Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2005, 13:39
Verwijderd
Cat Soup

Korte animatiefilm over een kat die probeert het leven van zijn stervende zus terug te krijgen van de Dood en daarbij in een surrealistische wereld terecht komt.
Heel erg absurd en vreemd, maar ook erg fantasievol en bijzonder.

Wel begreep ik de (mogelijke) betekenis van de film pas na het lezen van de uitleg op imdb
Advertentie
Oud 24-04-2005, 15:11
Verwijderd
The Insider

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een 'klokkenluider' die de slechte praktijken van een grote tabaksfabrikant aan het daglicht stelt bij het CBS programma 60 Minutes, maar het vertellen van de waarheid krijgt ineens een nare bijsmaak.
Boeiend verteld, en uitstekend geacteerd van met name Russell Crowe en Al Pacino.

Un Long Dimanche De Fiancailles

Jeunet zet weer een [visueel] prachtige film neer (veel sepia kleuren en sfeervolle belichting). Het verhaal is mooi, maar helaas is 'de zoektocht' zelf niet erg spannend en eigenlijk onnodig complex. De grote spanningsboog mist een beetje, waardoor de ruim twee uur wel erg lang lijken te duren. Gematigd positief dus.
Oud 24-04-2005, 16:21
lovetear
lovetear is offline
Deadly outlaw: rekka: stijlvol, gewelddadig, maar niet al te hoogstaand, eigenlijk precies wat ik ervan verwachtte.

Suzhou river: prachtig liefdesverhaal met apart camerawerk, bijpassende muziek en een geweldig einde. Heerlijk tragische film die ik toch eigenlijk wel op dvd aan moet schaffen.

Infernal affairs: ik stond er weer versteld van hoe ontiegelijk stijlvol en vakkundig die film is, ijzersterk.

En vanavond oldboy (weer) en morgenochtend the isle kijken .
Oud 24-04-2005, 16:27
Verwijderd
Dopo Mezzanotte; erg leuk

White Noise; beter dan verwacht maar nog steeds geen goede film
wel interessant fenomeen dat EVP

Laatst gewijzigd op 24-04-2005 om 16:31.
Oud 24-04-2005, 19:41
Verwijderd
Touch of Evil

Geweldige rol van Orson Welles als vadsige rechercheur met zijn intuïtie en 'slechte trekjes'
Voor de rest ook een onderhoudend verhaal.

Maar waarom speelt Charlton Heston in godsnaam een Mexicaan? Hij ziet er niet Mexicaans uit (op dat vieze snorretje na) en heeft nauwelijks een Mexicaans accent.
Oud 24-04-2005, 19:58
Dinalfos
Dinalfos is offline
Audition

Ijzersterke film. Subtiel, goed gedoseerd, origineel en stevig gefocussed. Jammer dat ik hem al eerder gezien had, want dat verrassende en aangrijpende einde is de perfecte aanvulling op hetgeen er aan voorafging.

Ik vind het jammer dat Miike zich niet eens wat vaker concentreert op de verhalende kunst, zoals hij met deze film wel deed. Want de visuele flair in combinatie met een goed verteld verhaal maakt Audition gelijk tot zijn beste film.
Oud 24-04-2005, 21:58
BCR
BCR is offline
Hitch. Wél leuk
Oud 24-04-2005, 22:11
Donny must die
Donny must die is offline
Dersu Usala, prachtige film.
Oud 24-04-2005, 22:41
Verwijderd
Cold Creek Manor

Stompzinnig verhaal dat ontzettend ongeloofwaardig en voorspelbaar is.

