Ik denk dat je voor je werkstuk niet alleen naar bijv. drugs en alcohol moet kijken maar ook naar andere verslavingen.
Neem bijvoorbeeld mensen die verslaafd zijn aan computer spelletjes ( voorbeeld: die taiwanees(?) die zichzelf dood gegamed heeft door gewoon NIETS anders te doen. ) Mensen die gewoon op het moment niet in staat zijn om "in" de wereld te zijn en dus ontsnappen naar een fantasie wereld. Of Nymphomanie, als dat onder verslavingen valt?
Maar om terug te komen op je vragen.
Ik denk dat de maatschappij van verslaafden redelijk vaak een nogal negatief beeld heeft. Mensen die "zwak" zijn. Maar eigenlijk denk ik dat iedereen wel zo z'n verslavingen heeft. Ook denk ik dat oudere mensen sneller een groter negatief beeld hebben van drugs verslaafden dan jongeren, omdat jongeren toch opgroeien in een wereld waarin drugs normaler zijn en de "verslaafden" veel meer voorkomend zijn.
Op het punt van vrijheid. Ik denk dat iemand vrij moet zijn in zijn doen en laten tot op het punt dat het anderen tot last is. Ik persoonlijk vind het niet fijn als een of andere alcoholist opeens z'n lul uit z'n broek trekt en bijna over m'n schoenen heen pist. Op het moment dat iets gebeurt waarvan mensen last hebben, is het een "probleem".
Als ik als sociale hulp dergelijke gevallen moet behandelen en ze erkennen het probleem, is er denk ik wel behandeling mogelijk. Het probleem is alleen dat je hier ook weer een lijn moet trekken tussen wat een probleem voor de samenleving is, dus noodgedwongen hulp, en wat niet. Zelf vind ik bijvoorbeeld de heroïne verstrekking best een goed plan en het werkt, volgens mij, best aardig.
Voor de rest van de vragen kan ik je eigenlijk niet helpen.
|