Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
dan krijgt de gebruiker wel minder spyware, want iedereen weet alles al van de gebruiker, heeft indirect wel tot gevolg dat er minder spyware komt ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() De mensen moeten gewoon eens zelf een keertje nadenken , en niet wachten totdat het rijk oid met maatregelen komt... je draaid toch ook zelf de voordeur opslot ... Daar heb je de politie niet bij nodig ofzo. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder vind ik dat mensen eens moeten ophouden om internet met de echte wereld te vergelijken. Het is gewoon niet hetzelfde. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is een glijdende schaal natuurlijk. Iemand wiens auto door een ander wordt gestolen en die erachter komt dat de dief met die auto een ander heeft doodgereden, treft natuurlijk geen schuld als hij alle voorzorgsmaatregelen heeft genomen. Iemand die zijn auto echter met de deur open en het sleuteltje erin 's nachts op de Kop van Zuid in Rotterdam laat staan, kan er vergif op innemen dat die auto gepikt wordt en daarmee uit zijn macht geraakt. Elk redelijk denkend mens kan aanvoelen dat auto's die met de deur open staan en het sleuteltje erin vroeg of laat gepikt worden. Verzuim je de auto op slot te doen, dan is het wel aan je eigen schuld te wijten dat hij op enig moment gepikt wordt. Dat geldt ook voor computergebruik. Als jij - uiteraard ná voldoende voorlichting, laat dat duidelijk zijn - nog steeds met een volledig 'open' computer surft, is het wel degelijk aan jouw schuld te wijten dat er vroeg of laat ingebroken wordt en dat mensen jouw PC gebruiken voor een DDoS of zoiets. Bovendien, het is hier helemaal niet van belang of een computergebruiker schuld heeft of verantwoordelijk is of niet. Dergelijke dingen gebeuren juist per definitie zonder medeweten van de computergebruiker. Maar een ongeluk met een auto gebeurt in de regel ook niet met opzet. Juist omdat er zoveel dingen gebeuren die buiten je eigen macht liggen, dien je ervoor te zorgen dat áls het gebeurt, er voorzorgsmaatregelen zijn zodat de schade beperkt blijft. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
*bij welke wereld hoort het internet volgens jou dan?* Dat is precies de fout die al die mensen maken, het is wel degelijk onderdeel van de "echtewereld" je acties op internet kunnen heel duidelijk gevolgen hebben voor bv: bankafschriften, baan, liefdesleven, etc. Oftewel inet is onderdeel van je RL en dan moet je er gewoon mee leren omgaan. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik geef alleen de voorkeur aan voorlichting. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
"Security is a process, not a feature" ![]() Ze kunnen beter het probleem bij de wortel aanpakken en mensen inlichten over het belang van virusscanners, updates en firewalls, i.p.v. mensen iets door de strot te rammen waarvan ze vaak niet eens weten wat het nou eigenlijk doet.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens ben ik het volledig met je eens dat het van belang is dat mensen eindelijk eens moeten inzien wat een onveilig systeem met zich meebrengt, maar door alleen een firewall te installeren beseft men dat nog niet. Ik kan zo even niet terugvinden op wie ik nu reageer, maar; XP SP2's firewall controleerd alleen inkomende poorten, de consumentenbond had een firewall aangeraden juist mede om de trojans (welke toch door de gebruikers wel worden doorgelaten, puur omdat ze niet snappen waar ze mee bezig zijn). alleen SP2 installeren heeft dus nog geen nut, conform de Consumentenbond
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Sterke tekst. Niet alles draait om jou, het gaat hier even over onkundige internetgebruikers. Citaat:
Die mensen moeten gewoon tegen hun computerboer kunnen zeggen: ik wil een veilige PC met een goede firewall en verder wil ik er niets zelf aan hoeven afregelen. Dat lijkt me geen vreemd verzoek aan een computerwinkel, een beetje detaillist hoort gewoon op dat soort wensen van zijn klanten te kunnen inspelen. Daar heb je geen digitaal rijbewijs voor nodig. Dat er dan misschien een sterke voorkeur uitgaat van veel leveranciers naar firewalls van een bepaald merk, soit. Niet alles kan altijd maar 1337 opensource en ultieme ongedwongen concurrentie zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Edit: remove hotlink image (verkeerde plaatje wordt weergegeven) Laatst gewijzigd op 27-03-2005 om 23:39. |
![]() |
||
Citaat:
Een computercursus hoeft echt niet lang te duren en er hoeft niet veel tijd in te kruipen. Laat de mensen gewoon vrij een test van een half uur tot een uur doen om hun vaardigheden en niet hun kennis op ICT-gebied te testen. Dat bepaalde pc-boeren gaan zeggen: wij leveren van huis uit bv. ZoneAlarm mee, daar kan ik akkoord mee gaan, anderen zullen dan bijvoorbeeld Sygate meegeven. Maar je mag als organisatie volgens mij niet opleggen: op elke nieuwe pc moet ZoneAlarm komen. Dat vind ik verkeerd. Tegenwoordig is hetzelfde al aan de gang met anti-virussen: bij veel computers krijg je er eentje bij, weliswaar voor een proefperiode. Maar laat me eventjes een voorbeeld uit mijn eigen ervaring geven: een vriend van mij had onlangs een vastlopende pc, hij geraakte niet meer in Windows. Hij doet zijn pc naar de computerboer hier, wacht enkele dagen en we gaan samen de pc ophalen. Diagnose: spyware en virussen. Zijn computer was in geen weken geüpdate. In totaal heeft hij 100 euro neergeteld gewoon omdat hij te lui is om in te zien dat updates nodig zijn. Als je zo'n dingen aanleert enerzijds op school voor kinderen en de ouders een test laat afleggen met poepsimpele vragen voor iemand die weet wat er van het internet is geworden (bv. "Wat is spyware?", "Hoe kun je malware tegengaan?", "Wat doe je met spam?", "Hoe houd ik mijn computer lekker snel?", "Wat geef je in bij Google als je informatie zoekt over de concerten van Metallica bijvoorbeeld?", ...) Ik zie niet in wat met zo'n test mis is. Ik verlang niet van alle gebruikers dat ze weten wat HTTP, FTP, IRC, WLAN, WEP, WPA, WAP, SQL, PHP, HTML, CSS, VB, C++, VCL, .NET, en weet ik nog wat voor afkortingen allemaal inhoudt, maar wat volgens mij ideaal zou zijn is om mensen aan te leren hoe ze het internet moeten gebruiken net zoals je op school leert om een atlas, encyclopedie of een willekeurige bron te gebruiken op een verantwoorde manier. Met de weet dat PHP staat voor PHP Hypertext Preprocessor, sta je in het leven niets verder; met de vaardigheid om met een simpele vraag (concerten van Metallica?) en een zoeksite (Google, Yahoo, ...) en een klein beetje gezond verstand om te toveren in een antwoord, is iedereen geholpen. Voor mensen die nu zeggen: wel, wie zorgt er voor lessen, staat er hier een les klaar over het posten op een forum ![]()
||
Citaat:
Verder is een mensenleven natuurlijk meer waard dan wat computers, daar ben ik het mee eens; maar met een beetje virus krijg je wel deuken in de economie: als er bijvoorbeeld een DDoS uitgevoerd wordt op de servers van Microsoft, dan kan niemand nog updaten, dus krijg je een grotere verspreiding van een virus, en meer verkeer op het internet dus kun je als gebruiker minder informatie opvragen. Als bedrijf kun je misschien geen bestellingen meer binnenkrijgen via internet, geen klanten meer bereiken via e-mail. Oké, doomscenario ten top; maar zo'n dingen kunnen altijd wel voorvallen. Als je de mensen nu leert om op kleine dingen te letten (heb ik dat bestand wel gevraagd? wat is dat bestand?), dan kun je al heel veel virussen tegenhouden. Dus wordt je internet weer iets properder. Verder moet je niet enkel uitleg geven om effectief te zien, maar ook een klein boekje "computers voor dummies" ofzo. Als je het overigens simpel genoeg uitlegt, begrijpen leken heel veel van computers hoor! Het is vaak ook goed om vergelijkingen met het bekende dagelijkse leven te trekken: een harde schijf zou je kunnen voorstellen als een groot gebouw. Nu heb je archiefkasten staan in dat gebouw met daarin mappen (zelfde naam). In zo'n map kun je vanalles steken: foto's, brieven, rekeninguittreksels, folders en dat zijn natuurlijk je bestanden. De meeste leken begrijpen zo'n taal wel om het idee door te hebben van mappen en bestanden. Voor virussen en dergelijke zullen er ook wel van die klassieke verhaaltjes zijn. Net hetzelfde eigenlijk voor je e-mail: dat is een brievenbus, maar je moet er natuurlijk wel in gaan kijken met je e-mailprogramma om je brieven/e-mail te gaan lezen. Volgens mij start men beter een project op (Wiki of iets dergelijks) waarbij men eventueel kan bijdragen en wat verplicht met een nieuwe pc moet bijgeleverd worden. Zoiets als een algemene handleiding voor computers dus. Dingen die iedereen kan gebruiken. Zoiets zou pas handig zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Half nederland denkt dat dat ze niet werken en stuk zijn enzo.. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() maarja hoe zorg je ervoor dat ze dan dat briefje lezen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() OT: Cursussen zijn idd beter imo |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Je kan nu wel een gans OS gaan dichtspijkeren, maar de gebruiker blijft even dom. Zo zou je in elke auto natuurlijk ook kunnen verplichten dat er een GPS in aanwezig is en dat die je wagen bestuurt. Zo voorkom je weliswaar ongelukken, maar je hindert op die manier mensen die wel kundig zijn en mensen die wel willen doorgroeien. Je zult altijd mensen hebben die denken dat ze kundig genoeg zijn, maar dat uiteindelijk niet zijn. Dus maak iedereen kundig genoeg voor de basics en je problemen zijn grotendeels al opgelost. Als je hen gaat afschermen voor alles wat gevaarlijk is, dan lopen ze vroeg of laat tegen die beperkingen aan en heb je gefaald eigenlijk. Volgens mij zijn er gewoon heel weinig mensen die echt met een computer kunnen werken. Wat ik onder 'met een computer werken' versta? Niets technisch, eigenlijk. Ik versta er enkel onder dat je je plan kunt trekken als je voor een probleem komt te staan. Dat is dus kunnen werken met een zoekmachine en kunnen werken met een beetje grafische interfaces. De andere oplossing zou daar zijn om een jip-en-janneke-interface te maken voor alles wat er moet gebeuren. Dat heeft natuurlijk gevolgen: dat is achteruitgang, omdat een simpele interface vaak enkel de basis toelaat en geen verdere functies biedt dan de beginner in zijn veilige situatie te houden zonder dat hij echt kan leren werken met een computer. Citaat:
Als er een organisatie is die dingen wilt verplichten, laat ze het dan goed doen en niet met van die lapmiddeltjes afkomen. Wat betreft spam kan een spamfilter toch al een persoonlijke oplossing zijn (ik krijg nog amper spam binne, terwijl ik vroeger dagelijks tot zo'n 100 spamberichten binnenkreeg; enkel omdat Thunderbird ze er enerzijds uitfiltert en anderzijds omdat hij de plaatjes in die mails niet toont en ik natuurlijk niet zo dom ben om op iedere willekeurige link te klikken).
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarom moet je andere oplossingen zoeken. |
![]() |
||
Citaat:
daarbij, hoe kunnen we weten dat het niet gaat werken? is er ooit een test gedaan? ik denk dat veel mensen zelf inzien dat ze baat hebben bij zo'n 'cursus' (geef 't beestje een naam), ofwel geintresseerd zijn wat dat zoemende apparaat nou daadwerkelijk allemaal uitvreet. Natuurlijk heb je altijd die stubborns die niet willen, maar uitzonderingen hou je altijd (ook als je vanuit de OS uitgaat dat het 'veilig' genoeg is)
|
![]() |
|
|