Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2005, 14:32
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
Hey ik heb een vraag, gezocht maar kan em nergens vinden. Misschien heeft iemand hier ervaring mee of weet je gewoon t antwoord.

Ik zit nu in examenjaar havo.
Ik wil altijd al psycholgie op de uni doen.
Tot nu toe wou ik altijd na havo vwo doen om vervolgens naar uni te gaan omdat ik dit qua niveau wel kan (maar qua gezondheid kon het niet in 1x).
Maar de laatste tijd kom ik er nogal op terug.
Omdat er geen HBO psychologie is kun je alleen naar LOI of NTI. Dit spreekt me zoiezo wel aan als het thuis is (zolang het niveau maar goed is).
Maar ik kan nergens vinden of je dan met propedeuse na 1 jaar wel naar uni kan.
Weet iemand of dit mogelijk is? En zo niet waar dat dan wel kan. Ik woon namelijk in groningen. Ik heb van mijn decaan wel eens gehoord dat je ook een andere opleiding kan doen wat er wel redelijk op aansluit voor 1 jaar waarna je na het behalen van je propedeuse naar de uni kan.
En als het al mogelijk is wil ik graag weten of het wel te doen is.

Alvast heel erg bedankt.
Liefs, saar
__________________
IK BEN GESLAAGD!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2005, 14:34
Verwijderd
Hoe dat met LOI/NTI zit weet ik niet, maar volgens mij is er een speciale HBO Propedeuse Toegepaste Psychologie ofzo.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 14:52
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Of het te doen is; ja. Je hebt in het begin een zekere voorsprong in kennis. Dus zelfs als je minder aankunt wordt dat hierdoor gecompenseerd. Er zijn zat HBO-studenten die daarna naar de universiteit gaan en mits ze gemotiveerd zijn is dat echt wel haalbaar.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 06-04-2005 @ 15:52 :
Of het te doen is; ja. Je hebt in het begin een zekere voorsprong in kennis. Dus zelfs als je minder aankunt wordt dat hierdoor gecompenseerd. Er zijn zat HBO-studenten die daarna naar de universiteit gaan en mits ze gemotiveerd zijn is dat echt wel haalbaar.
Heb jij dat gedaan? En wat is psychologie B1?

Maar ja, je kan na je P naar de universiteit. Ik ga het ook doen. En ik ben van mening dat als je de hersens hebt en de motivatie het wel te doen moet zijn. Ik ga propedeuse toegepaste psychologie doen. Je krijgt daar sowieso alle grondbeginselen van de psychologie voor je kiezen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-04-2005 @ 16:03 :
Heb jij dat gedaan? En wat is psychologie B1?
B= Bachelor denk ik, dus ik gok dat ze in het eerste jaar van haar bachelor zit?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-04-2005 @ 16:06 :
B= Bachelor denk ik, dus ik gok dat ze in het eerste jaar van haar bachelor zit?
Ow ja, daar was ik niet op gekomen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:34
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Misschien een stomme opmerking, maar hoort dit niet op School & Studie?
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
El Kim schreef op 06-04-2005 @ 16:34 :
Misschien een stomme opmerking, maar hoort dit niet op School & Studie?
Het was me nog niet eens opgevallen dat ie hier stond
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 16:41
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Mjah... ik ga 'm verplaatsen.
Veel succes met je keuze!
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 17:08
Angel
Avatar van Angel
Angel is offline
Volgens mij kun je ook met je P van SPH, CMV en andere sociale hbo studies al naar de uni gaan. Trouwens bij mij in de werkgroep zit iemand die in deventer (dacht ik) hbo toegepaste psychologie heeft gedaan, maar die heeft nu op de uni (Utrecht) voor maar 1 vak vrijstelling (geschiedenis en inleiding in de psych), en psych de uni schijnt volgens haar heel anders te zijn dan op het hbo (theoretisch ipv praktijkgericht, en engels ipv nederlands). Maar als je zeker weet dat je psych wilt gaan studeren, is het wel een aanrader om je P te halen van een (sociale) hbo opleiding.

Maar ze gaan nu van psychologie een lotingsstudie maken, en ik weet niet of en hoe die P dan telt, of dat je ze havo cijferlijst er bij pakken, ik heb geen flauw idee.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 17:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Angel schreef op 06-04-2005 @ 18:08 :
Volgens mij kun je ook met je P van SPH, CMV en andere sociale hbo studies al naar de uni gaan. Trouwens bij mij in de werkgroep zit iemand die in deventer (dacht ik) hbo toegepaste psychologie heeft gedaan, maar die heeft nu op de uni (Utrecht) voor maar 1 vak vrijstelling (geschiedenis en inleiding in de psych), en psych de uni schijnt volgens haar heel anders te zijn dan op het hbo (theoretisch ipv praktijkgericht, en engels ipv nederlands). Maar als je zeker weet dat je psych wilt gaan studeren, is het wel een aanrader om je P te halen van een (sociale) hbo opleiding.

Maar ze gaan nu van psychologie een lotingsstudie maken, en ik weet niet of en hoe die P dan telt, of dat je ze havo cijferlijst er bij pakken, ik heb geen flauw idee.
Geschiedenis en inleiding in de psychologie is 1 vak? Ik heb inderdaad daar 2 boeken over. Maar op t hbo zijn t wel 2 aparte vakken (althans, inleiding is een vak, geschiedenis is extra en krijg je geen les over).

Daarbij zijn die punten die jij opnoemt (theoretisch ipv praktijk en engels) de algemene verschillen tussen universiteit en hbo en als t goed is over t algemeen bekend.

Daarbij kan je met iedere P naar de universiteit (misschien een uitzondering daar gelaten).

En je P staat gelijk aan een VWO diploma qua loting. Dus dat maakt geen verschil (misschien weer een uitzondering daar gelaten). En ja, bijna overal is psychologie een loting. Behalve in de uithoeken van dit land (in ieder geval in Enschede weet ik van niet bijv.) en soms zijn er geloof toch te weinig aanmeldingen zodat je sowieso wordt toegelaten (ik las dat pas ergens op t forum dat dat in bepaalde plaatsen zo was).
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 17:33
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Meestal vragen ze ook om wiskunde op VWO-niveau. Misschien wel iets waar je op moet letten.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 17:56
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Wat ik weet is dat je normaal wel altijd met een hbo propedeuse kon doorstromen, maar dat ze daar nu heel erg mee bezig zijn, en het willen afschaffen omdat je dan gewoon achterloopt.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 21:36
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Er is een HBO psychologie opleiding ergens in brabant staat me bij aangezien ik dacht dat een collega dat ging doen.....
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 06:11
A*
Avatar van A*
A* is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 06-04-2005 @ 22:36 :
Er is een HBO psychologie opleiding ergens in brabant staat me bij aangezien ik dacht dat een collega dat ging doen.....
Ik meende dat er in Deventer ook 1 zat trouwens..
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 13:47
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
minister van onderwijs wil binnekort afschaffen dat havisten met een hbo propedeuse ook toegang krijgen tot universiteit

ik weet alleen niet precies wanneer ze hierover gaan praten maar dat zal wel snel gaan gebeuren denk ik aangezien ze ook al redelijk snel hebben afgeschaft dat vwo'ers dmv van een hbo-p hun lotingskans niet meer kunnen verhogen.....
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 14:00
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
pyres schreef op 07-04-2005 @ 14:47 :
minister van onderwijs wil binnekort afschaffen dat havisten met een hbo propedeuse ook toegang krijgen tot universiteit
Volgens mij is je informatie verouderd, daar was discussie over al een hele tijd terug maar dat werd niet doorgezet. Zo antwoordde de regering nog in januari van dit jaar:

Citaat:
Het is inderdaad zo dat studenten met een hbo-propedeuse zonder een vwo-diploma vaker uitvallen in wetenschappelijke opleidingen dan studenten met een vwo-diploma. Ik geloof echter dat de universiteiten voor de korte termijn met selectie aan de poort, intakegesprekken en het bindend studie-advies zelf voldoende kunnen sturen in de toelating van deze studenten. Het schrappen van de rechten die aan de hbo-propedeuse zijn verbonden, lijkt mij daarom in het kader van dit wetsvoorstel niet nodig. De instroom in het wetenschappelijk onderwijs met een hbo-propedeuse zal aan de orde komen bij de voorbereiding van de nieuwe Wet op het hoger onderwijs en onderzoek.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 16:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Inderdaad, over je doorstroom met je P hoef je je voorlopig nog geen zorgen te maken. Dat is nogal oud nieuws.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-04-2005, 13:31
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Anders kom je gewoon in België studeren. Daar zijn er naar mijn weten geen toelatingsvoorwaarden en zo. Na je bachelor in de toegepaste pscyhologie moet je dan eerst een schakeljaar volgen en daarna kan je je master halen, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 11:29
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 07-04-2005 @ 15:00 :
Volgens mij is je informatie verouderd, daar was discussie over al een hele tijd terug maar dat werd niet doorgezet. Zo antwoordde de regering nog in januari van dit jaar:
oh nou mooi

maar goed
het zal voorlopig niet doorgevoerd worden


maar goed
het kan ineens heel snel gaan, dat was ook zo bij afschaffing verhoging lotingsklasse
dat was ook zo door
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 13:40
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
A* schreef op 07-04-2005 @ 07:11 :
Ik meende dat er in Deventer ook 1 zat trouwens..
Jepp, hogeschool Saxion te Deventer kun je de opleiding HBO psychologie volgen.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 14:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
pyres schreef op 11-04-2005 @ 12:29 :
maar goed
het kan ineens heel snel gaan, dat was ook zo bij afschaffing verhoging lotingsklasse
dat was ook zo door
Ja, maar dit gaat dus niet zo snel want ze hebben het er al veel langer over. En daarbij hebben ze het er al een hele tijd niet meer over gehad.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 15:46
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Angel schreef op 06-04-2005 @ 18:08 :
Volgens mij kun je ook met je P van SPH, CMV en andere sociale hbo studies al naar de uni gaan. Trouwens bij mij in de werkgroep zit iemand die in deventer (dacht ik) hbo toegepaste psychologie heeft gedaan, maar die heeft nu op de uni (Utrecht) voor maar 1 vak vrijstelling (geschiedenis en inleiding in de psych), en psych de uni schijnt volgens haar heel anders te zijn dan op het hbo (theoretisch ipv praktijkgericht, en engels ipv nederlands). Maar als je zeker weet dat je psych wilt gaan studeren, is het wel een aanrader om je P te halen van een (sociale) hbo opleiding.

Maar ze gaan nu van psychologie een lotingsstudie maken, en ik weet niet of en hoe die P dan telt, of dat je ze havo cijferlijst er bij pakken, ik heb geen flauw idee.
er is inderdaad HBO-psychologie in Deventer (die school die berucht was op zn fraude, maar dat terzijde ). Wat ik ervan heb begrepen wordt daar juist ook veel in het Engels gegeven, maar is het wel meer praktijkgericht. Bovendien krijg je geen statistiek wat juist een heel belangrijk onderdeel vormt van psychologie op de universiteit.

Verder: je kan inderdaad met hbo-propedeuse naar de universiteit, maar op sommige universiteiten moet je een toelatingsexamen doen (waarsch. wiskunde --> statistiek als dit ook voor deze studie geldt). Zo'n toelatingsexasmen hoef je niet te doen als je wiskunde op vwo niveau hebt gehad (en gehaald).

xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 16:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-04-2005 @ 16:46 :
er is inderdaad HBO-psychologie in Deventer (die school die berucht was op zn fraude, maar dat terzijde ). Wat ik ervan heb begrepen wordt daar juist ook veel in het Engels gegeven, maar is het wel meer praktijkgericht. Bovendien krijg je geen statistiek wat juist een heel belangrijk onderdeel vormt van psychologie op de universiteit.

Verder: je kan inderdaad met hbo-propedeuse naar de universiteit, maar op sommige universiteiten moet je een toelatingsexamen doen (waarsch. wiskunde --> statistiek als dit ook voor deze studie geldt). Zo'n toelatingsexasmen hoef je niet te doen als je wiskunde op vwo niveau hebt gehad (en gehaald).

xxx fantome
Volgens mij heb je met geen enkele hbo-opleiding richting psychologie statistiek? In Deventer (PTP) kan je wel je wiskunde A-op-VWO-niveau-certificaat halen. Maar dat is wiskunde A1 En ik weet zeker dat ik met mn havo B1 al meer dan genoeg wiskunde daarvoor heb gehad. Maar goed...

En wat voor een fraude?

En boeken in het engels dacht ik niet... Of je moet misschien de NTI studie bedoelen?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:18
Verwijderd
Je kunt een Propodeuse doen in Toegepaste psychologie (HBO) en daarna Psychologie gaat studeren op de universiteit. Als je je zorgen maakt over statistiek dan kun je dat toch zelf wel bijspijkeren (middelbare school boeken wiskunde kopen) of door iemand om bijles te vragen. Genoeg studenten trouwens die dat wel willen doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2005, 17:22
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 11-04-2005 @ 18:18 :
Je kunt een Propodeuse doen in Toegepaste psychologie (HBO) en daarna Psychologie gaat studeren op de universiteit. Als je je zorgen maakt over statistiek dan kun je dat toch zelf wel bijspijkeren (middelbare school boeken wiskunde kopen) of door iemand om bijles te vragen. Genoeg studenten trouwens die dat wel willen doen.
Ik doe Toegepaste Psychologie en wij hebben wel statistiek. (In België)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 14:15
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
ik denk niet dat je met bijv management studie ofzow op HBO naar iedere opleiding uni kunt, maar dat begreep ik wel uit aantal van de reacties. hou dan ook, ik kan niet naar deventer of belgie, woon in groningen en wil dr ook graag blijven maar als een andere studie die in de buurt komt ook goed is... welke sluit dan het beste aan? want volgensmij word dat dan iets in de richting van spw, maar ik ken alleen mbo spw. ja heb er ook niet veel verstand van maar oke.
oh en dat het in engels is maakt niet uit, juist beter, ga na studie naar australie dus komt mooi uit haha
__________________
IK BEN GESLAAGD!!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 20:10
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Doe toch vwo?

of

Haal je P van een ('sociale') HBO studie (SPH, Social Work, Maatschappelijke Dienstverlening e.d.), dat kan vast wel in Groningen (e.o.)?

Spijker je wiskunde bij en haal een voldoende voor je wiskunde toets. (Als toelatingseis voor de universitaire opleiding.)

Doe het jaar daarna mee met de loting voor psychologie.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 07:20
oO-MyoSoTiS-Oo
oO-MyoSoTiS-Oo is offline
In Deventer heb je HBO psychologie, aan de Hanze als ik me niet vergis.
__________________
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, toch......?!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 07:21
oO-MyoSoTiS-Oo
oO-MyoSoTiS-Oo is offline
www.hanzesteden.com
__________________
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, toch......?!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 11:10
TIEN
Avatar van TIEN
TIEN is offline
fontys heeft ook propedeuse toegepaste psychologie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studiekeuze na HBO propedeuse
milus89
1 12-10-2010 17:09
Studeren Psychologie studeren
roosjuh1988
28 05-02-2009 12:33
Studeren Studie kiezen: Toegepaste Psychologie/Psychologie?
Anna17J
22 04-11-2008 10:40
Algemene schoolzaken Psychologie wordt lotingstudie
coldplayfan
69 01-01-2005 12:05
Studeren eerst SPH afronden, dan psychologie doen
kliwie
40 30-09-2004 15:43
Algemene schoolzaken hbo-propedeuse
*** Sido ***
72 13-06-2004 16:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.