Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2005, 16:35
Verwijderd
Lente/zomer 2006 wil ik deze reis maken.
Estland, Letland, Litouwen en Finland.
Het liefst ook nog naar St Petersburg maar dat is blijkbaar onhandig met douane, grensovergang etc etc

Maar goed, is iemand er geweest? Wat moet ik zeker bezoeken?
Alleen bij Estland weet ik ongeveer wat ik ga bezoeken.
Finland wil ik alleen naar Helsinki. De reis is meer echt alleen 'de baltische staten'
Advertentie
Oud 14-02-2005, 21:20
Verwijderd
Litouwen: Vilnius, Siliaui (ofzo) met de Hills of Crosses, echt indrukwekkend
Letland: Riga, verder is de kust tussen Riga en Estland wel mooi.
Estland: Tallinn, vind ik persoonlijk de mooiste hoofdstad van de Baltische Staten.
Finland: Helsinki, verder weet ik niet hoe noordelijk je gaat. Het uitzicht vanaf de tv-toren in Kuopio is erg mooi.

Foto's en compleet reisverslag zijn te lezen op www.freewebs.com/rob1985 en dan bij Oostzee 2003.
Oud 15-02-2005, 15:05
Verwijderd
dankje!

ik kan deze informatie zeker wel gebruiken, zeker hoe het gaat bij grensovergangen etc
Oud 15-02-2005, 15:08
Verwijderd
the hill of crosses ziet er iig wel heel interessant uit
Oud 23-02-2005, 15:12
Verwijderd
Wat je zeker in Riga moet doen: de bus nemen (je ziet wel waarom), savonds naar een cafe/bar gaan, de rivier bekijken, de oude stad, en die mega-open lucht en overdekte markt bezoeken (alles goedkoop en gewoon couleur locale)
Riga is echt zo'n stad die perfect is voor indrukwekkende fotoreportages. En die ga ik er ooit eens maken hoop ik
Oud 23-02-2005, 17:55
hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik ga er in de lente/zomer 2006 ook heen!
Oud 24-02-2005, 05:56
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 23-02-2005 @ 18:55 :
Ik ga er in de lente/zomer 2006 ook heen!

met mij ja.

@doezel: dankje!
Oud 24-02-2005, 08:16
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
per piacere schreef op 24-02-2005 @ 06:56 :
met mij ja.

Ja.
Oud 25-02-2005, 22:59
Roxy
Roxy is offline
Dit lijkt me wel een leuke optie voor volgend jaar...
Oud 17-03-2005, 09:00
Neiu
Neiu is offline
Ik wou een heel verhaal schrijven, maar dat wordt te lang. Ik heb in Estland gewoond en veel in het Balticum en nabije Rusland gereisd, PM maar wat je wilt weten naast onderstaande, ook praktische dingen. Wellicht kan ik je aan goedkope slaapplaatsen helpen en wat onontdekt cultuurgenot.

Toch nog wel de belangrijkste dingen:
St. Petersburg: grensovergang is wel te doen, goed oppassen wat je bij je hebt en niet spreken als je de grens overgaat. Visum kost best veel en moet je maanden van tevoren regelen en de beste manier om te gaan is om een (nacht)bus vanuit Tallinn te nemen (Eurolines en Taisto, reisduur:7 uur) of de trein vanuit Helsinki.

Estland: Tallinn <33, Tartu (probeer Suppilinn te vinden, wijk naast het centrum met alleen maar houten huizen uit de jaren '20, daar hangt echt een gave sfeer) en Parnu (ex-decadente badplaats met veel sanatoria en relaxte parken). Als je van natuur houdt: Natuurpark Soomaa in midden-Estland, bij Viljandi. Daar zitten Duitse onderzoekers en dat zijn bijzonder gastvrije en interessante mensen die je, als je wilt, alles laten zien en daarbij uitleggen. Viljandi is niet bijster boeiend, wel een typisch Estisch stadje. Narva is de grensstad bij de Russische grens, bezoek waard, zeker het kasteel, let wel: hier wonen niet-Estland minded Russen en alles is daar (in het) Russisch.
De kustlijn tussen Parnu en Riga (de baai daarzo) is heel mooi (duh, daarom is Parnu ook een ex-decadente badplaats).

Letland: Riga is een absolute must, Daugavpils is wel leuk, maar niet heel bijzonder. De stad Valka/Valga is een grensstad tussen Letland en Estland en doordat de grens midden door de stad loopt wel leuk (en kun je stempels verzamelen )
(Ik heb persoonlijk het minst met Letland)

Litouwen: Kaunas (mooier dan Vilnius), Vilnius dus, Siliaui met de Hills of Crosses, Europas Parkas (het geografische middelpunt van Europa met een heel beeldenpark erbij). Europas Parkas ligt 10 km van Vilnius. Als laatste is Klaipeda, de badplaats van Litouwen ook erg mooi.

Algemene tips: schaf een ISIC-card aan (10 euro, te krijgen bij jongeren/studentenreisbureau's). In de meeste Estische studentenkroegen krijg je dan bier en eten voor de helft van de prijs (zoals bij Malone's in Tallinn, naast de MacDo in het oude centrum) en sowieso krijg je daar kortingen mee op bijna alles wat cultureel verantwoord is.

De grens Polen-Litouwen is de vervelendste van allemaal (gemiddelde wachttijd: 2,5 uur, maar kan uitlopen tot 9 uur ) en ze zijn daar ook het meest vervelend. De grenzen onderling in de Baltische staten zijn nu helemaal makkelijk nu ze EU-lid zijn.

Ik zie trouwens net dat je in 2006 wilt gaan, als t goed is woon ik dan weer daar. Als je hulp nodig hebt...
En ja, dit is dus wel een lang verhaal geworden . Ik hoop iig dat je er iets aan hebt.
Oud 17-03-2005, 17:31
Verwijderd
dankje in ieder geval! ik kan deze informatie zeer goed gebruiken
Oud 17-03-2005, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 17-03-2005 @ 10:00 :
De grens Polen-Litouwen is de vervelendste van allemaal (gemiddelde wachttijd: 2,5 uur, maar kan uitlopen tot 9 uur ) en ze zijn daar ook het meest vervelend. De grenzen onderling in de Baltische staten zijn nu helemaal makkelijk nu ze EU-lid zijn.
Dan hebben wij geluk gehad. We moesten een half uur wachten, omdat er één of andere protestmars was met allerlei priesters enzo .

De grens tussen Letland en Estland bezorgde ons problemen. Camper werd gecontroleerd, en verder moesten ze de tickets zien, zodat ze zeker wisten dat we over 3 dagen het land weer uitgingen , vreemde zaak, want wij zorgen toch voor inkomsten voor hen .
Oud 28-03-2005, 09:00
Verwijderd
Is er overigens geen mogelijkheid om een soort van interrail treinkaart te kopen voor de Baltische Staten? Iets wat uitgaat van die landen zelf oid? Want interrail doet niet de baltische staten aan.
Oud 28-03-2005, 12:32
Verwijderd
Zeer waarschijnlijk ga ik in de eerste helft van 2006 zo'n 4 maanden studeren in Riga. Het lijkt me een heel mooie stad toe.

Wat ik op de Belgische tv heb gezien is de stad/buitenwijk Karosta (bij Liepaja). Er was daar eerder een grote Russische marinebasis. Sinds dat deze marinebasis is verdwenen is het een soort "lege stad", met centraal daarin een enorm grote, bijzondere kerk. Lijkt me heel leuk om daar eens heen te gaan....
Oud 28-03-2005, 12:45
Verwijderd
Inderdaad ja, helaas komt er weinig op tv over de Baltische Staten.
Oud 28-03-2005, 16:51
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
per piacere schreef op 28-03-2005 @ 10:00 :
Is er overigens geen mogelijkheid om een soort van interrail treinkaart te kopen voor de Baltische Staten? Iets wat uitgaat van die landen zelf oid? Want interrail doet niet de baltische staten aan.
Interrailen niet, treinverbindingen zijn er kut (nauwelijk aanwezig) en dan ook echt HEEL kut, trein (alstie gaat) doet er 2x zo lang over als de bus en gaat 3 keer per dag. De treinvrouwtjes zijn wel hip , in iedere wagon 1 als je binnenkomt, dus kaartje kopen van tevoren is niet nodig. Ik raad je aan i.v.m. bloeddruk het op een klein stukje te proberen.
Busverbindingen zijn wel goed, vooral Eurolines, veel stopplaatsen, het hoofdkantoor van de baltische staten zit in Tallinn in het busstation. Eurolines Baltics heeft contacten met alle busmaatschappijen daar die internationaal rijden. Site voor t balticum
Oud 28-03-2005, 16:57
Verwijderd
ivm bloeddruk
Oud 28-03-2005, 16:57
Neiu
Neiu is offline
Even ter vergelijking:

Estland als vb, geldt ook voor de andere 2 staten (overgrote meerderheid dat per spoor gaat = goederen)

Alleen maar oost-Nederland (!)
Oud 28-03-2005, 16:58
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
per piacere schreef op 28-03-2005 @ 17:57 :
ivm bloeddruk
Het gaat tergend langzaam... maar je ziet wel veel bos dan. Ook leuk

Laatst gewijzigd op 28-03-2005 om 17:09.
Oud 28-03-2005, 18:37
Verwijderd
maar het is wel goed mogelijk bv van tartu naar tallinn te reizen met de trein enzo?
of dan toch liever de interliner?
Oud 28-03-2005, 19:35
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
per piacere schreef op 28-03-2005 @ 19:37 :
maar het is wel goed mogelijk bv van tartu naar tallinn te reizen met de trein enzo?
of dan toch liever de interliner?
Ja mogelijk is het wel met de trein, maar je bent zo'n 4 uur onderweg. De bus doet daar 2 uur over en die gaat ieder half uur vanaf beide kanten. Die bussen zijn van Sebe (lokale busmaatschappij). Andere lijndiensten rijden daar ook wel op, afhankelijk van het tijdstip.

Kaartjes kun je in de bus kopen en op het station, als dat het startpunt is van de bus. Als de bus vol dreigt te komen zitten (en dat is zo bij Tallinn-Tartu van Sebe, lijn 724. Damn ik weet het nog ), is dat laatste beter. Mensen met een al gekocht kaartje (ziet eruit als een kassabon ) mogen eerst naar binnen in de bus, daarna de mensen die nog een kaartje moeten kopen. Een kaartje met studenten-/scholierenkorting (ISIC-card, zie m'n 1e post) kost zo'n 45 kronen (3 euro). Kaartjes zijn nooit duurder van 70 kronen voor studenten (4,70 euro) en dat is de lijn van het Peipsi meer naar Kuressaare op Saaremaa, het grootste eiland. Dat is in de zomer overigens geen aanrader, het stikt echt van de muggen (toen ik daar in de zomer een keer kwam dacht ik dat een baby daar waterpokken had, maar dat waren dus muggenbulten )

Anyhow, ik dwaal weer af: bus is beter, comfortabeler, goedkoper en sneller dan trein daar.
Oud 29-03-2005, 06:51
Verwijderd

dankjewel voor de info
Oud 29-03-2005, 18:44
qwertyuiop
qwertyuiop is offline
Ik wil in de vakantie ook naar Riga of Talinn, voor een weekje, maar is er veel te zien in een week? Of heb je Talinn na 2 dagen wel gehad?

En kun je er 's avonds leuk wat drinken?

Als iemand dat mocht weten, antwoord alstublieft .
Oud 29-03-2005, 20:05
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
qwertyuiop schreef op 29-03-2005 @ 19:44 :
Ik wil in de vakantie ook naar Riga of Tallinn, voor een weekje, maar is er veel te zien in een week? Of heb je Tallinn na 2 dagen wel gehad?

En kun je er 's avonds leuk wat drinken?

Als iemand dat mocht weten, antwoord alstublieft .
Nee, je hebt geen van beide in 2 dagen gehad. Riga is groter dan Tallinn en heeft meer verschillende bouwstijlen. Beide steden zijn prima om een week te verblijven.

Riga is een gezellige uitgaansstad met veel verschillende kroegen, ook theaterkroegen, die zijn echt grappig. De Ierse pubs daar draaien je wel vaak een loer, dus die zou ik ontwijken, net als thema-restaurants waar ze je binnen willen hebben. Ik weet niet of je de keten Yankee Doodle kent, maar het is iets dergelijks en dan in piratenstijl of middeleeuwse stijl incl kostuums van het personeel erg naar.
Je kunt ook heel leuk 's avonds wat gaan doen in Tallinn, alle leuke kroegen zijn in de oude binnenstad te vinden (Kolombus Krisostomos = gezellig, vaak goede live-muziek, Kloostri-ait = goedkoop, goed eten). De tuin naast het von Krahli Teater is het leukst 's middags om te gaan zitten en chillen, maar je kunt er ook 's avonds wijn drinken ofzo. O ja, laat je niet binnenhalen in Olde Hansa restaurant, daar kan je denk ik na het voorgerecht al naar de keuken om af te wassen...
Oud 01-04-2005, 17:24
Verwijderd
duur om te verblijven ook, of valt dat wel mee?
Advertentie
Oud 01-04-2005, 17:53
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
per piacere schreef op 01-04-2005 @ 18:24 :
duur om te verblijven ook, of valt dat wel mee?
Hostels zijn goedkoop. Ik zal straks ff vragen naar de goedkoopste. Ze zijn er voor 6 euro per nacht.
Oud 01-04-2005, 19:15
Verwijderd
oh dat valt inderdaad ook erg mee!
Oud 16-04-2005, 23:15
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 11-02-2005 @ 17:35 :
Lente/zomer 2006 wil ik deze reis maken.
Estland, Letland, Litouwen en Finland.
Het liefst ook nog naar St Petersburg maar dat is blijkbaar onhandig met douane, grensovergang etc etc

Maar goed, is iemand er geweest? Wat moet ik zeker bezoeken?
Alleen bij Estland weet ik ongeveer wat ik ga bezoeken.
Finland wil ik alleen naar Helsinki. De reis is meer echt alleen 'de baltische staten'
Misschien heb je vorige week toevallig Yorin Travel gezien. Lotte ging te kort op stap in Riga. Op http://www.rtl.nl/reizen/yorintravel.../home/riga.xml staat wel enige leuke informatie
Oud 17-04-2005, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Lares schreef op 17-04-2005 @ 00:15 :
Misschien heb je vorige week toevallig Yorin Travel gezien. Lotte ging te kort op stap in Riga. Op http://www.rtl.nl/reizen/yorintravel.../home/riga.xml staat wel enige leuke informatie
Dankjewel!

Mijn moeder stelde overigens voor om dit jaar een paar dagen naar Tallinn te gaan, dus ik denk dat ik alvast iets van de Baltische Staten kan 'proeven' voordat ik daar echt rond ga reizen
Advertentie

Regels voor berichten