Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2005, 17:06
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Ik weet niet goed of ie hier past (dacht eerder aan levensbeschouwing ofzo, maar die is verdwenen?)
maar goed:

Wat vinden jullie van polygamie? Moet kunnen, of kan absoluut niet door de beugel? Wat zijn de voordelen en nadelen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2005, 17:39
Verwijderd
Als mensen zich daar fijn bij voelen mogen ze van mij best een open relatie hebben en dus in zekere zin polygaam zijn. Maar 't is niets voor mij
Een liefdes relatie tussen 3 of meer personen kan misschien voorkomen en ik vind het ook best, maar ik ga het zelf ook niet doen.

Een harem vind ik dan wel weer stom. Dat heeft niets met liefde of seks te maken maar is gewoon een statussymbool, en dat vind ik geen goede reden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 17:45
WolterB
WolterB is offline
Als mensen zich er gelukkig bij voelen, moeten ze hun gang maar gaan.

Ik zou het niet kunnen
Oud 22-03-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef op 22-03-2005 @ 18:45 :

Ik zou het niet kunnen
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:19
Verwijderd
mensen die het kunnen moeten het vooral doen, allen ík kan het niet en er komt een hoop gezeik bij kijken gok ik.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:31
Matjong
Matjong is offline
Ik kan het niet... En het pas verder ook totaal niet onze cultuur. In letterlijke zin is het zelfs verboden; je mag immers niet met meerdere mannen/vrouwen tegelijk trouwen, in het eerste geval (meerdere mannen) heet het dan overigens polyandrie als ik het me goed herinner.

Maar goed, als iemand graag op die manier wil leven zal ik niet degene zijn die er wat van zegt hoor, iedereen leeft zoals hij zelf wil toch. Een vriend van me en zijn vriendin hebben een open relatie (zou je kunnen bescouwen als in de richting van polygamie). Dat doen ze nu al dik anderhalf jaar en tot zover gaat het ontzettend goed wat ik zie en wat ik begrijp. Ze houden meer van elkaar dan wie ik verder dan ook ken, maar laten elkaar dus vrij om daarnaast te doen wat ze willen op gebied van relaties/sex. Steker nog, ik denk zelfs dat het juist door die vrijheid nog zo ontzettend goed gaat daar waar ik andere relaties keer op keer zie sneuvelen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:36
Verwijderd
Als mensen met meerdere partners een duurzame relatie willen hebben zal dat mij een zorg wezen. Het instituut huwelijk zoals dat in het Nederlandse recht en de Nederlandse cultuur bestaat is er echter niet mee te verenigen: dat instituut behelst namelijk een duurzame levensverbintenis tussen twee personen. Het is niet aanvaardbaar als mensen met meer dan één persoon getrouwd zijn: daarom is polygamie ook strafbaar en is een tweede huwelijk als iemand reeds getrouwd is ook nietig.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 19:11
Gammaray
Gammaray is offline
Citaat:

Ik zou het niet kunnen
Oud 22-03-2005, 19:15
Vice
Vice is offline
Citaat:

Ik zou het niet kunnen
Oud 22-03-2005, 19:16
Fruitcake
Fruitcake is offline
Citaat:

Ik zou het niet kunnen
Oud 22-03-2005, 19:38
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Prima.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 19:41
Verwijderd
Ik vind t maar raar. Het hangt er ook een beetje vanaf. Als je echt als man met 2 vrouwen in huis woont en ook van beiden kinderen hebt, of andersom, een vrouw met 2 mannen, dan vind ik t ergens nog wel.. kunnen. Maar met meer wordt t meer een status-idee.

Wat ik nog steeds wel gaar vind.. is een open relatie. Je bent bijmekaar.. maar je kan nog wel steeds met anderen zoenen en seks hebben. Buiten die relatie. Hoe staan jullie daar tegen over?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:09
Verwijderd
Allereerst het zou niks voor mij zijn.
Doe mij maar een man voor mij alleen

Ik denk dat het in onze maatschappij ook niet geaccepteerd is, want het is niet ''normaal'' dus het is fout.
Nee, maar zoals al gezegd is, het hele wetsysteem is aangepast op 2 mensen zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:20
Verwijderd
Wetgeving heeft ook een morele taak. Democratisch totstandgekomen wetgeving zegt gewoon dat de Nederlanders die in Nederland trouwen, geen polygame huwelijken mogen aangaan.

Voor wat betreft buitenlanders is dat heel anders. Nederland gaat best ver wat betreft het tolereren van vreemd huwelijksrecht op ons grondgebied.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 17:03
da leentjuh
da leentjuh is offline
Ik vind et maar een beetje een vreemd iets en ik kan me ook niet voorstellen dat je echt gelukkig kan worden in zo'n relatie.
Oud 23-03-2005, 17:08
bracelance
bracelance is offline
ik verwissel het altijd met origamie
Oud 23-03-2005, 17:57
Boris_Beer
Boris_Beer is offline
Ik was op wintersport en daar ben ik een leuke dame tegen gekomen tijdens de apres-ski.
Hadden gezoend en alles verteld ze me ineens dat ze getrouwd was en dat haar man bovendien er nog een vriend op na hield ook... een soort driehoeksverhouding dus... Nou ik sta voor een hoop dingen open maar dit ging mij iets te ver...

Dus ook ik: nee geen polygamie, maar als andere mensen het willen doen: Knock yourselfs out zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 18:45
Verwijderd
Citaat:
bracelance schreef op 23-03-2005 @ 18:08 :
ik verwissel het altijd met origamie
Ja, alleen dat schrijf je anders: きりかみ

En dan zonder e.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 19:03
elledc
elledc is offline
geef mij maar een monogame verhouding, deze zijn de beste.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 19:08
jinx
jinx is offline
Ik vind het niks, geef mij maar monogamie.

(1 vrouw is me af en toe al teveel, laat staan 2 of meer )
Oud 23-03-2005, 20:12
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
ik kan dat.
en ik doe dat.
en dat bevalt mij
Oud 23-03-2005, 21:04
Apomes
Apomes is offline
goh, ik vind het stom om te zeggen "2 is juist, "3 of meer is slecht".

ik vraag me soms ook af waarom holebi's soms niet gewoon met 3 zijn. is toch perfect mogelijk dat 3 mensen op elkaar verliefd zijn. Zou perfect zijn, als ene geen goesting heeft ga je naar de andere en anders alle 3 (niet alleen seksueel). ik denk dat het jaloezie fel zou verminderen. Maarja leg maar eens uit aan je oma: "kijk oma dat is mijn vriend, oh en hij ook" .
Oud 23-03-2005, 21:09
Phenobarbidoll
Citaat:
Lilith schreef op 22-03-2005 @ 20:41 :

Wat ik nog steeds wel gaar vind.. is een open relatie. Je bent bijmekaar.. maar je kan nog wel steeds met anderen zoenen en seks hebben. Buiten die relatie. Hoe staan jullie daar tegen over?
nouja dat doe ik dus.
het grote voordeel is de vrijheid die je hebt.

ik ben niet jaloers als mijn vriend seks heeft met een ander meisje, dat komt omdat ik zelf ook seks heb met andere jongens en dat -hoe clichématig het ook klinkt- heel leuk is maar toch nauwelijks iets voorstelt, en het helpt enorm dat ik niks van die meisjes weet en vooral niet weet hoe ze eruitzien zodat ik er geen beeld bij kan hebben.

je moet in zo'n geval natuurlijk wel rekening met elkaar houden (geen slipjes van andere meisjes in je bed laten rondslingeren e.d.) maar als je niet zo snel jaloers bent denk ik dat het goed kan.
Oud 23-03-2005, 21:16
Matjong
Matjong is offline
De meesten kunnen het niet, maar als je het wel kunt werkt het misschien juist wel in het voordeel van een relatie.

Ik was tijdje terug nog bij een vriend + zijn vriendin die een open relatie hebben. Eindigde ermee dat ik een beetje met haar flirtje (hand in hand gezeten, elkaar beetje strelen, flirten enzo) en dat alles terwijl haar vriend van mij erbij was... Voelde toch echt onzettend vreemd, des te meer omdat hij dit alles dus gewoon doodleuk aanschouwde en eveneens accepteerde. Heel vaag en onwennig in elk geval voor mij...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 22:36
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-03-2005 @ 19:45 :

En dan zonder e.
het gaat om het idee
Oud 24-03-2005, 09:12
elledc
elledc is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 23-03-2005 @ 22:09 :
nouja dat doe ik dus.

ik ben niet jaloers als mijn vriend seks heeft met een ander meisje, dat komt omdat ik zelf ook seks heb met andere jongens en dat -hoe clichématig het ook klinkt- heel leuk is maar toch nauwelijks iets voorstelt, en het helpt enorm dat ik niks van die meisjes weet en vooral niet weet hoe ze eruitzien zodat ik er geen beeld bij kan hebben.

je moet in zo'n geval natuurlijk wel rekening met elkaar houden (geen slipjes van andere meisjes in je bed laten rondslingeren e.d.) maar als je niet zo snel jaloers bent denk ik dat het goed kan.
damn je bent toch een mens met gevoelens? Dus het kan je niets schelen als je vriend sex heeft met 'n ander?
Anderzijds ga jij met andere jongens naar bed voor de fun maar het stelt eigenlijk niks voor?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 09:46
sgaapje
sgaapje is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 23-03-2005 @ 22:09 :
nouja dat doe ik dus.

Ik snap echt niet dat je dan niet jaloers wordt
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:44
Foresight
Foresight is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 22-03-2005 @ 21:09 :
Ik denk dat het in onze maatschappij ook niet geaccepteerd is, want het is niet ''normaal'' dus het is fout.
En dat is dus zo ONTIEGELIJK achterlijk... het is niet alleen het wetssysteem (kijk, DAT snap ik nog) maar gewoon die hele massa/kudde modalen die niets anders accepteert dan hun elke dag door de Telegraaf en RTL4 wordt voor gekauwd.

Bah.

Verder zou het voor mij ook niet werken hoor Polygamie, maar als anderen dat graag willen: ga je gang!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Foresight schreef op 24-03-2005 @ 14:44 :
En dat is dus zo ONTIEGELIJK achterlijk... het is niet alleen het wetssysteem (kijk, DAT snap ik nog) maar gewoon die hele massa/kudde modalen die niets anders accepteert dan hun elke dag door de Telegraaf en RTL4 wordt voor gekauwd.

Bah.
Ja, natuurlijk hebben mensen alleen recht van spreken wanneer ze net zo 'ruimdenkend' ( ) zijn als jij.

*kuch*
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:10
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-03-2005 @ 15:35 :
Ja, natuurlijk hebben mensen alleen recht van spreken wanneer ze net zo 'ruimdenkend' ( ) zijn als jij.

*kuch*
Nee, maar iemand iets opdringen is iets anders dan zelf iets vinden. Veel mensen vinden iets en respecteren daarbij de mening van een ander vervolgens niet, denk dat Foresight dat bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:25
Foresight
Foresight is offline
Citaat:
Matjong schreef op 24-03-2005 @ 17:10 :
Nee, maar iemand iets opdringen is iets anders dan zelf iets vinden. Veel mensen vinden iets en respecteren daarbij de mening van een ander vervolgens niet, denk dat Foresight dat bedoelt.
ik denk van wel
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 18:10
Phenobarbidoll
Citaat:
utopia5 schreef op 24-03-2005 @ 10:12 :
damn je bent toch een mens met gevoelens? Dus het kan je niets schelen als je vriend sex heeft met 'n ander?
Anderzijds ga jij met andere jongens naar bed voor de fun maar het stelt eigenlijk niks voor?
zo, jij hebt je oordeel lekker snel klaar met je -emoticon.
ik weet heus wel hoe jaloers zijn voelt,maar als hij seks heeft met een ander meisje ben ik dat niet.
nouja zoals Matjong schrijft, als mijn vriend echt een meisje zou versieren waar ik naast zou zitten zou ik bijvoorbeeld wel jaloers zijn.

wat seks met andere jongens betreft, dat vind ik spannend en ik vind het ook erg leuk. dus het is inderdaad voor de fun maar qua gevoel is het niks.
Oud 24-03-2005, 21:52
first eror
first eror is offline
Het zou nu wel uitkomen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 23:52
Schranktür
Schranktür is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 22-03-2005 @ 17:06 :
Wat vinden jullie van polygamie?
Ja prima hoor. Ik denk alleen niet dat het kan werken.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 00:05
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 24-03-2005 @ 19:10 :
ik weet heus wel hoe jaloers zijn voelt,maar als hij seks heeft met een ander meisje ben ik dat niet.
nouja zoals Matjong schrijft, als mijn vriend echt een meisje zou versieren waar ik naast zou zitten zou ik bijvoorbeeld wel jaloers zijn.

wat seks met andere jongens betreft, dat vind ik spannend en ik vind het ook erg leuk. dus het is inderdaad voor de fun maar qua gevoel is het niks.
Tja, ik kon het niet... Tenminste, ik kon het niet doorzetten op dat moment, het voelde niet echt goed... Een soort blokkade dat je maar een tweede keuze bent ofzo van diegene (aangezien hun relatie primair is) Zij daarentegen leken er beide totaal geen problemen mee te hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 00:09
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Schranktür schreef op 25-03-2005 @ 00:52 :
In sommige (islamtische) landen is (was) het JUIST de cultuur om meerdere vrouwen te hebben, maar in onze vrijgevochten en toch meer indifidualistische cultuur is het gewoon minder geaccepteerd.

Ik meen dat er in de jaren 70 veel geexpirimenteerd is met open relaties in Nederland, in de trand van elkaar vrijlaten (claimen was not-done), alles open, het rebelse, en meer van die tijd. Het werkte alleen totaaaaaal niet voor zover ik weet.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 00:10
Schranktür
Schranktür is offline
Citaat:
Matjong schreef op 25-03-2005 @ 00:09 :
Het werkte alleen totaaaaaal niet voor zover ik weet.
Dat zeg ik toch.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 00:13
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Schranktür schreef op 25-03-2005 @ 01:10 :
Dat zeg ik toch.
Ja, en?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 22:51
Phenobarbidoll
Citaat:
Schranktür schreef op 25-03-2005 @ 00:52 :
ik hoop dat je het over jezelf hebt, anders moet je bijvoorbeeld mijn reactie maar eens wat beter lezen.
Oud 26-03-2005, 01:10
Warsocket
Warsocket is offline
Van mij mogen ze het toestaan (in de wet)
Ik vind het zelf niks
maar mijn filosofie is:

geef mensen alle vrijheid zolang het maar geen anderen schaad
Oud 26-03-2005, 05:37
Verwijderd
Ik vind dat het niet kan.

Trouwen hoort tussen twee personen te zijn, een man en een vrouw .

Naar mijn mening kan polygamie dus absoluut niet door de beugel.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 10:50
Matjong
Matjong is offline
Citaat:
Arenda schreef op 26-03-2005 @ 06:37 :
Ik vind dat het niet kan.

Naar mijn mening kan polygamie dus absoluut niet door de beugel.
En waarom dat?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 15:52
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Arenda schreef op 26-03-2005 @ 06:37 :

of vrouw & vrouw
of man & man

Oud 27-03-2005, 16:25
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 24-03-2005 @ 19:10 :

ik denk ook wel an realties zoals jij die van jouw beschrijft

je bent dan polygaam wat seks betreft, wat liefde betreft ben je trouw aan 1 partner

ik denk ook dat t juist scheelt in de jaloezie

wat mij alleen n 'probleem'; lijkt, is dat je er wel n beetje voor moet oppassen dt je allebei evenveel 'kansen hebt

als het duidelijk is (zonder dat je dat nouw s in elkaars neus wrijft) dat de een veel meer seks met andere heeft als de ander, doordat diegene meer uitgaat oid, of met meer mensen omgaat die ook zo over seks denken
dat zou lastog zijn, en dan zou je mss wel wweer jaliezie kunnen krijgen,

maar ik moet zeggen dat als het lukt je daar niet aan te storen van elkaar, en elkaar daarin volldig vrij in kan laten heb wel iets heel moois hebt samen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 16:44
Phenobarbidoll
Citaat:
esprit-chick schreef op 27-03-2005 @ 17:25 :
ik denk ook wel an realties zoals jij die van jouw beschrijft

je bent dan polygaam wat seks betreft, wat liefde betreft ben je trouw aan 1 partner

ik denk ook dat t juist scheelt in de jaloezie

wat mij alleen n 'probleem'; lijkt, is dat je er wel n beetje voor moet oppassen dt je allebei evenveel 'kansen hebt

als het duidelijk is (zonder dat je dat nouw s in elkaars neus wrijft) dat de een veel meer seks met andere heeft als de ander, doordat diegene meer uitgaat oid, of met meer mensen omgaat die ook zo over seks denken

maar ik moet zeggen dat als het lukt je daar niet aan te storen van elkaar, en elkaar daarin volldig vrij in kan laten heb wel iets heel moois hebt samen.
ja, dat heb je goed bedacht dat kan ik me ook voorstellen.
Oud 27-03-2005, 18:25
Lelle_*
Lelle_* is offline
Ik ga mijn vriend dus èèèèèèècht niet met een andere meid delen he!
Oud 27-03-2005, 19:14
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
esprit-chick schreef op 27-03-2005 @ 17:25 :

ja daar moet je denk ik wel rekening mee houden. maar als je dat allebei vindt dan lijkt me dat niet al te lastig. tenzij de een gewoon veel minder leuk is dan de ander natuurlijk
Oud 27-03-2005, 19:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-03-2005 @ 19:45 :

En dan zonder e.
Bedoel je niet おりがみ? Orikami klinkt wel heel exotisch.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:44
Schranktür
Schranktür is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 25-03-2005 @ 23:51 :
ik hoop dat je het over jezelf hebt, anders moet je bijvoorbeeld mijn reactie maar eens wat beter lezen.
Waarom hoop je dat ik het over mezelf heb?

Ik ben van mening dat het nooit goed kan werken.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 08:26
Phenobarbidoll
Citaat:
Schranktür schreef op 27-03-2005 @ 22:44 :
Waarom hoop je dat ik het over mezelf heb?

Ik ben van mening dat het nooit goed kan werken.
omdat het bij mij goed werkt.
Reageren

Regels voor berichten