Advertentie | |
|
13-05-2005, 10:33 | |
Maak een paar eindexamens van voorgaande jaren.
www.havovwo.nl Dat heb ik ook bij andere vakken gedaan voor de SE's en daar leer je echt veel van
__________________
ofzoiets
|
13-05-2005, 12:50 | ||
Citaat:
en verder ben ik het met je eens enzo
__________________
Dit is een coole sig.
|
15-05-2005, 00:50 | ||
Citaat:
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
|
17-05-2005, 12:03 | |
Ik keek even bij Nederlands op www.watmoetikleren.nl, maar daar staan veel meer dingen dan wat je eigenlijk kunt leren volgens mij. Iemand die weet hoe het zit?
__________________
♥
|
17-05-2005, 12:07 | ||
Citaat:
__________________
.
|
17-05-2005, 12:12 | ||
Citaat:
1 van een (examen)tekst aangeven tot welke tekstsoort die behoort. Hij bepaalt dat op grond van het belangrijkste schrijfdoel van de tekst. Er zijn drie soorten (examen)teksten: uiteenzetting beschouwing betoog Een uiteenzetting is een tekst waarin de schrijver zakelijk en zonder emoties uitleg geeft, indelingen maakt en waarin hij verbanden en veranderingen ver-duidelijkt. Een beschouwing is een tekst waarin de schrijver uitleg en verklaringen geeft en waarin hij meningen (van anderen en van hem zelf) weergeeft; de lezer kan dan zelf zijn mening vormen. Een betoog is een tekst waarin de schrijver een duidelijk standpunt inneemt en dat met voldoende en goede argumenten verdedigt. Er zijn vijf soorten schrijfdoelen: de schrijver wil de lezer … over iets informeren iets uiteenzetten (uitleggen) iets ter overweging aanbieden (zodat de lezer zelf zijn mening kan vormen) van iets overtuigen (de lezer met bewijzen beïnvloeden zodat hij een bepaald standpunt aannemelijk vindt) tot actie aansporen 2 in (examen)teksten onderwerpen en hoofdgedachten aanwijzen of omschrijven. Hij moet dat kunnen bij een hele tekst en bij fragmenten (gedeelten van een tekst). Als het onderwerp of hoofdgedachte niet letterlijk in de tekst staat, moet de kandidaat ze in eigen woorden kunnen formuleren. 3 verbanden benoemen die inhoudelijk en functioneel een relatie leggen tussen tekstonderdelen. Die verbanden kunnen wel of niet met een verbindingswoord gelegd zijn. Voorbeelden van verbanden zijn: verwijzingen oorzaak-gevolg doel-middel stelling-argument-subargument algemene uitspraak-toelichting 4 betogen en argumentaties in teksten analyseren. (Analyseren = ontleden, vaststellen welke onderdelen er zijn) Zie daarvoor de eindtermen 19 tot en met 21 van het domein Argumentatieve vaardigheden. Beoordelen 5 De kandidaat kan beoordelen of een (examen)tekst of een deel ervan betrouwbaar is of niet. Zie daarvoor de eindtermen 22 en 23 van het domein Argumentatieve vaardigheden. Samenvatten 6 De kandidaat kan een tekst en delen ervan kort samenvatten. In de samenvatting staat alleen de hoofduitspraak (hoofduitspraken) met de belangrijkste argumenten of (belangrijke) uitspraken. De samenvatting is niet langer dan ongeveer 10% van de tekst die samengevat moet worden. De samenvatting moet begrijpelijk zijn voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet kent. De zinnen van de samenvatting moeten goed geformuleerd zijn. De kandidaat moet de hoofduitspraak, argumentatie en andere uitspraken in eigen woorden formuleren. In zijn samenvatting mag hij wel woorden en formuleringen uit de oorspronkelijke tekst overnemen. Hij mag de volgorde van de gedachten veranderen ten opzichte van de oorspronkelijke ---- Wat er staat beschreven over de tekstverklaring lijkt me vrij aannemelijk, tenzij je het nog niet geoefend hebt? |
17-05-2005, 12:24 | ||
Citaat:
|
17-05-2005, 12:27 | ||
Citaat:
__________________
♥
|
17-05-2005, 12:44 | ||
Citaat:
|
17-05-2005, 13:52 | ||
Samenvatten doe ik altijd zo:
Je hebt een aantal punten waarvan ze er zeker in moeten staan (die stonden bij mij altijd in de opdracht iig), daar maak je vragen van en geef je per vraag uitgebreid antwoord op. Vervolgens (hangt ervan af hoe uitgebreid het antwoord is) kan je je antwoord wat korter maken. Daarna maak je er een verhaaltje van en dan heb je een samenvatting. Works for me! Citaat:
__________________
As finishing touch, God created the dutch
|
17-05-2005, 21:04 | ||
Citaat:
|
Advertentie |
|
26-05-2005, 13:24 | ||
Citaat:
__________________
Tumtiedum hups.
|
26-05-2005, 14:04 | ||
Citaat:
__________________
Tumtiedum hups.
|
26-05-2005, 14:22 | ||
Citaat:
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
|
26-05-2005, 14:31 | ||
Citaat:
*nou ga ik dus twijfelen* magoed..kweet toch wel bijna zeker.
__________________
Tumtiedum hups.
|
26-05-2005, 16:40 | ||
Citaat:
__________________
Tumtiedum hups.
|
26-05-2005, 16:42 | ||
Citaat:
ik weet t ook nog nie helemaal.
__________________
Tumtiedum hups.
|
26-05-2005, 17:09 | ||
Citaat:
__________________
Tumtiedum hups.
|
26-05-2005, 19:56 | ||
Citaat:
nee t ging meer wat zie hier nou bedoelen op het forum
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
|
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland! evelienevdboer | 42 | 01-06-2016 16:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederland belastingparadijs? Love & Peace | 15 | 08-05-2009 12:50 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Nederland discrimineert met integratie-examen' Gatara | 81 | 18-05-2008 00:15 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Nederlands] Betoog over monarchie/republiek. OceanEye | 3 | 02-12-2004 21:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[betoog] Verdient Nederland wel beter??? b-z | 23 | 22-10-2004 14:36 | |
Vrije tijd |
Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal! Martjin | 44 | 24-04-2004 20:17 |