Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2005, 21:32
TisKicking
TisKicking is offline
Voor de Belgen onder ons: denk je dat de regering het gaat overleven?

Voor de Nederlanders: heb je er al van gehoord?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2005, 21:36
Joostje
Joostje is offline
iets meer informatie zou mooi zijn
Oud 08-05-2005, 21:45
TisKicking
TisKicking is offline
dan kan ik niet te weten komen wat de nederlanders er vanaf weten

maar ok:
Enkele jaren geleden werden in België alle kieskringen omgevormd tot provinciale kieskringen. Allemaal, behalve één: het kiesarrondissement Brussel-Halle Vilvoorde bleef bestaan in plaats van samengevoegd te worden met dat van Leuven om zo de kieskring Vlaams-Brabant te vormen. Klinkt redelijk onnozel enzo, maar het ding is dat door deze regeling alle Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel op Franstalige lijsten kunnen stemmen, terwijl Vlamingen dat in Wallonië niet kunnen. Dit werkt de verfransing van de regio rond Brussel in de hand. Nu willen de Vlamingen van de Brusselse rand dat dit opgelost geraakt. Het hooggerechtshof steunt die eis, maar de Franstaligen willen er niet van weten. Als Vlamingen en Franstaligen voor deze woensdag geen oplossing vinden, dan is de kans héél groot dat de federale regering valt. Voor meer info, vraag raak
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 21:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-05-2005 @ 22:36 :
iets meer informatie zou mooi zijn
Oud 08-05-2005, 22:08
nijmegenaar
nijmegenaar is offline
Wat hebben Belgen die Franstalig zijn eigenlijk tegen de Vlaamse taal?

Laatst was ik in Brussel en ik dacht:"lekker over de grens mijn eigen taal spreken", maar dat zat er niet in!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 22:10
REIE
REIE is offline
Als het aan de randdebielen van de PS ligt zal de hele rand uit faciliteitengemeenten bestaan. Ik ken de huidige machtsverhoudingen/verdeling niet dus kan ik niet oordelen of de regering het overleeft. Hoe staat de MR over BHV? Gezegd moet worden dat Vlaanderen ook niet altijd even redelijk is. Er is nog steeds geen metrolijn van Overijse naar Brussel (Herman Debroux) terwijl dit een hoop filileed kan besparen.
Oud 08-05-2005, 23:41
Verwijderd
Voer Frans in als enige taal in België, probleem opgelost.

Soms is democratie zo lastig.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 03:40
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 08-05-2005 @ 23:10 :
Als het aan de randdebielen van de PS ligt zal de hele rand uit faciliteitengemeenten bestaan. Ik ken de huidige machtsverhoudingen/verdeling niet dus kan ik niet oordelen of de regering het overleeft. Hoe staat de MR over BHV? Gezegd moet worden dat Vlaanderen ook niet altijd even redelijk is. Er is nog steeds geen metrolijn van Overijse naar Brussel (Herman Debroux) terwijl dit een hoop filileed kan besparen.
MR is intern verdeeld

MR bestaat uit het vroegere PRL (franstalige liberalen) en de FDF (Front des Francophones)

die laatste is zeer anti-splitsing, tenzij zware compensaties zoals uitbreiding Brussels Gewest (Sint-Genesius Rode zou bijv dan van Vlaanderen naar Brussel gaan)

WE WETEN WOENSDAGMIDDAG OF DE REGERING VALT OF NIET
-> woensdag is er een stemming in de kamercommissie Binnenlandse Zaken betreffende het Vlaamse splitsingsvoorstel. alle vlaamse partijen kunnen probleemloos het voorstel goedkeuren, want de Vlaamse partijen zijn akkoord over de splitsing en zijn in de meerderheid. Dit zou een eenzijdige splitsing betekenen, en dan breekt de politieke hel los! De franstalige zullen de alarmbel luiden (mechanisme ingebouwd in het federale België waarbij een taalgroep de onmiddelijke stopzetting van een wet kan vragen wanneer deze taalgroep meent dat die ernstig wordt benadeeld - vrij vertaald: crisis!)

ik weet het niet meer, maar er zouden nu finale gesprekken plaatsvinden en een oplossing is in de maak, zo niet --> VAL van VERHOFSTADT II en mogelijk vervroegde verkiezingen!

ook mogelijk: NV-A en VLD zeggen steun op Vlaamse Regering --> VAL VLAAMSE REGERING van LETERME
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 03:41
Verwijderd
INFO: http://vrtnieuws.streampower.be/nieu...BHV/index.html van de VRT NIEUWSDIENST - DOSSIER B-H-V
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 03:42
Verwijderd
dit is overigens een aarstmoeilijk dossier dat al meer dan 40 jaar onopgelost blijft!!!!!

een oplossing is niet evident
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 03:43
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 08-05-2005 @ 23:10 :
heeela!!
de PS was aanvankelijk VOOR de splitsing! en ook nu doet de MR moeilijk, de PS veel minder!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 07:45
Daevrem
Daevrem is offline
Volgens mij is men nu al 6 maanden aan het onderhandelen.

Ze hadden belgie eeuwen geleden al op moeten splitsen.
Oud 09-05-2005, 08:51
JH
JH is offline
Er bestaan Vlamingen, er bestaan Walen maar er bestaan geen Belgen. Het blijft een eeuwigdurend conflict, men kan beter het land opsplitsen en ene helft bij Nederland en andere helft bij Frankrijk.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 09:35
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
JH schreef op 09-05-2005 @ 09:51 :
men kan beter het land opsplitsen en ene helft bij Nederland en andere helft bij Frankrijk.
Oud 09-05-2005, 13:28
Wouter_B
Wouter_B is offline
Citaat:
JH schreef op 09-05-2005 @ 09:51 :
Er bestaan Vlamingen, er bestaan Walen maar er bestaan geen Belgen. Het blijft een eeuwigdurend conflict, men kan beter het land opsplitsen en ene helft bij Nederland en andere helft bij Frankrijk.
Dat wil Flip toch ook?
Blijf het leuk vinden, zo'n dwergstaatje met 2 gewesten. En dan ook nog Brussel die zichzelf eigenlijk ook weer niet bij Vlaanderen vindt horen.

Vlaanderen bij Nederland? Ik vind nou juist de Waalse Ardennen zo mooi
Alleen zonde van het uitzicht; al die kraakpanden langs de grote weg in Wallonie.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:57
Verwijderd
Oh god, kunnen we nu eens en voor altijd België opsplitsen?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:59
Wouter_B
Wouter_B is offline
Nederland krijgt er dan wel een hoop leuke steden bij
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:27
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik snap er niks van.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:31
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Ik hoop dat de regering valt en dat wij ons erfgoed terugnemen!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Weiße Rose schreef op 09-05-2005 @ 16:31 :
Ik hoop dat de regering valt en dat wij ons erfgoed terugnemen!
Nee dank je lekker zeg
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:33
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Citaat:
makelville schreef op 09-05-2005 @ 16:32 :
Nee dank je lekker zeg
Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Weiße Rose schreef op 09-05-2005 @ 16:33 :
Waarom niet?
Al die vlaamse blokstemmers en die slecht geasfalteerde wegen. Die verliespost mogen ze houden.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:42
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-05-2005 @ 00:41 :
Voer Frans in als enige taal in België, probleem opgelost.

Soms is democratie zo lastig.
Dat heeft men al eens geprobeerd.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:42
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Citaat:
makelville schreef op 09-05-2005 @ 16:35 :
Al die vlaamse blokstemmers en die slecht geasfalteerde wegen. Die verliespost mogen ze houden.
We geven ze geen stemrecht en laten ze extra veel belasting betalen zodat die wegen goed geasfalteerd kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:45
Levitating Nun
Citaat:
Weiße Rose schreef op 09-05-2005 @ 16:42 :
We geven ze geen stemrecht en laten ze extra veel belasting betalen zodat die wegen goed geasfalteerd kunnen worden.
Dan krijgen we een herhaling van 1830!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2005, 15:49
Weiße Rose
Weiße Rose is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 09-05-2005 @ 16:45 :
Dan krijgen we een herhaling van 1830!
Nee hoor, dit keer zullen wij ons niet beschroomd terugtrekken. Nee, wij zullen die raddraaiers de nek om draaien. Mischien kan de AIVD wat extremistische moslimjongeren recruteren die die rascistische Vlamingen willen opblazen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:52
Levitating Nun
Citaat:
Weiße Rose schreef op 09-05-2005 @ 16:49 :
Nee hoor, dit keer zullen wij ons niet beschroomd terugtrekken. Nee, wij zullen die raddraaiers de nek om draaien. Mischien kan de AIVD wat extremistische moslimjongeren recruteren die die rascistische Vlamingen willen opblazen.
Puik plan
Dat land is van ons!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:58
Spoonie
Spoonie is offline
en daarna gelijk even luxemburg overnemen en dan zijn alle gewesten compleet

daarna de Walen irriteren, ik hou niet zo van die nep-belgen
Oud 09-05-2005, 16:09
perfectme
perfectme is offline
Er komt geen splitsing. De Walen krijgen meer bevoegdheden, de Vlamingen ook.

De regering valt niet. Alles bleef zoals het was.

BHV is gewoon niet aan de orde. De Vlaamse regering valt misschien
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:10
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 09-05-2005 @ 16:58 :
en daarna gelijk even luxemburg overnemen en dan zijn alle gewesten compleet

daarna de Walen irriteren, ik hou niet zo van die nep-belgen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 17:55
TisKicking
TisKicking is offline
Vlaanderen bij Nederland voegen lijkt me niet echt een goei plan. dan krijg je gelijkaardige toestanden als met die walen denkik
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:17
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 09-05-2005 @ 16:42 :
Dat heeft men al eens geprobeerd.
Ja duuuuuh dat was de allereerste officiele taal hier
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Wouter_B schreef op 09-05-2005 @ 14:28 :
Dat wil Flip toch ook?
Blijf het leuk vinden, zo'n dwergstaatje met 2 gewesten. En dan ook nog Brussel die zichzelf eigenlijk ook weer niet bij Vlaanderen vindt horen.

Vlaanderen bij Nederland? Ik vind nou juist de Waalse Ardennen zo mooi
Alleen zonde van het uitzicht; al die kraakpanden langs de grote weg in Wallonie.
fout fout fout!
we zijn in vergelijking met Nederland om te beginnen al geen dwerstaatje, want wat zou NL dan niet zijn? een 'net-iets-minder-klein-dwergstaatje'? België is klein maar dapper

en wat nog meer fout is, is jouw stelling dat België bestaat uit 2 gewesten!

er zijn er 3, nl. het Vlaams Gewest, het Waals Gewest en het Brussels-Hoofdstelijk Gewest maar ons land heeft evengoed ook 3 gemeenschappen, nl. de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschap en 3 officiële landstalen (nederlands, frans en duits).

om alles te vervolledigen hebben we ook nog een federale staatstructuur met een parlementaire monarchie, waar de federale regering olv Verhofstadt nog maar slechts enkele bevoegdheden rijk is... er zijn 10 provincies en een dikke 500 tal gemeenten...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:34
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 09-05-2005 @ 17:09 :
Er komt geen splitsing. De Walen krijgen meer bevoegdheden, de Vlamingen ook.

De regering valt niet. Alles bleef zoals het was.

BHV is gewoon niet aan de orde. De Vlaamse regering valt misschien
via via vernomen dat de splitsing er wél komt, zowel voor het kiesarr. als voor het gerechtelijk arr. maar wel met zware compensaties voor franstaligen in de rand.. dus dat komt er zeker
ik denk - op dit ogenblik! - niet dat de federale valt, de vlaamse is eventueel wel mogelijk (hangt af van de "prijs" die moet worden betaald en de reactie van enkele rechtse CDéV'ers maar voor N-VA'ers hierop)

wat je zei van vlamingen en walen die meer bevoegdheden krijgen is bullshit

indien de regering toch beslist om zaken als 'verkeersregels' en 'ontwikkelingssamenwerking' te regionaliseren, dan is dat in feite geen extra bevoegdheidsuitbreiding voor de deelstaten. Ontwikkelingssamenwerking is momenteel al (gedeeltelijk) gefederaliseerd en het voorstel om verkeersreglementering te gaan federaliseren is al even belachelijk als het idee om België voorgoed te splitsen! stel je eens voor dat je door ons landje moet reizen om frankrijk te bereiken en je doorkruist 3 verschillende wegcodes! BE-LA-CHE-LIJK, te meer omdat we nu net deze tijd meer en meer europees organiseren, proberen de wetgeving europees af te stemmen en bv. ontwikkelingssamenwerking samen te nemen om een krachtig en groots europees ontwikkelingssamenwerkingsbeleid te vormen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:46
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 09-05-2005 @ 19:17 :
Ja duuuuuh dat was de allereerste officiele taal hier
Precies. Dit zou direct het einde van België betekenen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:00
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Wouter_B schreef op 09-05-2005 @ 14:28 :
Dat wil Flip toch ook?
Nee, die wil een volledig onafhankelijk Vlaanderen.
Oud 09-05-2005, 21:49
Spoonie
Spoonie is offline
ja waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan
Oud 10-05-2005, 16:05
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 09-05-2005 @ 21:00 :
Nee, die wil een volledig onafhankelijk Vlaanderen.
ja, maar wil wel uitdrukkelijk sterke banden met Nederland onderhouden!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 16:06
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 10-05-2005 @ 17:05 :
ja, maar wil wel uitdrukkelijk sterke banden met Nederland onderhouden!
Dewinter wil in een onafhankelijk Vlaanderen sterke banden met Nederland onderhouden.....

Ik weet nog niet of ook het omgekeerde waar is Niks tegen Vlaanderen, maar die Dewinter....
Oud 10-05-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 10-05-2005 @ 17:06 :
Dewinter wil in een onafhankelijk Vlaanderen sterke banden met Nederland onderhouden.....

Ik weet nog niet of ook het omgekeerde waar is Niks tegen Vlaanderen, maar die Dewinter....
Volledig mee akkoord!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 10:29
grensgeval
grensgeval is offline
http://www.nu.nl/news.jsp?n=524384&c=21

ik ben bang van niet dus...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 14:58
REIE
REIE is offline
Oud 11-05-2005, 15:01
Levitating Nun
Citaat:
REIE schreef op 11-05-2005 @ 15:58 :
[afbeelding]
De Groot-Nederlandse gedachte!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 15:47
Wouter_B
Wouter_B is offline
Oh, het zit dus nog ingewikkelde in elkaar dan ik dacht
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 15:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
REIE schreef op 11-05-2005 @ 15:58 :
[afbeelding]
lelijk
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 17:14
Go
Go is offline
Klopt het dat de Vlamingen een meerderheid in het nationale parlement hebben? Ik moet zeggen dat ik het een ingewikkelde kwestie vind.

Effe een vraagje over de "alarmbelprocedure". Als ik het goed begrepen heb kan een van de twee taalgroepen, als die zich door wetgeving benadeeld voelt, bij 3/4 meerderheid binnen die taalgroep een motie ingediend worden die de wetgeving 30 dagen opschort. De ministerraad die uit evenveel Vlamingen als Walen bestaat wordt dan gevraagd een advies over de kwestie uit te brengen. Als de ministerraad dat niet doet wordt de procedure na een termijn van 30 dagen weer voorgezet.

Is het probleem simpelweg dat de Franse ministers dan uit de regering-Verhofstadt stappen en de regering haar meerderheid in het parlement verliest, omdat, neem ik aan althans, niet alle Vlaamse partijen deze regering zullen steunen?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 18:56
TisKicking
TisKicking is offline
'k denk niet dat zij dan het initiatief zouden nemen om eruit te stappen. De partij die de regering doet vallen verliest immers de verkiezingen. De franstalige ministers leggen de lat dan gewoon zo hoog dat de Vlamingen onmogelijk akkoord kunnen gaan. En dan zijn er de Vlaams-nationalisten die hun been stijf houden en de boel opblazen. Zo ver is het nu niet gekomen. Het feit dat de premier het overleeft komt volgens mij ook omdat hij zo'n sterke meerderheid achter zich heeft (als die niet moeilijk begint te doen tenminste).
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 21:46
Spoonie
Spoonie is offline
nheeeehee niks ervan, eerst onafhankelijkheid en nu ze onze hoog ontwikkelde beschaafde wereld zien willen ze weer bij Nederland. Stelletje profiteurs, zij verdienen de franstaligen
Oud 16-05-2005, 02:37
Love & Peace
Love & Peace is offline
Zijn ze nou uit mekaar gegaan?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 14:04
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 16-05-2005 @ 03:37 :
Zijn ze nou uit mekaar gegaan?
Nee, ze hebben het overleefd.