Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2002, 17:25
JJzD
JJzD is offline
waar denk je dat de meeste vooruitgang te behalen is op landelijk niveau??
Zou een ander kabinet voor meer economische vooruitgang zorgen??

kortom
Wat is de relatie tussen politiek en de economie
Oud 26-07-2002, 17:54
Tox
Tox is offline
Ik denk dat deze redelijk groot is, de hoogte van de belastingen of het wel of niet aanleggen of uitbreiden van verkeersknooppunten en mainports bepalen grotendeels de concurrentie positie van een land.

Zo denk ik dat (weet het bijna zeker) dat het land economisch meer gebaadt is bij deze regering dan bijv. een coalitie van linkse partijen.
Oud 26-07-2002, 22:29
Joostje
Joostje is offline
hoe definieer je het land Toxxie?
zijn dat de grote ondernemers die baat hebben bij deze regering, of de doorsnee burger? En op lange of korte termijn (zie onderwijs enz)

kabinet heeft wel degelijk invloed op de economie, door bv. belastingen te verlagen, internationale handelsverdragen, lonen, enz.
Oud 27-07-2002, 10:08
Gatara
Gatara is offline
Als de situatie in een land politiek instabieler wordt, daalt het vertrouwen in investeringen -> met het gevolg dat de economie keldert.

Andersom:
men wilt graag investeren -> economie gaat omhoog --> politiek wordt het (vaak) stabieler.

Het heeft helaas dus erg veel met elkaar te maken......

Er worden ook niet voor niets oorlogen gevochten uit economisch perspectief vanuit een politiek stabiel land.
En als het niet zo stabiel is, dan zorgen ze daar wel voor door middel van propaganda
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 14:28
JJzD
JJzD is offline
maar aan de andere kant

die 3 jarige en 7 jarige en 40 jarige cyclussen doen ze weinig aan
ze kunnen miss een procentje extra pakken maar de grote klapper houden ze niet tegen
Oud 28-07-2002, 10:50
Hippielove
Hippielove is offline
Ik denk dat er wel een bepaalde invloed van de politiek op de economie is. Deze invloed is echter minimaal. De economie reguleert zichzelf onder normale omstandigheden wel. Slechts bij crississen zoals de wereldcrisis in de jaren '30 zou de overheid actief in moeten grijpen in de economie. De overheid moet wel zorgen voor bepaalde randvoorwaarden ter bescherming van arbeiders en ondernemers, zoals uitkeringen en een minimumloon.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 14:53
Tox
Tox is offline
Citaat:
Joostje schreef:
hoe definieer je het land Toxxie?
zijn dat de grote ondernemers die baat hebben bij deze regering, of de doorsnee burger? En op lange of korte termijn (zie onderwijs enz)

kabinet heeft wel degelijk invloed op de economie, door bv. belastingen te verlagen, internationale handelsverdragen, lonen, enz.
Ik defineer bij het land de burger en het bedrijf, want ik weet dat veel mensen hier op het forum bedrijven als een hebzuchtig slecht iets zien. Maar het is gewoon een feit dat hoe meer bedrijven verdienen hoe meer het personeel krijgt (ja, niet in verhoudingsgewijs dan). Maar beide gaan er op vooruit.

Want je kunt zeggen wat je wilt over de bedrijven in NL, maar Nederelanders zijn wel zowat de best betaalde mensen op de wereld, en als je ze nog meer zou betalen zou je concurrentie positie in het geding komen.
Oud 28-07-2002, 22:27
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tox schreef:

Ik defineer bij het land de burger en het bedrijf, want ik weet dat veel mensen hier op het forum bedrijven als een hebzuchtig slecht iets zien. Maar het is gewoon een feit dat hoe meer bedrijven verdienen hoe meer het personeel krijgt (ja, niet in verhoudingsgewijs dan). Maar beide gaan er op vooruit.

Want je kunt zeggen wat je wilt over de bedrijven in NL, maar Nederelanders zijn wel zowat de best betaalde mensen op de wereld, en als je ze nog meer zou betalen zou je concurrentie positie in het geding komen.
hoge lonen worden nog altijd afgedongen door de vakbonden en niet door de bedrijven. kijk bv naar nike. die betaalt de werknemers in indonesie enz nou niet echt veel.
Oud 29-07-2002, 01:19
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Joostje schreef:
hoge lonen worden nog altijd afgedongen door de vakbonden en niet door de bedrijven. kijk bv naar nike. die betaalt de werknemers in indonesie enz nou niet echt veel.
Maar als het beter gaat met een bedrijf, is het ook sneller geneigd om meer en sneller toe te geven aan de vakbonden, en meer loonsverhoging dan de inflatie te geven, lijkt me.

En de uitbuitfabrieken kan je sowieso niet vergelijken met Nederland... Hier is dat verboden. Bovendien zouden mensen dat niet pikken.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 10:47
REIE
REIE is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Maar als het beter gaat met een bedrijf, is het ook sneller geneigd om meer en sneller toe te geven aan de vakbonden, en meer loonsverhoging dan de inflatie te geven, lijkt me.
En dan wordt die inflatie alleen maar erger!

REIE
Oud 30-07-2002, 17:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

En de uitbuitfabrieken kan je sowieso niet vergelijken met Nederland... Hier is dat verboden. Bovendien zouden mensen dat niet pikken.
Goedzo!!!
dat is verboden door de regering!
Applaus!
Oud 30-07-2002, 17:22
Tox
Tox is offline
Citaat:
Joostje schreef:

Goedzo!!!
dat is verboden door de regering!
Applaus!
dus de regering heeft invloed op de economische situatie
Oud 30-07-2002, 17:23
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tox schreef:

dus de regering heeft invloed op de economische situatie
nooit ontkend
Oud 31-07-2002, 21:41
Tox
Tox is offline
Citaat:
Joostje schreef:

nooit ontkend
okee
Oud 01-08-2002, 21:16
NN
NN is offline
Ik denk dat de politiek invloed heeft op de economie. Het is namelijk de politiek die bedrijven en daarmee dus de economie kan stimuleren door subsidies te geven om uit te breiden of juist hele strenge milieuregels kan opstellen die het bedrijven moeilijker maken en daardoor de economie kan afremmen.
Ook is politieke stabiliteit een factor in de economie. Een buitenlandse investeerder zal minder snel geld in een land pompen als het land politiek instabiel is en een zwabberend beleid voert.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten