Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2005, 13:43
Verwijderd
Voor Nederlands moet ik eigenlijk een boek van een Nederlandse schrijver lezen, maar in overleg mag je ook een boek van een goede buitenlandse schrijver lezen. Dat moet dan wel goed literair zijn. Maar omdat ik mijn lerares pas na de vakantie weer zie kan ik niet weten wat zij goede literatuur vind.

Dus vraag ik aan jullie welk boek jullie mij aanraden, als goede literaire boeken. (dan heb ik, neem ik aan, ook kans dat zij het tot een goed literair boek rekent)
Hier heb ik nog deze boeken:

Stephen King:
- Het teken van drie (uit de serie De donkere Toren)
- De beproeving
- De gloed

Dean R. Koonitz:
- Middernacht
- Motel van de angst

Alistair Maclean:
- Commando Navarone
- Ondergang om middernacht
- De gouden poort
- De genadelozen
- Booreiland X-13
- Poppen aan een touwtje
- De zwarte kruisvaarder
- Het satanskruid
- De zeeheks

Laatst gewijzigd op 30-04-2005 om 13:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2005, 13:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Alleen al om de titels zou ik van die laatste schrijver niets nemen, dat ziet er niet echt literatuurderig uit, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Waarom neem je niet gewoon een Nederlandse schrijver, er zijn er genoeg?
Oud 01-05-2005, 14:01
Verwijderd
Geen van allen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 14:07
Sneaksie Thief
Sneaksie Thief is offline
Voor de duidelijkheid:

Literatuur:
- ieder boek uniek;
- gevarieerd en natuurlijk taalgebruik;
- kritisch ten opzichte van heersende moraal.

Ik zou gewoon een Nederlandse schrijver nemen, maar volgens mij is Stephen King ook literatuur, als het verhaal uniek is (dus het bestaat niet uit meerdere delen - De Donkere Toren mag dus niet).
Oud 01-05-2005, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 01-05-2005 @ 14:24 :
Waarom neem je niet gewoon een Nederlandse schrijver, er zijn er genoeg?
Omdat er ten eerste geen leuke boeken als die ik noemde op de lijst staan waaruit we mogen kiezen, en ten tweede omdat ik niet zulke Nederlandse schrijvers weet. Maar Nederlandse schrijvers die zulke boeken hebben geschreven weten jullie vast wel .

Anders lees ik gewoon in de vakantie een boek van een nederlandse schrijver, en vraag ik na de vakantie welke van deze boeken ik zou mogen lezen. Ik moet er een verslag van maken wat ik pas 10 juni hoef in te leveren, tijd zat dus.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 17:24
Verwijderd
Zou ze allemaal niet doen - als ze al tot de literatuur behoren, dan toch niet tot de canon.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 17:51
Sketch
Sketch is offline
Dat zijn thrillers en Sci-fi toch? Geen literatuur.

Als je een suggestie wilt, Het Proces, van Kafka
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 18:05
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nah, geen literatuur nee... Stephen King is natuurlijk geweldig en goed , maar ik zou gewoon een nederlandse schrijver nemen. En er zijn genoeg leuke boeken.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 18:14
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 01-05-2005 @ 19:05 :
Nah, geen literatuur nee... Stephen King is natuurlijk geweldig en goed , maar ik zou gewoon een nederlandse schrijver nemen. En er zijn genoeg leuke boeken.
Ben inderdaad benieuwd naar die boeken van Stephen King die ik noemde. Dan doe ik het wel zoals ik net zei.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 19:57
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 01-05-2005 @ 15:01 :
Geen van allen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:10
Verwijderd
Citaat:
mrboot schreef op 01-05-2005 @ 17:19 :
Omdat er ten eerste geen leuke boeken als die ik noemde op de lijst staan waaruit we mogen kiezen, en ten tweede omdat ik niet zulke Nederlandse schrijvers weet. Maar Nederlandse schrijvers die zulke boeken hebben geschreven weten jullie vast wel .

Anders lees ik gewoon in de vakantie een boek van een nederlandse schrijver, en vraag ik na de vakantie welke van deze boeken ik zou mogen lezen. Ik moet er een verslag van maken wat ik pas 10 juni hoef in te leveren, tijd zat dus.
Van deze boeken mag je echt geen lezen, of je hebt wel een heel erg slechte leraar (sowieso dat ze je een buitenlandse schrijver laten lezen vind ik al belachelijk)...

Dit zijn gewoon thrillers, leuk geschreven, maar in essentie gewoon puur vermaak. Dat heb je zelf toch ook al wel door...?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:24
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Ten eerste staan die buitenlandse schrijvers ook niet op je lijst. Dus kies gewoon een andere goede Nederlandse schrijver. Ten tweede weten de Letteraars wel goede literaire Nederlandse schrijvers.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:33
Verwijderd
Harry Potter staat wel op die lijst
Maar zoals ik al een paar keer gezegd heb kies ik gewoon een boek uit die lijst en heb het met mijn lerares nog wel over.

Wat jij zegt over buitelandse schrijvers MetalliCat, waarom vind je dat? Zoals ik in mijn startpost zei moet je het er ook eerst met haar over hebben, zo kan zij beoordelen of het wel een goed literair boek is wat je wilt lezen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:36
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
mrboot schreef op 01-05-2005 @ 22:33 :
Maar zoals ik al een paar keer gezegd heb kies ik gewoon een boek uit die lijst en heb het met mijn lerares nog wel over.

Wat jij zegt over buitelandse schrijvers MetalliCat, waarom vind je dat? Zoals ik in mijn startpost zei moet je het er ook eerst met haar over hebben, zo kan zij beoordelen of het wel een goed literair boek is wat je wilt lezen.
Harry Potter?!
Oh, wacht, jij was 13 of 14 toch? Nouja, als Harry mag, dan mag Stephen King vast ook wel.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 01-05-2005 @ 22:36 :
Harry Potter?!
Oh, wacht, jij was 13 of 14 toch? Nouja, als Harry mag, dan mag Stephen King vast ook wel.
Ik ben 13 ja.

Maar dit:
Citaat:
Sneaksie Thief schreef op 01-05-2005 @ 15:07 :
Literatuur:
- ieder boek uniek;
...
als het verhaal uniek is (dus het bestaat niet uit meerdere delen - De Donkere Toren mag dus niet).
En we mogen ook een boek van In de ban van de Ring lezen
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:44
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
mrboot schreef op 01-05-2005 @ 22:38 :
En we mogen ook een boek van In de ban van de Ring lezen
In de ban van de ring was dacht ik niet bedacht als een serie, maar als 1 groot boek. En het is een trilogie, dat is geen serie (vind ik). Series kunnen in principe oneindig doorgaan, net soaps. Daarbij kun je de boeken van een serie afzonderlijk lezen, bij Lord of the rings moet je alle delen op volgorde lezen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 01-05-2005 @ 22:44 :
In de ban van de ring was dacht ik niet bedacht als een serie, maar als 1 groot boek. En het is een trilogie, dat is geen serie (vind ik). Series kunnen in principe oneindig doorgaan, net soaps. Daarbij kun je de boeken van een serie afzonderlijk lezen, bij Lord of the rings moet je alle delen op volgorde lezen.
Oh, zo. Oke
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 22:21
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Nou, als het zo zit denk ik dat je alle boeken van je lijstje wel mag lezen. Maar dat maakt het nog geen literatuur. Dat is Harry Potter namelijk ook niet.
Oud 01-05-2005, 22:32
Verwijderd
Citaat:
mrboot schreef op 01-05-2005 @ 22:33 :

Omdat het het vak Literatuur Nederlands is.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 22:35
Verwijderd
Ik dacht al, je bent waarschijnlijk gewoon nog een klein pikkie .
Je hoeft dus nog helemaal geen literatuur te lezen, want als Harry Potter op de lijst staat, is die lijst niets waard.
Dus heeft het geen zin om ons hier te vragen wat geschikt is of niet, aangezien je leraar toch speciale maatstaven heeft voor jouw leeftijd.
Overleg het dus maar met haar.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 08:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
In de 1e/2e (daar ergens zit je toch?) hoefden wij echt geen literatuur te lezen. We mochten alles lezen wat we wilden, als het maar C-boeken of hoger waren. Ik had de Hobbit gedaan en nog een paar van die fantasieboeken (ook wel nederlandse hoor), maar dat maakte dus niet uit.

Als ik jou was zou ik Stephen King doen.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 08:26
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 02-05-2005 @ 09:23 :
In de 1e/2e (daar ergens zit je toch?) hoefden wij echt geen literatuur te lezen. We mochten alles lezen wat we wilden, als het maar C-boeken of hoger waren. Ik had de Hobbit gedaan en nog een paar van die fantasieboeken (ook wel nederlandse hoor), maar dat maakte dus niet uit.

