Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2002, 21:32
Verwijderd
Oke
Ik ga hier nu even iets heel stoms posten
En ik kom hier nooit
Maar ik vind dit hier wel thuis horen?

Ik ben nogal snel angstig. Alsik alleen thuis ben enz. Bang dat er iemand komt. Dieven, Moordenaars, Ik haal he tzo gek niet in m'n hoofd of er komt iemand in m'n huis..

Als ik dan boven in m'n bed lig maar ik mezelf rustig door met m'n vinger op een stuk hout te tikken.. Als ik dat niet doe, dan gebeurd er iets ernstigs. Ik heb het 1x niet gedaan, om te kijken hoe dat zou aflopen. Een avond niet geklopt.
En guess what..
Er is die nacht ingebroken

Ik was een keer met mijn familie op een feest. Vorig jaar. Ik was buiten met wat friends. Toen opeens, rond 22.00uur liep ik naar binnen naar m'n moeder. "Mam, er is iets met opa. Ik begon te tikken op de tafel. "Er is iets met opa, mam. Ik voel het tikken"
Me moeder zei: "Ach Sanne ga toch lekker naar buiten. Er is niets maak je niet zo druk. Ik ging ietwat gerustgesteld naar buiten.

Volgende morgen krijgen we te horen dat mijn opa om 22.00uur die avond een hersentumor kreeg. Of ja, toen werd ie zeg maar actief hoe noem je dat.

Ik kom niet van dit tikken af.
Ik maak me zelf gek.
Kan niet zonder het tikken of ik flip

Herkent iemand hier iets in
Of is dit bekend?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2002, 21:53
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
ik wil je niet voor gek verklaren maar er zijn ook mensen met dwangmatige handelingen

ik raad je aan om nooit meer te tikken op hout ofzo,
slechte dingen gebeuren nu eenmaal. Het is slechts toeval dat er wat ergs gebeurde toen je niet klopte. Maar als je wel klopt gebeurt er ook wel eens iets slechts. Sterker zelfs, misschien ben je eens vergeten te kloppen en is er niets ergs gebeurt (maar dat onthou je niet).

Denk er over na.... Wat zou het uitmaken of je klopt of niet?
Als ik ga schreeuwen tegen een gok kast maak ik ook echt niet meer kans op de jack-pot...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 21:55
Nefiāth
Nefiāth is offline
Hee, het komt mij wel bekent voor .
Ik heb er ook gigantisch veel last van gehad vroeger. Niet da'k op een stuk hout moest tikken ofzo, maar tellen. Anders zou er ik weet niet wat gebeuren als ik het niet deed. Maar das iets psychisch en niets "bovennatuurlijks". Veel mensen hebben hier last van. Dat net toen je dat niet deed er iets naars gebeurde, is toch klote genoeg toeval. Je moet proberen dat soort gewoontes tegen te gaan, anders gaan ze je hele leven beheersen en tegen jezelf zeggen dat het gewoon grote onzin is. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Greetz
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 22:05
Verwijderd
--> psychologie.

Tics kunnen idd lastig zijn om af te komen, hoewel ik er niet echt een heb... ok, nagels bijten, dat telt ook toch?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 00:45
wicce
wicce is offline
idd psych -->

*greetz from brazil*
Oud 27-07-2002, 01:45
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
wicce schreef:
idd psych -->

*greetz from brazil*
Damn, een forum beheren tijdens je vakantie...

How low can you go
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:06
Verwijderd
Dat durf ik niet
Ik heb dat al vaak geprobeerd
Maar

Het is indd een soort dwang
Ongeveer dezelfde soort dwang als snijden
Maar deze is sterker
En ik weet niet hoe er ik vanaf moet komen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:31
sublime
sublime is offline
Citaat:
LoveGirl schreef:
Dat durf ik niet
Maar

Maar deze is sterker
je moet proberen jezelf uit te dagen... uhm even denken hoe ik dit moet zeggen...
jij denk dat als je niet klopt/tikt er iets ergs gebeurd. maar waarschijnlijk weet je diep van binnen ook dat dat niet met elkaar samenhangt. dat laatste moet je proberen te gaan versterken, want nu overheerst het gevoel dat het wél uitmaakt. om jezelf nu te gaan dwingen om te stoppen helpt waarschijnlijk niet omdat je dan een onrustig gevoel houdt. waarschijnlijk kun je er ook niet zomaar mee ophouden. maar je kunt proberen een soort 'gesprekken' met jezelf te houden; aan de ene kant de 'ik' die wel gelooft dat het uitmaakt aan de andere kant de 'ik' die daar niet in gelooft. je moet proberen jezelf tegen te spreken.. op die manier kun je langzaam je manier van denken ombuigen. ook is het denk ik belangrijk om na te gaan wanneer het begonnen is. niet zo zeer omdat het zorgt dat je er mee ophoudt, maar meer om het probleem 'beter te leren kennen'.

ik denk wel dat het belangrijk is dat je er af probeert te komen. anders gaat t je leven zo overheersen lijkt mij.....

heel veel succes ermee in ieder geval...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:35
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef:

je moet proberen jezelf uit te dagen... uhm even denken hoe ik dit moet zeggen...
jij denk dat als je niet klopt/tikt er iets ergs gebeurd. maar waarschijnlijk weet je diep van binnen ook dat dat niet met elkaar samenhangt. dat laatste moet je proberen te gaan versterken, want nu overheerst het gevoel dat het wél uitmaakt. om jezelf nu te gaan dwingen om te stoppen helpt waarschijnlijk niet omdat je dan een onrustig gevoel houdt. waarschijnlijk kun je er ook niet zomaar mee ophouden. maar je kunt proberen een soort 'gesprekken' met jezelf te houden; aan de ene kant de 'ik' die wel gelooft dat het uitmaakt aan de andere kant de 'ik' die daar niet in gelooft. je moet proberen jezelf tegen te spreken.. op die manier kun je langzaam je manier van denken ombuigen. ook is het denk ik belangrijk om na te gaan wanneer het begonnen is. niet zo zeer omdat het zorgt dat je er mee ophoudt, maar meer om het probleem 'beter te leren kennen'.

ik denk wel dat het belangrijk is dat je er af probeert te komen. anders gaat t je leven zo overheersen lijkt mij.....

heel veel succes ermee in ieder geval...
Thnx, hey
Hier heb ik zeker wat aan..
Ik ga het proberen.
Thnx voor reactie
Echt thnx
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:43
sublime
sublime is offline
Citaat:
LoveGirl schreef:

Thnx, hey
Hier heb ik zeker wat aan..
Ik ga het proberen.
Thnx voor reactie
Echt thnx
you're very welcome...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
LoveGirl schreef:
Dat durf ik niet
Maar

Maar deze is sterker
Om te beginnen is het zo dat jouw veronderstelling dat er iets ergs gebeurt als je het niet doet, iets is wat je jezelf hebt aangepraat. Het feit dat er bij jullie werd ingebroken heeft niets te maken met het feit dat je het niet deed, want er zou ook zijn ingebroken als je het wel gedaan had. Het op hout tikken om zo onheil te bestrijden is een vorm van bijgeloof en is terug te voeren op het idee dat men kwade geesten zou kunnen verdrijven door op hout te tikken. We kennen in het Nederlands de term "afkloppen" en in het Engels is er de uitdrukking "knock on wood" die direct op deze vorm van bijgeloof betrekking heeft
Je schreef dat je nogal snel angstig bent dat er iets gebeurt als je alleen thuis bent. Het feit dat je alleen thuis bent wil echter niet zeggen dat er dan ook inderdaad iets ernstigs zou moeten gebeuren. Dat kan ook gebeuren als je niet alleen thuis bent. Denk maar aan wat je over je opa vertelde. Je kunt alleen van die dwang om te kloppen afkomen door je angst onder controle te krijgen. Het kloppen is niets anders dan een symptoom dat optreedt omdat je bang bent. Zodra je er in geslaagd bent om je angst te overwinnen zal het kloppen ook ophouden.
Oud 27-07-2002, 11:36
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
owjah ik had vroeger ook zulke trekjes

maar dan, tijdens het lopen op de onevenstenen lopen vanaf buiten gezien (1,3,5,7,9) en alleen die aan de buiten kant een "volle" steen hadden. Hoe veder de steen van de kant hoe meer "punten".

waarschijnelijk verveelde ik me vroeger zo erg dat ik zulke geflipte dingen ging doen. Nooit echt veel last van gehad, als er iets was dat belangrijker was dan jezelf vermaken, hield ik gewoon op.....
Ik heb niet echt wijze raad voor je dus...

Misschien niet meer op letten ofzo, andere dingen vinden die je bezig houden.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 11:43
Verwijderd
Dus jullie denken dat het toeval is..?
Ik vond het beangstigend
Elke avond getikt
Geklopt
1 avond niet
En huppaa
Er wordt ingebroken!

Dat ik naar binnen werd geroepen
Om m'n opa
Om 22.00uur

Toeval?
Beangstigend
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 14:58
Desp
Desp is offline
Doordat er die avond is ingebroken, verbind jij nu dat tikken met dat er niets gebeurd.. (of beter gezegd: het niet tikken met dat er wel iets gebeurd)...

Je hebt je angst nu dus omgezet naar iets dwangmatigs, wat voor jou heel logisch is... Smetvrees is ook zoiets eigenlijk, mensen moeten telkens hun handen wassen nadat ze iets aan hebben geraakt dat niet van hen is, wanneer ze dat niet doen, zijn ze bang ziek te worden. Natuurlijk worden ze dan dus ook ziek wanneer ze het niet doen, omdat ze er zo bang voor zijn (ziek van angst dus eigenlijk).

Als je het zelfs als probleem ziet, moet je er echt met iemand over praten...
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 15:48
pe
pe is offline
Ik heb t idee dat hier 2 dingen door elkaar spelen: echte zgn. voorgevoelens (je opa) en "het gevoel hebben, dat...(iets gebeuren zal). Er zijn meer mensen die de dood van familie of bekenden van tevoren gevoeld hebben. Op het whiteshadowforum zijn vrij veel van zulke berichtjes gepost, herinner ik me. Door mensen van jouw leeftijd, die niet wisten wat ze er mee aan moesten en het helemaal niet wilden voelen.

Maar je hebt ook dingen waarvan je zelf ook kunt begrijpen, dat het maar "het gevoel alsof...(het waar is)" is. Van die traptreden bijvoorbeeld. De gedachte dat je daar zo en zo langs moest lopen zal je rust hebben gegeven, van een spanning bevrijd hebben, daarom zal je erin zijn gaan geloven. Natuurlijk zijn er andere gedachtes om die spanning weg te denken dan deze van hoe je langs die trap moet lopen.

Ik ben geen helderziende, en dat zou je moeten zijn om te kunnen zeggen, of jij een "gave" hebt, om dingen te voorvoelen. Maar ik weet dat er dus meer mensen zijn, die niets paranormaals hebben in hun leven, maar wel de dood van familieleden krijgen te voorvoelen. Ik denk dat het zaak is, deze 2 dingen te scheiden. Bij zoiets als je opa moet je natuurlijk niet zeggen: "niets aan de hand", maar bij die trap moet je daar denk ik wel van uitgaan. En die inbreker...als je nu 1 dag geklopt zou hebben, en alle andere dagen niet, dan zou je hoeveel inbrekers gehad moeten hebben? De gedachte dat het niet kloppen de inbreker oproept, zal niet de goeie gedachte zijn hiervoor. Je kunt je natuurlijk ook afvragen, waarom je niet wilde kloppen die dag. Wat voor reden had je daarvoor?

Je moet het kaf en het koren scheiden dus. En vaak moet je misschien zeggen: ik weet niet of dit een origineel gevoel is als bij mijn opa, of dat het mijn eigen gedachtes zijn. Als je een gave zou hebben, en die zou zuiver zijn, dan zou je feilloos kunnen onderscheiden wat "echt" gevoeld is, en wat je eigen gedachtes zijn, of "wat maar zo lijkt". Als je het nu zo bekijkt, dat jij die zuiverheid om te onderscheiden (nog) niet hebt? Als je dat wilt, heb ik wel een paar adressen van (gratis) online helderzienden/heldervoelenden aan wie je hun mening over jouw gaven zou kunnen vragen.

Maar goed, ik geef geen advies, want ik kan niet voelen hoe het bij jou zit. Ik geef alleen mijn gedachtes over zulke dingen.

~pe.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 16:55
pe
pe is offline
O, nou zie ik dat ik in het psychologieforum aan het schrijven was. Ik klikte op het onderwerp in het mystieke forum, maar het onderwerp is verplaatst. Vandaar deze mystieke opmerkingen in het nuchtere psychologie-forum.

Nou ja, het onderwerp heeft als je het mij vraagt, een psychologisch deel (wat zijn je eigen gedachtes) en een mystiek deel (voorgevoelens over opa).
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 14:03
sublime
sublime is offline
derde x dat ik dit ga proberen te posten (de comp werkt NIET mee )

ik ben dus de wereld van sophie aan het lezen en daar wordt oa de filosoof hume genoemd. hij heeft een theorie die me meteen aan dit topic deed denken. ik zal het belangrijkste stukje even overnemen:

"De mensen waarschuwen voor het trekken van overhaaste conclusies is een van de belangrijkste taken van de filosofie. In wezen worden een heleboel vormen van bijgeloof juist veroorzaakt door het al te snel trekken van conclusies.
> Hoe dat zo?
Stel, je ziet een zwarte kat de weg oversteken. Later die dag val je en breek je je arm. Dat betekent niet dat er tussen die twee gebeurtenissen een oorzakelijk verband bestaat. "

Dus als je kijkt naar die inbraak bij jou thuis, het lijkt in jou ogen misschien zo dat dat komt omdat jij niet op dat hout getikt had. maar eigenlijk zijn het twee gebeurtenissen die los van elkaar staan. je hebt alleen een te snelle conclusie getrokken waardoor het lijkt alsof er een oorzakelijk verband bestaat.

ik dacht dat je dit msischien wel interessant vond... msischien helpt t je zelfs om jezelf te overtuigen dat het niet met elkaar samenhangt...

als je het zelf wilt lezen, het boek is vast wel in de bieb het heet dus de wereld van sophie en is geschreven door jostein gaarder... het staat in het hoofdstuk Hume - .... gooi het dan maar in het vuur....

greetzzz!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 14:47
Verwijderd
Hartstikke bedankt voor de reacties
Ik denk dat als iets eenmaal in je kop zit je het er heel moeilijk uit gestampt krijgt..Maar ik werk eraan. Ik zal het boek eens lezen bij de bieb, hartstikke bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten