat je een vol gevoel krijgt en het voert de afvalstoffen in je lichaam af.

Enkele nuttige links:
Het voedingscentrum -> Hier kan je informatie vinden over voedingsmiddelen.

Overgewicht.nl -> Een site over overgewicht. Heel veel info, tips, en ook een mogelijkheid om bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën erin zitten.

Calorietabel -> Voor wanneer je zelf calorieën wilt tellen.

Healthy Weight Forum -> Een Amerikaans forum over diëten. Je kan je wekelijkse gewicht invullen die in een grafiek wordt weergegeven. Ook zijn er fora over bijv. sporten, bepaalde diëten e.d.

Fitday -> Hier kan je bijhouden wat je op een dag gegeten hebt. Engelstalig.

Ik hoop dat de (vooral nieuwe) diëters hier iets aan hebben! Toevoegingen zijn altijd welkom!

--Door: Meelfriek


-Het vorige Voeding en Gezondheid topic
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 19-03-2005 om 18:55.
Oud 18-03-2005, 15:09
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
@dedetje

Ten eerste moet je absoluut niet meer afvallen, je weegt namelijk te weinig. Ten 2e, als je de hele week gezond en goed en genoeg eet, is het niet erg als je 1 dag veel eet. Sommige mensen doen dat juist expres, een refeeddag, een dag waarbij je je reserves weer aanvult.
Vertel eens wat je op een normale dag eet...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 18-03-2005, 15:13
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Dat mag je vinden, ik deel die mening dus alleen niet. Kijk eens op de site van het voedingscentrum naar wat je gemiddeld moet eten, praten we daarna verder, oké?
Ik weet wat er op die site staat, maar ik vind het echt enorm veel wat daar staat. Dat eet toch niemand op een dag?!
Oud 18-03-2005, 15:15
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:13 :
Ik weet wat er op die site staat, maar ik vind het echt enorm veel wat daar staat. Dat eet toch niemand op een dag?!
De meeste mensen in dit topic houden zich aan dat lijstje, en veel van die mensen vallen af. Dan is het dus niet veel, want als het veel was zouden ze niet afvallen.
Oud 18-03-2005, 15:16
Mara
Mara is offline
Ik dacht dat ik vandaag hoog uit zou komen in kcal, maar valt gelukkig mee Dacht dat omdat het rookvlees op was, en zowel kaas als appelstroop zijn hoger in kcal. Ik hoef vanavond geen saucijs te eten als vlees, ik mag voor mezelf een stukje koolvis klaarmaken

Ontbijt
2 bruine boterhammen, 1x 20+ kaas 1x schouderham, 2x becel (bereid als tosti)

Tussendoor
2 bb appelstroop

Lunch
1 bb 20+ kaas
2 rijstwafels

Tussendoor
1 bb appelstroop
250g kwark

Avondeten
150g aardappelen, 200g rode kool, 100g koolvis


Ik zit nu op de 1324 kcal. Maar bedenk, vanmiddag neem ik nog wel wat en vanavond ook, maar ik weet nog niet wat dus dat heb ik nog niet meegerekend. Al met al gok ik dat ik op 1500-1600 zal uitkomen
Oud 18-03-2005, 15:17
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-03-2005 @ 15:15 :
De meeste mensen in dit topic houden zich aan dat lijstje, en veel van die mensen vallen af. Dan is het dus niet veel, want als het veel was zouden ze niet afvallen.
Ja... het zal wel, ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat je zoveel op een dag eet. Dan ben je toch de godganse dag bezig met eten....
Oud 18-03-2005, 15:20
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:17 :
Ja... het zal wel, ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat je zoveel op een dag eet. Dan ben je toch de godganse dag bezig met eten....
hoezo?
ontbijt 3 boterhammen met beleg, tussendoor fruit, lunch 3 boterhammen met beleg en een glas melk, tussendoor fruit, diner 4 opscheplepels aardappel, 4 opscheplepels groenten, stukje vlees, 's avonds een bakje vla. Een voorbeeld van een heel normaal eetpatroon dat in het lijstje past, met niet eens 6 maaltijdjes zoals veel mensen hier eten maar gewoon 3 maaltijden en 3 kleine tussendoortjes...
Oud 18-03-2005, 15:24
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-03-2005 @ 15:20 :
hoezo?
ontbijt 3 boterhammen met beleg, tussendoor fruit, lunch 3 boterhammen met beleg en een glas melk, tussendoor fruit, diner 4 opscheplepels aardappel, 4 opscheplepels groenten, stukje vlees, 's avonds een bakje vla. Een voorbeeld van een heel normaal eetpatroon dat in het lijstje past, met niet eens 6 maaltijdjes zoals veel mensen hier eten maar gewoon 3 maaltijden en 3 kleine tussendoortjes...
Ja, dat bedoel ik, dat is hartstikke veel... maar goed.
Oud 18-03-2005, 15:29
Mara
Mara is offline
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:24 :
Ja, dat bedoel ik, dat is hartstikke veel... maar goed.
Nee, dat is niet hartstikke veel, dat is normaal.
Oud 18-03-2005, 15:31
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-03-2005 @ 15:29 :
Nee, dat is niet hartstikke veel, dat is normaal.
Ja, ik vind dus van niet, maar goed, zo kunnen we natuurlijk nog wel aan het welles-nietessen blijven...
Oud 18-03-2005, 15:36
Mara
Mara is offline
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:31 :
Ja, ik vind dus van niet, maar goed, zo kunnen we natuurlijk nog wel aan het welles-nietessen blijven...
En waarop baseer jij je mening? Op wat jij eet? Op wat andere mensen eten?

Of misschien wel op studies ?
Oud 18-03-2005, 15:37
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:31 :
Ja, ik vind dus van niet, maar goed, zo kunnen we natuurlijk nog wel aan het welles-nietessen blijven...
Kuch. Het is wel normaal.

nor·maal2 (bn.)
1 overeenkomstig de regel, gewoon <=> abnormaal
2 als norm dienend


De meerderheid van de mensen eet gewoon 6 boterhammen op een dag, wat tussendoor, en 's avonds een avondmaaltijd.
Oud 18-03-2005, 15:38
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-03-2005 @ 15:36 :
En waarop baseer jij je mening? Op wat jij eet? Op wat andere mensen eten?

Of misschien wel op studies ?
Op wat andere mensen eten, voornamelijk...
Oud 18-03-2005, 15:39
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2005 @ 15:37 :
Kuch. Het is wel normaal.

nor·maal2 (bn.)
1 overeenkomstig de regel, gewoon <=> abnormaal
2 als norm dienend


De meerderheid van de mensen eet gewoon 6 boterhammen op een dag, wat tussendoor, en 's avonds een avondmaaltijd.
Ja, ik ken echt niemand die 6 boterhammen op een dag eet hoor...
Oud 18-03-2005, 15:45
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:39 :
Ja, ik ken echt niemand die 6 boterhammen op een dag eet hoor...
Waar woon je dan in godshemelsnaam? Dan zijn jullie met z'n allen lekker ongezond bezig.

De meeste mensen bij mij op school eten als ontbijt 2 boterhammen en nemen 4 boterhammen mee naar school, een koek-achtig iets (sultana, mueslireep, ontbijtkoek, etc.) en sommige nog een stuk fruit.

Je hebt natuurlijk ook uitzonderingen. Van die jongens die 12 boterhammen mee naar school nemen (en die binnen 5 min. naar binnen werken) en meisjes die niks eten of alleen een pakje droge crackertjes.
Oud 18-03-2005, 15:47
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2005 @ 15:45 :
Waar woon je dan in godshemelsnaam? Dan zijn jullie met z'n allen lekker ongezond bezig.

De meeste mensen bij mij op school eten als ontbijt 2 boterhammen en nemen 4 boterhammen mee naar school, een koek-achtig iets (sultana, mueslireep, ontbijtkoek, etc.) en sommige nog een stuk fruit.

Je hebt natuurlijk ook uitzonderingen. Van die jongens die 12 boterhammen mee naar school nemen (en die binnen 5 min. naar binnen werken) en meisjes die niks eten of alleen een pakje droge crackertjes.
Dat ongezond zal dan nog wel meevallen hè... gezien het feit dat het prima gaat met al die mensen...
Oud 18-03-2005, 15:50
Mara
Mara is offline
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:47 :
Dat ongezond zal dan nog wel meevallen hè... gezien het feit dat het prima gaat met al die mensen...
Die mensen eten waarschijnlijk minder brood, maar vullen hun kcal behoefte aan met ongezonde dingen omdat ze niet hoeven af te vallen.

Waarom je 'zo veel' moet eten als je afvalt is omdat je je kcal behoefte nu moet vullen met gezonde dingen.

En dat ene koekje wat jij dan 's avonds niet meer neemt, is alweer ene boterham met beleg hoor.
Oud 18-03-2005, 15:53
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-03-2005 @ 15:50 :
Die mensen eten waarschijnlijk minder brood, maar vullen hun kcal behoefte aan met ongezonde dingen omdat ze niet hoeven af te vallen.

Waarom je 'zo veel' moet eten als je afvalt is omdat je je kcal behoefte nu moet vullen met gezonde dingen.

En dat ene koekje wat jij dan 's avonds niet meer neemt, is alweer ene boterham met beleg hoor.
Ook dat valt wel mee. En wat bedoel je met die laatste zin?
Oud 18-03-2005, 16:00
Mara
Mara is offline
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:53 :
Ook dat valt wel mee. En wat bedoel je met die laatste zin?
Als jij dieet dan eet je gezonde dingen. Veel mensen nemen 's avonds nog een tussendoortje. Koekje, bakje chips, snoep, vul maar in. Maar ongezond over 't algemeen.

De kcal die daarin zitten zijn evenveel als een boterham met beleg, vaak zit er in die snack zelfs meer. Dus als je die snack vervangt met een boterham dan heb je alweer een boterham meer gegeten op een dag.

En hoe weet jij nou hoeveel tussendoortjes men precies eet? Je bent toch niet contant bij ze?
Oud 18-03-2005, 16:01
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:47 :
Dat ongezond zal dan nog wel meevallen hè... gezien het feit dat het prima gaat met al die mensen...
Jezus, wat ben jij eigenwijs. Nee, dat ongezond valt niet mee.

Dit is de aanbevolen hoeveelheid brood per dag:

Kinderen van 4 t/m 12 jaar: 3-5 sneetjes brood
Jongeren van 12 t/m 20 jaar: 5-8 sneetjes brood
Volwassenen: 5-7 sneetjes brood


In werkelijkheid word er minder brood gegeten, dat klopt. Uit onderzoek blijkt dat kinderen van 4 t/m 12 jaar zo’n 3 sneetjes brood eten, jongeren gemiddeld 4,5 sneetje en volwassenen 4 boterhammen.

Waarom brood eten gezond is? Brood levert een groot deel van de voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben, waaronder B-vitamines en jodium. Bovendien is brood een gezonde 'hongerstopper', dankzij de voedingsvezels die erin zitten. Meer (bruin en volkoren) brood eten betekent daarom: minder trek in snoep tussendoor en dat helpt om op gewicht te blijven.

Als je dan bedenkt dat in Nederland 4 op de 10 mannen en 3 tot 4 op de 10 vrouwen te zwaar zijn, vind ik dat helemaal niet gek! Veel mensen hebben een ongezond eetpatroon. Ze eten veel te weinig brood, groente en fruit en 'compenseren' (Omdat ze toch honger krijgen) dit met koek, snoep, fastfood, noem maar op.
Oud 18-03-2005, 16:04
ANGE
ANGE is offline
Nou ja, goed. Ik blijf het veel vinden. En ik blijf ook zeker van mening dat je zoveel echt niet nodig hebt op een dag.
Oud 18-03-2005, 16:13
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:04 :
Nou ja, goed. Ik blijf het veel vinden. En ik blijf ook zeker van mening dat je zoveel echt niet nodig hebt op een dag.
Zoveel heb je wel nodig op een dag, minstens!

Een voorbeeld: Een vrouw tussen de 14-18 jaar heeft zo'n 2200 kcal nodig per dag. Als ze eet volgens de Schijf van Vijf (Dus met die aanbevolen hoeveelheden van het Voedinscentrum) komt ze tussen de 1500 en 1900 kcal uit, afhankelijk van het feit of ze voor magere en/of caloriearme producten kiest of voor de vettere en/of calorierijkere variant. Dan hou je dus nog 700 tot 300 kcal per dag over. Dus zelfs als je je precies aan de Schijf van Vijf houd zit je nog minstens 300 kcal onder je energiebehoefte.

Nog steeds niet overtuigd? Bovendien, het feit dat jij een dergelijk eetpatroon hebt betekent nog niet dat het normaal of gezond is. Vind je het gek dat je vreetbuien krijgt, als je niet genoeg 'normale' voeding/maaltijden tot je neemt!
Oud 18-03-2005, 16:14
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2005 @ 16:13 :
Zoveel heb je wel nodig op een dag, minstens!

Een voorbeeld: Een vrouw tussen de 14-18 jaar heeft zo'n 2200 kcal nodig per dag. Als ze eet volgens de Schijf van Vijf (Dus met die aanbevolen hoeveelheden van het Voedinscentrum) komt ze tussen de 1500 en 1900 kcal uit, afhankelijk van het feit of ze voor magere en/of caloriearme producten kiest of voor de vettere en/of calorierijkere variant. Dan hou je dus nog 700 tot 300 kcal per dag over. Dus zelfs als je je precies aan de Schijf van Vijf houd zit je nog minstens 300 kcal onder je energiebehoefte.

Nog steeds niet overtuigd? Bovendien, het feit dat jij een dergelijk eetpatroon hebt betekent nog niet dat het normaal of gezond is. Vind je het gek dat je vreetbuien krijgt, als je niet genoeg 'normale' voeding/maaltijden tot je neemt!
Wie heeft het over vreetbuien?
Oud 18-03-2005, 16:19
Mara
Mara is offline
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:04 :
Nou ja, goed. Ik blijf het veel vinden. En ik blijf ook zeker van mening dat je zoveel echt niet nodig hebt op een dag.
Vooral doen, maar post dan niet hier. Je hoeft niet te verwachten dat ik iemand ga helpen die toch niks aan wil nemen.

Ik weet zeker dat dat wel voor de meesten hier geldt. Het is alsof je tegen een muur praat, als je toch niet iets anders aan wilt nemen.
Oud 18-03-2005, 16:21
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-03-2005 @ 16:19 :
Vooral doen, maar post dan niet hier. Je hoeft niet te verwachten dat ik iemand ga helpen die toch niks aan wil nemen.

Ik weet zeker dat dat wel voor de meesten hier geldt. Het is alsof je tegen een muur praat, als je toch niet iets anders aan wilt nemen.
Ik vraag jou toch ook niet om mij te helpen? Ik zou niet weten waar ik jouw hulp bij nodig zou hebben...
Oud 18-03-2005, 16:22
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 15:13 :
Ik weet wat er op die site staat, maar ik vind het echt enorm veel wat daar staat. Dat eet toch niemand op een dag?!
Dat valt best mee qua hoeveelheid en ik ken genoeg mensen die dat eten. En nee, dan ben je niet "de godganse dag bezig met eten", zoek eens een paar topics terug, daar is al eens beschreven hoe je dat heel simpel over een paar maaltijden kunt verdelen.

En je mag best vinden dat je dat niet allemaal nodig hebt op een dag, ik vraag me alleen af of je er gelijk mee hebt. Dergelijke lijstjes zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar zijn gebaseerd op onderzoek. Iets wat jouw mening, denk ik, niet is.
Oud 18-03-2005, 16:26
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-03-2005 @ 16:22 :
Dat valt best mee qua hoeveelheid en ik ken genoeg mensen die dat eten. En nee, dan ben je niet "de godganse dag bezig met eten", zoek eens een paar topics terug, daar is al eens beschreven hoe je dat heel simpel over een paar maaltijden kunt verdelen.

En je mag best vinden dat je dat niet allemaal nodig hebt op een dag, ik vraag me alleen af of je er gelijk mee hebt. Dergelijke lijstjes zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar zijn gebaseerd op onderzoek. Iets wat jouw mening, denk ik, niet is.
Ik heb het gelezen, maar het wil er echt niet in dat je zoveel nodig hebt op een dag.
Oud 18-03-2005, 16:27
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:14 :
Wie heeft het over vreetbuien?
Sorry, ik verwarde je met iemand anders. My bad.

Wat kom je eigenlijk doen in dit topic? Wil je aankomen, afvallen, gezond eten?
Oud 18-03-2005, 16:29
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2005 @ 16:27 :
Sorry, ik verwarde je met iemand anders. My bad.

Wat kom je eigenlijk doen in dit topic? Wil je aankomen, afvallen, gezond eten?
Oke. Ik las uit nieuwsgierigheid wat mee hier. En ik struikelde over die hoeveelheden. En daar wilde ik dus wat van weten. Verder kwam ik hier niets doen, dat kan ik prima zelf.
Oud 18-03-2005, 16:29
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:29 :
Oke. Ik las uit nieuwsgierigheid wat mee hier. En ik struikelde over die hoeveelheden. En daar wilde ik dus wat van weten. Verder kwam ik hier niets doen, dat kan ik prima zelf.
Dat blijkt.
Oud 18-03-2005, 16:30
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2005 @ 16:29 :
Dat blijkt.
En nu nog een keer, maar dan gewoon?
Oud 18-03-2005, 16:33
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:26 :
Ik heb het gelezen, maar het wil er echt niet in dat je zoveel nodig hebt op een dag.
Daar kan ik ook weinig aan doen. Ik kan alleen maar zeggen dat het geen loze hoeveelheden zijn die worden "geroepen" of je het gelooft en wat je er mee doet, dat moet je zelf weten.

Verder lief zijn voor elkaar.


Oud 18-03-2005, 16:34
Mara
Mara is offline
@ANGE: Wáárom wil dat er bij jou niet in? Gebruik je gezonde verstand.

Met dat voedsel krijg je een bepaald aantal kcal binnen. Op een dag verbrand je een bepaald aantal kcal. Is dat gelijk, blijf je gelijk qua gewicht. Krijg je meer binnen, kom je aan. Krijg je minder binnen, val je af.

Wát snap jij er niet aan?
Oud 18-03-2005, 16:35
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-03-2005 @ 16:34 :
@ANGE: Wáárom wil dat er bij jou niet in? Gebruik je gezonde verstand.

Met dat voedsel krijg je een bepaald aantal kcal binnen. Op een dag verbrand je een bepaald aantal kcal. Is dat gelijk, blijf je gelijk qua gewicht. Krijg je meer binnen, kom je aan. Krijg je minder binnen, val je af.

Wát snap jij er niet aan?
Dat je zo verschrikkelijk veel nodig zou hebben op een dag.
Oud 18-03-2005, 16:37
Mara
Mara is offline
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:35 :
Dat je zo verschrikkelijk veel nodig zou hebben op een dag.
Om aan die behoefte van kcal te komen op een dag! Je hebt een bepaald aantal kcal namelijk nodig!

En als jij 2 boterhammen + avondeten wil eten, en de rest vd kcal wil opvullen met koek en weet ik het, dat moet jij weten. Dat is niet gezond.
Oud 18-03-2005, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 18-03-2005 @ 16:33 :
Daar kan ik ook weinig aan doen. Ik kan alleen maar zeggen dat het geen loze hoeveelheden zijn die worden "geroepen" of je het gelooft en wat je er mee doet, dat moet je zelf weten.

Verder lief zijn voor elkaar.


Ik ben lief! Ik post lappen tekst (met correcte informatie) om haar iets duidelijk te maken, maar ze geloof dit niet en zit alleen maar wat te mekkeren.

En dan dacht ik dat ik eigenwijs was.
Oud 18-03-2005, 16:40
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-03-2005 @ 16:37 :
Om aan die behoefte van kcal te komen op een dag! Je hebt een bepaald aantal kcal namelijk nodig!

En als jij 2 boterhammen + avondeten wil eten, en de rest vd kcal wil opvullen met koek en weet ik het, dat moet jij weten. Dat is niet gezond.
Dat laatste doe ik niet. Maar wat ik dan niet begrijp: als je dan zoveel nodig zo hebben hè, waarom kunnen mensen dan toch prima met minder af, zonder honger te hebben of af te vallen ofzo? ja... dat vind ik dan weer vreemd...
Oud 18-03-2005, 16:41
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:40 :
Dat laatste doe ik niet. Maar wat ik dan niet begrijp: als je dan zoveel nodig zo hebben hè, waarom kunnen mensen dan toch prima met minder af, zonder honger te hebben of af te vallen ofzo? ja... dat vind ik dan weer vreemd...
Omdat je lichaam op de spaarstand kan gaan staan en dan heeft het geen honger en valt het ook niet af. Kan heel goed, maar of het gezond is, dat is weer iets anders.
Oud 18-03-2005, 16:43
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-03-2005 @ 16:41 :
Omdat je lichaam op de spaarstand kan gaan staan en dan heeft het geen honger en valt het ook niet af. Kan heel goed, maar of het gezond is, dat is weer iets anders.
Nou ja, spaarstand. Ik heb het niet over echt niets meer gaan eten, of heel weinig, maar over gewone mensen die op een dag 3/4 boterhammen eten, avondeten (niet zo belachelijk veel als op die site staat) en gewoon gezond eten.
Oud 18-03-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:40 :
Dat laatste doe ik niet. Maar wat ik dan niet begrijp: als je dan zoveel nodig zo hebben hè, waarom kunnen mensen dan toch prima met minder af, zonder honger te hebben of af te vallen ofzo? ja... dat vind ik dan weer vreemd...
Precies, spaarstand! Als reactie op een (te) lage calorie-inname gaat een oud overlevingsmechanisme een rol spelen: het lichaam gaat zuinig aan doen met zijn voedingsstoffen en functioneren op een 'spaarstand'. De lichaamstemperatuur wordt ietsje lager, het hart gaat iets langzamer kloppen, de ademhaling wordt iets minder frequent, etc. Hierdoor heeft het lichaam minder calorieën nodig voor de lichaamsfuncties.
Oud 18-03-2005, 16:45
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2005 @ 16:44 :
Precies, spaarstand! Als reactie op een (te) lage calorie-inname gaat een oud overlevingsmechanisme een rol spelen: het lichaam gaat zuinig aan doen met zijn voedingsstoffen en functioneren op een 'spaarstand'. De lichaamstemperatuur wordt ietsje lager, het hart gaat iets langzamer kloppen, de ademhaling wordt iets minder frequent, etc. Hierdoor heeft het lichaam minder calorieën nodig voor de lichaamsfuncties.
Nou ja... dat had ik al gezegd, dat bedoelde ik dus niet.
Oud 18-03-2005, 16:47
Mara
Mara is offline
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:45 :
Nou ja... dat had ik al gezegd, dat bedoelde ik dus niet.
Wat dan wel
Oud 18-03-2005, 16:47
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:43 :
Nou ja, spaarstand. Ik heb het niet over echt niets meer gaan eten, of heel weinig, maar over gewone mensen die op een dag 3/4 boterhammen eten, avondeten (niet zo belachelijk veel als op die site staat) en gewoon gezond eten.
Wat op die site staat is in jouw ogen misschien belachelijk veel, maar het is het niet, ik denk dat het belangrijk is dat je je dat wel beseft.

En ook als je zo 'veel' eet als jij nu zegt, je lichaam past zich daar aan aan (wat Sneeuwvlokje dus ook zegt). Of het gezond is, blijft nog steeds wat anders.
Oud 18-03-2005, 16:51
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-03-2005 @ 16:47 :
Wat op die site staat is in jouw ogen misschien belachelijk veel, maar het is het niet, ik denk dat het belangrijk is dat je je dat wel beseft.

En ook als je zo 'veel' eet als jij nu zegt, je lichaam past zich daar aan aan (wat Sneeuwvlokje dus ook zegt). Of het gezond is, blijft nog steeds wat anders.
Over veel of niet veel worden we het niet eens. En zeker omdat mensen heel prima met minder kunnen, vind ik het verschrikkelijk veel wat daar staat. En mensen kúnnen niet alleen met minder, mensen eten ook daadwerkelijk vaak minder, dus ja...
Oud 18-03-2005, 16:51
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:43 :
Nou ja, spaarstand. Ik heb het niet over echt niets meer gaan eten, of heel weinig, maar over gewone mensen die op een dag 3/4 boterhammen eten, avondeten (niet zo belachelijk veel als op die site staat) en gewoon gezond eten.
Avond eten > Zo belachelijk veel als op die site staat?
Volgensmij heb jij echt een vertekend of verkeerd beeld van die hoeveelheden.

4 aardappels of opscheplepels rijst/pasta
4 opschepleps groente
1 stukje vlees

Dat is écht niet veel. Dat is gewoon een bordje vol, misschien niet eens.
Oud 18-03-2005, 16:52
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 18-03-2005 @ 16:51 :
Avond eten > Zo belachelijk veel als op die site staat?
Volgensmij heb jij echt een vertekend of verkeerd beeld van die hoeveelheden.

4 aardappels of opscheplepels rijst/pasta
4 opschepleps groente
1 stukje vlees

Dat is écht niet veel. Dat is gewoon een bordje vol, misschien niet eens.
Nou ja, ik vind 4 aardappels en 4 opscheplepels groente erg veel.
Oud 18-03-2005, 16:53
sheepdog
sheepdog is offline
@ Kronkeltje: Ja, ik drink nogal veel alcohol. Ongeveer 3 of 4 dagen per week waarvan 1 overdadig

Vandaag:
11.30 schaaltje magere yoghurt
16.00 anderhalf bord kip hawaii met meergranenrijst
Oud 18-03-2005, 16:54
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:51 :
Over veel of niet veel worden we het niet eens. En zeker omdat mensen heel prima met minder kunnen, vind ik het verschrikkelijk veel wat daar staat. En mensen kúnnen niet alleen met minder, mensen eten ook daadwerkelijk vaak minder, dus ja...
Als je mij en anderen niet gelooft, praat dan eens met je huisarts, misschien geloof je hem/haar wel? (Niet dat ik het zo iets belangrijks vind, maar wellicht ben je dan minder eigenwijs. )

Niemand hier zegt dat mensen niet met minder kunnen, dat ze met minder dood gaan oid, of wel? "We" zeggen alleen dat je lichaam dan op de spaarstand over kan schakelen en daardoor idd met minder kan. "Dus ja..."
Oud 18-03-2005, 16:54
Verwijderd
Citaat:
ANGE schreef op 18-03-2005 @ 16:52 :
Nou ja, ik vind 4 aardappels en 4 opscheplepels groente erg veel.
Dat is inmiddels duidelijk.
Oud 18-03-2005, 16:55
ANGE
ANGE is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-03-2005 @ 16:54 :
Als je mij en anderen niet gelooft, praat dan eens met je huisarts, misschien geloof je hem/haar wel? (Niet dat ik het zo iets belangrijks vind, maar wellicht ben je dan minder eigenwijs. )

Niemand hier zegt dat mensen niet met minder kunnen, dat ze met minder dood gaan oid, of wel? "We" zeggen alleen dat je lichaam dan op de spaarstand over kan schakelen en daardoor idd met minder kan. "Dus ja..."
Ach ja, liever eigenwijs dan met alle winden mee. Maar je begrijpt dat ik het lastig vind om te geloven dat je zoveel nodig hebt als je zoveel mensen ziet die prima met minder kunnen? Gewoon iets minder, die gewoon gezond eten enzo... Ja, ik zou dan gewoon eigenlijk niet weten waarom je meer zou moeten hebben.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 01:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.