Ook is de film één grote cliché, met een evil grijnzende bad guy die weer eens ontzettend mysterieus en eng wil doen.
Oud 24-04-2005, 23:18
Verwijderd
Rabbits

Serie korte films (8 stuks van elk gemiddeld 6 minuten) van David Lynch over, jawel, drie mensen met konijnehoofden in een kamertje. Erg bizar, en haast eng, dankzij de donkere beelden en muziek. De konijnen lijken volledig random zinnen uit te kramen, maar iets doet vermoeden dat er wel een (non-lineaire) structuur in zit. Typisch niets-is-wat-het-lijkt stijltje van Lynch. Indrukwekkend.
Oud 25-04-2005, 02:15
Dinalfos
Dinalfos is offline
Alexandra's Project

Tja. Een competent gemaakte, maar buitengewoon simplistische film, die meer probeert te zijn dan de zoveelste psychologische thriller door het geheel te injecteren met een hoge dosis symboliek en zelfreinigend commentaar. Helaas slaagt die opzet allerminst. Ik wil wel toegeven dat mede door Rolf de Heer's zeer bekwame en gedetailleerde regie de sfeer goed wordt getroffen, maar bij het schrijven van zijn screenplay vergat hij blijkbaar dat als je serieus genomen wilt worden je de wetten van de logica en common sense niet moet negeren. Want het is echt verbijsterend om te zien wat de Heer verwacht dat je voor zoete koek slikt. Zelfs de oude klassieke thrillers uit de jaren vijftig zijn nog geloofwaardiger dan Alexandra's Project. Bovendien wekt de schandalig ongenuanceerde boodschap die men uitdraagt eerder osbcene handgebaren van irritatie op dan instemmend geknik. Door dit soort dommigheden wordt de film nooit meer dan een scherp geslepen popcorn thriller.

Als je je daar overheen kunt zetten zul je uiteindelijk best vermaakt worden. Het acteerwerk is verder prima in orde en roept bepaalde emoties op(alhoewel ik denk dat de Heer zich vergist in de kant die mensen zullen kiezen) en ook technisch zit alles goed in elkaar. Mooi, zacht kleurgebruik, typische thrillermuziek en stilistische shots met de camera creeeren te zamen een lekker duister sfeertje dat onder je huid weet te kruipen. Een slechte film is het dus niet. Toch zullen de wat meer intelligente lieden onder de feministes(want dat is toch de doelgroep van deze film) de film hoop ik zien voor wat hij is: gemakzuchtig entertainment die niet alleen de halve waarheid vertelt aangaande relatie psychologie, maar ook nalaat om de andere kant van het persoonlijke verhaal(dus die van de hoofdpersoon) te belichten. Rabide viva-trutten zoals Ciska Dresselhuys, daarentegen, zullen ongetwijfeld smullen van dit soort verkapte revenge flicks.

Oh en voor de duidelijkheid: in de film wordt gesuggereerd dat Alexandra niet gestoord is. Nou,

Spoiler
Oud 25-04-2005, 08:01
lovetear
lovetear is offline
Oldboy: vind hem denk ik toch beter dan sympathy for mr. vengeance, deze hele film is gewoon een grote belevenis, vind het een topfilm .
Oud 25-04-2005, 18:53
Verwijderd
Glory

Behoorlijk overgedramatiseerde oorlogsfilm die zich afspeelt in Amerika, rond 1860. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog heeft Robert Shaw het commando over de eerste eenheid zwarte soldaten.

Met o.a. Matthew Broderick, Cary Elwes, Denzel Washington en Morgan Freeman.

Vooral Matthew Broderick kwam door zijn sullige uiterlijk en babyface niet echt overtuigend over als generaal. En het vele Hollywood-sentiment maakt de film er niet beter op.

