Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2005, 19:03
Verwijderd
Nieuwe Anne Frank ontdekt

Het Utrechts Archief heeft de hand weten te leggen op het dagboek van Jopie van der deen , een Utrechts meisje dat in in de Tweede Wereldoorlog een dagboek bijhield. Het dagboek beslaat de periode van januari 1942 tot oktober 1944. Van der Veen beleefde de oorlog als 15-jarig meisje. In het dagboek vertelt het meisje over het gewone leven tijdens de oorlog. Ze schrijft bijvoorbeeld over de schaarste aan brandstof maar er valt ook te lezen over een neergestort vliegtuig in Tuinwijk. Het dagboek, geschreven in keurig schuinschrift staat in zijn geheel online. (Bron: Het Utrechts Nieuwsarchief)

-------------------------------------------------------------

Voor de liefhebber.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2005, 20:49
Verwijderd
Hmmm, ik was eigenlijk al niet zo fan van de oude, dus ik wacht de reviews nog af.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 21:08
Verwijderd
"De nieuwe Anne Frank", , er is maar een Anne Frank. Punt.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 23:39
Verwijderd
Bovendien is het vrij 'respectloos' of in ieder geval erg jammer als het verhaal van dit meisje nu al als 'tweede Anne Frank' bestempeld wordt. Daarmee lok je vergelijkingen uit en dat is ethisch niet echt verantwoord.

Bovendien vind ik 'wat is beterrrr?'-vergelijkingen nooit zo heel erg verantwoord/nuttig, ongeacht ethiek.

LUH-3417 - Maar dat ben ik.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 23:41
EggeD
EggeD is offline
Er zullen wel veel rampjapanners op af komen.
Oud 03-04-2005, 00:56
Verwijderd
...of het is gewoon leuk om een dergelijk dagboek te lezen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 09:09
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
alluman schreef op 03-04-2005 @ 01:56 :
Leuk?

'Nieuwe Anne Frank'

Zijn er meer mensen die zich eraan ergeren aan de neiging om telkens weer vergelijkingen tussen dingen te trekken? Hoevaak hoor je niet: 'Oh, dat boek was zo geweldig, die schrijvers is echt de nieuwe J.K. Rowling', 'Jeetje, als Boon nog geleefd zou hebben dan had hij zijn gelijken gevonden'. En nog erger: '*lolt* Ja, als je Nederlands gaat studeren word je net als *vul iedere gewenste docent Nederlands van je school in*.' Ik snap echt niet waarom mensen dit doen.

En in dit geval is het helemaal niet van toepassing omdat je er niet eens van uit mag gaan dat de twee meisjes elkaar gekend hebben. Ze hebben dus eigenlijk niets met elkaar te maken, behalve de tijd waarin zij leven -> een oorlogstijd. En sinds wanneer betekent het dat alle mensen die in die tijd leefden en toevallig een dagboek bij hielden, dat ze gelijk zijn aan elkaar...
Oud 03-04-2005, 09:36
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 03-04-2005 @ 01:56 :
Zeker. Het was ook geenszins een commentaar op de topictitel. Ik neem aan dat je niet de eerste bent die de term 'de nieuwe Anne Frank' gebruikt en dat het boek nu al zo bekend staat in de media. Het zou dan vreemd zijn als je een uitgebreide en gezochte titel zou maken om een correcte, niet-vergelijking-uitnodigende titel te verzinnen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 11:49
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Er is sowieso geen vergelijking te trekken tussen de twee:
Het dagboek van Jopie vd Deen betreft echt een dagboek, gewoon om eigen herinneringen bij te houden en dergelijke. Het dagboek van Anne Frank is echt geschreven (en herschreven) om uitgebracht te worden. Dat viel me ook heel erg op tijdens het lezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik door deze versie een stuk meer gecharmeerd ben. Het is handgeschreven, staat vol foutjes en gaat over de meest simpele dingen, maar het geeft daardoor een veel prachtiger en eerlijker indruk.

De knipselkrant vind ik trouwens helemaal prachtig

Ik had 'm overigens al gebookmarkt...
Oud 03-04-2005, 14:24
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Mijns. schreef op 02-04-2005 @ 22:08 :
"De nieuwe Anne Frank", , er is maar een Anne Frank. Punt.
Oud 03-04-2005, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 03-04-2005 @ 12:49 :
Er is sowieso geen vergelijking te trekken tussen de twee:
Het dagboek van Jopie vd Deen betreft echt een dagboek, gewoon om eigen herinneringen bij te houden en dergelijke. Het dagboek van Anne Frank is echt geschreven (en herschreven) om uitgebracht te worden. Dat viel me ook heel erg op tijdens het lezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik door deze versie een stuk meer gecharmeerd ben. Het is handgeschreven, staat vol foutjes en gaat over de meest simpele dingen, maar het geeft daardoor een veel prachtiger en eerlijker indruk.

De knipselkrant vind ik trouwens helemaal prachtig

Ik had 'm overigens al gebookmarkt...
Ja, die knipselkrant is heel leuk.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 15:53
Verwijderd
Dat vind ik wel een interessant idee, Zut Alors. Ik heb geen flauw idee wat de geschiedenis is van de tekst van Anne Frank (als in; of ze herschreven, geredigeerd, aangepast of wat dan ook is) maar als ik het goed begrijp is het het idee van 'authenticiteit' bij Jopie van der Deen sterker aanwezig?

Aangezien Jopie van der Deen en Anne Frank middels de media onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en er onverbiddelijk toch wel stemmen op zullen gaan die het ene boven het andere verkiezen, ben ik benieuwd welke tendens er wint.

In de ene hoek hebben we het zwaargewicht Anne Frank dat al tientallen jaren bekend staat als Het Dagboek van de Tweede Wereldoorlog, internationale faam verwierf en te boek staat als één van de meest belangrijke documenten over de beleving van de Tweede Wereldoorlog. Anne Frank heeft een enorme receptiegeschiedenis en dus een groot draagvlak.

In de andere hoek nieuwkomer Jopie van der Deen die qua receptie altijd in de schaduw van Anne Frank zal staan. Anne Frank is, door haar eerdere ontdekking, de authoriteit op dit gebied, maar wanneer Dopie van der Deen authentieker klinkt zal zij misschien aanspraak kunnen maken op het oude idee dat men middels geschreven tekst een onbemiddelde toegang tot een andere werkelijkheid kan geven. In andere woorden: dat je in haar boek kan lezen hoe 'het echt was'.

Ik ben benieuwd welke van deze twee culturele tendenzen (een hang naar culturele conservativiteit en een hang naar zogenaamde authenticiteit) de overhand zal krijgen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 16:02
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 03-04-2005 @ 16:53 :
Ik heb geen flauw idee wat de geschiedenis is van de tekst van Anne Frank (als in; of ze herschreven, geredigeerd, aangepast of wat dan ook is) maar als ik het goed begrijp is het het idee van 'authenticiteit' bij Jopie van der Deen sterker aanwezig?
In 1944 riep Bolkenstein, de toenmalige minister van Onderwijs, het volk op om na de oorlog zoveel mogelijk getuigenissen van het leed van het volk in nederland openbaar te maken. Anne Frank hoorde deze oproep en besloot na de oorlog een boek te publiceren gebaseerd op haar dagboekverhalen van de oorlogsjaren. Ze heeft toen naast het bijhouden van haar dagboek de teksten van de voorafgaande jaren herschreven, verbeterd, passages verwijderd en herinneringen toegevoegd.
En het schijnt dat Otto Frank er ook nog het een en ander aan heeft gewijzigd.

Dus, dat merk je wel tijdens het lezen. Het zou in ieder geval een goede discussie = publiciteit kunnen opleveren, maar aangezien het geheel al on-line staat denk ik niet dat ze gaan proberen Anne Frank van de troon te stoten. Dat lijkt me bijna onmogelijk.
Oud 03-04-2005, 16:24
Roosje
Roosje is offline
Hm.
Oud 03-04-2005, 16:40
Gravin
Gravin is offline
ben benieuwd of ze deze uitgaan brengen.
Reageren

Regels voor berichten