Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2005, 01:08
meissie1515
meissie1515 is offline
Me moeder is alcohol verslaafd, eigelijks al heel lang maar echt sinds 3 jaar. Toen overleed me stiefvader na een ziekte( van dik 3 maand).
Sinds dien gaat het echt heel slecht met me moeder. Ze drinkt eigelijks alleen naar 19.00 uur en anders nooit veel maar naar 19.00 uur dan begint ze echt.

Ik heb al vaak geprobeerd om er met haar over te praten maar dat is onmogelijk ( ook als ze nuchter is) ik moet me niet met haar bemoeien, het is haar leven en niet de mijne.
Opzich heeft ze daar wel gelijk in maar ze vergeet dat ik ook bij haar woon en dat het moeder - kind verhaal eigelijk is omgedraaid. Ik moet eigelijks gwn voor haar zorgen dan anders om. Meestal moet ik koken ( wel een beetje normaal als ouder hele dagen werkt en er een dochter van 15 in huis is, maar me moeder werkt geen hele dagen ze, zit namelijk hele dagen thuis).

Als ze dan weer heel veel heeft gedronken gaat ze ook heel raar praten. Ze wordt dan heel emotioneel ( ze wil haar verdriet verdrinken maar het verdriet word volgens mij op deze manier alleen maar erger).

Ik weet echt niet meer hoe ik haar moet helpen want ben wel eens bij de huisarts geweest mar als zij niet mee wil werken kan hij er ook weinig tot niets aan doen. Hij is bij ons op huisbezoek geweest maar ze liet heel duidelijk weten dat er ( volgens haar) niets aan de hand was en dat ze niet geholpen wilde worden.

weet iemand een manier hoe ik haar helpen kan want ik kan zo niet meer bij mijn moeder wonen.
Er hangt een hele rare sfeer in huis bij ons en we hebben ook heel vaak ruzie. Ik durf niet nog een keer met dit probleem naar de huisarts want hij stelde voor een pleeg gezin of bij familie.

Hoop dat jullie tips voor me hebben.
Kweet ff echt niet meer wat ik meot doen!

Alvast bedankt en anders voor het lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 01:14
Risce
Risce is offline
Shit man, dit soort problemen zijn altijd lastig. Ook omdat het drinken een gevolg is, maar misschien weet zij, laat staan jij, om niet te spreken wij (ik) niet waar het van is.
Maar weet je wat gewoon helpt: professionele hulp. Psychologen, Anonieme Alcoholisten, you name it. Dat is niet gek.
Oud 13-02-2005, 01:18
meissie1515
meissie1515 is offline
dat kan toch alleen als ze hulp wil?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 11:15
MayaGirl
MayaGirl is offline
Verrotte situatie, ik leef met je mee. Mijn vader heeft ook een beetje een drinkprobleem, maar dat valt nog reuze mee vergeleken met jouw situatie.
Aangezien jouw moeder niet wil meewerken, moet je misschien hulp voor jezelf zoeken om deze situatie te kunnen volhouden. Er zal waarschijnlijk niet 1,2,3 een oplossing komen. Ook al is het het beste altijd de oorzaak van het probleem weg te halen (jouw moeders drankprobleem). Praten over hoe jij je voelt is ook heel goed. Je hebt dit nu gedaan via dit forum, maar veel zinnige reacties krijg je misschien niet. Praat met een iemand die je echt vertrouwd en die goed kan luisteren. Het makkelijkste is om die persoon eerst een mailtje te sturen waarin je je probleem rustig uitlegt en om hulp vraagt. Of eerst bellen is ook handig. Je ziet de andere persoon niet en hoeft dus minder op zijn/haar gezicht en bewegingen te letten. Ook kun je ophangen als het je allemaal even teveel wordt. Vaak wordt je ook niet gestoord als je belt, wel als je gewoon een gesprek voert.
Als het bovenstaande geen optie is of je vindt deze manier niet prettig kun je ook met professionals praten. De bekendste is de kindertelefoon. Het nummer staat gewoon in de telefoongids en ze zijn niet alleen professionals, maar ook echt geinteresseerd. Wees niet bang om hen te bellen, ze zijn echt heel aardig. Misschien hebben zij zelfs een oplossing om je moeders situatie ook te verbeteren. Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Ik wil je ook best helpen. Als je behoefte hebt om te praten aarzel dan alsjeblieft niet om dat in dit forum te zetten, of mij een mailtje te sturen!

Nogmaals ontzettend veel sterkte en ik zal voor je bidden.

Laatst gewijzigd op 13-02-2005 om 11:18.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 12:22
Tsasil
Tsasil is offline
Als je moeder niet mee wil werken zal je in eerste instantie niets voor haar kunnen doen. Je kunt nu het beste kijken wat je voor jezelf kan doen, want dit kun je natuurlijk niet volhouden.

De kindertelefoon is misschien een oplossing, maar veel beter zou zijn om op school met iemand erover te praten. Zoek in eerste instantie een leraar op waarmee je het goed kan vinden en praat met hem hierover. Hij zal denk ik met je naar iemand anders op jou school gaan, iemand die speciaal hiervoor is getraind. Zij zullen dan samen met jou een oplossing voor het probleem proberen te zoeken, of jou bij de juiste mensen hiervoor brengen.
Heeft je moeder verder nog andere familie? Want dan is het misschien goed om ook met hun te gaan praten. Zij kunnen jou dan ook misschien een handje helpen met je moeder. Het is altijd beter om van iemand anders te horen dat het niet goed gaat met je, dan van je dochter. Misschien doet dat haar realiseren dat het zo niet kan.

Wees niet bang voor pleeggezinnen en dergelijke. Dit is een laatste maatregel, en eentje die zelden wordt genomen. Zeker nu je al vrij oud bent en redelijk voor jezelf kunt zorgen (ik neem aan dat je 15 bent).

Succes en sterkte.
Oud 13-02-2005, 12:44
Risce
Risce is offline
Citaat:
meissie1515 schreef op 13-02-2005 @ 02:18 :
dat kan toch alleen als ze hulp wil?
ja. maar iedereen wil uiteindelijk gelukkig zijn, het gaat erom dat haar wordt duidelijk gemaakt hoe dat kan. Je kunt bv. wel een huisbezoek regelen.
Oud 13-02-2005, 15:48
meissie1515
meissie1515 is offline
Citaat:
Risce schreef op 13-02-2005 @ 13:44 :
ja. maar iedereen wil uiteindelijk gelukkig zijn, het gaat erom dat haar wordt duidelijk gemaakt hoe dat kan. Je kunt bv. wel een huisbezoek regelen.
de huisarts is al langs geweest maar ze liet heel duidelijk merken dat ze geen hulp wil, en volgens haar heeft ze dat ook niet nodig!!!

ik weet het ff niej meer
maar het zal wel goed komen hoop ik
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 18:13
Mir-idiotA
mhh, pleeggezin / familie is not done voor jou?
het kan zijn dat het voor tijdelijk het beste is, en dat ze beseft dat ze het toch op orde moet gaan krijgen --> afkickkliniek en therapie voor d'r verdriet.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 18:49
rattenkruid
rattenkruid is offline
http://www.drankjewel.nl/

Misschien heb je hier wat aan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 21:43
squat
squat is offline
Citaat:
meissie1515 schreef op 13-02-2005 @ 16:48 :
de huisarts is al langs geweest maar ze liet heel duidelijk merken dat ze geen hulp wil, en volgens haar heeft ze dat ook niet nodig!!!

ik weet het ff niej meer
maar het zal wel goed komen hoop ik
Sorry, maar een alcoholverslaving komt over het algemeen niet zomaar goed.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 00:54
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
squat schreef op 13-02-2005 @ 22:43 :
Sorry, maar een alcoholverslaving komt over het algemeen niet zomaar goed.
Precies, het kost erg veel wilskracht om zoiets de baas te blijven. En het is zaak om NOOIT meer alcohol te drinken.
En het kenmerk van alcoholisten is eigenlijk dat ze geen probleem hebben en dat ze geen hulp nodig hebben. En het klote ervan is niemand kan ze dwingen om opgenomen te worden (belachelijk) dus ze moeten het helemaal zelf doen.
Anonieme Alcoholisten is laagdrempeliger dan opgenomen worden. Maar uit ervaring weet ik dat de AA niet zaligmakend is.
Opgenomen worden en absoluut nooit meer alcohol aanraken.
Mijn vader is er 12 jaar vanaf geweest, maar na een moeilijke periode in onze familie is hij uiteindelijk weer begonnen, dat heeft hij nog 7 jaar volgehouden (langer dan dan iedereen had verwacht) tot hij eind '99 is overleden aan een leverbloeding tengevolge van zijn "ziekte". Dus het is duidelijk dat je moet blijven zeuren tegen je ma dat ze er wat aan moet doen. Mocht dit helemaal geen nut hebben, dan moet je aan jezeld denken. Want alcoholisten verwaarlozen niet alleen zichzelf maar ook anderen. Hoeveel ze ook van iemand houden.
Oud 17-02-2005, 13:10
reeko
reeko is offline
misschien zou je eens ontzettend boos (maar dan ook echt heeeeel erg gruwelijk boos) moeten worden op haar, haar confronteren met de feiten, zeggen dat ze haar en jou leven stuk maakt zo, waarschijnlijk reageert ze dan boos terug ofzo, maar ze zal er wel van schrikken en misschien es een keer beter na gaan denken, en als de boosheid dan een beetje over is kun daarna misschien rustig met haar praten
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 19:01
aansteker
aansteker is offline
Citaat:
reeko schreef op 17-02-2005 @ 14:10 :
misschien zou je eens ontzettend boos (maar dan ook echt heeeeel erg gruwelijk boos) moeten worden op haar, haar confronteren met de feiten, zeggen dat ze haar en jou leven stuk maakt zo, waarschijnlijk reageert ze dan boos terug ofzo, maar ze zal er wel van schrikken en misschien es een keer beter na gaan denken, en als de boosheid dan een beetje over is kun daarna misschien rustig met haar praten
Ik denk eerlijk gezegt dat ze dan nog meer gaat drinken omdat ze er een ruzie met haar dochter bij krijgt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 23:36
droppiej
droppiej is offline
hey
mijn moeder heeft een alcoholverslaving gehad van 10 jaar, pillen verslaving van 8 jaar, en dat van alcohol weet ik nog niet of dat al afgelopen is. Maar ik kan je wel vertellen dat je je moeder eigenlijk niet kan helpen als ze het zelf niet wilt. Ze moet zelf toegeven dat ze een probleem heeft , en dat ze er van af wilt. Ik weet hoe het voelt. Je voelt je machteloos, en ik heb nu de schijt over al aan, en probeer het aub niet naar je toe te trekken, hiermee bedoel ik dat jij niet de schuldige bent, en dat jij ook niet alle verantwoordlijk op je moet nemen, Ik weet niet of je wilt of kan, maar probeer het van je af te praten, ik heb heel veel tips voor je.....stuur maar een prive bericht als je meer wilt weten....
succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 09:28
Mir-idiotA
ik eeh...
weet je , ik lees dit maar even door omdat ik eergisteren te horen kreeg dat mijn vader zich aan het doodzuipen is... dat ie zo elke dag de pijp uit kon zijn

dus ik ben maar gaan spitten om een adres in handen te krijgen... waar ik ook langs ben geweest.. ziet er niet zo eeh frisjes uit..

Maar ja hij was er iig niet, maarja..
niks doen jezelf helpen is wat hier allemal staat!
maar die kroegenbaas en een paar uit die kroeg zaten maar te zeggen dat ik er snel heen moest gaan om dat hijzichzelf doodzuipt.. maar wat moet je dan in godsnaam doen?!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:33
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
reeko schreef op 17-02-2005 @ 14:10 :
Dat werkt juist averechts. Dan gaat ze nogmeer in de put zitten en nogmeer drinken.

Mij lijkt het verstandig om eens het nummer van de kindertelefoon in te tikken. Die mensen komen het wel vaker tegen en weten wat ze zeggen.
Oud 23-03-2005, 18:42
rattenkruid
rattenkruid is offline
Citaat:
MikeyMo schreef op 07-03-2005 @ 17:33 :
Dat werkt juist averechts. Dan gaat ze nogmeer in de put zitten en nogmeer drinken.

Mij lijkt het verstandig om eens het nummer van de kindertelefoon in te tikken. Die mensen komen het wel vaker tegen en weten wat ze zeggen.
Hmm ja kindertelefoon is leuk als je je verhaal kwijtwil maar daar heb je ook vriendinnen voor die je even op kunt bellen of even bij langs kunt gaan en dat voelt vaak beter.

En ik heb het probleem ook gehad en ik ben boos geworden en gedreigd weg te gaan naar familie als ze niet snel kapte..
en heb dit ook gedaan, ze is inmiddels een half jaar van de drank af.

Heb heel veel aan me vriendinnetje gehad, daar kon ik lekker uithuilen enzo.

sterkte, en is er al nieuws?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 19:08
Verwijderd
het nieuws is dat TS niet meer terug komt denk ik
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 20:09
meissie1515
meissie1515 is offline
heel erg boos worden werkt bij me moeder niet want ze wordt zelf dan ook heel boos! dat werkt echt averrechts!
ik ben wel een paar keer weg gegaan maar dat hielp nog minder want dan moest ik maar lekker bij me vader gaan wonen! maarja dat kan dus niet anders had ik dat wel gedaan...

het is echt een rare situatie want door stress ( die heeft ze nu ook heel erg) begint ze nog meer te drinken en het gaat steeds slechter...

heb een hele goeie vriendin waar ik altijd wel terecht kan en kan ook altijd bij familie terecht want die weten er ook wel vanaf.

bedankt voor jullie reachties!!

Laatst gewijzigd op 23-03-2005 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 08:43
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
ga (tijdelijk) ergens anders wonen. praat er met je familie over.
zo gaat het niet en heb jij er zwaar onder te lijden.
je zou je bezig moeten houden met school en alle andere dingen waar 15 jarigen zich mee bezig moeten houden.
je moeder moet voor zichzelf leren zorgen en gaan inzien dat ze verkeerd bezig is.
als je weggaat gaat ze dat misschien inzien.
sterkte,
Oud 24-03-2005, 12:23
meissie1515
meissie1515 is offline
ik kan kan alleen weekends bij familie zijn ( ben ik dan ook) want ze wonen in een andere stad, dan zou ik ook van school moeten wisselen en dat lijkt me geen goed idee...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 13:13
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
tog maar eens met je huisarts, vertrouwenspersoon op school o.i.d gaan praten.
voor je eigen bestwil
Oud 24-03-2005, 15:18
rattenkruid
rattenkruid is offline
Dus je vlucht weekends naar je familie in een andere stad zodat je niet bij je moeder hoeft te zijn....weet ze hier van, weet ze waarom?

En die vriendin wat zegt die?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:00
meissie1515
meissie1515 is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 24-03-2005 @ 14:13 :
tog maar eens met je huisarts, vertrouwenspersoon op school o.i.d gaan praten.
voor je eigen bestwil
jah dat doe ik al maar als zij geen hulp wil kunnen zij ook niet echt helpen...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2005, 16:00
meissie1515
meissie1515 is offline
Citaat:
rattenkruid schreef op 24-03-2005 @ 16:18 :
Dus je vlucht weekends naar je familie in een andere stad zodat je niet bij je moeder hoeft te zijn....weet ze hier van, weet ze waarom?

En die vriendin wat zegt die?
jah ze proberen me zo goed mogelijk te helpen. jah ze weet het wel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2005, 16:28
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
Citaat:
meissie1515 schreef op 24-03-2005 @ 17:00 :
jah dat doe ik al maar als zij geen hulp wil kunnen zij ook niet echt helpen...
ik heb het niet over haar, maar over jou!
jij kan ook wel wat hulp gebruiken bij het vinden van een ander onderkomen ofzo.
ik bedoel het is neit gezond voor een meisje van 15 dat je het hele huishouden etc moet doen en ook nog de zorg voor je moeder opneemt.
Oud 25-03-2005, 16:34
rattenkruid
rattenkruid is offline
ik had een vriendinnetje waar ik bij uit kon huilen, die wist hoe ik in elkaar zat die me begreep, en hele goeie vrienden maar daar heb ik minder aan gehad want die hebben nooit bij ons geslapen als het weer eens "feest"was. zij was de enige die me echt kon helpen. door naar me te luisteren en me in haar armen te houden.
Het is nu uit dat is kut. Maar ik zou haar best terug willen. Dat is echte liefde als je alleen al door in de armen van dat meisje te liggen je beter kunt voelen. Maar ik hoop voor je dat het goed komt, maar door weg te lopen voor het probleem los je helemaal niks op.

EDIT:
Dacht er vannacht over na en kan het ook zijn dat ze zo drinkt omdat jij altijd weg bent? En omdat je afstandelijk doet?

Sterkte
Pas op jezelf

Laatst gewijzigd op 26-03-2005 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 12:19
Verwijderd
Citaat:
meissie1515 schreef op 13-02-2005 @ 02:08 :
*knip*
je moeder heeft een psychisch probleem, daarom zuipt ze zo veel.
om der vanaf te komen moet ze der proble(e)m(en) oplossen.
het is goed dat je der wil helpen, want je gaat er zelf ook kapot aan, maar zij moet stoppen, jij niet
oftewel: zij moet het doen, zij moet het willen, zij moet het kunnen
jij kan haar natuurlijk wel motiveren, maar zij moet het doen ondertussen blijf jij ook de lul, want zij wil niet, en jij mag er onder lijden

zolang zij niet wil kan je nix doen, zij moet het willen
hoe hard het ook klinkt, misschien moet je der met derzelf confronteren, laat haar maar zien wat ze allemaal verneukt met wat ze doet
wie niet luisteren wil moet maar voelen (en het is misschien wel zielig voor haar, het blijft je moeder, maar jij bent haar fokking kind, en daar hoort zij voor te zorgen)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 08:33
Verwijderd
Zolang ze je niet mishandelen of met teveel verantwoording neerzetten, is het toch best. Wel is het zo dat als het te erg is dat je misschien de kindertelefoon of iemand met meer ervaring op dit gebied kan raadplegen .... ?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 11:01
bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
svleur schreef op 30-03-2005 @ 09:33 :
Zolang ze je niet mishandelen of met teveel verantwoording neerzetten, is het toch best. Wel is het zo dat als het te erg is dat je misschien de kindertelefoon of iemand met meer ervaring op dit gebied kan raadplegen .... ?
je zegt in een ander topic dat een meisje moet luisteren, jij moet lezen!

deze meid gaat eronderdoor. Of ging. En nee het is niet best dat er 'savonds geen zinnig woord uit je mama komt en dat ze als 15jarige voor het huis en de hond en soms het eten moet zorgen is niet goed.

Ik ben er bij geweest en echt ze heeft hulp nodig, dus eigenlijk de vraag van dit topic is hoe krijgt ze haar mama zover dat die hulp zoekt.......
Oud 30-03-2005, 11:46
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
Citaat:
bindmiddel schreef op 30-03-2005 @ 12:01 :
je zegt in een ander topic dat een meisje moet luisteren, jij moet lezen!

deze meid gaat eronderdoor. Of ging. En nee het is niet best dat er 'savonds geen zinnig woord uit je mama komt en dat ze als 15jarige voor het huis en de hond en soms het eten moet zorgen is niet goed.

Ik ben er bij geweest en echt ze heeft hulp nodig, dus eigenlijk de vraag van dit topic is hoe krijgt ze haar mama zover dat die hulp zoekt.......
Oud 30-03-2005, 14:58
droppiej
droppiej is offline
hey
is het niet zo , dat als zo'n moeder niet meer voor haar kinderen verzorgt, dat hetdwangmatig opgenomen kan worden. Dit lijkt mij best wel logisch. Dus ik zou zeggen , bel naar de GGZ of RIAG (jeugdzorg is meer voor andere dingen, dit heb ik van een psycho), en dan doe je het anoniem, en dan vraag je het gewoon. Kan nooit kwaad.

Veel succes, en ik hoop echt dat het beter zal gaan. En je weet het, je kan altijd met me chatten als je wilt,
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 15:08
bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
girl*korsou schreef op 30-03-2005 @ 15:58 :
hey
is het niet zo , dat als zo'n moeder niet meer voor haar kinderen verzorgt, dat hetdwangmatig opgenomen kan worden. Dit lijkt mij best wel logisch. Dus ik zou zeggen , bel naar de GGZ of RIAG (jeugdzorg is meer voor andere dingen, dit heb ik van een psycho), en dan doe je het anoniem, en dan vraag je het gewoon. Kan nooit kwaad.

Veel succes, en ik hoop echt dat het beter zal gaan. En je weet het, je kan altijd met me chatten als je wilt,
hmm nee heb destijds ook met kindertelefoon gebeld en riag gemaild en alles toen ze nog me vriendinnetje wou zijn. Maar ze kunnen niks tegen haar ma der zin doen. TS is nu op de leeftijd dat ze gewoon uit huis geplaatst kan worden dan. Aan haar mama word niks gedaan, alleen als die het zelf wil.
Oud 30-03-2005, 15:24
droppiej
droppiej is offline
Ah oke, dan raad ik TS ff aan dat ze beter naar de GGZ of naar de RIAGG kan gaan. Ik zelf word deze zomer als het goed is het huis uitgeplaatst en ik ben zelf ook 15.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 15:28
bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
girl*korsou schreef op 30-03-2005 @ 16:24 :
Ah oke, dan raad ik TS ff aan dat ze beter naar de GGZ of naar de RIAGG kan gaan. Ik zelf word deze zomer als het goed is het huis uitgeplaatst en ik ben zelf ook 15.
Maar dat wil ze niet staat in een van de posts.
Ze voelt zich verantwoordelijk voor haar mama, dat weet ik wel.
maar misschien is dat intussen veranderd, heb haar al heel lang niet gesproken.

En volgens mij is ze al lang naar de jeugdzorg geweest, of dat zei ze tenminste 5 maand terug ofzo maar ik bemoei me er niet meer mee naar mij luistert ze niet meer.

Sterkte meid
Reageren

Regels voor berichten