Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2005, 19:21
haplo
haplo is offline
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 23-04-2005 @ 12:52 :
De mens had zelf tegen God gekozen en de mens heeft een vrije wil. God heeft dat zo gemaakt, en dat verandert Hij dan ook niet zomaar. Met dit nieuwe plan kan je voor of tegen God kiezen, Hij zegt ook in de bijbel dat je mag kiezen tussen leven en dood. Daarna staat: "Kies dan het leven, opdat u zult leven, gij en uw nageslacht"....Er staat ook dat God wil dat alle mensen behouden zijn..Maar de duivel is er ook nog steeds En als je niet voor God kiest, kies je tegen Hem....Je staat aan de andere kant..en daar staat de duivel...
internet nog even voor je nagezocht, en kwam bijv. dit tegen:
http://www.tbn.org/about/newsletter/index.php/592.html
Dan heeft god er dus bewust voor gezorgd dat er nu zoveel ellende is in plaats van dat vanaf het begin af aan onmogelijk te maken.

Daarnaast, zoals T_ID al aangaf, is de 'those that aren't with us are against us' mentaliteit zeer storend.

Citaat:
Het leven op aarde met drugs e.d. lijkt wel super, maar God heeft het echte. Mensen die ik ken die van drugs af zijn gekomen zeggen ook dat ze nu pas het echte hebben. Met drugs kom je steeds dieper en het wordt steeds erger...Afgezien van een of andere godsdienst is het ook nog eens niet goed voor je, en daarom alleen al wordt je leven super geweldig!!!
Dit is dus echt totale onzin. De meeste mensen die drugs gebruiken stoppen er uiteindelijk vanzelf mee zonder dat het eerst erger en erger is geworden en anderen doen alleen aan recreatiefgebruik. Die paar uitzonderingen bij wie het wel erger en erger wordt, zijn dan ook niet representatief.

Daarnaast is er nog nooit een relatie aangetoond tussen godsdienst en een "een super geweldig leven".
Advertentie
Oud 24-04-2005, 17:13
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline
T_ID en haplo, als jullie t irri vinden dat als jullie niet voor Hem zijn jullie tegen Hem zijn, dan moeten jullie dat zelf weten hoor Is alleen maar wat ik geloof....Je merkt t vanzelf wel als je dood gaat waar je terecht komt en of deze zin 'those that aren't with us are against us' echt is of niet....tIs allemaal gewoon een kwestie van geloven Op een dag komen we er allemaal achter...

Enne..haplo...mb is die groep van drugsverslaafden niet erg representatief, maar toch fijn dat sommige mensen die er heel diep inzitten ervan af komen en dan weer een nieuw leven opbouwen waarin ze veel gelukkiger zijn...toch??
Waar we nu over aan het praten zijn, 'is God dood?' bewijst al dat veel mensen op zoek zijn e.d. naar 'iets' dat er moet zijn..Dat betekent dat veel mensen een lege plek hebben van binnen, een punt zonder antwoorden. Als je dan God gevonden hebt, heb je een super geweldig leven...Misschien is er nog nooit een relatie aangetoond tussen godsdienst en een super geweldig leven, maar wel tussen het christendom en een super geweldig leven!
Ik bedoel maar, ik geloof in een God die in alles voorziet en die wonderen doet...Dán heb je toch een super geweldig leven als die dingen ook nog 'ns echt gebeuren??
Oud 24-04-2005, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 24-04-2005 @ 18:13 :
Misschien is er nog nooit een relatie aangetoond tussen godsdienst en een super geweldig leven, maar wel tussen het christendom en een super geweldig leven!
Oh, heb je misschien een link naar dat onderzoek?

Wel is het zo dat hoger opgeleiden gemiddeld minder snel gelovig zijn, en hoger opgeleiden gelukkiger zijn. You do the math.
Oud 24-04-2005, 18:09
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-04-2005 @ 18:18 :
Oh, heb je misschien een link naar dat onderzoek?

Wel is het zo dat hoger opgeleiden gemiddeld minder snel gelovig zijn, en hoger opgeleiden gelukkiger zijn. You do the math.
Als je in God gelooft dan is Hij zeker niet dood maar weet je gewoon zeker dat Hij leeft. Als gelovige zie je dat als een meerwaarde in je leven wat jou leven iets extra's geeft. Dat maakt mij in ieder geval onvoorwaardelijk gelukkig. Heb je een atheistisch geloof dan is God ook niet dood maar geloof je dat Hij nooit bestaan heeft. Dan zoek je je extra's in andere (vergangkelijke) dingen. Dat maakt je ook gelukkig. Alles heeft te maken met het willen geloven. Als je van afstand naar de Euromast kijkt is het een aardig torentje waarvan je de werkelijke grote niet in kunt schatten. Als je onder de Euromast staat dan is het een inmens groot gebouw. Zo is het ook met God. Mensen die Hem alleen maar van veraf willen zien zullen nooit echt beseffen hoe groot hij daadwerkelijk is.
Oud 24-04-2005, 18:22
haplo
haplo is offline
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 24-04-2005 @ 18:13 :
T_ID en haplo, als jullie t irri vinden dat als jullie niet voor Hem zijn jullie tegen Hem zijn, dan moeten jullie dat zelf weten hoor Is alleen maar wat ik geloof....Je merkt t vanzelf wel als je dood gaat waar je terecht komt en of deze zin 'those that aren't with us are against us' echt is of niet....tIs allemaal gewoon een kwestie van geloven Op een dag komen we er allemaal achter...
Ligt eraan. Als ik gelijk heb dan weet je niet of je erachter bent gekomen.

Citaat:
Enne..haplo...mb is die groep van drugsverslaafden niet erg representatief, maar toch fijn dat sommige mensen die er heel diep inzitten ervan af komen en dan weer een nieuw leven opbouwen waarin ze veel gelukkiger zijn...toch??
Dat is inderdaad fijn voor die mensen.

Citaat:
Waar we nu over aan het praten zijn, 'is God dood?' bewijst al dat veel mensen op zoek zijn e.d. naar 'iets' dat er moet zijn..Dat betekent dat veel mensen een lege plek hebben van binnen, een punt zonder antwoorden.
Dit bewijst niets wat betreft het bestaan van een god.

Citaat:
Als je dan God gevonden hebt, heb je een super geweldig leven...Misschien is er nog nooit een relatie aangetoond tussen godsdienst en een super geweldig leven, maar wel tussen het christendom en een super geweldig leven!
Laat maar een onderzoek zien waarin dat is aangetoond. Daarnaast is een "super geweldig leven" heel erg subjectief en kan je daar dus niet echt onderzoek naar doen.

Citaat:
Ik bedoel maar, ik geloof in een God die in alles voorziet en die wonderen doet...Dán heb je toch een super geweldig leven als die dingen ook nog 'ns echt gebeuren??
Ik geloof er niet in en ik ben ook gelukkig, daarnaast bereik ik liever zelf wat dan dat ik op wonderen ga zitten wachten.
Oud 24-04-2005, 18:47
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Als je dan God gevonden hebt, heb je een super geweldig leven...Misschien is er nog nooit een relatie aangetoond tussen godsdienst en een super geweldig leven, maar wel tussen het christendom en een super geweldig leven!
--------------------------------------------------------------------------------

Laat maar een onderzoek zien waarin dat is aangetoond. Daarnaast is een "super geweldig leven" heel erg subjectief en kan je daar dus niet echt onderzoek naar doen.

Als jij een onderzoek wilt..Zoek dan maar iets anders uit dan een "super geweldig leven" Zo ervaar ik, en veel mensen met mij, dat nou eenmaal..Hoe zou je nou ooit een onderzoek kunnen doen naar zoiets?? Het is een kwestie van geloven en voelen!

quote:

Ik geloof er niet in en ik ben ook gelukkig, daarnaast bereik ik liever zelf wat dan dat ik op wonderen ga zitten wachten.

Jij bent gelukkig zeg je...dan ga ik toch ook niet om een onderzoek vragen om te kijken of je ergens niet naar God verlangt?? Enne...sommige dingen kun je echt niet zelf..Maar met God is het mogelijk! Ik heb God echt wel nodig
Oud 24-04-2005, 19:48
haplo
haplo is offline
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 24-04-2005 @ 19:47 :
Als jij een onderzoek wilt..Zoek dan maar iets anders uit dan een "super geweldig leven" Zo ervaar ik, en veel mensen met mij, dat nou eenmaal..Hoe zou je nou ooit een onderzoek kunnen doen naar zoiets?? Het is een kwestie van geloven en voelen!
Je kan wel onderzoek doen naar hoe mensen hun leven en andere dingen waarderen en dan bekijken hoe de verhoudingen liggen tussen gelovigen en ongelovigen.

Citaat:
Jij bent gelukkig zeg je...dan ga ik toch ook niet om een onderzoek vragen om te kijken of je ergens niet naar God verlangt?? Enne...sommige dingen kun je echt niet zelf..Maar met God is het mogelijk! Ik heb God echt wel nodig
Jij impliceerde dat het geloof in god noodzakelijk is voor geluk en dat er een verband is tussen geluk een christendom, dan is het aan jou om dat aan te tonen. Ik stelde echter dat ik ook gelukkig ben zonder dat ik geloof en laat hier dus mee zien dat het geloof in god niet noodzakelijk is voor geluk.

Waar heb ik god voor nodig?
Oud 24-04-2005, 20:05
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline

Je hebt God nodig om in de hemel te komen Zonder dat Hij Jezus gaf kon jij niet gered worden..Nu kan het wel!
Jij gelooft dan misschien niet in God, en ook niet in Zijn hemel...Toch gelooft God wel in jou en kom je op een dag voor Hem te staan...En ja, dàn geloof je wel in Hem...

kwakkokwakko: Als je van afstand naar de Euromast kijkt is het een aardig torentje waarvan je de werkelijke grote niet in kunt schatten. Als je onder de Euromast staat dan is het een inmens groot gebouw. Zo is het ook met God. Mensen die Hem alleen maar van veraf willen zien zullen nooit echt beseffen hoe groot hij daadwerkelijk is.

Ga 'ns wat dichterbij kijken (de vraag is natuurlijk of je dat wilt en durft)...Ga 'ns dichter naar die mast toe om te kijken hoe groot ie nou in werkelijkheid is, zonder er nu, vanaf een afstand over te praten met mensen die eronder staan...
Oud 24-04-2005, 20:14
T_ID
T_ID is offline
De hemel is een fabeltje, idem voor de hel.

Waar hebben we god dus voor nodig?
Oud 24-04-2005, 20:32
haplo
haplo is offline
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 24-04-2005 @ 21:05 :
Je hebt God nodig om in de hemel te komen Zonder dat Hij Jezus gaf kon jij niet gered worden..Nu kan het wel!
Jij gelooft dan misschien niet in God, en ook niet in Zijn hemel...Toch gelooft God wel in jou en kom je op een dag voor Hem te staan...En ja, dàn geloof je wel in Hem...
1. Als ik niet geloof is dat voor mij dus niet relevant.

2. Nogmaals, volgens de bijbel is god almachtig dus hij hoefde zijn zoon niet op te offeren.
Oud 24-04-2005, 20:45
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline
Jullie keuze om niet in God/hemel/hel te geloven....Moeten jullie zelf weten...
Oud 24-04-2005, 20:51
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 24-04-2005 @ 21:45 :
Jullie keuze om niet in God/hemel/hel te geloven....Moeten jullie zelf weten...
Jouw keuze om in iets - op z'n zachtst gezegd - discutabel te geloven en een deel van je tijd eraan te verspillen.
Oud 24-04-2005, 20:54
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline
Ik geloof erin....voor mij staat het 200% vast..Dus dan is het geen tijdverspilling..

Ik zou ook kunnen zeggen dat het van jou tijdverspilling is, als je niet in God gelooft, want ik geloof dat je dan je doel in het leven mist...en dat is pas echt tijdverspilling van je leven...
Oud 24-04-2005, 20:56
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
haplo schreef op 24-04-2005 @ 21:32 :
1. Als ik niet geloof is dat voor mij dus niet relevant.

2. Nogmaals, volgens de bijbel is god almachtig dus hij hoefde zijn zoon niet op te offeren.
Ik geloof wel en ben blij dat Hij het gedaan heeft. God heeft van het begin tot het einde een plan en Jezus is de spil daarin. Als Jezus de dood niet had overwonnen dan had het een offer geweest. Nu is het een signaal dat de dood niet het einde is en nog veel meer. Ik ben blij dat ik onder de Euromast sta want dan begrijp ik dit. Anders kun je hier geen mening over vormen omdat het te ver van je af staat. Voor mij is het een kwestie van logisch beredeneren geweest en dan moet je gewoon bij een levende God uitkomen.
Oud 24-04-2005, 21:05
Levitating Nun
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 24-04-2005 @ 21:54 :
Ik geloof erin....voor mij staat het 200% vast..Dus dan is het geen tijdverspilling..

Ik zou ook kunnen zeggen dat het van jou tijdverspilling is, als je niet in God gelooft, want ik geloof dat je dan je doel in het leven mist...en dat is pas echt tijdverspilling van je leven...
Nee, met alle recht in de wereld kun je niet beweren dat wat ik doe (niet geloven) tijdverspilling is. "Geloof" zegt het al: Ik 'geloof' dat er wat is.
Er zijn geen (rationele) aanwijzingen voor het bestaan van een Almacht. Dat het voor jou 200% vaststaat zegt helemaal niets, behalve voor jou, en ja god, wat betekent dat nou?
Oud 24-04-2005, 21:08
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline
levitating nun.....geloof jij in God????(gewoon ff vraagje tussendoor)
Oud 24-04-2005, 21:09
Levitating Nun
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 24-04-2005 @ 22:08 :
levitating nun.....geloof jij in God????(gewoon ff vraagje tussendoor)
Dat mag duidelijk zijn.
Oud 24-04-2005, 21:12
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-04-2005 @ 22:05 :
Nee, met alle recht in de wereld kun je niet beweren dat wat ik doe (niet geloven) tijdverspilling is. "Geloof" zegt het al: Ik 'geloof' dat er wat is.
Er zijn geen (rationele) aanwijzingen voor het bestaan van een Almacht. Dat het voor jou 200% vaststaat zegt helemaal niets, behalve voor jou, en ja god, wat betekent dat nou?
Stel dat jij "gelijk" zou hebben dan hebben de gelovigen hun hele leven iets na gejaagt wat voor hen in ieder geval meer dan de moeite waard geweest is. Stel dat zij gelijk" hebben dan zit je als ongelovige straks met een dijk van een probleem. Zo hebben we allebei onze waarheid en maak je je keuze die voor jou het beste is.
Oud 24-04-2005, 21:14
Levitating Nun
Sure, prima, maar mijn keuze heeft een overtuigend aspect dat geloof niet heeft: mijn keuze is rationeel vele vele vele vele malen sterker en overtuigender.
Oud 24-04-2005, 21:32
haplo
haplo is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 24-04-2005 @ 21:56 :
Ik geloof wel en ben blij dat Hij het gedaan heeft. God heeft van het begin tot het einde een plan en Jezus is de spil daarin. Als Jezus de dood niet had overwonnen dan had het een offer geweest. Nu is het een signaal dat de dood niet het einde is en nog veel meer.
God had het ook zonder jesus kunnen regelen. Aangezien hij dat niet gedaan heeft, terwijl hij het wel kan, heeft jesus dus nutteloos geleden. Enkel om god te plezieren.

Citaat:
Ik ben blij dat ik onder de Euromast sta want dan begrijp ik dit. Anders kun je hier geen mening over vormen omdat het te ver van je af staat. Voor mij is het een kwestie van logisch beredeneren geweest en dan moet je gewoon bij een levende God uitkomen.
Van veraf kun je je ook prima een mening vormen. Overigens snap ik niet waarom je je in de discussie mengt als je er van overtuigd ben dat de ongelovige zich geen mening hierover kan vormen. Daarnaast is er niets logisch aan een god.
Oud 25-04-2005, 15:54
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
haplo schreef op 24-04-2005 @ 22:32 :
God had het ook zonder jesus kunnen regelen. Aangezien hij dat niet gedaan heeft, terwijl hij het wel kan, heeft jesus dus nutteloos geleden. Enkel om god te plezieren.

Van veraf kun je je ook prima een mening vormen. Overigens snap ik niet waarom je je in de discussie mengt als je er van overtuigd ben dat de ongelovige zich geen mening hierover kan vormen. Daarnaast is er niets logisch aan een god.
Dat is nou juist hetgene waar het in deze discussie om gaat. Anders hadden we deze discussie niet eens gehad. Als ik met jou over b.v. je vader, moerder, broertje, zusje of wie dan ook ga praten dan zou het toch idioot zijn als ik tegen jou zeg wie zij zijn en dat ik ze beter ken dan jou. Je zou je rotlachen en terecht, want jij bent degene die hen persoonlijk kent en ik niet of nauwelijks. Ik ken van veraf over hun absoluut geen mening vormen. Dat zou in ieder geval wel het toppunt van arrogantie zijn. Zo is dat ook met God. Ik heb met Hem een persoonlijke band die mensen van veraf niet kunnen en ik denk ook vaak gewoon niet willen begrijpen. Daarom meng ik me in de discussie want hier gaat het uiteindelijk om en dat is mijn punt.
Oud 25-04-2005, 15:58
Verwijderd
@ kwakkowakko

Hoe weet je dan precies dat je een persoonlijke band met God hebt? Of wat houdt het precies in?
Oud 25-04-2005, 16:18
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 25-04-2005 @ 16:58 :
@ kwakkowakko

Hoe weet je dan precies dat je een persoonlijke band met God hebt? Of wat houdt het precies in?
Ik kom Hem in alles wat ik doe tegen. Ik praat met Hem en Hij praat in heel veel dingen terug. Er zijn in mijn leven zo veel dingen (wonderen) gebeurt die voor mij onverklaarbaar zijn. Op 1 of andere manier ben ik altijd gelukkig op een manier die ik niet uit kan leggen. Ik heb tijdens Alpha cursussen Hem door andere mensen heen zien werken. Over Hem te lezen, leren, en praten is voor mij een verlangen. Dit soort dingen ervaar ik als het werk van de Heilige Geest. Maar gevoel kun je soms ook niet uitleggen en de sterke drang naar het verlangen om meer over God, Jezus en de Heilige Geest te weten te willen komen is voor mij ook wel eens wonderlijk, maar ikvoel me daar heerlijk bij. Dat is waarschijnlijk ook de vorm van geluk waar ik het over had. Het is alleen maar iets positiefs wat door veel mensen getracht word negatief neer te zetten. En als je het evangelie op een eigen manier uit elkaar gaat trekken en er je eigen waarheid aan probeert te geven dan lukt dat ook echt wel. Maar dan blijft het een halve waarheid die de kern van de Boodschap vergeet.
Oud 25-04-2005, 16:44
haplo
haplo is offline
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 25-04-2005 @ 16:54 :
Dat is nou juist hetgene waar het in deze discussie om gaat. Anders hadden we deze discussie niet eens gehad. Als ik met jou over b.v. je vader, moerder, broertje, zusje of wie dan ook ga praten dan zou het toch idioot zijn als ik tegen jou zeg wie zij zijn en dat ik ze beter ken dan jou. Je zou je rotlachen en terecht, want jij bent degene die hen persoonlijk kent en ik niet of nauwelijks. Ik ken van veraf over hun absoluut geen mening vormen. Dat zou in ieder geval wel het toppunt van arrogantie zijn. Zo is dat ook met God. Ik heb met Hem een persoonlijke band die mensen van veraf niet kunnen en ik denk ook vaak gewoon niet willen begrijpen. Daarom meng ik me in de discussie want hier gaat het uiteindelijk om en dat is mijn punt.
Pm even mee te gaan in je voorbeeld. In bepaalde aspecten zal ik mijn gezin natuurlijk altijd beter kennen, dit zorgt er echter ook voor dat mijn oordeel verschrikkelijk subjectief is en niets kan vat stellen zonder mijn gevoel daarin te verwerken. Dat zou jij als buitenstaander makkelijker kunnen, omdat jij je er makkelijker een redelijk objectief beeld van zou kunnen vormen en niet direct wordt beïnvloed door emoties.
Oud 25-04-2005, 17:16
Levitating Nun
Citaat:
kwakkokwakko schreef op 25-04-2005 @ 17:18 :
Ik kom Hem in alles wat ik doe tegen. Ik praat met Hem en Hij praat in heel veel dingen terug. (...)
Jeetje, als ik niet beter zou weten zou ik dat pervers noemen.
Oud 25-04-2005, 20:38
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-04-2005 @ 18:16 :
God kan alles. Wij kunnen spreken..Dus kan Hij dat natuurlijk ook Jij praat toch wel met je vrienden ? Ik wel hoor...God is mijn beste Vriend, en dus praten we met elkaar. Net als dat ik met andere vrienden praat.
Oud 25-04-2005, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 25-04-2005 @ 21:38 :
God kan alles. Wij kunnen spreken..Dus kan Hij dat natuurlijk ook Jij praat toch wel met je vrienden ? Ik wel hoor...God is mijn beste Vriend, en dus praten we met elkaar. Net als dat ik met andere vrienden praat.
God kan niet alles, almachtigheid is een begrip dat behept is met logische tekortkomingen en kan niet bereikt worden. En nee, god is niet machtiger dan onze woorden, aangezien wij onze woorden zelf definiëren.
Oud 25-04-2005, 23:07
kwakkokwakko
kwakkokwakko is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-04-2005 @ 18:16 :
Leg mij nou is het woordje beter uit. Alles wat beter is daar sta ik open voor want ik ben ook maar een mens. Geef mij nou eens een perspectief waar ik wat aan heb.
Oud 25-04-2005, 23:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 25-04-2005 @ 21:38 :
God is niet almachtig, anders had hij mij al lang bekeerd.
Oud 26-04-2005, 00:49
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-04-2005 @ 00:59 :
En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden. (Koran 10: 99)
Oud 26-04-2005, 09:12
one.
one. is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-04-2005 @ 01:49 :
En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden. (Koran 10: 99)
Hij wilde dat dus niet, dus waarom zou hij ons, ongelovigen, dan straffen?
Oud 26-04-2005, 09:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Altijd een leuk excuus om er onderuit te komen natuurlijk...

Ik neem trouwens aan dat dit laatste zin een vraagteken en geen punt moest hebben? aangezien er anders staat dat de mensen gevraagd wordt anderen te dwingen tot geloof...
Oud 26-04-2005, 09:38
JezusGhristus
JezusGhristus is offline
schaapjes van me , ik ben wedergekeerd
Oud 26-04-2005, 09:41
Verwijderd
Citaat:
JezusGhristus schreef op 26-04-2005 @ 10:38 :
schaapjes van me , ik ben een lalnaab
Oud 26-04-2005, 12:57
vichog
vichog is offline
Citaat:
Als u tot Mij bidt, zal Ik luisteren. U zult Mij vinden als u Mij zoekt en het oprecht van Mij verwacht. (Jeremia 29: 12-13)
Hij bepaalde dat de mensen Hem zouden zoeken, in de hoop dat zij Hem - misschien na veel rondtasten - zouden vinden. Toch is God niet ver bij ons vandaan, want in Hem leven, bewegen en zijn wij. (Handelingen 17:27,28)

Blijft toch een duidelijk boek
Oud 26-04-2005, 14:24
Verwijderd
Hè bah, niet weer die almacht-discussie. God kan niet almachtig zijn, omdat:

1) Voor almacht alwetendheid vereist is, je kan immers niet alles doen als je niet alles weet.
2) Als god almachtig is, is hij dus ook alwetend.
3) Een alwetende god weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
4) Een alwetende god weet dus ook wat hij in de toekomst gaat doen.
5) Een alwetende god kan dus niet in de toekomst veranderen wat hij in het verleden al besloten heeft, want dan zou hij niet alwetend zijn.
6) God kan dus niet tegelijkertijd alwetend en almachtig zijn.
7) God kan dus niet almachtig zijn, omdat voor almacht ook alwetendheid vereist is.
8) God is ten hoogste alwetend, maar dan is hij machteloos, want dan kan hij niets veranderen aan de beslissingen die hij al heeft gemaakt.
Oud 26-04-2005, 14:38
Misz DC1988
Misz DC1988 is offline
Citaat:
God bekeert je niet, dat moet je zelf doen. God heeft de mens een vrije wil gegeven...Je kan óf voor God kiezen óf tegen God. God zorgde voor de bijbel, en Hij hoopt dat jij dan het goede kiest.
De keuze is aan jou...Je mag helemaal zelf bepalen waarvoor je leeft hier op aarde.
Oud 26-04-2005, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 15:24 :

5) Een alwetende god kan dus niet in de toekomst veranderen wat hij in het verleden al besloten heeft, want dan zou hij niet alwetend zijn.
Hoezo niet?

Hij kan z'n besluit toch later veranderen, omdat het er dan de tijd voor is.. en dat kan Hij ook vantevoren geweten hebben. Geen enkel probleem.
Oud 26-04-2005, 16:04
Levitating Nun
Stop it with the converting already!
Oud 26-04-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 26-04-2005 @ 16:49 :
Hoezo niet?

Hij kan z'n besluit toch later veranderen, omdat het er dan de tijd voor is.. en dat kan Hij ook vantevoren geweten hebben. Geen enkel probleem.
Als hij zijn besluit later verandert wist hij eerder niet dat hij het later zou veranderen en is hij dus niet alwetend.
Oud 26-04-2005, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 17:25 :
Als hij zijn besluit later verandert wist hij eerder niet dat hij het later zou veranderen en is hij dus niet alwetend.
Ik probeerde te zeggen dat je best eerder kunt weten dat je een besluit later zal veranderen.. maar je doet dingen als de tijd er rijp voor is zeg maar.
Oud 26-04-2005, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 26-04-2005 @ 17:28 :
Ik probeerde te zeggen dat je best eerder kunt weten dat je een besluit later zal veranderen.. maar je doet dingen als de tijd er rijp voor is zeg maar.
Nee, natuurlijk niet. Als je eerder besluit iets later te doen is dat je besluit.
Oud 26-04-2005, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 17:29 :
Nee, natuurlijk niet. Als je eerder besluit iets later te doen is dat je besluit.
Waarschijnlijk doel je op een aantal voorbeelden uit de Bijbel ofzo, ik weet niet welke dus ik bedenk zelf ff iets.. k weet niet meer precies hoe het ging:
God geeft iemand eerst bepaalde krachten, maar diegene krijgt een belangrijke regel: hij mag ze niet voor zichzelf gebruiken (oid). God weet vantevoren dat diegene de fout in zal gaan en dat Hij die krachten later weer van 'm zal afnemen, enz.
Kortom, hij besloot eerst een bepaald vertrouwen aan iemand te schenken en draait dat later weer terug.
Dat kan toch best, ook als je alwetend bent.

Indien je dit niet bedoelt, wat bedoel je dan? (voorbeeld?)
Oud 26-04-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 26-04-2005 @ 17:37 :
Indien je dit niet bedoelt, wat bedoel je dan? (voorbeeld?)
Dat bedoel ik inderdaad niet, omdat dat gewoon twee onafhankelijke gebeurtenissen zijn. Je moet het veel abstracter zien. Voorbeeld:

God denkt op een moment (maar dat stond dus al vast aangezien god eerder gemaakte besluiten niet terug kan draaien): goh, laat ik over 1000 jaar een baby dood laten gaan, want dat is 'rechtvaardig' en 'liefdevol'. 500 jaar later kan god dan niet opeens besluiten de baby niet dood te laten gaan, want dat zou betekenen dat god 500 jaar eerder niet wist dat de baby niet dood zou gaan en dat zou betekenen dat hij niet alwetend is.
Oud 26-04-2005, 17:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Misz DC1988 schreef op 26-04-2005 @ 15:38 :
*hetzelfde*
Zie vorige post voor weerlegging.
Oud 26-04-2005, 19:37
haplo
haplo is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 26-04-2005 @ 10:12 :

Hij wilde dat dus niet, dus waarom zou hij ons, ongelovigen, dan straffen?
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord.

Edit: foutje
Oud 27-04-2005, 07:44
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2005 @ 15:24 :
Hè bah, niet weer die almacht-discussie. God kan niet almachtig zijn, omdat:

1) Voor almacht alwetendheid vereist is, je kan immers niet alles doen als je niet alles weet.
2) Als god almachtig is, is hij dus ook alwetend.
3) Een alwetende god weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
4) Een alwetende god weet dus ook wat hij in de toekomst gaat doen.
6) God kan dus niet tegelijkertijd alwetend en almachtig zijn.
7) God kan dus niet almachtig zijn, omdat voor almacht ook alwetendheid vereist is.
8) God is ten hoogste alwetend, maar dan is hij machteloos, want dan kan hij niets veranderen aan de beslissingen die hij al heeft gemaakt.
Gods Alwetendheid -> zie Psalm 139
Oud 27-04-2005, 09:41
haplo
haplo is offline
Citaat:
vichog schreef op 27-04-2005 @ 08:44 :
Gods Alwetendheid -> zie Psalm 139
Psalmen 139

1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester. HEERE! Gij doorgrondt en kent mij.
2 Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten.
3 Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend.
4 Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, HEERE! Gij weet het alles.
5 Gij bezet mij van achteren en van voren, en Gij zet Uw hand op mij.
6 De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij.
7 Waar zou ik heengaan voor Uw Geest en waar zou ik heenvlieden voor Uw aangezicht?
8 Zo ik opvoer ten hemel, Gij zijt daar; of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar.
9 Nam ik vleugelen des dageraads, woonde ik aan het uiterste der zee;
10 Ook daar zou Uw hand mij geleiden, en Uw rechterhand zou mij houden.
11 Indien ik zeide: De duisternis zal mij immers bedekken; dan is de nacht een licht om mij.
12 Ook verduistert de duisternis voor U niet; maar de nacht licht als de dag; de duisternis is als het licht.
13 Want Gij bezit mijn nieren; Gij hebt mij in mijner moeders buik bedekt.
14 Ik loof U, omdat ik op een heel vreselijke wijze wonderbaarlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken! ook weet het mijn ziel zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen, als ik in het verborgene gemaakt ben, en als een borduursel gewrocht ben, in de nederste delen der aarde.
16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.
17 Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen!
18 Zoude ik ze tellen? Harer is meer, dan des zands; word ik wakker, zo ben ik nog bij U.
19 O God! dat Gij den goddeloze ombracht! en gij, mannen des bloeds, wijkt van mij!
20 Die van U schandelijk spreken, en Uw vijanden ijdellijk verheffen.
21 Zou ik niet haten HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
23 Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.
24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

En dit bewijst?
Oud 27-04-2005, 09:43
Fortuynist
Fortuynist is offline
God is inderdaad dood, omdat het geen mysterie meer mag zijn, het moet te begrijpen zijn voor de meeste christenen en wel d.m.v. de bijbel. Alle synchroniciteit die zich in hun leven afspeelt, alles wat hen bevalt, word gezien als een teken van God of een resultaat tot stand gekomen door God. En dus, omdat het naar een menselijk niveau is getrokken door de christenen zelf, is het geen God meer.

Vanuit mijn optiek echter, bestaat er het mysterie, de universele god.
Oud 27-04-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
haplo schreef op 27-04-2005 @ 10:41 :
En dit bewijst?
Zijn onvermogen mijn punten te weerleggen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten