Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2005, 10:33
pussinboots
pussinboots is offline
Ik heb 2 ratjes en omdat ik de laatste tijd niet zoveel thuis ben wil ik wat meer dingen in hun hok stoppen om mee te spelen. Ik heb bijv een tennisbal met voer erin in hun hok liggen (zijn ze lekker lang bezig met eten) en stukken hout enzo. Heeft er iemand nog wat leuke tips????
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2005, 11:02
leucomelas
leucomelas is offline
hangmatjes natuurlijk, een zandbakje bijvoorbeeld om in te rollen*werkt bij de mijne wel iig* een holle bamboestokje met voer of iets te snoepen erin, een klein knuffeltje, zodat ze die lekker kapot kunnen bijten en de stuffing eruit kunnen halen en een nest ervan bouwen...
Oud 07-04-2005, 21:30
AngelLena
AngelLena is offline
Hangmatten idd, vinden ze helemaal geweldig, en meerdere verdiepingen, krappe gangetjes, ergens waar ze weg kunnen kruipen... Dat soort dingetjes vinden ze vaak helemaal je van het

En als je ze eens een pleziertje wilt doen waar zo ook even zoek mee zijn en nog goed voor ze is ook, een schaaltje (geen schoteltje, maar echt een schaaltje), daarin een klein laagje magere yoghurt doen en wat banaan prakken en er doorheen gooien. Dat in het hok zetten en ze hebben minimaal een uur lol met proberen die stukjes banaan eruit te vissen zonder dat ze in het bakje donderen (vul je gootsteen of badkuip maar alvast )
Oud 07-04-2005, 21:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik had een bloempot op zijn kop in mijn kooi stan en er dan aan de zijkant een gat ingemaakt zodat ze aan de zijkant en aan de bovenkant een opening hebben. Die van mij lagen daar met zijn tweeen in de slapen zodat er aan alle kanten rat uitpuilde
Oud 08-04-2005, 11:50
Nona
Nona is offline
Ik kon mijn ratten altijd helemaal gelukkig maken met keukenrollen.
Oud 08-04-2005, 13:22
tiram
tiram is offline
Ik heb nu van een opgevouwen handdoek een hangmat gemaakt (met wasknijpers vastgezet) Mijn rat kruipt nu tussen die twee lagen handdoek, en gaat er lekker in leggen, en aangezien ik ook altijd wc-papier in het hok doe (als nestmateriaal) heeft ze nu al dat papier tussen die twee lagen handdoek getrokken.
Oud 08-04-2005, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 08-04-2005 @ 12:50 :
Ik kon mijn ratten altijd helemaal gelukkig maken met keukenrollen.
die vreten ze echt binnen een dag kaal

propjes papier, touwtjes.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 16:02
Kathelijn
Kathelijn is offline
Ik had laatst in de dierenwinkel een huisje gezien, met trapjes en meerdere verdiepingen, gewoon helemaal van plastic.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 19:24
Nona
Nona is offline
Citaat:
Kathelijn schreef op 09-04-2005 @ 17:02 :
Ik had laatst in de dierenwinkel een huisje gezien, met trapjes en meerdere verdiepingen, gewoon helemaal van plastic.
Uhu. De kooi die ik voor mijn ratten had was ook met twee verdiepingen. Dat was alleen een beetje onhandig toen de ene wel erg oud en brak werd, want zijn coördinatie werd toen minder en hij bleef weleens met zijn pootjes achter de tralies van het trappetje hangen. Ben weleens beneden gekomen en zag dat mijn rat met één poot ondersteboven aan het trapje hing... Dacht even dat hij zich verhangen had. Toen moest het voer en water maar naar beneden verhuizen.
Oud 09-04-2005, 22:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Kathelijn schreef op 09-04-2005 @ 17:02 :
Mijn ene rat vrat alles op wat van plastic was (bijna compleet huisje, onderste helft van zijn drinkfles, voerbakje, binnenste stukje van die ophang voerstaafjes, enz. ) dus ik zou iets van plastic niet echt aanraden.
Oud 10-04-2005, 18:02
tiram
tiram is offline
Hooi is slecht voor ratten...Er zit te veel stof in en mijt. Hooi mag alleen als je het eerst een nacht in de vriezer hebt gedaan geloof ik..
Oud 10-04-2005, 19:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zo'n loopbol voor in je kamer is ook wel leuk maar voor ratten moet je echt wel een grote hebben en je moet zelf in de buurt blijven.
Oud 19-04-2005, 14:24
Verwijderd
gewoon 4 haakjes kopen en zo'n geel schoonmaakdoekje ertussen hangen, vinden ze geweldig. ook touwen zijn favoriet
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 21:47
JCG
JCG is offline
is er eigenlijk ies waar ratten niet blij mee zijn .

Mijn ratten kregen van alles wol, pleerollen, oude sokken (wel gewassen ). Ook leuk voor ze, geeft ze walnoten die je alleen door middel hebt gebroken of doppinda's. Ijsklontjes vinden ze ook zeer interresant.
Oud 20-04-2005, 22:00
Nona
Nona is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-04-2005 @ 20:54 :
Zo'n loopbol voor in je kamer is ook wel leuk maar voor ratten moet je echt wel een grote hebben en je moet zelf in de buurt blijven.
Vonden mijn ratten veel te eng, die bleven heel stil met de poten wijd zitten.
Misschien moet je dat gewoon doen vanaf dat ze jong zijn ofzo...
Oud 20-04-2005, 22:19
JCG
JCG is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 20-04-2005 @ 23:00 :
Vonden mijn ratten veel te eng, die bleven heel stil met de poten wijd zitten.
Misschien moet je dat gewoon doen vanaf dat ze jong zijn ofzo...
En er niet perongeluk tegen aanschoppen . Dat vinden ze niet echt geweldig
Oud 24-04-2005, 18:18
amor
amor is offline
Ik had ook zo'n loopbol voor mijn ratten. Wel een grote die spciaal voor ratten was bedoeld alleen het nadeel is dat ze gevaarlijk zijn. Mijn ene rat bleef er een keer met de staart vastzitten in een van de gleuven. Nadat ik een paar keer op rattensites heb gelezen dat er ratten zijn die de staart hebben gebroken door zo'n loopbol heb ik het ding snel in de prullebak gegooid. Wel heel erg jammer want de meeste vinden het erg leuk.
Ik geef ze altijd lege kartonnen doosje en maak hangmatjes van mouwen vinden ze echt fantastisch. Ik hang ze meestal op met paperclips
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 20:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
JCG schreef op 20-04-2005 @ 23:19 :
En er niet perongeluk tegen aanschoppen . Dat vinden ze niet echt geweldig
En voorkomen dat ze er niet mee de trap af rollen
Oud 25-04-2005, 19:12
Random Moron
Random Moron is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 07-04-2005 @ 22:30 :
Hangmatten idd, vinden ze helemaal geweldig, en meerdere verdiepingen, krappe gangetjes, ergens waar ze weg kunnen kruipen... Dat soort dingetjes vinden ze vaak helemaal je van het

En als je ze eens een pleziertje wilt doen waar zo ook even zoek mee zijn en nog goed voor ze is ook, een schaaltje (geen schoteltje, maar echt een schaaltje), daarin een klein laagje magere yoghurt doen en wat banaan prakken en er doorheen gooien. Dat in het hok zetten en ze hebben minimaal een uur lol met proberen die stukjes banaan eruit te vissen zonder dat ze in het bakje donderen (vul je gootsteen of badkuip maar alvast )
weet je het zeker? Ratten en melk? Ratten kunnen niet goed tegen lactose.. maak daar maar kattenmelk van, veel beter voor ze

en de gedroogde banaantjes die in muesli zitten..grote hit!
hele walnoten in schil dus.. hele eieren in schil..
vinden ze heerlijk

en denk eraan..weinig ratten houden echt van water of het spelen in het water en zullen hoogstwaarschijnlijk doodsbang reageren..

Ik geef mijn ratten ook heel vaak een schoenendoos en snij daar een klein gat in, ze vinden het geweldig om er in te zitten.

Hangmatten werken idd perfect!

Heel heel af en toe wat zonnebloempitten geven vinden ze ook heerlijk zo nu en dan.
Oud 25-04-2005, 19:44
Verwijderd
Een gat in een schoenendoos? Die van mij maken meestal zelf wel een nooduitgang (of twee...of drie)

Ratten zijn eigenlijk echt heel makkelijk te plezieren, een simpele verandering in de inrichting van je kooi kan al leiden tot grote vreugde binnen je groep

Qua 'spannend' eten kun je ze een hardgekookt ei in de schil geven (niet te vaak doen) en dan maar kijken hoe moeilijk ze het er mee hebben. Hele (wal)noten doen het ook goed en zijn bovendien goed voor de tandjes
Trosgierst (eigenlijk voor vogels) in de kooi ophangen vinden ze meestal ook leuk, moeten ze ook een beetje moeite voor doen willen ze er bij kunnen.

Leuke klimtouwen, (slaap)mandjes (denk aan sokkenmandjes etc.) een spannende tunnel, inkruip hangmatjes (ook heel makkelijk zelf te maken!) noem het maar op: ratten vinden bijna alles even prachtg

EDIT: haha, degene boven me had het eieren-walnoten verhaal al verteld
Bovendien is lactose idd niet echt goed voor ze (denk aan diaree), kattenmelk kan idd wel, maar is een dikmaker! (niet te vaak dus)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 09:18
JezusGhristus
JezusGhristus is offline
een fruitslinger

fun en food ineen
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 19:27
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 25-04-2005 @ 20:44 :

Qua 'spannend' eten kun je ze een hardgekookt ei in de schil geven (niet te vaak doen) en dan maar kijken hoe moeilijk ze het er mee hebben.
]

ik heb mijn rat er net 1 gegeven, en hij ging erop liggen alsof ie m ging uitbroeden
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 20:33
Verwijderd
Was het nog warm misschien?

Zo grappig, soms willen ze het ei ZO graag hebben, maar weten ze niet hoe en is dat ding veel te groot om mee te slepen
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:38
MTpower
MTpower is offline
in ieder geval niet zo'n ren-molentje, kan de staart in vast komen te zitten, die dingen zijn voor hamsters
Maar als ze met zn 2e zijn zullen ze zich wel vermaken
ze slapen overdag toch het grootste gedeelte.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 19:07
poetic_tragedy
hoe vaak mag je een rat eigenlijk een ei geven dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2005, 22:01
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 29-04-2005 @ 20:07 :
hoe vaak mag je een rat eigenlijk een ei geven dan?
Denk dat je het beste bij speciaal rattenvoer kan blijven, daar zitten alle vitaminen in die ze nodig hebben .
Een ei zou niet zo'n kwaad kunnen, maar doe het niet te vaak
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 10:56
Verwijderd
ik geef me ratten eigenlijk alles wak zelf ook eet, doen wilde ratten tog ook?? behalve kool mogen ze alles, en een beetje oppassen met zout en peper, daar kan hun spijsvertering nie zo goed tegen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 11:16
leucomelas
leucomelas is offline
melk is slecht voor ratten, dan raken ze aan de diarree... ook chocolade en yoghuret is dus eigenlijk hniet echt goed voor ze. een heeeeel klein beetje mag wel, maar dan ook niet te vaak.
ik had mijn ratten gisteren oo een hardgekookt ei gegeven maar ze wisten bij god niet wat ze ermee moesten doen snuffelen en rollen maar open proberen te maken? ho maar.. toen maar een klein stukje eraf gehaald en toen wisten ze het ineens
Oud 03-05-2005, 20:48
poetic_tragedy
mijn rat geek ik ook wel eens wat van wat ik eet... soms een slokje cola of een likje ijs, vind ie lekker(neem ik aan). net als toastjes. en als ik een hondenkoekje voor m houd word ie helemaal gek, dat vindt ie super! en hij leeft nog dus t zal wel meevallen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 29-04-2005 @ 23:01 :
Denk dat je het beste bij speciaal rattenvoer kan blijven, daar zitten alle vitaminen in die ze nodig hebben .
Een ei zou niet zo'n kwaad kunnen, maar doe het niet te vaak
Uhm, ze mogen echt wel iets extra's hoor.
Wekelijks wat verse groenten, (ongekookte)pasta, oud brood en wat andere gezonde dingetjes is alleen maar goed voor ze hoor.
Een ei, niet te vaak doen: dikmaker, maar zo af en toe mag dat gerust.
Hondenkoekjes en kattenbrokjes mogen ze trouwens gewoon hebben, hoor!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten