Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar goed, ik bedoel, 'muziek' is op zich best vast te leggen, theorie dus. De uitvoering en interpretatie zijn echter afhankelijk van de uitvoerder, publiek, tijdsgeest, enz.
||
Citaat:
![]() jij bedoelt dus: een stuk bladmuziek oid is een gebruiksaanwijziging, maar iedereen gaat daar anders mee om. De musicus is dus de echte maker van de muziek, want hij maakt van een hoopje krabbels muziek. |
![]() |
||
Citaat:
Bijvoorbeeld, als het goed is heeft Tiësto zijn verkrachting van William Barber ook gemaakt nav. het hoopje krabbels van de laatste. En dat hoeft helemaal niet goed uit te pakken.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar goed, in de praktijk is dat niet zo. Maar in principe is een muziekstuk meestal toch echt geschreven om op één bepaalde manier uitgevoerd te worden. (zoals de muzikant dat bedoeld heeft) Interpretaties, klankverschillen, 'gevoel', het zijn allemaal ongewenste 'fouten', die echter wel de schuld van de componist/muzikant zijn omdat ie niet gedetailleerd genoeg was. ![]() De interpretatie van de luisteraar is natuurlijk wel altijd anders. offtopic-PS; mailtje aangekomen? Hotmail deed wat opstandig.
||
Citaat:
Ruimte voor interpretatie bij een volledig uitgeschreven stuk is er natuurlijk altijd, je kunt een 'groove' misschien slechts bij benadering uitschrijven. Je kunt niet voor elke noot de dynamiek aangeven. Dus een uitvoering zal per uitvoerder altijd verschillend zijn. Maar IMHO zit daar niet de grootste factor in. Dat zit hem in de interpretatie van de luisteraar, want die valt met geen apparaat te meten, en met geen woord te beschrijven. Toch verschilt die ENORM, kijk alleen al eens naar dit forum... Offtopic: Ik ging mijn meel checken: Error Server Error The server encountered a temporary error and could not complete your request. Please try again in 30 seconds.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik snap persoonlijk bij J.S. Bach en Glenn Gould, bijvoorbeeld de tweede uitvoering van de Goldberg Variations niet, hoe iemand kan stellen dat deze uitvoering niet de beste is. Maar er zijn zelfs mensen die het vreselijk vinden. Als de componist het opschrijft heeft hij zelf al een bepaalde interpretatie in zijn hoofd. Deze interpretatie is niet beter of slechter dan die van andere mensen, maar kan natuurlijk wel veel beter of slechter zijn. Luister eens naar de opnames van Rachmaninoff of Scriabin van hun eigen muziek. Die vind ik nu niet echt tot de allerbeste behoren. Ik vind dat je als componist de muziek na het schrijven los moet durven laten. Ik kan me best een muzikale uitvoering voorstellen die afdoet aan alle structuur die de componist met veel moeite in het stuk heeft kunnen krijgen. Op een of andere manier doet deze uitvoering dus af aan de kwaliteit van het stuk. Maar dit maakt het stuk niet minder interessant of vermakelijker. De leek zal niet doorhebben dat de uitvoerder grote interpretatiefouten maakt. En de experts hebben flink wat om over te praten en zijn misschien prettig verrast door de verfrissende uitvoering.
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk zit er wel een probleem bij, de uitvoerders kunnen hun uitvoeringen met elkaar vergelijken, maar het is totaal onmogelijk voor luisteraars om vergelijkingen te maken. Mijn punt is dat het op muziektechnisch niveau ongeveer hetzelfde is, vergelijkbaar met wat op bladmuziek staat. Ik denk dat mentaal gezien de verschillen zowel in uitvoering als in luisteren hem zitten op een soort van emotioneel niveau welke enkel bestaat uit hogere hersenfuncties.
|||
Citaat:
Maarja, wat wel zo is; hoe kan je de dynamiek van een noot aangeven? Tja, praktisch gezien lastig. Je kan echter sowieso wel gradaties aangeven. Maarja, daar gaat dan je 100%.. Citaat:
Pff, mensen op de maan en nanomachines in je bloed, maar werkende servers, nee dat zit er niet in. ![]()
||
Citaat:
Componisten moeten veel keuzes maken, en zullen de volgens hen beste keuze maken. Uiteindelijk ontstaat er een muziekstuk dat zo is zoals de componist het heeft willen laten klinken. Natuurlijk kan een componist later van mening veranderen, of kunnen anderen andere versies mooier of interessanter of vermakelijker vinden, maar er zal toch altijd één manier blijven zoals het muziekstuk gespeeld zou moeten worden. Ook al is iedereen (inclusief de componist) ondertussen bedeeld met een andere mening.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Neem Pendulum Music van Steve Reich. Hij heeft het bedoelt als een muziekstuk die je klaar kunt zetten zoals je wilt, maar als je het eenmaal activeert het zijn eigen leven gaat leiden. Ik hoor er muziek in, maar als je het zou draaien op een vliegveld denkt iedereen dat er iets mis is met de speakers. Dat soort composities ontsteigt enige vorm van muzieknotatie of uitvoering. Ze dagen je uit om muziek te horen waar het eigenlijk niet is, of waar het anders niet zou zijn. Zo creeer je de muziek in je eigen hoofd en ik denk dat dat ook gebeurd met conventionele composities. Alleen op zo'n grote schaal dat die muziek algemeen geaccepteerd wordt en zo langzamerhand als eigen entiteit beschouwd wordt.
||
Citaat:
En Tsasil: Steve Reich, brrrrrrrr ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De een zijn brood is de ander zijn dood. Ieke | 0 | 05-04-2005 16:47 | |
Verhalen & Gedichten |
Stem uit de diepte Momo | 4 | 15-12-2004 16:42 | |
Drugs & Alcohol |
De serie Drugs en Drank in De gelderlander Isa | 3 | 20-03-2003 21:20 | |
Muziek |
coole bandnamen 86dagreed | 138 | 13-02-2003 18:45 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad... | 0 | 22-03-2001 19:57 |