Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Wat vind je van de 2e fase?
super kut 26 24.76%
niet bepaald leuk 24 22.86%
boeit me niet zo 30 28.57%
hartstikke leuk 25 23.81%
Aantal stemmers: 105. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 09:57
Verwijderd
Niet mee te maken gehad, lijkt me wel een ernstige verslechtering ten opzichte van het oude stelsel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2005, 10:42
Liss
Liss is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-04-2005 @ 21:23 :
Ik vind het een beetje een vreemd argument. Het niveau van de talen op NT of NG-niveau (dus alleen Du1 en Fa1) is bedroevend en kan nooit een reden zijn om geen VWO te doen. Immers, vroeger was het veel moeilijker. Wel is het zo dat je meer zelfstudie moet doen als je slecht bent in talen, maar die motivatie moet je dan maar opbrengen.
Dat kan echt wel een rede zijn.
De brugklas was bij ons een gemengde klas en als je een onvoldoende had mocht je niet naar het vwo. Ik stond toen slecht voor Frans en Engels dus kon ik naar de mavo toe (ook al stond ik verder achten en negens..
Op de mavo kon ik talen gelukkig wel aan zodat ik met mn mavo diploma naar de havo toe kon waar ik gelukkig alleen maar verplicht was een halve taal en Engels te kiezen, die ik ook weer met net een zesje af sloot op mn diploma zodat ik alsnog naar het vwo kon..
Talen kunnen dus echt wel een groot probleem zijn
Oud 18-04-2005, 16:44
-(L)-
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-04-2005 @ 10:54 :
Boeken lezen, tv kijken, etc.
Je kan het natuurlijk ook overdrijven. Misschien had jij geen problemen met talen, maar je kan niet verwachten dat iemand die slecht is in talen, voor zowel Frans, Engels als Duits boeken gaat lezen en tv kijken in die zenders. Dat is praktisch onmogelijk, en het moet ook niet ten koste gaan van andere vakken.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:47
-(L)-
Citaat:
Liss schreef op 18-04-2005 @ 11:42 :

Op de mavo kon ik talen gelukkig wel aan zodat ik met mn mavo diploma naar de havo toe kon waar ik gelukkig alleen maar verplicht was een halve taal en Engels te kiezen, die ik ook weer met net een zesje af sloot op mn diploma zodat ik alsnog naar het vwo kon..
En je doet nu VWO? Dat kan toch bijna niet, aangezien je daar alle talen moet doen, en je op havo maar een halve taal en engels hebt gehad? Lijkt me moeilijk, zeker als je slecht bent in talen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 18-04-2005 @ 17:44 :
Je kan het natuurlijk ook overdrijven. Misschien had jij geen problemen met talen, maar je kan niet verwachten dat iemand die slecht is in talen, voor zowel Frans, Engels als Duits boeken gaat lezen en tv kijken in die zenders. Dat is praktisch onmogelijk, en het moet ook niet ten koste gaan van andere vakken.
Dat is zeer goed mogelijk, de gemiddelde middelbare scholier heeft erg veel vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 11:44
Tox
Tox is offline
Ik heb de tweede fase altijd als redelijk positief ervaart, natuurlijk kan ik het niet vergelijken met het oude systeem, maar massaal protest zoals mijn mede scholieren toen (Wij waren de eerste lichting tweede fase studenten) had ik niet, integendeel zelfs.
Oud 19-04-2005, 18:41
-(L)-
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-04-2005 @ 19:52 :
Dat is zeer goed mogelijk, de gemiddelde middelbare scholier heeft erg veel vrije tijd.
De gemiddelde ja. Niet iedereen dus.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Happyyy schreef op 19-04-2005 @ 19:41 :
Leerlingen die meer dan 45 uur per week aan school besteden zijn uiterst zeldzaam, en zelfs dan heb je nog ruim voldoende vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 21:22
Kitten
Kitten is offline
Ik verlang nog regelmatig terug naar de 2de fase, terwijl ik toch echt al 1,5 jaar studeer...
Oud 20-04-2005, 16:47
jinx
jinx is offline
Ik ben nu een jaartje weg van de 2e fase, maar op een technische vervolgopleiding merk je wel dat je in een aantal vakken te kort bent gekomen. Ik heb nu niks aan ckv en dat soor onzin. Maar Wiskunde weet ik eigenlijk te weinig van.
Oud 20-04-2005, 16:59
Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 19-04-2005 @ 19:41 :
Er is maar een profiel op VWO waar beide talen verplicht zijn. Waarom koos je niet voor een van de andere drie?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:05
Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 18-04-2005 @ 17:47 :
En je doet nu VWO? Dat kan toch bijna niet, aangezien je daar alle talen moet doen, en je op havo maar een halve taal en engels hebt gehad? Lijkt me moeilijk, zeker als je slecht bent in talen.
Op VWO ben je niet per definitie verplicht alle talen te doen!
Ik doe dat nu nog wel, maar als ik m'n profiel ga kiezen voor volgend jaar heb ik alleen engels, nederlands en latijn nog.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:14
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Crunchie schreef op 20-04-2005 @ 18:05 :
Op VWO ben je niet per definitie verplicht alle talen te doen!
Ik doe dat nu nog wel, maar als ik m'n profiel ga kiezen voor volgend jaar heb ik alleen engels, nederlands en latijn nog.
vreemd... duits1 en frans1 zijn toch echt verplicht.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:20
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Crunchie schreef op 20-04-2005 @ 17:59 :
Er is maar een profiel op VWO waar beide talen verplicht zijn. Waarom koos je niet voor een van de andere drie?
dat wist ik niet

zie reply boven me...
Oud 20-04-2005, 17:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Liss schreef op 18-04-2005 @ 11:42 :
Dat kan echt wel een rede zijn.
De brugklas was bij ons een gemengde klas en als je een onvoldoende had mocht je niet naar het vwo. Ik stond toen slecht voor Frans en Engels dus kon ik naar de mavo toe (ook al stond ik verder achten en negens..
Ik deed vwo en ik ben bijna gezakt op mijn talen (onvoldoende voor Duits en Engels, bijna ook voor Frans) terwijl al mijn profielvakken voldoende waren (een zes en drie zevens). Dus het kan zeker een probleem zijn ondanks dat je de rest wel kan.
Oud 20-04-2005, 17:28
Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 20-04-2005 @ 18:14 :
vreemd... duits1 en frans1 zijn toch echt verplicht.
Tot en met je vierde jaar, inderdaad.
Daarna:
C&M --> beiden verplicht (duits2 en frans2)
E&M --> beiden zijn keuzevakken (duits1 en frans1)

verder heb je dan nog de natuurkant
N&G --> beiden zijn keuzevakken (duits1 en frans1)
N&T --> " "

Alleen bij C&M zijn Frans en Duits verplicht en dan heb je meteen 2.
(Dit is dus bij VWO)

Laatst gewijzigd op 20-04-2005 om 17:32.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:35
Flenya
Flenya is offline
Citaat:
Crunchie schreef op 20-04-2005 @ 18:28 :
Tot en met je vierde jaar, inderdaad.
Daarna:
C&M --> beiden verplicht (duits2 en frans2)
E&M --> beiden zijn keuzevakken (duits1 en frans1)

verder heb je dan nog de natuurkant
N&G --> beiden zijn keuzevakken (duits1 en frans1)
N&T --> " "

Alleen bij C&M zijn Frans en Duits verplicht en dan heb je meteen 2.
(Dit is dus bij VWO)
Volgens mij verschilt dat per school. Bij mij op school is in alle leerjaren van het vwo Frans-1 en Duits-1 verplicht, welk profiel je ook doet. Bij CM komt er dan nog Frans-2 en Duits-2 bij.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:37
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Flenya schreef op 20-04-2005 @ 18:35 :
Volgens mij verschilt dat per school. Bij mij op school is in alle leerjaren van het vwo Frans-1 en Duits-1 verplicht, welk profiel je ook doet. Bij CM komt er dan nog Frans-2 en Duits-2 bij.
Bij ons alleen in de 4de en 5de , alleen frans 1 en duits 1 kunnen al voor genoeg problemen zorgen.

du1 = 1 cijfer en du12 is ook 1 cijfer
Oud 20-04-2005, 17:47
-(L)-
Citaat:
Crunchie schreef op 20-04-2005 @ 17:59 :
Geen idee in welke wereld jij leeft, maar op VWO moet je toch echt alle talen.

(Ne, En, Fa1 en Du1 minimaal).

Laatst gewijzigd op 20-04-2005 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 18:15
Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 20-04-2005 @ 18:47 :
Geen idee in welke wereld jij leeft, maar op VWO moet je toch echt alle talen.

(Ne, En, Fa1 en Du1 minimaal).
Dan denk ik dat het, zoals Flenya zei, bij elke school anders is geregeld.
In 'de wereld waar ik leef' kies ik namelijk volgend jaar in de 5e het profiel E&M waarbij duits1 en frans1 keuzevakken zijn. (En ik kies latijn en LO2, dus byebye talen!)

Lucky me
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 18:33
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Wij hebben na de vierde ook een frans1 meer. Dat is dan al afgesloten, maar het wel nog steeds in ons vakkenpakket...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 19:15
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Crunchie schreef op 20-04-2005 @ 19:15 :
Dan denk ik dat het, zoals Flenya zei, bij elke school anders is geregeld.
In 'de wereld waar ik leef' kies ik namelijk volgend jaar in de 5e het profiel E&M waarbij duits1 en frans1 keuzevakken zijn. (En ik kies latijn en LO2, dus byebye talen!)

Lucky me
kan niet wettelijk zitten du1 en fa1 in het gemeenschappelijke deel.
Oud 20-04-2005, 19:44
Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
I love stars schreef op 20-04-2005 @ 20:15 :
CM
Frans 1,2
Duits 1,2
Geschiedenis 2
Wiskunde A1
CKV 2,3 of Aardrijkskunde

keuzelijn 1
Latijn
Aardrijkskunde
M&O

keuzelijn 2
Grieks
Economie 1
Informatica
LO 2

EM
Geschiedenis 2
Aardrijkskunde
Economie 1,2
Wiskunde A1,2

keuzelijn 1
Latijn
Duits 1,2
M&O
CKV 2,3

keuzelijn 2
Grieks
Frans 1,2
Informatica
LO 2

NG
Wiskunde B1
Natuurkunde 1
Scheikunde 1
Biologie 1,2

keuzelijn 1
Latijn
Duits 1,2
Aardrijkskunde
M&O

keuzelijn 2
Grieks
Frans 1,2
Economie 1
Informatica
LO 2

NT
Wiskunde B1,2
Natuurkunde 1,2
Scheikunde 1,2

keuzelijn 1
Latijn
Duits 1,2
Aardrijkskunde
M&O

keuzelijn 2
Grieks
Frans 1,2
Economie 1
Informatica
Biologie 1,2
LO 2

Het is dus de bedoeling dat je niet uit een keuzelijn meerdere vakken kiest. Als iemand dat per se wilt moet dat vak in eigen beheer worden gedaan.

Geschiedenis 1, maatschappijnleer en ANW sluiten we dit jaar af.
Dan staat er letterlijk in het profiel keuze formulier:

"Voor de leerlingen die in 5 vwo niet verder gaan met Frans en/of Duits (in het profiel CM dan wel als keuzevak) worden Frans 1 en Duits 1 ook afgesloten met een schoolexamencijfer."

Het lijkt me nogal sterk dat dit wettelijk niet klopt.

Laatst gewijzigd op 20-04-2005 om 20:04.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 18:55
Breg
Breg is offline
wat jij zegt houdt toch gewoon in dat je (zoals iedereen al zei) in de 5e frans 1 en duits 1 sowieso hebt, maar er voor kan kiezen frans 1,2/duits1,2 te kiezen
Oud 21-04-2005, 20:38
Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
Breg schreef op 21-04-2005 @ 19:55 :
wat jij zegt houdt toch gewoon in dat je (zoals iedereen al zei) in de 5e frans 1 en duits 1 sowieso hebt, maar er voor kan kiezen frans 1,2/duits1,2 te kiezen
Citaat:
Crunchie schreef op 20-04-2005 @ 20:44 :

"Voor de leerlingen die in 5 vwo niet verder gaan met Frans en/of Duits (in het profiel CM dan wel als keuzevak) worden Frans 1 en Duits 1 ook afgesloten met een schoolexamencijfer."
Nee, wij hebben in de 5e geen Duits1/Frans1 meer, tenzij we die als keuzevak kiezen of het profiel C&M (Duits1,2/Frans1,2).
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 21:54
-(L)-
Citaat:
I love stars schreef op 20-04-2005 @ 20:15 :
Dat wilde ik er ook nog bijzeggen ja.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 14:13
Crunchie
Crunchie is offline
Ik werd toch wel benieuwd of het wettelijk is vastgelegd of niet, dus ik heb een e-mail gestuurd via de site http://www.tweedefase-loket.nl/index.php
Dit antwoord kreeg ik:

Beste ---,

Scholen mogen zelf bepalen in welke leerjaren zij Frans1 en Duits1
aanbieden. De meeste scholen sluiten de deeltalen inderdaad aan het eind van de vierde klas of de eerste helft vijfde klas af. Bij de start van de tweede fase (in 1998) was het inderdaad verplicht om de deeltalen drie jaar lang te geven en dus pas in de zesde klas af te sluiten. Maar omdat het hele kleine vakken zijn in vergelijking met de rest, kwam het meestal neer op 1 uur per week en bijna iedereen vond dit heel vervelend. Daarom is besloten dat scholen zelf mogen weten in welke leerjaren het wordt gegeven. Dat niet alle scholen dus hetzelfde doen, komt doordat scholen hun eigen keuzes maken. Als je bijvoorbeeld de profielen pas in de 5e klas wil laten kiezen en in de 4e klas nog in een M-stroom en een N-stroom wil werken, is het handig om zoveel mogelijk vakken die iedereen moet volgen in de vierde klas af te sluiten. Dan kies je er dus voor om de deeltalen in de vierde klas af te ronden.

Met vriendelijke groet,
Tweede Fase Adviespunt

---
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 14:11
Liss
Liss is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 18-04-2005 @ 17:47 :
Ik doe nu vwo ja, was ook bang dat ik op mn talen zou zakken maar heb Frans1 en Duits1 gelukkig voldoende afgesloten zodat ik voor Engels een 4 mag staan

Op de havo heb ik het laatste half jaar ook priveles Duits1 gehad om een beetje op vwo niveau te komen aangezien ik al wist dat ik naar het vwo wilde dus ik had al wel een beetje kennis.

Dat het niet kon werd me in de eerste al verteld, met die rede heb ik eerst mavo moeten doen, maar goed.. zo zie je maar dat als je het echt wilt het goed haalbaar is
Reageren

Regels voor berichten