Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2005, 15:55
Limburgertje
Limburgertje is offline
Ik moet een werkstuk maken maar ik kan het niet....
Kan jullie mij misschien erbij helpen.
Zou dit ernorm waarderen.

het gaat over verslaving.

Hier komen de vragen

1.Wat is de relatie tussen verslaving en afhankelijkheid,wat houdt het in voor de zorgvragen en zorgverlener ?
2.Hoe kijkt de maatschappij tegen deze doelgroep aan ?
3.Heeft leeftijd (oudere/jongeren) een eigen visie op dit onderwerp ?
4.Wat is het gevaar van vrijheid m.b.t verslaving ?
5.Gelden de problemen t.a.v het omgaan met de doelgroepen ook in andere landen/culturen.
6.Welke invloed hebben godsdienst en cultuur met betrekking tot het thema ?
7.Hou zou jij als helpende Welzijn hulp kunnen bieden aan de bewuste zorgvragers ??

Ik vindt dit een heel moeilijk onderwerp
Help me aub
Heel erg bedankt

Kus knuf limburgertje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2005, 16:53
muts8848
muts8848 is offline
bij elk werkstuk gaat her er om goede informatie te vinden. Bij verslavingen zit je al snel te denken aan drugs, alcohol, sigaretten. Er zijn genoeg sites die hier over voorlichting geven.

bv
cad
pagina.nl

etc... daarna kunnen we natuurlijk altijd nog googlen

suc6 ermee!!
Oud 04-05-2005, 23:55
Gatara
Gatara is offline
http://www.jellinek.nl/
Oud 05-05-2005, 00:00
Keith
Keith is offline
Wat dacht je van Novadic of andere afkickcentra?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:28
Verwijderd
Vandaag stond in het algemeen dagblad ook een heel stuk over verslavingen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 22:34
Project 50
Project 50 is offline
Ik denk dat je voor je werkstuk niet alleen naar bijv. drugs en alcohol moet kijken maar ook naar andere verslavingen.

Neem bijvoorbeeld mensen die verslaafd zijn aan computer spelletjes ( voorbeeld: die taiwanees(?) die zichzelf dood gegamed heeft door gewoon NIETS anders te doen. ) Mensen die gewoon op het moment niet in staat zijn om "in" de wereld te zijn en dus ontsnappen naar een fantasie wereld. Of Nymphomanie, als dat onder verslavingen valt?

Maar om terug te komen op je vragen.

Ik denk dat de maatschappij van verslaafden redelijk vaak een nogal negatief beeld heeft. Mensen die "zwak" zijn. Maar eigenlijk denk ik dat iedereen wel zo z'n verslavingen heeft. Ook denk ik dat oudere mensen sneller een groter negatief beeld hebben van drugs verslaafden dan jongeren, omdat jongeren toch opgroeien in een wereld waarin drugs normaler zijn en de "verslaafden" veel meer voorkomend zijn.

Op het punt van vrijheid. Ik denk dat iemand vrij moet zijn in zijn doen en laten tot op het punt dat het anderen tot last is. Ik persoonlijk vind het niet fijn als een of andere alcoholist opeens z'n lul uit z'n broek trekt en bijna over m'n schoenen heen pist. Op het moment dat iets gebeurt waarvan mensen last hebben, is het een "probleem".

Als ik als sociale hulp dergelijke gevallen moet behandelen en ze erkennen het probleem, is er denk ik wel behandeling mogelijk. Het probleem is alleen dat je hier ook weer een lijn moet trekken tussen wat een probleem voor de samenleving is, dus noodgedwongen hulp, en wat niet. Zelf vind ik bijvoorbeeld de heroïne verstrekking best een goed plan en het werkt, volgens mij, best aardig.

Voor de rest van de vragen kan ik je eigenlijk niet helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten