Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2005, 19:56
Verwijderd
De vader van een vriend van mij heeft een probleem. Hij gaat (wij wonen in een klein dorpje) vaak, soms 5x op een dag!, een rondje lopen. Hij heeft rond het dorp flessen drank verstopt. De jongen zelf weet dit niet, zijn moeder wel. Het hele dorp roddelt erover en het is alsof alleen dat gezin het zelf niet weet. Afgezien van de moeder, zij is nu nog de enige die daar in huis werkt, en zij werkt zichzelf kapot. Drie kinderen opvoeden, plus een man die zichzelf naar de klote werkt. Als die jongen mij 's ochtends vertelt dat zijn vader weer helemaal in de war was 's avonds en dat hij keihard zingend op de bank zat, en steeds viel als hij opstond kan ik me nauwelijks inhouden. Zo kan het toch niet?! ik weet niet wat ik meot doen, maar dit verdient die moeder niet, die jongen niet, en zijn kleine zusjes ( 7, 12) ook niet. De vader van de jongen is eerst heel lang overwerkt geweest, en msischien wel zelfs depressief, ik weet het nietzo goed. Mijn moeder spreekt expres vaak af met de moeder van die jongen om haar wat rust te brengen, middagje winkelen ofzoiets. Maar het gaat fout en ik wil iets doen. Die vader werkt dathele gezin kapot. Gaat mis. Fout. Zou ik wat doen, of moet ik het aan dat gezin laten?

kus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2005, 20:05
Type
Type is offline
zelf niets doen, het is niet jouw zaak zou ik zeggen.
Die moeder en die man moeten zelf inzien dat ze een probleem hebben / hij een probleem heeft, en daar moet hij ook zelf hulp voor gaan zoeken.
Oud 17-04-2005, 20:13
Verwijderd
ben het wel met Type eens..
je kan ze wel willen helpen, maar de enige die zullie echt kunnen helpen zijn zij zelf.. en zolang zij niet inzien dat ze een probleem hebben en dat ze der wat aan moeten doen heeft hulp sowieso geen zin.. hulp heeft alleen zin als ze zelf het probleem onderkennen en bereid zijn om er af te komen en dat ook echt willen..

zolang ze niet gemotiveerd zijn iets aan hun shit te doen heeft het geen zin om hulp voor hun te zoeken.. ze moeten er echt zelf achter komen en zelf hulp willen voor het zin heeft dat je hen daar aan helpt..

ze laten inzien dat ze een probleem hebben en alleen zij dat zelf kunnen oplossen is t enige wat je kunt doen..

waarom zeg k altijd alles zes keer hetzelfde maar dan net ff anders...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 06:48
Verwijderd
Ik vind niet dat je het recht hebt je ermee te bemoeien. Kijk, als er kleine kinderen of huisdieren de dupe van zijn, kun je altijd bescherming inschakelen, maar zo kun jij niets doen. Je zult alleen als bemoeial overkomen en de vriendschap met die jongen op het spel zetten. Hoezeer je ook afkeurt wat je ouders doen, anderen hebben er gewoon hun mond over te houden.

Je zegt dat jullie moeders vaak afspreken, ik denk dat je moeder dan de beste persoon is om de situatie misschien eens heel voorzichtig aan te raken en eventueel zijn moeder te helpen.

Of het dorp stopt met roddelen en grijpt in ivm de flessen. Maar zo zijn dorpen niet en alcoholisten zoeken dan wel een andere manier.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:55
Verwijderd
Daar hebben ze iets voor uitgevonden: de 'echtscheiding'.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 19:02
Risce
Risce is offline
Het is niet jouw zaak inderdaad. Het is vervelend, en nog vervelender dat je er niks aan kunt doen, maar (alhoewel ik 'geen recht' wat te ver vind gaan) in jouw positie kun je maar het beste gewoon het beste ervan hopen en de mensen steunen met wie je wel direct te maken hebt.
Oud 18-04-2005, 19:43
Verwijderd
D'r zoon steunen? Vrgaen of je moeder het er over wil hebben?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 20:17
Verwijderd
Ja, ik weet het.. Maar het is gewoon egt een kut situatie. Vooral omdat je ook gewoon, nja, it sucks. En wat betreft mijn moeder, die zegt zelf dat ze het niet goed durft op te brengen omdat ze, idd, vindt dat het toch ligt bij die moeder zelf. Ze durft het niet zo geod omdat e niet weet hoe ze gaat reageren erop.

die echtscheiding. Ja dat doe je niet zo snel, met een klein kind waarvan ej weet dat die er egt nietmee overweg zou kunnen. Das niet zo maar een makkelijke beslissing om te maken.. Die jongen zelf zegt dat hij het wel zou snappen omdat hij ziethoe moe ijn moeder is en hij vraagtook vaak aan mij of ik wil vragen aan mijn omoeder of die weer wat wilt afspreken enzo.

Een dorp roddelt. Hier weet iedereen alles over elkaar. Ik weet bijna precies wat iemand van 3 straten verder op mee maakt. Dus alles gaat hier rond en aangezien de mens gewoon een achterlijk wezen is wat kickt op ander mans zorgen, en wel houdt van vermaak om neit aan zijn eigen lijden te denken, moet je vanuit die richting geen hulp verwachten.

Ik snap gewoon niet dat het kan, die mensen daar ben ik mee opgegroeid en nu draait die vent helemaal door ik wíl er wat aandoen. Ik weet wel dat het niet kan..
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 22:13
Verwijderd
Citaat:
roma schreef op 18-04-2005 @ 21:17 :
die echtscheiding. Ja dat doe je niet zo snel, met een klein kind waarvan ej weet dat die er egt nietmee overweg zou kunnen. Das niet zo maar een makkelijke beslissing om te maken.. Die jongen zelf zegt dat hij het wel zou snappen omdat hij ziethoe moe ijn moeder is en hij vraagtook vaak aan mij of ik wil vragen aan mijn omoeder of die weer wat wilt afspreken enzo.
Vreemd argument. Vroeger (en dan heb ik het over de prehistorie) gingen koppels altijd uit elkaar. Dat hebben we ook overleefd.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 09:21
Kreator
Kreator is offline
Volgens mij is dit ook niet het forum voor dit soort dingen, dit is meer de plek om ervaringen uit te wisselen en gezellig jezelf naar de tering te helpen ipv dit soort problemen.
Oud 19-04-2005, 14:48
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
In een film zouden ze water in die flessen stoppen.
Oud 19-04-2005, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Kreator schreef op 19-04-2005 @ 10:21 :
Volgens mij is dit ook niet het forum voor dit soort dingen, dit is meer de plek om ervaringen uit te wisselen en gezellig jezelf naar de tering te helpen ipv dit soort problemen.
Dit forum is er ook voor dat soort dingen. Dat jullie lol kunnen hebben, houdt niet in dat we de problemen aan de kant moeten schuiven.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 15:03
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-04-2005 @ 15:59 :
Dit forum is er ook voor dat soort dingen. Dat jullie lol kunnen hebben, houdt niet in dat we de problemen aan de kant moeten schuiven.
Dat bedoel ik niet, maar de mensen die hier komen hebben dat soort problemen in 99% van de gevallen niet
Oud 19-04-2005, 15:46
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-04-2005 @ 19:55 :
Daar hebben ze iets voor uitgevonden: de 'echtscheiding'.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:51
Verwijderd
Wat wordt er hier flauw gereageerd zeg!
Er is iemand die ergens heel erg mee zit en dan wordt er zo gedaan..

Ik zou aan m'n moeder vragen of ze zich over zichzelf wil zetten en dan toch naar die vrouw gaan om te vragen of ze kan helpen zeg maar..
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 07:58
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
mala schreef op 25-04-2005 @ 20:51 :
Wat wordt er hier flauw gereageerd zeg!
Er is iemand die ergens heel erg mee zit en dan wordt er zo gedaan..

Ik zou aan m'n moeder vragen of ze zich over zichzelf wil zetten en dan toch naar die vrouw gaan om te vragen of ze kan helpen zeg maar..
Dat lijkt mij volgens mij ook de beste oplossing, omdat zij gewoon de enige is die er wat aan kan doen. Nou ja, misschien is er ook hun familie die kan helpen. Weten die dat niet ofzo? Of willen die er bewust niets mee te maken hebben?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 09:59
ScrapMetal
ScrapMetal is offline
moet je vooral niks doen en gewoon toezien hoe het in de afgrond gaat....want het is immers niet jouw zaak

teering mensen wat zijn jullie toch stel harteloze eikels BAH

ik zou zeggen dat je met je moeder gewoon voorzichtig erover moet beginnen te praten, met wie is de vraag...ik ken de hele situtatie niet, maar denk dat de vrouw van die man de beste is...

je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt...

en die jongen moet het weten, want strax komt ie er toch achter en waarschijnlijk doordat iemand een grapje maakt in de trend van: hey daar heb je de zoon vd zuiplap

kijk en als ze zeggen, rot op we zoeken het zelf uit, tja al least you tryed
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:20
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
ScrapMetal schreef op 26-04-2005 @ 10:59 :
moet je vooral niks doen en gewoon toezien hoe het in de afgrond gaat....want het is immers niet jouw zaak

teering mensen wat zijn jullie toch stel harteloze eikels BAH

ik zou zeggen dat je met je moeder gewoon voorzichtig erover moet beginnen te praten, met wie is de vraag...ik ken de hele situtatie niet, maar denk dat de vrouw van die man de beste is...

je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt...

en die jongen moet het weten, want strax komt ie er toch achter en waarschijnlijk doordat iemand een grapje maakt in de trend van: hey daar heb je de zoon vd zuiplap

kijk en als ze zeggen, rot op we zoeken het zelf uit, tja al least you tryed
Kijk, aan zo'n verhaal heb je tenminste wat. Ik ben het helemaal met je eens.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:22
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
ScrapMetal schreef op 26-04-2005 @ 10:59 :
Inderdaad. Je kan wel loze dingen gaan roepen maar je kan me niet wijsmaken dat wat voor sociale situatie dan ook simpel genoeg is om in 18 regels tekst volledig uit te leggen en alle aspecten van de zaak helder te maken. Zelfs professionele instanties hebben daar moeite mee.

Stuur ze maar naar maatschappelijk werkster, die hebben daar veel meer kennis en ervaring mee.
Oud 26-04-2005, 11:51
ScrapMetal
ScrapMetal is offline
' profeccionele' organisaties lol

ze kennen natuurlijk iedereen en weten alles he

dat zijn juist prutsers, de enige wat ze kunnen is de juiste telefoon nummer vinden voor de juiste instantie, meer heb je er niet aan
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
ScrapMetal schreef op 26-04-2005 @ 12:51 :
' profeccionele' professionele organisaties lol

dat zijn juist prutsers, de het enige wat ze kunnen is de het juiste telefoon nummer vinden voor de juiste instantie, meer heb je er niet aan
wat is jouw etnische achtergrond en/of opleiding?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:59
ScrapMetal
ScrapMetal is offline
haha ik kom uit letland heb tvwo t/m 5de klas gedaan en dan naar havo gestapt en afgerond omdat wiskunde een rotvak is

ow please please laat me door je keuring heen
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 12:26
Verwijderd
Citaat:
ScrapMetal schreef op 26-04-2005 @ 12:59 :
haha ik kom uit letland heb tvwo t/m 5de klas gedaan en dan naar havo gestapt en afgerond omdat wiskunde een rotvak is

ow please please laat me door je keuring heen
ok omdat je geen noordafrikaan bent zal ik het door de vingers zien
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:18
Wijze lama
Wijze lama is offline
Citaat:
sjek schreef op 26-04-2005 @ 13:26 :
ok omdat je geen noordafrikaan bent zal ik het door de vingers zien
Woehaha..........
Dit is anders geen oplossing van het probleem. Letlander!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 22:08
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
ScrapMetal schreef op 26-04-2005 @ 12:51 :
In elk geval meer dan wij.
Oud 26-04-2005, 22:11
Verwijderd
Ontopic!

Niet elk topic hoeft in gechat te ontaarden!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 07:56
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
roma schreef op 17-04-2005 @ 20:56 :
De vader van een vriend van mij heeft een probleem. Hij gaat (wij wonen in een klein dorpje) vaak, soms 5x op een dag!, een rondje lopen. Hij heeft rond het dorp flessen drank verstopt. De jongen zelf weet dit niet, zijn moeder wel. Het hele dorp roddelt erover en het is alsof alleen dat gezin het zelf niet weet.

We hebben hier iemand in het dorp die hetzelfde doet.
Als zijn vrouw weg is gaat hij een stukje "wandelen".
Het schijnt dat zijn vrouw alle drank in huis verstopt heeft dus is dit voor hem de enige oplossing.
Reageren

Regels voor berichten