Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2002, 19:59
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik ben allergisch voor katten en dat wil ik niet. Wat doe ik ertegen?
Oud 15-07-2002, 20:02
Desp
Desp is offline
bestaan middeltjes die de symptomen omlaag halen, maar je komt er niet helemaal vanaf (misschien groei je er nog overheen, waar dat lijkt me niet echt..)

Mijn vriend is enorm allergisch voor dieren met haar en voor heel veel eten, echt heel erg vervelend...
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 20:09
Rerisen Phoenix
symtoomonderdrukking? - nevernooit...

en ik was vroeger btw ook allergisch voor zowat alles wat er is en nu alleen nog maar voor katten - wanneer het is verdwenen en hoe weet ik niet - daar vraag ik dat hier
Oud 15-07-2002, 20:45
mathfreak
mathfreak is offline
Bij een allergie worden anticellen of antistoffen opgeroepen die zich aan de binnengedrongen deeltjes binden. Deze verbindingen of de stoffen die bij de vorming daarvan vrijkomen beschadigen weefselcellen. Bepaalde weefselcellen, de zogenaamde mestcellen scheiden daardoor histamine af, wat bij veel vormen van allergie de oorzaak van de allergische verschijnselen is. Hierbij treedt bloedvatenverwijding op zodat het weefsel rood en gezwollen wordt, een verschijnsel dat toeneemt doordat veel witte bloedlichaampjes zich na uittreding uit de bloedvaten in de weefsels ophopen.
Om een allergie te behandelen kunnen bij veel, maar niet bij alle allergieën, geneesmiddelen worden gebruikt die histamine onwerkzaam maken, maar of dat bij de door jou genoemde allergie ook mogelijk is weet ik niet. Ik kan je wat dat betreft alleen maar aanraden om via een doorverwijzing door je huisarts contact op te nemen met een allergoloog. Het is overigens zo dat het doorgaans niet mogelijk is om een allergie met behulp van medicijnen te genezen en dat veel allergieën minder last veroorzaken naarmate je ouder wordt.
Oud 15-07-2002, 22:58
Rerisen Phoenix
vermindert langdurige blootstelling het ook?

want een allergische reactie is eigenlijk een overbodige reactie, een stof wordt als schadelijk gezien als hij dat niet is dus treed zo'n reactie in werking. - Krijgt lichaampje dat door bij langere blootstelling?
Oud 16-07-2002, 08:09
Verwijderd
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
vermindert langdurige blootstelling het ook?

want een allergische reactie is eigenlijk een overbodige reactie, een stof wordt als schadelijk gezien als hij dat niet is dus treed zo'n reactie in werking. - Krijgt lichaampje dat door bij langere blootstelling?
Over het algemeen verergert het daardoor alleen maar. Ga langs de dokter, vraag een doorverwijzing naar een allergoloog. Er zijn medicijnen tegen, ben nu ff de naam kwijt, die zijn ook verkrijgbaar bij de drogist, maar helpen niet altijd. Verder kun je je bij sommige allergieën laten inenten met 'iets' (weet ook ff niet wat), soms helpt dat. En soms zit er niets anders op dan het te accepteren en er mee leren leven...hoe moeilijk dat ook is.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 22:27
Markiex
Markiex is offline
Er zijn mogelijkheden om van een allergie af te komen. Je moet dan een reeks van injecties ondergaan met het allergeen. De eerste injectie bevat een zeer verdund allergeen en dat wordt langzaam opgebouwd. De totale behandelingsduur kan wel twee jaar zijn en succes is niet 100% gegarandeerd. Voor meer info zou ik zeggen: de huisarts :-)

Verder wil het ook nog wel eens voorkomen dat je over een allergie "heengroeit" (lees: de symptomen worden minder)

Wat medicatie betreft: voor kattenallergie bestaan ook medicijnen, antihistaminica, waar mathfreak het ook al over had. Deze genezen niet maar kunnen wel de allergische reactie onderdrukken.
Oud 16-07-2002, 23:10
Rerisen Phoenix
behalve op het moment dat ik er last van heb prefereer ik er last van hebben boven medicjnen... -

owja, en ik ben hier heel egoïstisch... - ik vind het wel zwak als ik ze gebruik maar van anderen om de 1 of andere reden niet... - maar ok, ik maak wel afspraak met huisarts...
Oud 22-07-2002, 21:14
sublime
sublime is offline
tegen allergie doe je nix. je hebt wel medicijnen maar die zijn om t beter te maken zeg maar. allergie voor katten is zeker erg hardnekkig. hooikoort is nog wel wat voor in te nemen, maar dan nog, je moet er mee leren leven.

maar als je gewoon een kat neemt wen je er op een gegeven moment aan. dan merk je het niet meer. tis wel slecht voor je, want zonder dat je het merkt wordt je allergie steeds erger.

daarom is het ook niet slim van mij dat ik zo nu en dan zeebanket nuttig, want daar zit hazelnoot in, maar voor sommige dingen riskeer je je leven
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 21:34
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Als je jong bent, kun je er volgens mij overheen groeien.
Oud 23-07-2002, 09:25
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Als je jong bent, kun je er volgens mij overheen groeien.
Ook als je oud bent kan je er nog overheen groeien.
Oud 23-07-2002, 15:08
sublime
sublime is offline
je kunt er NIET overheen groeien. het blijft altijd aanwezig, maar je hebt er gewoon geen last meer van. klink onwaarschijnlijk, maar is wel zo. net als met bv astma, groei je ook niet overheen. daarom krijgen oudere mensen soms opeens last van bv hooikoorts terwijl ze dachten eroverheen gegroeit te zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 16:51
Sommetje
Sommetje is offline
Geen idee
Oud 23-07-2002, 17:08
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Naja ik ben er dus overheen gegroeid .. *kuch*

Had geen kattenallergie maar allergie voor iets maar niemand wist van wat.. dus kzat elke dag onder de rode bulten enzo.
Nu al paar jaar nergens last meer van
Oud 23-07-2002, 17:12
CraigDavid
CraigDavid is offline
theoretisch hoor je van je allergie af te komen als je een bepaalde tijd heel erg wordt bllodgesteld aan datgene waar je allergisch voor ben

want als het echt te erg is dan maakt het lichaam gewoon geen antigenen meer aan omdat het gewoonweg niet zoveel kan aanmaken
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 17:37
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
theoretisch hoor je van je allergie af te komen als je een bepaalde tijd heel erg wordt bllodgesteld aan datgene waar je allergisch voor ben

want als het echt te erg is dan maakt het lichaam gewoon geen antigenen meer aan omdat het gewoonweg niet zoveel kan aanmaken
Enig idee hoeveel antistoffen je lichaam aan kan maken?
Oud 23-07-2002, 18:04
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Markiex schreef:

Enig idee hoeveel antistoffen je lichaam aan kan maken?
nope
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 18:46
sublime
sublime is offline
als je heel lang blootgesteld wordt aan datgene waar je allegisch voor bent líjkt het alsof je er geen last meer van hebt, maar in feite wordt het dan alleen maar erger. iemand die bijv allegisch voor katten is en wel katten heeft zal merken dat wanneer je zelf de katten wegdoet en een tijd later weer in aanraking komt met katten dat je wel last heb van allergisch klachten.

en wat het over heen groeien betreft, dat kan écht niet geloof me. anders heeft mijn longarts tegen me gelogen en dat lijkt me een beetje vreemd het kan zijn dat je een periode of zelfs de rest van je leven niet meer allergisch reageert, dat wordt er over heen groeien genoemd. maar ondertussen ben je theoretisch gezien nog steeds allergisch. ik kan het ook niet precies uitleggen, maar ik ben er zo goed als zeker van. kijk, ik ben geen expert, maar toen ik in ut nad zat (astma centrum in zwitserland) ben ik uitgebreid onderwezen over astma allergie en antistoffen enzo... allergie is en blijft een deel van je; het kan nooit helemaal overgaan.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 18:59
Rerisen Phoenix
great... - dan roei ik katten wel uit... ben ik ook nergens allergisch meer voor
Oud 23-07-2002, 19:50
sublime
sublime is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
great... - dan roei ik katten wel uit... ben ik ook nergens allergisch meer voor
maar zolang je zelf geen katten hebt, heb je er toch ook geen last van? behalve als je bij iemand op bezoek bent met een kat, maar ikzelf overleef dat meestal wel

dacht eigenlijk dat je het zo erg vond, omdat je zelf een kat hebt/zou willen hebben...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 22:55
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:

nope
heel veel dus..

Regels voor berichten