Darkened Room

Short van David Lynch. Al eens gezien, maar nog steeds erg vaag (lees: typisch Lynch).
Oud 25-04-2005, 20:08
sharkkkie
sharkkkie is offline
Citaat:
lovetear schreef op 25-04-2005 @ 09:01 :
Oldboy: vind hem denk ik toch beter dan sympathy for mr. vengeance, deze hele film is gewoon een grote belevenis, vind het een topfilm .
Zat van de week trailer enzo te bekijken, ook die van sympathy for mr vengeance, en bedacht me niet alleen dat ik ze heel snel (weer) moet zien, maar ook dat de muziek in beide films geweldig is!
Oud 25-04-2005, 21:14
Donny must die
Citaat:
lovetear schreef op 25-04-2005 @ 09:01 :
sympathy for mr vengeance zag er wel leuk uit, maar het deed me idd niet zoveel als dat oldboy bij me deed. heb je verder al jsa gezien?
Oud 25-04-2005, 21:21
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ik vind Oldboy behoorlijk overrated, eerlijk gezegd. Maar ik ben dan ook volslagen krankzinnig.
Oud 25-04-2005, 21:26
Verwijderd
Het is niet the best thing since sliced bread, maar wel steengoed.
Oud 25-04-2005, 21:42
Donny must die
Citaat:
Dinalfos schreef op 25-04-2005 @ 22:21 :
Ik vind Oldboy behoorlijk overrated, eerlijk gezegd. Maar ik ben dan ook volslagen krankzinnig.
mwa, er zijn ook veel recensenten die het ook niet zon top film vonden hoor

die hele lange vechtscene alleen al, vondk vet geniaal, in old boy
Oud 25-04-2005, 21:52
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 25-04-2005 @ 22:42 :
mwa, er zijn ook veel recensenten die het ook niet zon top film vonden hoor

die hele lange vechtscene alleen al, vondk vet geniaal, in old boy
ik vond Oldboy zeker niet verkeerd hoor(en die side scrolling beat 'em up scene a la Final Fight was inderdaad echt teh bomb!), maar na Sympathy... gezien te hebben vond ik hem toch tegenvallen. Maar misschien moet ik hem nog eens bekijken.

(Die dubbelzinnige slotscene was trouwens ook niet misselijk)
Oud 25-04-2005, 21:53
Floris_22
Floris_22 is offline
City of Industry

Een verhaald over 4 criminelen die een overval plegen. Bij het verdelen van de buit schiet 1 van de 4 overvallers er 2 dood, de laatste kan vluchten. Wat volgt is natuurlijk dat de ontvluchte overvaller (Harvey Keitel) samen met de vrouw (Famke Janssen) van 1 van de vermoorde overvallers een klopjacht op de moordenaar begint. Ik heb geen sympatie kunnen opbrengen voor dan ook maar iemand in de film, omdat het in feite allemaal "slechterikken" zijn. Allen voor Famke misschien, maar dat komt meer omdat ze er niet slecht uitziet.
Toch was het een redelijke film, Stephen Dorff speelt heel goed de in en in slechte moordenaar, en Harvey Keitel is natuurlijk ook een goede acteur.
Oud 25-04-2005, 21:55
Verwijderd
Network

Bij vlagen ok, maar maakte verder niet veel indruk. Einde wel weer aardig though.
Oud 25-04-2005, 21:59
Floris_22
Floris_22 is offline
City Hall

Soort politieke drama/thriller met Al Pacino en John Cusack.
Er wordt een moord gepleegd waarbij een agent een crimineel en een onschuldig kind van 6 jaar omkomt.
Wat volgt is een klopjacht, die nooit echt op gang, komt naar de schuldigen. Het is best een goed verhaald, en de acteurs doen het goed, maar op de één of andere manier mis ik toch wat. Meer actie, een wat spectaculairder einde.
Oud 25-04-2005, 22:54
Dinalfos
Dinalfos is offline
New Dragon(gate) Inn.

Typisch Wuxia Pian spektakel in een historische setting. Niets nieuws dus, wel vermakelijk. En Maggie Cheung en Donnie yen zijn weer op dreef.
Oud 25-04-2005, 23:28
Verwijderd
Primer....vereist nog een 2e viewing. Prachtig geschoten met de beschikbare middelen in ieder geval.
Oud 26-04-2005, 00:51
Anonymous John
Anonymous John is offline
Heathers: De eerste 75 minuten zijn hilarisch met geweldige dialogen ("They said they had a swordfight in your mouth" ), het gewelddadige einde was echter erg misplaatst. Maar alles bij elkaar geteld toch beter dan de gemiddelde tienerkomedie.

Barton Fink: Nogal bizar (zelfs in tegenstelling tot wat je "normaal" zou verwachten van de Coen broers), maar wel stijlvol en geweldig goed geacteerd door John Turturro en John Goodman.
Oud 26-04-2005, 08:32
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 25-04-2005 @ 22:14 :
sympathy for mr vengeance zag er wel leuk uit, maar het deed me idd niet zoveel als dat oldboy bij me deed. heb je verder al jsa gezien?
Nee, ik zag dat die van dezelfde regisseur is, is die heel goed?

Laatste films:

the isle: mooi, mooi verhaal, rustig, sober, maar wel heel intens. Ik vond het einde echter wel afdoen aan de pracht van de film
Spoiler

In the mood for love: hoe vaker ik hem zie, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat dit toch wel mijn all time favoriete film is. Dit keer eindelijk in de bioscoop gezien .
Oud 26-04-2005, 13:37
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 18-04-2005 @ 22:46 :
Doen, nu
Gedaan, nu.

Ik heb dus La cité des enfants perdus gezien.
Wat een rare brute film! En hoe geniaal!
Echt prachtige vondsten, mooie beelden, een goede cast (wat een rare hoofden hebben die acteurs in Jeunets films toch ook af en toe )
Erg mooi.
Oud 26-04-2005, 15:38
Jolt
Jolt is offline
King Arthur.

Net niet film. Die gozer heeft een maffe stem, de kerel die het ruigste was gaat dood. Beetje saai, en langdradig, beetje in Troy style.

Geen enkele film kan Lotr evennaren met hun big ass gevechten. Zal wel aan het budget liggen.
Oud 26-04-2005, 15:42
Balance
Balance is offline
ik ben nu 'one flew over the cuckoo's nest' aan het kijken, maar die heb ik al meerdere keren gezien. Ik vind 'm geweldig
De laatste keer dat ik een film voor het eerst zag weet ik al niet meer; de laatste tijd weinig films gezien
Oud 26-04-2005, 15:44
Dinalfos
Dinalfos is offline
Red River

Een van de beste westerns aller tijden.
Oud 26-04-2005, 18:16
Verwijderd
Sin City
Heel vet gefilmd, goede acteurs, wel iets te duistere sfeer.
Goede biosfilm alleen niet echt om gezellig met een groepje te gaan kijken.
Oud 26-04-2005, 18:58
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Gister een stukje van "Wild Things" gezien, maar niet alles.
Oud 26-04-2005, 20:58
Verwijderd
Kung Fu Hustle

Geweldige film van de makers van Shaolin Soccer. Zelfde typische humor, zelfde veelvoud aan CGI-effecten. Prachtig en hilarisch tegelijk
Oud 26-04-2005, 21:35
Verwijderd
Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
(a.k.a. Spring, Summer, Fall, Winter...And Spring)

Visueel prachtig, maar kon eigenlijk niet om het magere plot heen. De film zelf heeft een heerlijk rustig verloop en sfeer, niet in de laatste plaats door de mooie lokatie waar het is opgenomen. Helaas is het verloop van het verhaal niet erg verrassend en moet de film het meer hebben van de symboliek en het gevoel voor detail.
Oud 26-04-2005, 21:36
legatus
legatus is offline
THE FINAL CUT

Aardig concept waar zogenaamde 'cutters' voor de begrafenis een compilatie van het leven van gestorven mensen, met een organisch opnameapparaat, samenstellen voor de nabestaanden. Helaas blijft het erg oppervlakkig en helpen de matig tot slechte acteerprestaties ook niet. De doodsteek is het onduidelijke en zwierende plot. Gemiste kans.

LAYER CAKE

Heerlijke gangsterkomedie met een scherp randje. Vaughn produceerde eerder "Lock, Stock & Two Smoking Barrels" en "Snatch". Hij debuteert hier als regisseur en stapt direct uit de schaduw van Ritchie. Daniel Craig is geweldig als naamloze dealer.

GARDEN STATE

Ontroerende en absurde drama met een romantisch tintje. Voortreffelijke rollen van Portman en Braff.

DEAD MAN'S SHOES

Deprimerende en snoeiharde wraakfilm waar een ex-soldaat het lokale tuig stuk-voor-stuk in koele bloede afmaakt vanwege de dingen die ze zijn broertje met geestelijke achterstand hebben aangedaan. Fenomenale rol van Paddy Considine.

RED LIGHTS

Spannende boekverfilming van de regisseur van "Roberto Succo" over een getrouwd stel dat ruzie krijgt als ze hun kinderen van zomerkamp halen. De man begint onderweg zich te bezatten en de vrouw besluit per trein verder te reizen. Maar dan verdwijnt ze plots, dat terwijl er eerder een gevaarlijke crimineel is ontsnapt.
Oud 27-04-2005, 00:23
Verwijderd
Rabbits

Van David Lynch.
Extreem vage en grimmige 8-delige serie van korte filmpjes over konijnen in een huiskamer.
Al gauw merk je dat de dialogen door elkaar lopen, dus het is in feite één grote puzzel.

Erg gaaf dus, al was het alleen maar vanwege de sfeer
Oud 27-04-2005, 09:00
Donny must die
Return of the kung fu dragon

kung fu, goedkope getekende decors en vage personages in feestwinkel kleren. Precies zoals ik dat wil hebben
Oud 27-04-2005, 14:11
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2005 @ 02:57 :
The Warriors.

^10. Erg hoog jaren 80 soulbrother-gehalte.
Die heb ik laatst toch maar gedownload, wilde hem nog een keer zien.
Super vette film. Echte 'streets' gangs. Wel veel blanken helaas .

The Butterfly Effect

Wel een ruige film.
Oud 27-04-2005, 14:34
JJ13
JJ13 is offline
Thirteen
Goede film, leuk om te kijken en soms ook wel aangrijpend.
Oud 27-04-2005, 19:58
Dinalfos
Dinalfos is offline
Kite

Het verhaal rammelt en mist diepgang, maar die openingsscene is superstoer
Oud 27-04-2005, 19:59
little_devotion
little_devotion is offline
Amélie <3
Oud 28-04-2005, 16:40
Bird-one
Bird-one is offline
Closer. Maar dat was alweer dinsdag.
Jammer dat ik soms het gevoel had dat het wel op mocht houden.
Voorderest .
Oud 28-04-2005, 16:43
King Ralph
King Ralph is offline
Gegen Die Wand

(8 out of 10)
Oud 28-04-2005, 18:54
Judy-Lucy
Judy-Lucy is offline
CHRISTIANE F

Slecht, slecht, slecht! Slechte uitvoering van het boek en voortdurend dat uber slechte muziekje!!

(N00dles, waar heb je Rabbits vandaan? Ik kan m nergens volledig downloaden/kopen)
Oud 28-04-2005, 21:20
Donny must die
Fearless tiger.

de libanese ster jalal merhi, maakt er weer eens een potje van, door het op te nemen tegen de black pearls. gelukkig leert de kung fu meester bolo yeung, hem het een en ander, om ze te verslaan.

slechte kung fu/acteren/verhaal etc, maar toch redelijk vermakelijk
Oud 28-04-2005, 21:39
Jolt
Jolt is offline
Be Cool

Kon veel beter, mist iets, al zijn de 'Gansta,blues hommies' wel lachen.
Oud 28-04-2005, 22:23
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 27-04-2005 @ 01:23 :
Rabbits

Van David Lynch.
Extreem vage en grimmige 8-delige serie van korte filmpjes over konijnen in een huiskamer.
Al gauw merk je dat de dialogen door elkaar lopen, dus het is in feite één grote puzzel.

Erg gaaf dus, al was het alleen maar vanwege de sfeer
Die wil ik ook nog zien.
Oud 28-04-2005, 23:10
Maharani
Maharani is offline
Hitch, grappig.
Oud 28-04-2005, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Judy-Lucy schreef op 28-04-2005 @ 19:54 :
(N00dles, waar heb je Rabbits vandaan? Ik kan m nergens volledig downloaden/kopen)
Via DC++ gevonden.
Oud 29-04-2005, 01:22
Verwijderd
Bambi

Mooi getekende Disney-klassieker.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten