Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2005, 19:58
Verwijderd
ik vroeg me af, als je naar een psycholoog gaat, krijg je daar dan een rekening daarvan thuis, of gaat het meteen van één of ander iets af zodat je geen rekening ervoor krijgt??
wil namelijk niet dat mn ouders het weten... is lang verhaal... maar neem maar van me aan dat dat het echt het beste is...

thanxxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2005, 20:04
Nijn*
Nijn* is offline
Volgens mij worden gesprekken bij psychologen/psychiaters vergoed door de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziekenkosten), dus daar hoef je je (denk ik) geen zorgen over te maken.. Al lijkt het me toch verstandig aan je ouders te vertellen dat je naar een psycholoog gaat..Maar ja, dat moet je natuurlijk zelf beslissen.

Nijn*
Oud 17-04-2005, 20:42
Verwijderd
Dat zal er een beetje vanaf hangen wat gebruikelijk is. Van mijn tandarts krijg ik altijd een rekening mee naar huis terwijl mijn huisarts de rekeningen altijd direct naar de verzekering stuurt.

Ik denk dat als jij aangeeft dat je ouders het niet willen weten, jouw psycholoog hem wel rechtstreeks naar de verzekering zal willen sturen als je daarom vraagt.

Maar houd er wel rekening mee dat het vroeg of laat best eens uit zou kunnen komen, bijvoorbeeld als het onder een eigen risico valt, dan moeten je ouders het alsnog betalen. Ook als het niet gedekt is moeten ze het betalen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 20:46
Ruudje
Ruudje is offline
Ik heb het laatst nagevraagd aan een psychotherapeut bij het RIAGG. Psychologen kosten niks, Psychotherapeuten alleen als ze een therapie met je gaan doen en Psychiaters normaal gesproken wel.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 20:49
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 17-04-2005 @ 21:46 :
Ik heb het laatst nagevraagd aan een psychotherapeut bij het RIAGG. Psychologen kosten niks, Psychotherapeuten alleen als ze een therapie met je gaan doen en Psychiaters normaal gesproken wel.
M'n moeder moet haar psycholoog zelf betalen, ook al is het om medische redenen en heeft ze een verwijsbrief gekregen.
Oud 17-04-2005, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Ruudje schreef op 17-04-2005 @ 21:46 :
Psychologen kosten niks? Waar studeren ze dan voor? Doen ze het omdat ze zulke lieve en altruïstische mensen zijn?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 20:56
Mariekje*
Mariekje* is offline
Mijn psychotherapeut wordt niet vergoed door de verzekering, dus die betaal ik zelf (tenminste, mijn moeder.) á 100 euro per keer, rekening krijg ik mee naar huis, betaling contant.

Mijn vorige psycholoog stuurde de rekeningen rechtstreeks door naar de verzekering, aangezien het toen nog wel vergoed werd.

Ik denk dat je het wel met hun kan overleggen, zodat ze de rekening in 1x doorsturen.
Oud 17-04-2005, 21:19
Ruudje
Ruudje is offline
@ Miracle & nare man:
Zou dat dan alleen voor psychologen binnen het RIAGG gelden?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Ruudje schreef op 17-04-2005 @ 22:19 :
@ Miracle & nare man:
Zou dat dan alleen voor psychologen binnen het RIAGG gelden?
Ook dat ligt volgens mij aan de hulp die je krijgt en aan de verzekering die je hebt... Vaak wordt er wel gewerkt met een eigen bijdrage.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 06:40
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-04-2005 @ 23:09 :
Ook dat ligt volgens mij aan de hulp die je krijgt en aan de verzekering die je hebt... Vaak wordt er wel gewerkt met een eigen bijdrage.
Aan de verzekering ligt het inderdaad, maar ik vind het nog wel een verschil of je een eigen bijdrage hebt of alles zelf moet betalen.
Oud 18-04-2005, 07:03
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 18-04-2005 @ 07:40 :
maar ik vind het nog wel een verschil of je een eigen bijdrage hebt of alles zelf moet betalen.
Tuurlijk is dat een verschil, niemand die wat anders zegt, toch?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 09:52
Verwijderd
Ik denk wel dat psychologen een rekening naar je huis sturen. Volgens mijn hulpverleenster van Jeugdzorg zou ik een eigen bijdrage van 10 euro per gesprek moeten doen (bij eerstelijns psycholoog). Ik neem aan dat je daar een rekening van krijgt.

Heb je Jeugdzorg al geprobeerd? Dat is gratis (subsudie van gemeente) en als je ouder dan 16 bent, kun je er om vragen om het geheim te houden.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 12:48
coopergirl
coopergirl is offline
Wat kost hulp bij de RIAGG Zwolle?
- RIAGG-hulp er is voor iedereen. Wettelijk is vastgelegd dat iedereen recht heeft op de hulp die de RIAGG kan geven. Het maakt niet uit hoe oud u bent, hoe u verzekerd bent en of u uit een ander land afkomstig bent.
- De hulpverlening voor degene die hulp krijgt is gratis. De kosten worden betaald uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).
- Alleen voor psychotherapie voor volwassenen betaalt u een bijdrage. Deze bijdrage is wettelijk vastgelegd en kent een maximum.
- Voor de meeste activiteiten van RIAGG Preventie (met name cursussen) betaalt u een bijdrage van €25,-. Hiervoor ontvangt u koffie en thee tijdens de bijeenkomsten en materiaal voor bij de cursus.

Of een particuliere psycholoog (deels) wordt vergoed, ligt aan je verzekering. Daar krijg je zelf iig wel een nota van.
Oud 18-04-2005, 14:06
Verwijderd
Als je psycholoog een eerste lijns psycholoog is, en aangesloten bij het NIP oid (ik denk Nederlands instituut voor Psychologen) dan krijg je het bij de VGZ wel vergoed, anders niet. En als je het vergoed krijgt, krijg je meestal geen rekening thuis. (ik bij het ggz idd ook niet, maar nu ik een particuliere heb, wel)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:02
Verwijderd
ojee, dus er is wel een kans dat ik dan een rekening thuis krijg??
shit!!
ga ik toch nog maar even vooraf aan de schoolarts vragen
maare thanxx voor de hulp!!!

Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 20:02
Fantôme
Fantôme is offline
Lise_smiles,
ik denk dat je dit van te voren even goed moet navragen.
ga dus even na hoe je verzekerd bent e.d.
vaak kan de huisarts of de psycholoog zelf je hier wel een antwoord op geven.
Als je de rekening wél thuisgestuurd krijgt maar je hebt een goede reden dat je ouders het niet te weten komen kan er misschien zelfs wel een tussenoplossing gezocht worden (dat je misschien de rekening direct mee naar huis krijgt ipv met de post... je moet het dan alleen denk zelf betalen, en ik denk niet dat het erg goedkooop is dan )

Kan je het je ouders echt niet vertellen dat je graag hulp hebt bij een psycholoog en ongeveer beschrijft waarvoor. Ik ken jouw situatie natuurlijk niet... maar als het even kan is dat wel het beste I guess...

liefs, fantome
Oud 19-04-2005, 09:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-04-2005 @ 21:42 :
Ik denk dat als jij aangeeft dat je ouders het niet willen weten, jouw psycholoog hem wel rechtstreeks naar de verzekering zal willen sturen als je daarom vraagt.

Ik kreeg ze altijd thuis maar ik vond het geen probleem. Je kunt het even met je psycholoog bespreken.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 13:19
Lelle_*
Lelle_* is offline
Meestal moet je (je ouders) een eigen bijdrage betalen toch? Dit houdt in ieder geval in dat er wel een rekeing naar je huis gestuurd wordt..
Oud 19-04-2005, 13:28
M-Leentje
M-Leentje is offline
Ik krijg de rekening van de psycholoog gewoon thuis. Dan moet ik het zelf eerst betalen en kan dan met de rekening naar de verzekering die een deel vergoed.
Oud 20-04-2005, 09:00
Verwijderd
Eerstelijnspsycholoog werd niet vergoed, dat koste €75 p/gesprek.
Psychiater werd wel vergoed omdat ik onder de 18 was, door de AWBZ. Maar boven de 18 was de eigen bijdrage 15 euro p/gesprek ofzo.

Jeugdzorg intake enzo was gratis
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 14:19
Laudate Dominum
Laudate Dominum is offline
Meestal krijg je een (discreet uitziende) rekening van een medisch financieël intermediair. Deze rekening kun je op verzoek ook naar een ander adres laten sturen. Bij mij werd eerste - lijns -psychologie wél vergoed.
Oud 20-04-2005, 16:18
Verwijderd
Ik heb nog nooit een rekening thuis gezien. RIAGG en BJZ is gratis. Als je bij een particuliere psycholoog in behandeling bent heb je wel kans dat je rekeningen thuisgestuurd krijgt. Ook van de klinieken waar ik gezeten heb kreeg ik geen rekeningen thuisgestuurd gekregen, maargoed, bij een kliniek kom je toch niet terecht zonder dat je ouders het weten.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:24
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 20-04-2005 @ 17:18 :
RIAGG en BJZ is gratis.
RIAGG niet altijd volledig, voor zo ver ik weet.

En als het vergoed wordt ligt het aan de verzekering of je ze wel of niet thuis krijgt (als je particulier verzekerd bent moet je de rekening bv. meestal zelf doorsturen naar de verzekering).
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-04-2005 @ 10:00 :
Psychiater werd wel vergoed omdat ik onder de 18 was, door de AWBZ. Maar boven de 18 was de eigen bijdrage 15 euro p/gesprek ofzo.

[/B]
Ik ga naar een psychiater in het ziekenhuis en zover ik weet is dat wel gratis.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 16:28
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 20-04-2005 @ 17:25 :
Ik ga naar een psychiater in het ziekenhuis en zover ik weet is dat wel gratis.
[mierenneukmode]Het is niet gratis, het wordt vergoed. [/mierenneukmode]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2005, 17:59
eefje-frucht
eefje-frucht is offline
Als ik mijn vader kende zou ik antwoord kunnen geven mijn vader is niet helemaal goed en heeft de ziekte pseudolgica phantastica.... Majah ik ken hem niet dus kan ik geen antwoord geven.... Groetjes Vrolijk Eva
Oud 20-04-2005, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 20-04-2005 @ 17:28 :
dat bedoel ik

enne jeugdzorg wordt niet vergoed maar gesubsidueerd door gemeente.

*wijsneus*
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 23:17
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 20-04-2005 @ 17:28 :
Wat dus helemaal niet gratis is, inderdaad. In feite draait gewoon het collectief ervoor op. Maarja, in de ogen van sommige mensen is alles 'gratis' zolang ze het maar niet letterlijk uit hun eigen portemonnee hoeven te betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten