Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2002, 08:09
Verwijderd
Perfect gevoel of juist een hel?

Aan de lezer de vraag hoe hij / zij liefde ervaart. Uit het zich echt als 'vlinders' of is het meer misselijkheid?

Liefde verwart mij eigenlijk vooral. Ik weet nooit wat ik ervan kan of moet denken. Niet dat het erg is ofzo, maar zo een jojo-gevoel. Enerzijds voel ik me dan bij vlagen gelukkig, anderzijds kan ik me veel zorgen maken over de mate waarin het wederzijds is. Ik ervaar het dus niet als iets wat altijd even leuk is. Kan het er heel benauwd van krijgen, bang voor afwijzing. Misschien komt dit ook wel door mijn lage zelfbeeld. In principe kan ik me nauwelijks voorstellen dat iemand mij leuk zou kunnen vinden, maarjah. Stom misschien.

Ja, ach de vraag is dus vooral hoe jij liefde voornamelijk ervaart? Een goed gevoel of juist voornamelijk een zee van onzekerheden, wat heeft bij jou de overhand?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2002, 08:19
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
******** schreef:

Aan de lezer de vraag hoe hij / zij liefde ervaart. Uit het zich echt als 'vlinders' of is het meer misselijkheid?

Liefde verwart mij eigenlijk vooral. Ik weet nooit wat ik ervan kan of moet denken. Niet dat het erg is ofzo, maar zo een jojo-gevoel. Enerzijds voel ik me dan bij vlagen gelukkig, anderzijds kan ik me veel zorgen maken over de mate waarin het wederzijds is. Ik ervaar het dus niet als iets wat altijd even leuk is. Kan het er heel benauwd van krijgen, bang voor afwijzing. Misschien komt dit ook wel door mijn lage zelfbeeld. In principe kan ik me nauwelijks voorstellen dat iemand mij leuk zou kunnen vinden, maarjah. Stom misschien.

Ja, ach de vraag is dus vooral hoe jij liefde voornamelijk ervaart? Een goed gevoel of juist voornamelijk een zee van onzekerheden, wat heeft bij jou de overhand?

Op jouw vraag kan - zoals die nu is gesteld - geen antwoord worden gegeven. Toegegeven: iedereen kent het beschreven gevoel wel in enige mate, maar: het gaat in die fase nog lang niet om liefde, het gaat hooguit om een voorstadium van (dynamische) verliefdheid. Bij de ware liefde ontstaat er een vorm van (statisch) geluk. En dan kan er geen sprake meer zijn van vlinders of misselijkheid (zum himmelhoch jauchzen - zum Tode betrübt).
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 08:36
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Op jouw vraag kan - zoals die nu is gesteld - geen antwoord worden gegeven. Toegegeven: iedereen kent het beschreven gevoel wel in enige mate, maar: het gaat in die fase nog lang niet om liefde, het gaat hooguit om een voorstadium van (dynamische) verliefdheid. Bij de ware liefde ontstaat er een vorm van (statisch) geluk. En dan kan er geen sprake meer zijn van vlinders of misselijkheid (zum himmelhoch jauchzen - zum Tode betrübt).
Hmm, anderzijds is er wel zoiets als onbeantwoorde liefde (vorerst zum Himmel hoch jauchzen und dann zu Tode betrübt sein, wäre dann logischerweise das Erlebnis).

Ware liefde existeert volgens jou, dus enkel als deze beantwoord wordt?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 10:13
Verwijderd
wat bedoel je precies, liefde in de zin van iets hebben of in de zin van verliefdheid?

bij t eerste kan ik maar 1 woord voor verzinnen, geweldig.

bij verliefdheid is t anders, dan is t maar net wat de ander wil, wil ie niks dan is t klote, weet je t niet is t nieuwsgierigheid, wil ie wel of niet, wil ie wel dan is goed.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 10:18
Signy
Signy is offline
Citaat:
******** schreef:
Hmm, anderzijds is er wel zoiets als onbeantwoorde liefde (vorerst zum Himmel hoch jauchzen und dann zu Tode betrübt sein, wäre dann logischerweise das Erlebnis).

Ware liefde existeert volgens jou, dus enkel als deze beantwoord wordt?
... Waar slaat dit op?
Laten zien hoe slim ik wel niet ben en met hoeveel moeilijke woorden en begrippen ik iets kan verklaren en begrijpen?
Mannetjes...
Oud 28-07-2002, 11:34
Verwijderd
hmz.. verliefdheid.. das fijn, als het wederzijds is.. zo niet, en je weet dat.. is het kut, en is het misselijkheid..

liefde in de zin van iets hebben is alleen maar heerlijk
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 12:37
de abt van sion
Citaat:
******** schreef:

1) Hmm, anderzijds is er wel zoiets als onbeantwoorde liefde (vorerst zum Himmel hoch jauchzen und dann zu Tode betrübt sein, wäre dann logischerweise das Erlebnis).

2) Ware liefde existeert volgens jou, dus enkel als deze beantwoord wordt?
1) Ja, maar dat is in feite geen liefde. Het is een gevoel van je graag willen oriënteren op de mogelijkheid van het ontstaan van liefde.
2) Ja. Anders kan de ware liefde toch nooit tot ontplooiing komen?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 12:39
de abt van sion
Citaat:
Dusjcrib schreef:
liefde in de zin van iets hebben is alleen maar heerlijk
Een merkwaardige opmerking. "Iets hebben" is niet gelijk aan "liefde."

Ik vind dat het woord "liefde" aan een al te grote inflatie onderhevig is.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 12:49
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

Een merkwaardige opmerking. "Iets hebben" is niet gelijk aan "liefde."

Ik vind dat het woord "liefde" aan een al te grote inflatie onderhevig is.
bweuhheuh.. zeiksnor..

Hij vraagt toch hoe men het ervaart? De liefde die ik voel wanneer ik iets heb met iemand is alleen maar heel fijn aangezien het dieper zit dan verliefdheid en het wederzijds is..

wrom maak jij iets simpels nu altijd weer moeilijk
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Signy schreef:
... Waar slaat dit op?
't is een deel van een conversatie. Ik zie niet wat er patserig aan is
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 14:00
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
1) Ja, maar dat is in feite geen liefde. Het is een gevoel van je graag willen oriënteren op de mogelijkheid van het ontstaan van liefde.
2) Ja. Anders kan de ware liefde toch nooit tot ontplooiing komen?
Samengevat: ware liefde is volgens jou altijd beantwoord. Mjah, bij gezonde liefde kun je daar wel gelijk in hebben Anders zou er sprake van een obsessie zijn
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 14:32
Desp
Desp is offline
Mijn vriend is de persoon die me heel erg gelukkig kan maken, maar ook de persoon die me ongelofelijk kwaad kan maken. Wanneer hij wat later thuis komt, maak ik me altijd zorgen en spelen er de gruwelijkste scenario's in mijn hoofd af.. wanneer hij dan binnenwandeld, heel vrolijk, niets aan de hand, word ik echt laaaaiend..

Aan de ene kant ben ik dus ongelofelijk gelukkig, maar aan de andere kant maak ik me zorgen om hem...
Welk gevoel overheerst? Ik denk dat de bezorgdheid overheerst, dat levert een soort misselijk gevoel op... Hij is ook de persoon die me zenuwachtig kan maken, als ik hem een tijd niet gezien heb en ik reis weer af naar hem, krijg ik altijd vlak voor aankomst een misselijkheids aanval... (één keer heb ik over hem heen gekotst van de zenuwen )

Maar ok, het akelige gevoel overheerst, maar toch is dat op een of andere manier fijn.. dat geeft mij de zekerheid dat ik echt van hem hou, om hem geef ed.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 14:42
Signy
Signy is offline
Citaat:
******** schreef:
't is een deel van een conversatie. Ik zie niet wat er patserig aan is
Sorry, maar zo kwam het wel op mij over.
Oud 28-07-2002, 21:11
Verwijderd
Ligt eraan, als er nog kans is dat hij mij leuk vind is het geweldig, springen en dansen en zingen en lachen en blozen en verlegen zijn en zo.... Maar als het niks wordt kan ik me wel behoorlijk kut voelen
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 21:31
Verwijderd
Als het wederzijds is -> feest
Als het dat niet is -> teringzooi
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 22:21
~Ierepier~
~Ierepier~ is offline
ik herken het wel...
maar niet alleen bij of een liefde wel of niet wederzijds is... ik herken het zelfs als ik al een relatie heb met iemand..
aan de ene kant maakt die relatie me dan heel gelukkig... aan de andere kant maakt het me tigelijk onzeker...
telkens vraag ik me af: '"vind hij me nog wel leuk en zo ja, hoe kan dat nou?" en als hij even iets chago-er is dan normaal denk ik al oh hij gaat het uitmaken... en als ik even niets zeg of iets doms zeg denk ik... wat zal hij wel niet van me denken? en vind hij me nog wel echt leuk? en bladiebla!!
dus jah verliefdheid is leuk maar maakt ook superonzeker...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 20:47
Verwijderd
Als het over verliefdheid gaat: bij de meeste mensen is dat (dacht ik) zo'n "ik ben in de wolken en oh zo gelukkig"-gevoel...
Maar ik ben dan juist hartstikke ongelukkig..

Maargoed, het uit zich normaal gewoon in vlinders enzo.
Wanneer ik dan een smsje krijg en hoop dat het van hém is, wanneer ik hem ineens zie verschijnen tijdens uitgaan, wanneer hij op msn verschijnt, wanneer de telefoon gaat en ik hoop dat hij het is (t gaat hier over ervaringen uit het verleden btw).

Het wordt pas "misselijkheid" als er iets mis lijkt te zijn.
Tijdens een ruzie bijvoorbeeld, als hij dan daarna niet belt. Of als ik hem probeer te bereiken en z'n telefoon staat uit...
En wanneer hij het uitmaakt, dan veranderen die vlinders die constant aanwezig waren in een soort misselijk gevoel.

Citaat:
In principe kan ik me nauwelijks voorstellen dat iemand mij leuk zou kunnen vinden, maarjah.
Dat is dus echt onzin he!

Nou kuzzies vanuit Italie (k)
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 21:11
Eightball GOD
Eightball GOD is offline
Citaat:
******** schreef:

*eens*
Oud 30-07-2002, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Dat is dus echt onzin he!
dat geldt ook voor jou

Citaat:
Nou kuzzies vanuit Italie (k)
Check ff de hoofdletters in mijn topic

Hoop dat je het daar een beetje naar je zin hebt

Kuzzies

Laatst gewijzigd op 30-07-2002 om 13:39.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 13:54
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
******** schreef:
Check ff de hoofdletters in mijn topic
Damn
Oud 30-07-2002, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef:
Damn
Ik beperk me niet tot DoP met zulke geintjes
Met citaat reageren
Oud 30-07-2002, 19:35
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Mennuz schreef:
Meer misselijkheid, en als het wederzijds is snap ik er geen hol meer van
Helemaal mee eens. kVoel me meestal ontzettend misselijk, vooral als ze er niet is. Is ze er wel, dan komen die vlinders pas.

Maar idd, als het dan ineens wederzijds wordt...
Oud 30-07-2002, 21:04
*meissie*
*meissie* is offline
1 grote hel...al heb ik vlinders (vandaag voor t eerst ECHT gevoeld ) het voelt kut aan, terwijl t de meeste mensen echt blij maakt ofzo...en misselijk word ik ook, maar zoals ik al zei...1 grote hel!!!
Oud 31-07-2002, 10:55
Verwijderd
vlinders...
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 19:33
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Wim Wok schreef:
vlinders...
Wie heeft dit nou bedacht?! Ik vind het echt een heel niveauloze term. Ik bedoel, als je iemand die vlinders niet in dit verband kent vraagt hoe het voelt verliefd te zijn, kom er vanalles uit, maar vlinders?! En kom op, het voelt toch niet alsof er een horde insecten bezig is met een vlucht? Het zijn kriebels en je hart gaat er sneller van kloppen. Volgens mij niet in verband te brengen met vliegende vlinders. Eh... dit terzijde, maar ik moest het ff kwijt.
Oud 31-07-2002, 19:34
OrangeWedge
OrangeWedge is offline
grappig....

ik noem ut namelijk altijd 'vlinders-kotsen!'
Oud 31-07-2002, 19:38
*meissie*
*meissie* is offline
Citaat:
OrangeWedge schreef:
grappig....

ik noem ut namelijk altijd 'vlinders-kotsen!'
jah voor mij is dat dus een hel
Oud 31-07-2002, 19:44
OrangeWedge
OrangeWedge is offline
Citaat:
*meissie* schreef:

jah voor mij is dat dus een hel
als diegeen je terug-liefheeft..... dan ist vlinders

als dat niet het geval is... kan je diezelfduh vlinurs uit gaan staan kotsen. [helemaal als de ander vet minder doet] ben je net te verliefd om je bek groot genoeg te maken...
Oud 31-07-2002, 19:55
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
******** schreef:
Niet grappig, nu zal ik me dat dus vaker gaan afvragen
Oud 31-07-2002, 20:16
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

't zelfde als bij jou eigenlijk. Maar ik voel me de hele tijd gelukkig. En heb ook een intens verlangen om zo lang mogelijk bij diegene te zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 20:23
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
******** schreef:

Zeg nou eens eerlijk, hield dit je bezig of moest je die capital-message ff kwijt?
Oud 31-07-2002, 20:30
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

Ach nou jah, er staat iig dat het een geintje is
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 20:34
OrangeWedge
OrangeWedge is offline
verliefd zijn is gewoon cewl... ken geen drugs die zo lekker veruimend werkt... alhowel sex in het openbaar misschien ook iets uhhmmmmm..... verruimends heeft...
Oud 31-07-2002, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:

Ach nou jah, er staat iig dat het een geintje is

*heeft volgende keer wel tandarts-hypnose nodig*
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef:
Zeg nou eens eerlijk, hield dit je bezig of moest je die capital-message ff kwijt?
Het houdt me wel bezig die capital-message was een extratje
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 09:31
)Vampje(
)Vampje( is offline
Liefde is afschuwelijk.
Onzekerheid, kwaadheid, verdriet, machteloosheid, hopeloosheid, stress, misselijkheid, slapeloosheid, kriebels, geluk....Bah, je weet toch op een gegeven moment niet meer wat je ermee moet??
Ik ben een paar keer echt ontzettend ziek geweest van verliefdheid, kreeg geen hap door mijn keel, was gewoon doodziek. Nou, dat is lol hebben!!! En nu, met mijn huidige vriend, leef ik in constante onezekerheid. Vindt ie me nog wel leuk? Ben ik nog wel aardig? Ben ik nog aantrekkelijk genoeg voor hem?
Goh, wat is de liefde toch heerlijk!!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 09:53
Diana's~Acolyte
Diana's~Acolyte is offline
Citaat:
Vampiria schreef:
Liefde is afschuwelijk.
Onzekerheid, kwaadheid, verdriet, machteloosheid, hopeloosheid, stress, misselijkheid, slapeloosheid, kriebels, geluk....Bah, je weet toch op een gegeven moment niet meer wat je ermee moet??
Ik ben een paar keer echt ontzettend ziek geweest van verliefdheid, kreeg geen hap door mijn keel, was gewoon doodziek. Nou, dat is lol hebben!!! En nu, met mijn huidige vriend, leef ik in constante onezekerheid. Vindt ie me nog wel leuk? Ben ik nog wel aardig? Ben ik nog aantrekkelijk genoeg voor hem?
hm op dit moment denk ik hetzelfde
en verder ben ik het er mee eens
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 19:44
Roozie
Roozie is offline
Op het moment dat alles nog onzeker is betekent verliefd zijn voor mij

-misselijkheid
-totale chaos in mijn hoofd
-geestelijke verlamming
-onzekere trekjes die ik normaal niet heb zoals (had ik dat wel moeten zeggen, wat bedoelde hij daar mee enz enz)

op het moment dat het wederzijds is gaat dit over op:

-een grijns op mijn gezicht die er niet meer afgaat
-de misselijkmakende vlinders blijven
-vrolijkheid op en top
Oud 04-08-2002, 17:55
Bauduin
Bauduin is offline
Citaat:
Vampiria schreef:
Liefde is afschuwelijk.

gewoon niets aan toe te voegen...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 18:09
OrangeWedge
OrangeWedge is offline
Waarom wordt -IK- nooit gequote als er iets hetzellufde gezegd wordt?!?!?!?!?!??!?!?!?!??!
Oud 04-08-2002, 19:29
disaster
disaster is offline
Citaat:
Bauduin schreef:

gewoon niets aan toe te voegen...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 20:28
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
OrangeWedge schreef:
Waarom wordt -IK- nooit gequote als er iets hetzellufde gezegd wordt?!?!?!?!?!??!?!?!?!??!
Omdat dat dat je ego opkrikt.
Oud 04-08-2002, 20:28
Evito
Evito is offline
Liefde is echt vreselijk. Ik geloof er ook niet oprecht in.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten