Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2005, 09:16
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nachtmerrie

In het donker van de nacht
als stilte oorverdovend wordt
en alle mensen slapen,
zijn honden wakker

Door verlaten straten ren ik,
vlucht ik voor de schaduw
die ineens tastbaar wordt
Een vleesgeworden nachtmerrie

Zijn tanden in mijn been
en overal geblaf, gegrom
Ik val, lig languit op de straat
Pijn neemt van mij bezit

Ik hoor en zie niets meer
kan zelfs niet meer denken
De honden zijn met velen
en ik ben maar alleen

Samen met de angst
die mij geen vleugels geeft
eerder verlammend werkt,
wacht ik op de dag
Oud 03-04-2005, 20:31
Halogeen
Halogeen is offline
Ik vind het op zich niet slecht, maar ik heb dit beeld al veel te vaak gelezen en door de vorm wordt het er ook niet echt spannender op. Het woordgebruik is niet slecht, maar gemiddeld. Ik word niet geprikkeld en het sleurt mij ook niet mee. Het laat me ee beetje koud. Misschien dat andere doppers het anders lezen.
Ik weet iig dat ik wel beter van je heb gelezen.
Oud 04-04-2005, 10:26
Verwijderd

Het ritme en de regelmaat maken jouw gedicht altijd wel heel fijn om te lezen
En ik vind dat je gedicht best wel heel beeldend is. Een vleesgeworden nachtmerrie vind ik wel leuk gevonden. En de laatste strofe vind ik mooi
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 11:02
Snow White
Snow White is offline
Het gedicht geeft veel ruimte om beelden te vormen maar toch spreekt het me niet zo aan.
Op zich is het goed gevonden maar ik je zou het wat meer écht een gedicht kunnen maken denk ik. Sommige gedichten zijn krachtig omdat het juist niet rijmt, in dit geval zou het in mijn ogen mooier zijn. Maar dat is gewoon puur persoonlijk.
Oud 04-04-2005, 11:27
Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind dat alles wat je zegt nogal voor de hand ligt, het biedt niets nieuws onder de zon.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 13:31
Prog
Prog is offline
Inhoudelijk is het gewoon een leuk gedicht, maar niks speciaals.
Ritmisch gezien vind ik de tweede strofe verschrikkelijk en bij de laatste zin van de eerste strofe zou ik er "zijn de honden wakker" van maken. Dat loopt beter. De laatste strofe vind ik inhoudelijk wel mooi, maar loopt ook niet perfect.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 15:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Eigenlijk vind ik het wel grappig, want jullie vinden hem dus wel aardig, maar niet echt supergeweldig. Toch heb ik hiermee van drie anderen gewonnen, dus die zullen dan nog slechter zijn geweest
Oud 04-04-2005, 15:28
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-04-2005 @ 16:15 :
Eigenlijk vind ik het wel grappig, want jullie vinden hem dus wel aardig, maar niet echt supergeweldig. Toch heb ik hiermee van drie anderen gewonnen, dus die zullen dan nog slechter zijn geweest
Ik weet neit wat ik daarop moet zeggen.

Ben je toevallig in het bezit van die andere drie gedichten? Het lijkt me misschien wel aardig om ze dan te vergelijken. Daar ben ik nu wel benieuwd naar geworden.
Oud 04-04-2005, 15:47
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 04-04-2005 @ 16:28 :
Ik weet neit wat ik daarop moet zeggen.

Ben je toevallig in het bezit van die andere drie gedichten? Het lijkt me misschien wel aardig om ze dan te vergelijken. Daar ben ik nu wel benieuwd naar geworden.
Nee, helaas niet. Ik had het ook wel leuk gevonden om te zien waarvan ik had gewonnen, maar helaas.

Wat bedoel jij trouwens met dat je dit beeld al te vaak hebt gezien?

De opdracht waar ik voor koos was overigens: schrijf een gedicht waarbij het belangrijkste gevoel "angst" is.
Oud 05-04-2005, 07:13
Kathelijn
Kathelijn is offline
Herkenbaar, niet het gedicht, maar de angst voor honden.

Het gedicht loopt goed, het leest fijn. Ook is het duidelijk, daar houd ik ook wel van. Naar de betekenis moeten raden vind ik verschrikkelijk.

Dat het niet rijmt, is naar mijn mening mooier, anders vind ik het heel snel een kindergedichtje.

Je hebt een goed gedicht geschreven, waarin je angst ook goed en duidelijk doorkomt.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 09:35
Verwijderd
Als de stilte oorverdovend wordt en mijn hoofd staat op een kier, zeg ik: dit is mijn huis...

Dat is het nadeel als woorden in een liedje zitten, je krijgt het liedje niet meer uit je hoofd (dit stukje was van De Mens).

Het verscheuren door honden vind ik een interessant beeld, maar je hebt voor mij veel te uitgebreid en te verhalend geschreven, ik hou hier absoluut niet van.

En over winnende gedichten, sorry maar ik zie vaak winnende gedichten waarbij ik mijn wenkbrauwen heel hoog optrek. Ik denk dat bij wedstrijden voor jongeren op een heel andere manier gekeken wordt dan dat ik zelf naar gedichten kijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten