Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2005, 11:10
Verwijderd
Loos is de liefde

Bitter en onverbiddelijk
onmisbaar wroet zij
haar wortels diep
in ons bestaan.

De schaamteloze
Sloerie!
Nog makkelijker dan chaos
nestelt zij zich,
verkoopt haar goedkope
praatjes aan straatmadelieven
en argeloze voorbijgangers.

Zo hoor ook de vogels in mijn hoofd,
ze roven, pikken, graaien kraaiend
van pret het restje verstand
en fluitend van onschuld
schudden zij hun pluimen.
Weerloos ben ik, gevederd mijn geest.

Dan kun je daarover wel
de gekruisigde martelaar
uithangen,
de roes vervangt haar niet,
ook een dronkaard blijft alleen
en de heroïne roest
zich evenzo vast
in ons bloed.

Sta op! Sta op dan! Placht men
nog te roepen

te tieren

maar even welig tierden
de groene zoden.
Zo hard als de liefde ons ter wereld schopt

zo hard laat ze je eraf
vallen
als de
aarde

stopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2005, 13:13
Halogeen
Halogeen is offline
Weer helemaal terug van weggeweest. Miste ik bij het vorige gedicht de harmonische chaos, het klankenspel, de krankzinnigheid, de maatschappijkritiek en de zelfwalging, in dit kunstwerk maak je dat weer helemaal goed.
heerlijk die metafoor van de heroïne

Kraaien vervelen blijkbaar niet, en ik blijf me er ook over verbazen hoeveel ze op mensen lijken, en hoe jij met vogel-gerelateerde woorden weet te spelen.

Opvallend dat je straatmadelieven schrijft, en niet straatmadeliefjes, maar nu ik er zo over nadenk vind ik het eerste toch beter.

Voor de rest, dit is typisch Muut. Hier was ik echt aan toe.
Oud 28-04-2005, 13:21
Letter
Letter is offline
Ik vind alleen het 'sloerie' niet helemaal perfect passen. Ik weet het niet.. het valt uit de toon.
Verder, pff, ik bewonder de manier waarop je met woorden speelt, hoe alles aaneensluit.
Wordt er wel een beetje melancholisch van.. alles wordt meteen grijs om me heen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 14:59
xineof
xineof is offline
Weerloos ben ik, gevederd mijn geest.

Klasse .

Ik vind 'Sloerie!' wel leuk, maar misschien kan het nog heftiger. Het gedicht is heftig, doch doordacht, en krachtig, het komt je met een enorme kracht tegemoet, het druipt van de spot en verloedering, het is heerlijk en het maakt wéér dat ik ergens laveloos in het donker wil stranden. Je hebt de rand van de maatschappij te pakken, dat is de zin die nu in me opkomt. Geweldig, kom met me filosofie studeren want dan gaan we samen boeken en gedichten schrijven en schilderijen maken en en en .

Je bent een inspiratiebron.
Oud 28-04-2005, 15:33
dromenvanger
dromenvanger is offline
Bij jouw gedichten is voor mij de drempel om te beginnen lezen hoger dan bij de rest.

Mooie titel wel

En ook nog een mooi gedicht, maar ik hou niet zo van gewichtige taal.
Oud 28-04-2005, 16:49
Paris
Paris is offline
Meestal denk ik bij lange gedichten: 'Laat maar.' Maar, omdat je zulk positief commentaar kreeg, besloot ik het toch maar te lezen.
Geweldig. Het loopt echt lekker, is verrassend, origineel, taalgebruik is goed.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 17:32
Verwijderd
Citaat:
dromenvanger schreef op 28-04-2005 @ 16:33 :
Bij jouw gedichten is voor mij de drempel om te beginnen lezen hoger dan bij de rest.

Mooie titel wel

En ook nog een mooi gedicht, maar ik hou niet zo van gewichtige taal.
Dat zegt waarschijnlijk meer over jou dan over haar schrijfkwaliteiten.

En Paris, als je dit al lang vindt, dan zul je heel wat prachtige gedichten missen.

Mutant. Tja. Ik zou het over genialiteit kunnen hebben, maar dat maakt mensen en zelfs mutanten zo arrogant. Laten we het erop houden dat ik het weer prachtig geschreven vind.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 17:42
Reem
Reem is offline
Wat kan ik nog zeggen?
Het is een gedicht waar ik in opga, waarbij ik 'smul' van ieder woord, iedere klank. Gewoon heerlijk om te lezen, echt waar. Enerzijds lijkt het alsof je het er zó uitspuugd hebt, zonder dat je er een seconde over nadenkt, maar aan de andere kant klopt het daarvoor eigenlijk te goed met de rest. Een goed gedicht Mutant!
Oud 28-04-2005, 17:54
Verwijderd

Jullie houden gewoon van dronken gedichten ^^. Al was ik gister slechts lichtjes beneveld.

Kraaien vervelen nooit. Vogels vervelen nooit. Ze zijn zo heerlijk prachtig!
Het sloerie vind ik zelf goedgekozen, omdat het bij het schaamteloze aansluit qua klank. En sloerie is goedkoper dan hoer, het is het laagste van het laagste, vunziger zelfs dan slet. Tenminste, zo komt het bij mij over.

En ik ben blij dat ik een inspiratiebron ben ^^ Ik zou graag met je gaan filosoferen, maar ik hou er niet van de filosofieën van anderen van buiten te leren .
Met citaat reageren
Oud 28-04-2005, 19:50
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Leuk weer is wat van je te lezen muut. Maar ik weet niet goed wat ik moet zeggen over het gedicht. Op een of andere manier wil het me niet raken, boeien of intereseren. Ik krijg niet de neiging om er dieper in te duiken, de raadsels op te lossen. Het zou kunnen dat dat misschien aan jouw stijl ligt, maar kan net zo goed ook aan mij liggen.

Ik zal toch proberen om er wat van te zeggen.
"Nog makkelijker dan chaos
nestelt zij zich,"
Chaos nestelt zich niet.
De vergelijking van de kraaien vind ik opzich wel goed, maar zeker niet origineel. Je gevederde geest vind ik wel erg leuk, al krijg ik wel een beeld met dansende indiaantjes voor me ^^.

Het laatste stuk (vanaf 'maar even') vind ik het beste gedeelte. Tieren vind ik er ook erg goed in zitten.
Maar voorderest... ik weet niet, het is allemaal zo wazig/matig/standaard achtig. Niet standaard als in cliche maar meer in dat ik toen het leesde niet het gevoel kreeg van dat het iets speciaals was... moeilijk uit te leggen .

Ik krijg nou echt het gevoel van dat ik het wel mooi moet vinden omdat iedereen het goed schijnt te vinden. Maar gelukkig ben ik koppig genoeg om me eigen mening te verkondigen ^^.
Oud 28-04-2005, 20:13
Paris
Paris is offline
Citaat:
Riven schreef op 28-04-2005 @ 18:32 :
En Paris, als je dit al lang vindt, dan zul je heel wat prachtige gedichten missen.
Ja, ik weet het, ik kan nogal lui zijn. Maar, bij dit gedicht merk je niet dat het wat langer duurt, je gaat echt op in het gedicht.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 08:54
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 28-04-2005 @ 20:50 :
Leuk weer is wat van je te lezen muut. Maar ik weet niet goed wat ik moet zeggen over het gedicht. Op een of andere manier wil het me niet raken, boeien of intereseren. Ik krijg niet de neiging om er dieper in te duiken, de raadsels op te lossen. Het zou kunnen dat dat misschien aan jouw stijl ligt, maar kan net zo goed ook aan mij liggen.

Ik zal toch proberen om er wat van te zeggen.
"Nog makkelijker dan chaos
nestelt zij zich,"
Chaos nestelt zich niet.
De vergelijking van de kraaien vind ik opzich wel goed, maar zeker niet origineel. Je gevederde geest vind ik wel erg leuk, al krijg ik wel een beeld met dansende indiaantjes voor me ^^.

Het laatste stuk (vanaf 'maar even') vind ik het beste gedeelte. Tieren vind ik er ook erg goed in zitten.
Maar voorderest... ik weet niet, het is allemaal zo wazig/matig/standaard achtig. Niet standaard als in cliche maar meer in dat ik toen het leesde niet het gevoel kreeg van dat het iets speciaals was... moeilijk uit te leggen .

Ik krijg nou echt het gevoel van dat ik het wel mooi moet vinden omdat iedereen het goed schijnt te vinden. Maar gelukkig ben ik koppig genoeg om me eigen mening te verkondigen ^^.
Of jong genoeg . Als ik naar je gedichten kijk, is je stijl in korte tijd veranderd. Mijn stijl heeft je nooit echt gelegen, dat weet ik, maar ik denk dat als je ouder wordt, dat je hier meer van zal begrijpen en er meer in zien. Sommigen zullen dat nooit hebben, maar ik verwacht wel dat jij zal bijdraaien, aan je gedichten dan te zien.

En chaos nestelt zich wel. Chaos zit in mijn hoofd genesteld en af en toe gaat er een luikje open en braakt er een storm naar buiten. Chaos zit ook in mijn huis genesteld en in mijn hart.

Dan de gevederde geest, ik denk dan eerder aan vliegen enzo, maar als jij indianen voor de geest wil halen, prima ^^ ik denk alleen dat je niet echt in de context bent aan het lezen .

De kraaien zijn hier een werkwoord maar omdat ik het over vogels heb komt kraaiend natuurlijk nog meer over, evenals de gaaien in graaiend.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 16:18
neardo
neardo is offline
Ik vind het einde echt mooi. Bij het woordje 'stopt' krijg ik ook echt het gevoel dat het stop staat.
Oud 29-04-2005, 17:39
Diary of Dreams
Citaat:
Mutant schreef op 29-04-2005 @ 09:54 :
Of jong genoeg . Als ik naar je gedichten kijk, is je stijl in korte tijd veranderd. Mijn stijl heeft je nooit echt gelegen, dat weet ik, maar ik denk dat als je ouder wordt, dat je hier meer van zal begrijpen en er meer in zien. Sommigen zullen dat nooit hebben, maar ik verwacht wel dat jij zal bijdraaien, aan je gedichten dan te zien.

En chaos nestelt zich wel. Chaos zit in mijn hoofd genesteld en af en toe gaat er een luikje open en braakt er een storm naar buiten. Chaos zit ook in mijn huis genesteld en in mijn hart.

Dan de gevederde geest, ik denk dan eerder aan vliegen enzo, maar als jij indianen voor de geest wil halen, prima ^^ ik denk alleen dat je niet echt in de context bent aan het lezen .

De kraaien zijn hier een werkwoord maar omdat ik het over vogels heb komt kraaiend natuurlijk nog meer over, evenals de gaaien in graaiend.
Sommige van je gedichten vind ik wel erg mooi hoor. Maar je heb gelijk, de meeste vind ik niet echt super goed. Het ligt denk ik gewoon aan hoe je alles verwoord enzo, dat pakt mij denk ik niet. Hopelijk (voor jou iig, ik weet nog niet of ik jouw chaos wel wil vatten ) draai ik bij.
Oud 29-04-2005, 18:02
Astraea
Astraea is offline
*shiver*

De manier waarop jij met klanken en woorden speelt is geweldig, en ik zou willen dat ik dat ook kon. Maar als ik het niet kan schrijven is het een schrale troost dat ik het wel mag lezen! Ik vind Sloerie! mooi, hard en confronterend, maar op één of andere manier had het misschien erger gekund (ik zou zelf echter niet weten door welk woord het vervangen had kunnen worden).

De subtiele rijm, het laatste woord van het gedicht, geweldig. Je gebruikt mooie woorden. En net als ik het gedicht zelf nooit had kunnen schrijven, had ik de woorden nooit kunnen kiezen. Je gebruikt geweldige metaforen. Heroine klonk als muziek in mijn oren en de manier waarop jij de klanken laat dansen in het gedicht (misschien laat je het gedicht eigenlijk wel dansen op de klanken..) is geniaal!

Het beste aan dit gedicht is, dat het je laat nadenken, grammaticaal en inhoudelijk. Zo laat jij regels niet eindigen met het einde van een zin. Hierdoor kun je regels vaak op twee manieren lezen.

Citaat:
Bitter en onverbiddelijk
onmisbaar wroet zij
haar wortels diep
in ons bestaan.
Alleen wanneer je vanaf het moment dat je gaat lezen goed op interpunctie let, zie je de punt staan na 'bestaan' (het einde van de zin dus). Toch, als je begint met lezen, lijkt het alsof 'bitter en onverbiddelijk' wordt gebruikt als bijstelling, maar naarmate je verder leest begint het te dagen dat 'onverbiddelijk' eigenlijk een bijvoeglijk naamwoord is bij onmisbaar. En dát maakt jouw gedichten (ik heb even rondgekeken ) zo geweldig. Door jouw manier van schrijven gaan zelfs op grammatica lettende mensen de boot in, en dat gebeurt mij persoonlijk niet vaak (dit moet je als een complimenteus opvatten en niet als arrogant van mijn kant).

