Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2005, 09:51
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Ik heb een pc op me kamer staan, een Pentium 2, 233 mhz etc.

Een redelijk oud dingetje maar om tekst te evrwerken en mp3's te luisteren ie ie goed genoeg.

Nu heb ik een iPod Mini gekocht en die geeft aan dat ik (natuurlijk) een trage usb-hub heb en dat daar nu een snel usb-apparaat op aan gesloten is.

In de handleiding van de iPod staat dat als je zo'n melding krijgt dat het dan raadzaam is om een usb 2.0-kaart in je pc te zetten.

Maar maakt dit uit als je kijkt naar de snelheid(of traagheid) van me pc?
Heeft het inbouwen van zo'n kaart een positieve invloed?
Worden die mp3's sneller op m'n iPod geladen door zo'n kaart alhoewel m'n pc niet heel snel is?

Dat wil ik graag weten.

Owja, en hoe duur is zo'n kaart?
(ik ga wel ff kijken op i-net maar als jullie het antwoord weten, graag)

Tnx,

H-FunK
Oud 08-04-2005, 09:55
firelizzard
firelizzard is offline
Eigenlijk best wel vaag eigenlijk ......Is USB 2.0 niet altijd downward compatible met zijn voorganger (USB 1.0)?

F.
Oud 08-04-2005, 10:15
Verwijderd
Er staat ook niet dat het apparaat in zijn geheel niet werkt. Alleen omdat die iPod USB2.0 compatible is, zal hij een melding geven als hij in een USB1.0 aansluiting wordt geprikt. Verder zorgt backwards compatibility er inderdaad voor dat het wel zou moeten werken. Met andere woorden, ook met een oudere USB-aansluiting kun je je iPod - als het goed is - gewoon gebruiken. Het kan alleen wat langer duren omdat USB1.0 natuurlijk niet echt geschikt is om honderden megabytes over te zetten, dan duurt het wel erg lang.

Wat de snelheid van je processor betreft maakt het voor zover ik weet niet zoveel uit, tenminste niet als die MP3s al gewoon als bestand op je harde schijf staan. Dan wordt de processor nauwelijks belast en veeleer de harde schijf, zodat het belangrijk is dat die wel redelijk vlot is.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 10:30
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Ja, me iPod doet het wel.

Maar ik ben dus benieuwd of ik er rendement van kan hebben om een usb 2.0 kaart aan te schaffen?
(m.a.w. gaat het dan veel sneller of niet?)
Oud 08-04-2005, 10:38
SCS
SCS is offline
Hier heb je vast wel wat aan.

Die van mij is 4 poorts en koste 20 piek, dus zo duur zijn ze niet.
Oud 08-04-2005, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 08-04-2005 @ 11:30 :
Ja, me iPod doet het wel.

Maar ik ben dus benieuwd of ik er rendement van kan hebben om een usb 2.0 kaart aan te schaffen?
(m.a.w. gaat het dan veel sneller of niet?)
USB2.0 is een behoorlijke verbetering in snelheid ten opzichte van USB1. Dat kent twee snelheden, namelijk 1.5 mbps (1.0) en 12 mbps (1.1). Dat komt neer op respectievelijk ~180 kilobyte/sec en ~1400 kilobyte/sec. Voor USB2.0 geldt een snelheid van 480 mbps, omgerekend ongeveer 57 megabyte/sec (theoretisch maximum).

Het is dus simpel: bij je huidige aansluiting ben je gebonden aan de trage snelheid van je USB-aansluiting, bij een USB2.0 insteekkaartje zul je gebonden zijn aan de maximale snelheid van jouw harde schijf. Maar die ligt al snel bij een mb'tje of 10-15 per seconden, dus tel uit je winst
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 21:18
Verwijderd
Ga je voortdurend honderden bestanden overzetten van je I-pod naar je computer, en andersom? Dan moet je een USB 2.0 aanschaffen. Zo niet, je oude houden.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 23:29
Verwijderd
Het is bovendien maar een iPod mini, dus zo extreem veel zal je ook niet moeten overzetten. Het lijkt me dus niet echt de moeite waard om er een extra kaartje in te zetten, tenzij je nog meer USB2.0 apparatuur op die pc wil gaan gebruiken.

Even als voorbeeld: als je iPod mini 6 GB data kan bevatten dan zal het met USB1.1 nog geen uur duren om hem helemaal vol te zetten. En als je bijvoorbeeld een liedje van 6 MB erop wil zetten dan word dat enkele seconden.

Het ligt er dus maar net aan wat je wil, als je heel vaak nieuwe veel nieuwe muziek erop wil zetten, dan zou ik het wel doen, anders zou ik gewoon geduld hebben bij het kopieren.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 10:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja zelfs op een P2-233 zul je verschil merken met USB2. Let wel dat USB processorafhankelijk is en de snelheid dus mogelijk wel gelimiteerd wordt door je processor. Maar deze is echt wel snel genoeg om toch flink wat te profiteren van USB2 schat ik zo. Of je de investering waard vindt is aan jou. Moderne moederborden hebben sowieso USB2 dus je kunt ook overwegen een goedkoop nieuw (basis)systeem te kopen (moederbord/processor/geheugen/videokaart).
Reageren

Regels voor berichten