Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2005, 11:41
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
In welke klas(sen) en niveau(s) wordt het vak Filosofie gegeven?
Oud 01-04-2005, 11:43
pyres
pyres is offline
volgens mij alleen gymnasium-bovenbouw
en niet eens op alle scholen denk ik
Oud 01-04-2005, 11:59
Verwijderd
In de bovenbouw van de Havo & Vwo, maar dat is lang niet op alle scholen. Bij ons kan je het sowieso niet kiezen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 12:07
Love_Fulfilled
Citaat:
iemand of niemand schreef op 01-04-2005 @ 12:59 :
In de bovenbouw van de Havo & Vwo, maar dat is lang niet op alle scholen. Bij ons kan je het sowieso niet kiezen.
Bij ons wordt filosofie gegeven en ik zit in HAVO4, maar ik heb het niet .
Oud 01-04-2005, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 01-04-2005 @ 13:07 :
Bij ons wordt filosofie gegeven en ik zit in HAVO4, maar ik heb het niet .
Misschien beperken ze het bij jullie tot het Vwo, er zijn in ieder geval filosofie-eindexamens voor de Havo. Maar het is een vrij klein vak, dus wordt het maar zeer beperkt gegeven.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 14:11
Love_Fulfilled
Citaat:
iemand of niemand schreef op 01-04-2005 @ 13:11 :
Misschien beperken ze het bij jullie tot het Vwo, er zijn in ieder geval filosofie-eindexamens voor de Havo. Maar het is een vrij klein vak, dus wordt het maar zeer beperkt gegeven.
Ok, duidelijk .
Oud 01-04-2005, 16:50
Experiment
Experiment is offline
Stedelijk Gymnasium Arnhem: klas 5 en 6
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:44
Verwijderd
Filosofie is sowieso nutteloos zonder een stevige natuurkundige basis.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:46
Vice
Vice is offline
Ik wist niet dat dat op de middelbare werd gegeven. Wat is het nut ervan?
Oud 02-04-2005, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-04-2005 @ 00:44 :
lol
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 14:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 01-04-2005 @ 13:11 :
Of het is een keuze vak. Dat was bij ons zo namelijk. En het werd nooit gegeven omdat er te weinig aanmeldingen zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 15:12
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Want bewustzijn is iets natuurkundigs
Ik zou het eerder omdraaien natuurkunde is nutteloos zonder filosofische basis...
Oud 02-04-2005, 15:26
one.
one. is offline
Bij ons i 5 en 6 VWO als keuzevak.
Oud 02-04-2005, 15:27
one.
one. is offline
Citaat:
Niet per definitie. Als je slim genoeg bent hoef je niet per sé een natuurkundige achtergrond te hebben.
Oud 02-04-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
ik hoop dat je een grap maakt
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 16:33
Verwijderd
Citaat:
SnakeZ schreef op 02-04-2005 @ 16:27 :
Niet per definitie. Als je slim genoeg bent hoef je niet per sé een natuurkundige achtergrond te hebben.
Mwoa. Ik merk dat veel filosofen bazelen over onderwerpen waar de natuurkunde allang een antwoord op heeft. Niet voor niets heette de natuurkunde eerst 'natuurfilosofie'.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 17:29
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-04-2005 @ 17:33 :
Mwoa. Ik merk dat veel filosofen bazelen over onderwerpen waar de natuurkunde allang een antwoord op heeft. Niet voor niets heette de natuurkunde eerst 'natuurfilosofie'.
Je moet niet trachten alles met de natuurkunde te benaderen en deze kennis bijzonder op te hemelen, dat stelt je immers grenzen die niet nodig zijn....
Oud 02-04-2005, 17:42
Love_Fulfilled
Citaat:
Uhm ..
Oud 02-04-2005, 18:46
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 02-04-2005 @ 18:42 :
Uhm ..
Er valt best wat voor te zeggen hoor. Je kan namelijk wel over van alles filosofisch gaan lopen bazelen, terwijl sommige dingen gewoon natuurkundig te verklaren zijn. Echter, dit geldt vooral voor de filosofie van natuurfilosofen, die al heel erg oud zijn. Er zijn genoeg andere richtingen van de filosofie, die de natuurkunde helemaal niet behandelt.
Oud 02-04-2005, 21:02
Prof
Prof is offline
Citaat:
lal
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 22:39
5803
5803 is offline
bij ons op school wordt filosofie vanaf de 5e gegeven, op een zelfstandig gymnasium. Bij CM kan het binnen het profiel en dat heb ik dan ook.

en, het is denk ik het meest nuttige vak wat ik heb. het goed leren argumenteren, essays schrijven, voor de klas spreken en je in andermans standpunt verplaatsen heeft niet alleen nut bij het vak zelf maar ook bij andere vakken en in het 'normale' leven.

Laatst gewijzigd op 02-04-2005 om 22:41.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 09:18
Guenevery
Guenevery is offline
Bij ons op school is dit het eerste jaar dat er filosofie wordt gegeven. Vorig jaar is er een enquete geweest onder de leerlingen van de 4e klas havo/vwo over nieuwe keuze vakken. En daar is uitgekomen dat er in vier havo totaal geen animo voor was. De school heeft dan ook besloten op de havo lo2 als keuze vak en exame vak erbij te gaan geven.

Op het vwo kun je nu wel vanaf de vijfde filosofie als vak kiezen. Het is zelfs zo dat je het i.p.v Fa2, Du2, GR of LA in je profiel kunt zetten als je CM hebt

En dat het een nutteloos vak is valt ook wel tegen hoor. Het is eigenlijk het enige vak waar ik nog echt dingen leer. En daar komt bij dat ze op een universiteit (iig bij de lettere opleidingen) filosofie verplicht stellen als vak. Dus als je al een deel gehad hebt, heb je een kleine voorsprong
Oud 03-04-2005, 10:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 02-04-2005 @ 19:46 :
Er valt best wat voor te zeggen hoor. Je kan namelijk wel over van alles filosofisch gaan lopen bazelen, terwijl sommige dingen gewoon natuurkundig te verklaren zijn.
Al die kwesties waren ooit filosofische kwesties. Echter, toen ze werden verklaart met vaste wetten (natuurkundige) werden ze weggeschoven als filosofische kwestie. Op dat moment verschuift de kwestie van filosofisch gebied naar natuurkundig gebied. Wat overblijft zijn dus minder duidelijk te verklaren kwesties, omdat men júist die natuurkundige kwesties wegschuift.
Oud 03-04-2005, 10:40
Verwijderd
Natuurkunde en filosofie sluiten elkaar niet uit. Het is niet zo zwartwit als dat de filosofie een oplossing gaf voor natuurkundige onzekerheden toen de mensheid zich nog in het donker bevond, en dat die vervangen werd door een natuurkundige verklaring toen de wetenschap zover gevorderd was.

En daar komt nog eens bij dat de natuurkundige wetenschap maar een klein gedeelte van alle wetenschap is. Wetenschappelijke disciplines in het algemeen kunnen niet zonder filosofie.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 10:46
Rippin Kittin
Rippin Kittin is offline
Bij ons in 4 en 5 havo en 4, 5 en 6 vwo
valt te kiezen als extra vak
maar de klasjes zijn wel erg klein
Oud 03-04-2005, 11:35
Mus
Mus is offline
Bij ons is filosofie een profielvak van C & M!! Je hoeft dan niet meer Frans én Duits te doen, maar een van de twee + filosofie.

Ik heb alledrie de vakken, want ik ben in frans en filo niet zo geweldig, dus kijk ik welke ik nog voldoende sta volgend jaar...

Filosofie is trouwens niet, zoals zoveel wordt gezegd, 'een simpel alfa-vakje', het is (bij ons) heel veel leeswerk en zelfs als je dat allemaal hebt gelezen hangt het gemiddelde klascijfer ergens bij de 4..
Oud 03-04-2005, 13:28
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
bij ons op school havo 4 en 5, en VWO 5 en 6
Oud 05-04-2005, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Wat een onzin.

Bij ons wordt het gegeven op het vwo (4e tot en met 6e klas) en sinds dit jaar ook op de havo.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-04-2005 @ 11:40 :
Natuurkunde en filosofie sluiten elkaar niet uit. Het is niet zo zwartwit als dat de filosofie een oplossing gaf voor natuurkundige onzekerheden toen de mensheid zich nog in het donker bevond, en dat die vervangen werd door een natuurkundige verklaring toen de wetenschap zover gevorderd was.

En daar komt nog eens bij dat de natuurkundige wetenschap maar een klein gedeelte van alle wetenschap is. Wetenschappelijke disciplines in het algemeen kunnen niet zonder filosofie.
Precies.

Godzijdank filosoferen filosofen ook over natuurkunde en zijn er een hoop filosofen die Mephostophilis hard zouden uitlachen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 18:26
Fantôme
Fantôme is offline
ik mag hopen dat je geen natuurkundige achtergrond moet hebben. ik krijg as periode filosofie (hva) als verplicht theorievak (net als theorie zorg, psychologie en sociologie). En van natuurkunde snapte ik op de middelbare helemaal niks...
Oud 08-04-2005, 18:45
Verwijderd
Dat heeft niets met elkaar te maken en dat zou ook niet best zijn. Ten eerste heeft natuurkunde op de middelbare school namelijk helemaal niets met filosofie te maken. Ten tweede heeft de natuurkunde niet het alleenrecht op de (wetenschapsfilosofie) - sterker nog, in de dagelijkse praktijk van het natuurwetenschappelijk onderzoek speelt filosofie juist een ondergeschikte, zoniet vrijwel non-existente rol.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 23:37
Sovereign
Sovereign is offline
Mensen die in filosofie helemaal niets zien, zijn a-wetenschappelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:15
Verwijderd
Mensen die denken dat de natuurwetenschap het alleenrecht op de term 'wetenschap' heeft ook.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:35
Verwijderd
Filosofie ís wetenschap, alleen al etymologisch gezien.

Afijn, op mijn school is er de mogelijkheid tot het volgen van een module waarin achtereenvolgens Sokrates, Plato, Aristoteles, Kant, Descartes, Sartres, Marx en Lenin worden behandeld in ongeveer twintig uur. De andere twintig uren van de module moeten worden besteed aan het schrijven van een samenvatting over alle filosofen en de onderlinge verhoudingen van hun denkbeelden. Het stelt niet veel voor, maar het is mooi als basis.

Bij KCV (het vak dat gymnasiasten hebben i.p.v. CKV) is al iets meer behandeld, maar het meest heb ik geleerd door eenvoudigweg zelf wat literatuuronderzoek te doen voor het schrijven van een presentatie over de liberale filosofie en het al dan niet samengaan met een streng milieubeleid van de overheid daarvan, waarbij ik zowel het economisch-politieke aspect als het ethische aspect heb proberen te benaderen. Daarbij heb ik erg veel gehad aan de basis die gelegd was tijdens het volgen van de module filosofie, ik kon makkelijk verbanden leggen tussen verschillende stromingen, op die manier wist ik waar ik ongeveer moest zoeken.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 10:24
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-04-2005 @ 01:15 :
Mensen die denken dat de natuurwetenschap het alleenrecht op de term 'wetenschap' heeft ook.
Absoluut.

Helaas lopen er veel rond die dat denken.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 09-04-2005 @ 11:24 :
Absoluut.

Helaas lopen er veel rond die dat denken.
Ja, mijn broer heeft er ook zo-één in zijn jaar zitten (tweedejaars TN). Echt zo'n 'trotse bèta' die denkt dat wetenschap alleen inhoudt 'met reageerbuisjes en microscopen spelen'. Sneu
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 10:53
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
5803 schreef op 02-04-2005 @ 23:39 :
en, het is denk ik het meest nuttige vak wat ik heb. het goed leren argumenteren, essays schrijven, voor de klas spreken en je in andermans standpunt verplaatsen heeft niet alleen nut bij het vak zelf maar ook bij andere vakken en in het 'normale' leven.
Bij ons heette dat "Nederlands".
Oud 09-04-2005, 18:07
Verwijderd
Citaat:
SnakeZ schreef op 02-04-2005 @ 16:26 :
Bij ons in 5 en 6 VWO als keuzevak.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 02-04-2005 @ 00:46 :
Ik wist niet dat dat op de middelbare werd gegeven. Wat is het nut ervan?
Niets heeft nut
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten