Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2005, 21:00
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Kan iemand mij proberen uit te leggen hoe een brandstofcel met waterstof precies werkt? Ik heb het gezien bij een verhaaltje over brandstofcellen in een auto, maar kom er zo snel even niet uit.
Oud 28-03-2005, 21:58
Verwijderd
Als je wil kan ik je er een heel profielwerkstuk over sturen, maar waar het kort op neerkomt:

Zo'n brandstofcel is uit twee delen opgebouwd. De negatieve en de positieve pool. Aan de negatieve pool wordt er waterstof ingebracht, de waterstofionen staan hun elektron af zodat er een proton overblijft. Het elektron gaat via een circuit in de richting van de positieve pool. Bij de positieve pool zijn zuurstofatomen aanwezig die de elektronen opnemen, daardoor ontstaan er O2- ionen. Omdat de oplossing aan deze kant niet negatief geladen mag worden stromen de protonen (die bij de negatieve pool ontstaan zijn) door een semi-permeabel membraam. Twee van deze protonen reageren met een zuurstofion met het gevolg dat er een watermolecuul ontstaat.

Dit is het heel kort, wil je een uitgebreid verhaal erover dan moet je maar even PM-en.

Om het te verduidelijken:

Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 22:23
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ja, ik snap hem.

Wat mij verbaasde was dat die protonen naar de zuurstofkant gingen na eerst geioniseerd te zijn, maar dit verduidelijkt het. Bedankt!
Reageren

Regels voor berichten