![]() |
|
Verwijderd
|
Nieuwe Anne Frank ontdekt
Het Utrechts Archief heeft de hand weten te leggen op het dagboek van Jopie van der deen , een Utrechts meisje dat in in de Tweede Wereldoorlog een dagboek bijhield. Het dagboek beslaat de periode van januari 1942 tot oktober 1944. Van der Veen beleefde de oorlog als 15-jarig meisje. In het dagboek vertelt het meisje over het gewone leven tijdens de oorlog. Ze schrijft bijvoorbeeld over de schaarste aan brandstof maar er valt ook te lezen over een neergestort vliegtuig in Tuinwijk. Het dagboek, geschreven in keurig schuinschrift staat in zijn geheel online. (Bron: Het Utrechts Nieuwsarchief) ------------------------------------------------------------- Voor de liefhebber. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() 'Nieuwe Anne Frank' ![]() Zijn er meer mensen die zich eraan ergeren aan de neiging om telkens weer vergelijkingen tussen dingen te trekken? Hoevaak hoor je niet: 'Oh, dat boek was zo geweldig, die schrijvers is echt de nieuwe J.K. Rowling', 'Jeetje, als Boon nog geleefd zou hebben dan had hij zijn gelijken gevonden'. En nog erger: '*lolt* Ja, als je Nederlands gaat studeren word je net als *vul iedere gewenste docent Nederlands van je school in*.' Ik snap echt niet waarom mensen dit doen. En in dit geval is het helemaal niet van toepassing omdat je er niet eens van uit mag gaan dat de twee meisjes elkaar gekend hebben. Ze hebben dus eigenlijk niets met elkaar te maken, behalve de tijd waarin zij leven -> een oorlogstijd. En sinds wanneer betekent het dat alle mensen die in die tijd leefden en toevallig een dagboek bij hielden, dat ze gelijk zijn aan elkaar...
||
Verwijderd
|
Citaat:
LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En het schijnt dat Otto Frank er ook nog het een en ander aan heeft gewijzigd. Dus, dat merk je wel tijdens het lezen. Het zou in ieder geval een goede discussie = publiciteit kunnen opleveren, maar aangezien het geheel al on-line staat denk ik niet dat ze gaan proberen Anne Frank van de troon te stoten. Dat lijkt me bijna onmogelijk.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Word Anne Frank Ambassadeur 2015! Janneke95 | 1 | 18-02-2015 07:35 | |
De Kantine |
Word Anne Frank Ambassadeur 2015! Janneke95 | 2 | 17-02-2015 17:03 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geen vervolging Geert Wilders om cartoons T_ID | 57 | 20-08-2009 16:36 | |
De Kantine |