Ga zo door, ik zou graag meer van je willen lezen. Meer dan ik al heb gelezen, that is.

Laatst gewijzigd op 29-04-2005 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 15:44
suzly
suzly is offline
wauw! (ben sprakeloos = gebeurt nooit )
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 16:00
Verwijderd
Wat een hoop commentaar. Leuk dat dat soms ook nog kan

Ik heb er niet zo veel meer aan toe te voegen. Ik heb bewondering voor de manier waarop jij met woorden kunt spelen. Echt.
Al raken andere gedichten van jou me meer. Dat doet deze niet echt. Maar dat ligt vooral aan het onderwerp denk ik, niet aan de kwaliteit van het gedicht.

Ik heb trouwens bewondering voor de manier waarop DoD vaak precies het tegenovergestelde weet te verwoorden van wat iedereen zegt . Dat is best lastig.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 17:20
Diary of Dreams
Citaat:
Thoughtful schreef op 03-05-2005 @ 17:00 :
Ik heb trouwens bewondering voor de manier waarop DoD vaak precies het tegenovergestelde weet te verwoorden van wat iedereen zegt . Dat is best lastig.
Hmm, soms voelt het ook wel vervelend als ik weer een totaal andere mening heb als de rest . Soms krijg je dan woorden als 'eigenwijs' naar je hoofd toegeslingerd enzo.
Oud 03-05-2005, 17:27
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 03-05-2005 @ 17:00 :
DoD is de eerste negatieve reactie op een gedicht van een fb die ik heb gelezen. Dapper hoor DoD

En Muut, je weet wat ik van je gedichten vind.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 20:01
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 03-05-2005 @ 18:27 :
DoD is de eerste negatieve reactie op een gedicht van een fb die ik heb gelezen. Dapper hoor DoD
Ben ik een negatieve reactie

XD

Ow, nog even wat over het gedicht. De titel verklapt nu al waarover het gedicht gaat, nu is dit niet een gedicht waarbij je diep moet nadenken waarover het gaat, het kan wel wat minder vind ik.

Laatst gewijzigd op 03-05-2005 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 20:05
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 03-05-2005 @ 21:01 :

XD
XD
Ik bedoelde natuurlijk dat jouw reactie de eerste negatieve reactie is.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 20:34
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 03-05-2005 @ 21:05 :
XD
Ik bedoelde natuurlijk dat jouw reactie de eerste negatieve reactie is.
ooooow, zeg dat dan
Oud 03-05-2005, 21:07
Diary of Dreams
Ik wil ook nog kwijt dat ik het wel jammer vind dat mensen wél posten in topics van bekende/geliefde mensen maar niét in die van minder bekende. Dat vind ik écht jammer, en behoorlijk lullig voor de anderen.
Oud 04-05-2005, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 03-05-2005 @ 21:01 :

XD

Ow, nog even wat over het gedicht. De titel verklapt nu al waarover het gedicht gaat, nu is dit niet een gedicht waarbij je diep moet nadenken waarover het gaat, het kan wel wat minder vind ik.
Niet alle gedichten zijn alleen hun titel en waarover ze lijken te gaan... Maar ik vind het jammer dat je daarop oordeelt. Alsof een titel moet bestaan om de zinnen te prikkelen, soms is een titel een verlengstuk van een gedicht, zoals in mijn vorige gedicht, daar is het een strofe op zich. Hier is het eerder een uitroep aan het begin van het gedicht. Je ziet titels teveel als labels en daar draaien titels niet om.

En wat het reageren op minder bekende dichters, we doen allemaal ons best maar als gedichten niet aanspreken dan spreken ze niet aan. Dan kun je daaromheen lullen maar veel valt er niet te zeggen.

En nee Sketch, vertel maar .
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 15:46
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mutant schreef op 04-05-2005 @ 16:25 :
En nee Sketch, vertel maar .
Bwah, dat wordt dan weer een lang lulverhaal over wat ik er mooi aan vind. Misschien binnenkort.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten