Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2005, 19:25
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Heeft iemand misschien ideetjes of sites hoe ik deze gedichten kan gaan snappen? Of wil je misschien je eigen interpretatie geven?

(moet ze snappen voor NL mondeling)

Neeltje Maria Min

Dit is de laatste avond…

Dit is de laatste avond dat wij spreken,

Want dit vertrek duldt geen geluid

Dan van de mond het zoete breken.

Het wrijven tussen huid en huid

Doet alle woorden in jou groeien;

Mijn warme adem wist ze uit.

Verhevig het bewegen

En leg het spreken stil

Tot alles is verzwegen.

Vervang het woord door een gebaar

En spreek niet meer want wat

Gesproken is, is niet meer waar.

Bert Schierbeek

Ik denk…

ik denk

als het regent

laat ze niet nat worden

en als het stormt

vat ze geen kou

en ik denk ook

dat dat denken

niet helpt

want je wordt nooit meer

nat noch vat je een kou

want het regent

noch waait ooit

meer voor jou

Herman de Coninck

Winterochtend

Ik hou van onchtendlijk vrijen,

vóór alles weer moet

nog even mógen. En nadien buik aan rug

nog wat tegen elkaar aanliggen in de klaarte

van net-klaargekomen-zijn.

Buiten ligt alles helder vastgevroren,

een klare vriesochtend is altijd klaarder

dan een klare zomerochtend, ongeveer zoals

helderheid in een zwart-witfilm

helderder is dan in kleuren.

Alles is zichtbaar. De naakte feiten

hebben kou.

Maar wij niet. Na de liefde buiten komen

is zoiets als van de sauna

in ijskoud water springen: je voelt het

nauwelijks. Je voelt het net genoeg

om je ijzersterk te voelen.

Adriaan Morriën

Afscheid

Zul je voorzichtig zijn?

Ik weet wel dat je maar een boodschap doet

hier om de hoek

en dat je niet gekleed bent voor een lange reis

je kus is licht

je blik gerust

en vredig zijn je hand en voet

Maar achter deze hoek

een werelddeel

achter dit ogenblik

een zee van tijd

Zul je voorzichtig zijn?

Pierre Kemp

Verloofden

Als hij mij een hand geeft,

kleedt hij mijn vingers uit.

Toch verlang ik zo naar dit

contact met mijn huid.

Als hij met een vinger de split

van mijn vingers beroert, word ik rood

en voel ik mijn schoot.

Wij glimlachen, het doet ons goed.

Is het wel, als het moet?

Maar ik geef toe

en doe, en doe, en doe.
Oud 30-03-2005, 19:36
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Misschien even zoeken met google? Je heb ergens een site daarvoor, maar ik weet ff niet meer welke.
Oud 30-03-2005, 19:38
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 30-03-2005 @ 20:36 :
Misschien even zoeken met google? Je heb ergens een site daarvoor, maar ik weet ff niet meer welke.
Mmhz, jammer....
Heb al gezocht maar daar kwam niet echt iets superzinnigs uit
Oud 30-03-2005, 19:54
Sketch
Sketch is offline
Je kan gedichten niet 'snappen' zonder uitleg van de dichter, en zelfs dan snap je ze niet écht. Een eigen interpretatie kan natuurlijk altijd. ik weet zo gauw geen site waar gedichten worden geanalyseerd, maar googlen lijkt me hier vrij lastig. Mijn interpretatie is een beetje erg lang, zeker als ik ze allemaal ga bekijken, en daar heb ik nu even geen tijd voor, misschien binnenkort. Ik zal nog wel rondkijken naar een site die misschien bruikbaar is.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 20:46
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 30-03-2005 @ 20:54 :
Je kan gedichten niet 'snappen' zonder uitleg van de dichter, en zelfs dan snap je ze niet écht. Een eigen interpretatie kan natuurlijk altijd. ik weet zo gauw geen site waar gedichten worden geanalyseerd, maar googlen lijkt me hier vrij lastig. Mijn interpretatie is een beetje erg lang, zeker als ik ze allemaal ga bekijken, en daar heb ik nu even geen tijd voor, misschien binnenkort. Ik zal nog wel rondkijken naar een site die misschien bruikbaar is.
Thanks...
Oud 30-03-2005, 20:56
Sketch
Sketch is offline
Goed, ik kan ook niks vinden op internet. Misschien heb je wat aan een paar tips.

Het is handig om na het gedicht te hebben gelezen eerst gewoon duidelijk te bepalen wat de schrijver/ster letterlijk zegt. niet alleen bedenken in je hoofd, maar ook echt opschrijven oid.
Vervolgens kun je je afvragen of de dichter ook daadwerkelijk beoelt wat hij schrijft. Misschien is hij bijvoorbeeld ironisch (zie ook stijlfiguren). Misschien gebruikt hij deze woorden alleen om een gevoel over te brengen, heeft het gedicht een diepere gedachte. Die is vaak moeilijk te achterhalen, omdat je dat nooit zeker weet.
Dan kun je nog alle beeldspraak apart bekijken. Waarom gebruikt de dichter juist dit beeld, waarom juist deze woorden, wat voegt het toe aan het gedicht. Probeer zegmaar elk woord en elke zin te begrijpen, en ook een soort verband tussen de verschillende regels en beelden te zien.

Het is een beetje standaard, maar zo deed ik het toen ik het voor school moest doen.
Kijk anders ook even op de alles-over-dichten-topic (staat bij één van de stickies)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 20:58
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 30-03-2005 @ 21:56 :
Goed, ik kan ook niks vinden op internet. Misschien heb je wat aan een paar tips.

Het is handig om na het gedicht te hebben gelezen eerst gewoon duidelijk te bepalen wat de schrijver/ster letterlijk zegt. niet alleen bedenken in je hoofd, maar ook echt opschrijven oid.
Vervolgens kun je je afvragen of de dichter ook daadwerkelijk beoelt wat hij schrijft. Misschien is hij bijvoorbeeld ironisch (zie ook stijlfiguren). Misschien gebruikt hij deze woorden alleen om een gevoel over te brengen, heeft het gedicht een diepere gedachte. Die is vaak moeilijk te achterhalen, omdat je dat nooit zeker weet.
Dan kun je nog alle beeldspraak apart bekijken. Waarom gebruikt de dichter juist dit beeld, waarom juist deze woorden, wat voegt het toe aan het gedicht. Probeer zegmaar elk woord en elke zin te begrijpen, en ook een soort verband tussen de verschillende regels en beelden te zien.

Het is een beetje standaard, maar zo deed ik het toen ik het voor school moest doen.
Kijk anders ook even op de alles-over-dichten-topic (staat bij één van de stickies)
dat zal ik morgen wel eens gaan proberen..
het is zoo moeilijk bij de boeken die ik moet lezen kan je altijd info vinden op uittrekselbank (van die "OOOW, ZO!"-informatie) maar dat is bij gedichten dus niet zo...
Oud 30-03-2005, 21:14
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
gekmeisje18 schreef op 30-03-2005 @ 21:58 :
dat zal ik morgen wel eens gaan proberen..
het is zoo moeilijk bij de boeken die ik moet lezen kan je altijd info vinden op uittrekselbank (van die "OOOW, ZO!"-informatie) maar dat is bij gedichten dus niet zo...
Ja, gedichtenanalyses zijn niet vaak te vinden. Gedichten zijn imo vaak ook moeilijker te ontrafelen, omdat er zoveel wordt gezegd met zo weinig woorden.

Goed, om je een klein beetje op weg te helpen, bij gedicht 1:
het gaat waarschijnlijk over afscheid, wat voor afscheid? misschien 2 geliefden die uit elkaar gaan, misschien kunnen ze om een andere reden niet meer bij elkaar zijn.

wrijven tussen huid en huid, misschien is dat seks? (er zitten meer hints naar seks in het gedicht, misschien ook wel niet seks, maar dat denk ik als ik het zo even kort zie)

spreek niet meer, want wat gesproken is, is niet meer waar. Wat kan ze hier mee bedoelen? misschien leugens, maar dat lijkt me niet, gezien de 'niet meer' ipv gewoon 'niet'. misschien dat woorden afdoen aan de betekenis van hetgene wat bedoeld wordt (wat wordt er eigenlijk bedoelt?)

Waarom gebruikt ze deze metaforen/beeldspraak? misschien omdat het een zoveel duidelijker beeld geeft van de gevoelens van het 'afscheid', dan het letterlijk vertellen.

Nuja, zo kun je eigenlijk elke regel bekijken, en jezelf afvragen wat er bedoeld wordt, en waarom juist op deze manier. overigens moet je niet te veel waarde hechten aan mijn stukjes interpretatie, aangezien dat heel vluchtig is, en ik er niet echt goed over heb nagedacht, dus als je zelf iets anders denkt, moet je op je eigen gevoel afgaan.

Ik denk dat je de gedichten niet zo heel diep hoeft te analyseren, ook omdat het er vrij veel zijn, een goed beargumenteerd idee van de diepere gedachte is vaak genoeg, verwijzingen naar kleine details zijn soms handig bij het bespreken.
Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 21:26
Endomychus
Endomychus is offline
mwah
Oud 31-03-2005, 12:30
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 30-03-2005 @ 22:14 :
Ja, gedichtenanalyses zijn niet vaak te vinden. Gedichten zijn imo vaak ook moeilijker te ontrafelen, omdat er zoveel wordt gezegd met zo weinig woorden.

Goed, om je een klein beetje op weg te helpen, bij gedicht 1:
het gaat waarschijnlijk over afscheid, wat voor afscheid? misschien 2 geliefden die uit elkaar gaan, misschien kunnen ze om een andere reden niet meer bij elkaar zijn.

wrijven tussen huid en huid, misschien is dat seks? (er zitten meer hints naar seks in het gedicht, misschien ook wel niet seks, maar dat denk ik als ik het zo even kort zie)

spreek niet meer, want wat gesproken is, is niet meer waar. Wat kan ze hier mee bedoelen? misschien leugens, maar dat lijkt me niet, gezien de 'niet meer' ipv gewoon 'niet'. misschien dat woorden afdoen aan de betekenis van hetgene wat bedoeld wordt (wat wordt er eigenlijk bedoelt?)

Waarom gebruikt ze deze metaforen/beeldspraak? misschien omdat het een zoveel duidelijker beeld geeft van de gevoelens van het 'afscheid', dan het letterlijk vertellen.

Nuja, zo kun je eigenlijk elke regel bekijken, en jezelf afvragen wat er bedoeld wordt, en waarom juist op deze manier. overigens moet je niet te veel waarde hechten aan mijn stukjes interpretatie, aangezien dat heel vluchtig is, en ik er niet echt goed over heb nagedacht, dus als je zelf iets anders denkt, moet je op je eigen gevoel afgaan.

Ik denk dat je de gedichten niet zo heel diep hoeft te analyseren, ook omdat het er vrij veel zijn, een goed beargumenteerd idee van de diepere gedachte is vaak genoeg, verwijzingen naar kleine details zijn soms handig bij het bespreken.
Succes ermee

THANKS! ik heb de hele middag de tijd dus ik ga eens fijn gedichten analyseren..
Reageren

Regels voor berichten