Als ik jou was zou ik Stephen King doen.
In de 2e klas. Nouja, échte literatuur hoeft het misschien ook niet per sé te zijn, maar in ieder geval goede boeken.

Die lerares raadde ons B- of C-boeken aan
Die las ik in groep 8
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 08:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Literatuur zijn geloof ik geen B- en C-boeken. Tenminste, ik heb geleerd dat dat iig 'volwassen'boeken zijn.

Maar in de 2e zulk soort boeken? Je zou toch denken C en 'volwassen'.

Jij kan natuurlijk dan wel een 'moeilijker' boek doen, als je dat zelf graag wilt.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 08:42
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 02-05-2005 @ 09:39 :
Literatuur zijn geloof ik geen B- en C-boeken. Tenminste, ik heb geleerd dat dat iig 'volwassen'boeken zijn.

Maar in de 2e zulk soort boeken? Je zou toch denken C en 'volwassen'.

Jij kan natuurlijk dan wel een 'moeilijker' boek doen, als je dat zelf graag wilt.
Literatuur zijn niet van zulke boeken lijkt mij. Ik weet ook nog niet welk boek of ik neem, ik kan natuurlijk een uit In de ban van de Ring nemen, maar dat is misschien weer té moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2005, 09:10
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
mrboot schreef op 02-05-2005 @ 09:42 :
Literatuur zijn niet van zulke boeken lijkt mij. Ik weet ook nog niet welk boek of ik neem, ik kan natuurlijk een uit In de ban van de Ring nemen, maar dat is misschien weer té moeilijk.
Dat is wel erg dik. Je kan dan beter de hobbit lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2005, 12:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Ow, ik had niet door dat je nog zo jong was (zo kom je verder ook niet direct over en zet je leeftijd er dan toch ook gewoon bij), maar dan snap ik het op zich wel
Oud 02-05-2005, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 02-05-2005 @ 13:24 :
Ow, ik had niet door dat je nog zo jong was (zo kom je verder ook niet direct over en zet je leeftijd er dan toch ook gewoon bij), maar dan snap ik het op zich wel
Die had ik naar aanleiding van dit topic maar weer weggehaald.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 23:19
Viking84
Viking84 is offline
Het slaat echt helemaal nergens op dat je een boek van een buitenlandse schrijver mag lezen. Niet om het werk van een vertaler/bewerker de grond in te boren, maar omdat je alleen kennis kunt maken met literatuur als je deze in de oorspronkelijke taal leest. Stephen King lees je desnoods maar voor Engels, maar ook voor Engels zal het waarschijnlijk niet aan de norm voldoen.
Er zijn genoeg Nederlandse schrijvers die wél goede boeken schrijven, al deel ik je mening dat die schaars zijn. Gedurende mijn studie Nederlands heb ik in ieder geval met aardig wat kennis gemaakt.
Neem Tessa de Loo, WF Hermans, Frederik van Eeden, Willem Elsschot, Simon Vestdijk... hebben prachtige (redelijk) toegankelijke werken geschreven en behoren tot de canon van de Nederlandse literatuur. Dus er is totaal géén excuus om geen Nederlandse auteur te gaan lezen. Je lerares moet zich schamen!
Oud 04-05-2005, 07:33
Verwijderd
Citaat:
Viking84 schreef op 04-05-2005 @ 00:19 :
Het slaat echt helemaal nergens op dat je een boek van een buitenlandse schrijver mag lezen. Niet om het werk van een vertaler/bewerker de grond in te boren, maar omdat je alleen kennis kunt maken met literatuur als je deze in de oorspronkelijke taal leest. Stephen King lees je desnoods maar voor Engels, maar ook voor Engels zal het waarschijnlijk niet aan de norm voldoen.
Er zijn genoeg Nederlandse schrijvers die wél goede boeken schrijven, al deel ik je mening dat die schaars zijn. Gedurende mijn studie Nederlands heb ik in ieder geval met aardig wat kennis gemaakt.
Neem Tessa de Loo, WF Hermans, Frederik van Eeden, Willem Elsschot, Simon Vestdijk... hebben prachtige (redelijk) toegankelijke werken geschreven en behoren tot de canon van de Nederlandse literatuur. Dus er is totaal géén excuus om geen Nederlandse auteur te gaan lezen. Je lerares moet zich schamen!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 08:56
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Geen van allen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 09:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
mrboot schreef op 02-05-2005 @ 17:49 :
Die had ik naar aanleiding van dit topic maar weer weggehaald.
Ow ja, ik herinner me dat topic, wist niet dat jij dat ook was, voor mij ben jij een onzinner die ineens naar Letteren komt hupsen

Weet je al welk boek je gaat lezen nu?
Oud 04-05-2005, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-05-2005 @ 10:25 :
Ow ja, ik herinner me dat topic, wist niet dat jij dat ook was, voor mij ben jij een onzinner die ineens naar Letteren komt hupsen

Weet je al welk boek je gaat lezen nu?
Ik zit ook veel op Software en Mulitmedia hoor. Welk boek ik ga lezen weet ik nog niet, vrijdag of zo even in de bieb kijken.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 22:46
Belgarath
Belgarath is offline
Alistair Maclean lijkt me wel literatuur. Literair genoeg tenminste als je ook Harry Potter mag lezen. Guns of Navarone is wel leuk, is ook nog verfilmd.
Oud 05-05-2005, 06:09
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 04-05-2005 @ 23:46 :
Alistair Maclean lijkt me wel literatuur. Literair genoeg tenminste als je ook Harry Potter mag lezen. Guns of Navarone is wel leuk, is ook nog verfilmd.
Hmja
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 12:28
Verwijderd
Alistair McLean is GEEN literatuur. En het feit dat HP gelezen mag worden verandert daar niets aan.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 12:56
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 04-05-2005 @ 23:46 :
Alistair MacLean is ontzettend amusant maar absoluut GEEN literatuur.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 13:20
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Als je goed oplet is dat ook niet zozeer waar dit topic over gaat.
Elkaar napraten voegt daarnaast ook weinig toe aan een topic

Ik zou de Hobbit lezen. Leuk boek.
Oud 05-05-2005, 13:22
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Sketch schreef op 02-05-2005 @ 10:10 :
Dat is wel erg dik. Je kan dan beter de hobbit lezen.
Citaat:
Zut Alors! schreef op 05-05-2005 @ 14:20 :
Als je goed oplet is dat ook niet zozeer waar dit topic over gaat.
Elkaar napraten voegt daarnaast ook weinig toe aan een topic

Ik zou de Hobbit lezen. Leuk boek.
Naprater!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 13:39
SCS
SCS is offline
Ik weet dat je op zoek bent naar een literatuurboek van een buitenlandse schrijver, maar toch raad ik je dit boek aan.

Het is van de Nederlandse schrijfster Saskia Noort. Hij leest heel prettig, je bent er zo door heen.
Oud 05-05-2005, 13:49
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
SCS schreef op 05-05-2005 @ 14:39 :
Ik weet dat je op zoek bent naar een literatuurboek van een buitenlandse schrijver, maar toch raad ik je dit boek aan.

Het is van de Nederlandse schrijfster Saskia Noort. Hij leest heel prettig, je bent er zo door heen.
"Vanwege de enorme drukte is onze site helaas tijdelijk niet bereikbaar. Probeert u het later nog eens. Onze excuses voor het ongemak."
Oud 05-05-2005, 13:53
SCS
SCS is offline
Hmm, nou ja nieuwe link dan maar.
Oud 05-05-2005, 20:16
Verwijderd
Lijkt me leuk ja.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 21:06
SCS
SCS is offline
Citaat:
mrboot schreef op 05-05-2005 @ 21:16 :
Lijkt me leuk ja.
Dat is ie cker. Als je er een dagje voor gaat zitten/liggen ben je er zo door heen (250 pagina's ofzo). Hij leest erg prettig.

tip: mocht je em gaan lezen, lees dan geen samenvattingen ofzo die het einde verklappen, want het is gewoon leuker om te lezen als je niet weet wie het gedaan heeft.
Oud 05-05-2005, 21:35
Verwijderd
Citaat:
SCS schreef op 05-05-2005 @ 22:06 :
Dat is ie cker. Als je er een dagje voor gaat zitten/liggen ben je er zo door heen (250 pagina's ofzo). Hij leest erg prettig.

tip: mocht je em gaan lezen, lees dan geen samenvattingen ofzo die het einde verklappen, want het is gewoon leuker om te lezen als je niet weet wie het gedaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 21:42
Verwijderd
Als je voor Nederlands iets moet lezen, kies dan gewoon iets van een Nederlandse schrijf(st)er. Er zijn er genoeg die goede boeken schrijven. En als je van thrillers ed houdt, dan idd bv. dat boek dat SCS noemde.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten