Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2005, 18:42
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Ik vond vandaag de (12 snarige) oude akoestische gitaar van m'n pa op zolder. Ik stemde 'm even en ging kijken hoe ie het deed. (Met 6 snaren, paar snaren miste er)
Het klonk op zich wel aardig, maar.. Op de fretten 1 t/m 3 (+-) kwam er een raar geluid uit, alleen maar trillend ijzer zeg maar. Toen ik de gitaar wat beter ging bekijken zag ik dat er een barst in de hals zat, maar het lijkt erop dat deze is gemaakt. Nou is mijn vraag of iemand weet of dit aan de barst in de hals ligt of aan de snaren, die al ruim 20 jaar oud kunnen zijn. In het eerste geval kan ik 'm weggooien of weer terugstoppen op zolder.

foto's:

Oud 25-04-2005, 18:44
Rieno
Rieno is offline
misschien de hals eens afstellen? .. dat ie krom is en daarom dus op die frets een raar geluid geeft (snaren trillen tegen de frets)

ik weet niet hoe erg die scheur is, kan het niet echt zien zo
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:50
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Tja veel meer valt er niet te zien aan die hals.. Heb de foto's zo 'duidelijk' mogelijk geprobeerd te maken

Hals afstellen? Kan dat? Ik dacht dat kromme halzen altijd hopeloze gevallen waren die je maar beter kon weggooien. Je leert hier nog 's wat! Misschien ga ik 'm dan toch 's wegbrengen.
Oud 25-04-2005, 19:01
Rieno
Rieno is offline
in een hals zit vaak een pen ... die is rechter en krommer te draaien (vaak binnen in de kast..zit dan een imbus-schroef-ding )

hier is nog wel wat te vinden...het is voor elektrisch, maar akoestiche hebben het ook dacht ik
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 08:25
mixtape
mixtape is offline
Ik heb ook een scheur in mn basgitaar en het zou rond de 120 euro kosten om het te repareren. Dus ik loop er maar gewoon mee rond want ik heb het geld niet (en ook niet er voor over?)
Oud 26-04-2005, 12:26
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
Rieno schreef op 25-04-2005 @ 20:01 :
in een hals zit vaak een pen ... die is rechter en krommer te draaien (vaak binnen in de kast..zit dan een imbus-schroef-ding )

hier is nog wel wat te vinden...het is voor elektrisch, maar akoestiche hebben het ook dacht ik
Mijn beide akoestische gitaren heb dat niet, tevens lijkt het me ook vrij onlogisch dat zoiets in een akoestisch gitaar zit gezien de gewichtsverdeling. Ookal zou het erin zitten, dan lijkt het me erg onverstandig je hals af te gaan stellen wijl er een scheur in zit.

Probeer het te lijmen, en als dat niet zelf lukt vraag even advies in een fatsoenlijke gitaarwinkel, of laat het daar maken.
Oud 26-04-2005, 12:37
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Silveria schreef op 26-04-2005 @ 09:25 :
Ik heb ook een scheur in mn basgitaar en het zou rond de 120 euro kosten om het te repareren. Dus ik loop er maar gewoon mee rond want ik heb het geld niet (en ook niet er voor over?)
Als het in de hals is klinkt ie nu voor geen meter of gaat hij zo klinken en zal de schade op den duur niet meer te repareren zijn.
Oud 26-04-2005, 12:38
DeadNation
DeadNation is offline
Geval van topicstarter: klinkt als ordinaire fretbuzz. Breuk ziet er gelijmd uit. Probeer eerst eens je actie te verhogen(snaarhoogte) en daarna de hals proberen af te stellen(niet meer dan kwartslag per keer verstellen die halspen en na zo;n kwartslag de gitaar eff een half uurtje laten liggen). Is het veiligst.
Oud 26-04-2005, 12:42
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Ik ga wel even langs een muziekzaak, vragen hoeveel dat zou gaan kosten. Zo te zien is de hals bij mij iets te bol. Ach, ik heb nog een akoestische gitaar dus het maakt ook niet zoveel uit. Ik vroeg het me gewoon af.
Oud 26-04-2005, 12:44
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 26-04-2005 @ 13:38 :
Geval van topicstarter: klinkt als ordinaire fretbuzz. Breuk ziet er gelijmd uit. Probeer eerst eens je actie te verhogen(snaarhoogte) en daarna de hals proberen af te stellen(niet meer dan kwartslag per keer verstellen die halspen en na zo;n kwartslag de gitaar eff een half uurtje laten liggen). Is het veiligst.
De actie te verhogen? En hoe moet je dat dan doen?
Oud 26-04-2005, 23:37
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Hells Ezel schreef op 26-04-2005 @ 13:44 :
De actie te verhogen? En hoe moet je dat dan doen?
Meer drinken
Oud 27-04-2005, 20:11
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Hells Ezel schreef op 26-04-2005 @ 13:42 :
Ik ga wel even langs een muziekzaak, vragen hoeveel dat zou gaan kosten. Zo te zien is de hals bij mij iets te bol. Ach, ik heb nog een akoestische gitaar dus het maakt ook niet zoveel uit. Ik vroeg het me gewoon af.
Ik geloof dat de gitaarbouwer hier in de buurt 35 euro voor een volledige afstelbeurt (akoestisch) rekent. (Dat is afstellen van de hals. Nakijken van de fretten en eventueel vervangen, Nakijken van brug en een volledige splinternieuwe set snaren)
Zonder fretvervanging nog geen 10 minuten werk (maar dan weet je wel zeker at het goed gedaan is
(en als je daarna dezelfde snaardiktes blijft gebruiken hoeft er nooit meer iets aan gedaan te worden tenzij je naar afrika verhuist of het een kutgitaar is)
Oud 27-04-2005, 21:07
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Het is een Eko. Zegt mij persoonlijk weinig.
Maar bedankt voor de info iig!
Oud 06-05-2005, 12:08
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 26-04-2005 @ 13:37 :
Als het in de hals is klinkt ie nu voor geen meter of gaat hij zo klinken en zal de schade op den duur niet meer te repareren zijn.
Hij klinkt nog normaal.
Zit trouwens niet in de hals maar in de kop, bij zo'n fret/stemknop.
Ik zou 'm wel willen repareren maar ik heb het geld er niet voor
Oud 23-05-2005, 08:33
Verwijderd
Je moet je snaren niet te strak aanspannen, want dan gaat de kast naar de knoppen

Overigens kun je gitaren best repareren. Ik heb als klein meisje van 1.5 een gitaar omvergetrokken: barst in de hals, barst in de kop, etc. Maar die is met wat spalkwerk ook nog steeds werkend en klinkt ook fatsoenlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 08:09
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2005 @ 09:33 :
Je moet je snaren niet te strak aanspannen, want dan gaat de kast naar de knoppen

Overigens kun je gitaren best repareren. Ik heb als klein meisje van 1.5 een gitaar omvergetrokken: barst in de hals, barst in de kop, etc. Maar die is met wat spalkwerk ook nog steeds werkend en klinkt ook fatsoenlijk.
Plus dan daarbij geven zulke reparaties alleen maar karakter aan een gitaar (als hij het nog doet tenminste)
Dan heeft dat ding tenminste wat meegemaakt
Oud 24-05-2005, 09:46
Verwijderd
Citaat:
MazeMouse schreef op 24-05-2005 @ 09:09 :
Plus dan daarbij geven zulke reparaties alleen maar karakter aan een gitaar (als hij het nog doet tenminste)
Dan heeft dat ding tenminste wat meegemaakt
Inderdaad, en het ziet er wel komisch uit, zo gebutst.

Mijn vader was trouwens not amused. Maar goed, ik was 1.5, wat doe je dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten