|
|
Bekijk resultaten poll: Wat heb je gestemd? | |||
Ik heb "voor" gestemd |
![]() ![]() ![]() ![]() |
98 | 36.98% |
Ik heb "tegen" gestemd |
89 | 33.58% |
Ik heb "blanco" gestemd |
8 | 3.02% |
Anders/op de tast gestemd/... (licht toe) |
2 | 0.75% |
Ik ben niet stemgerechtigd, want minderjarig of uit stemrecht ontzet |
55 | 20.75% |
Ik heb niet gestemd (alleen in te vullen na 21:00) |
13 | 4.91% |
Aantal stemmers: 265. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Wanneer het Europees parlement meer bevoegdheden zou krijgen, zou volgens het staatsrecht de burgers meer invloed krijgen. Maar aan de afstand tussen politiek en burger veranderd er niets. Om democratie goed te laten werken, zijn kleinschaligheid en decentralistie noodzakelijk. Alleen dan is de burger in staat de politici (dus ook de volksvertegenwoordigers) te controleren. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Overigens heeft Dahl allang bewezen dat het onmogelijk is om een werkend besluitsvormingssysteem te hebben waarbij alle burgers gelijkelijk invloed hebben. Citaat:
Ten tweede: wat wil je dan precies met je eigen taal? Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
GroenLinks wil correctief referendum GroenLinks wil een nieuwe poging doen om het correctief referendum te laten opnemen in de Nederlandse grondwet. Nog voor de zomer wil de partij daarover een initiatiefwet indienen. ![]() Overigens is er vanaf 13.15 uur op Ned1 het spoeddebat over het referendum te zien.
||
![]() |
Citaat:
dit standpunt hebben ze uitgesproken in het referendum (bij de EP verkiezingen kun je niet kiezen voor "ik snap er geen hol meer van") (ik heb overigens wel netjes gestemd voor het EP)
|
![]() De Krrrach van de Grrrrrondwet... RRRaaaaaurr... Uitgegeven: 1 juni 2005 11:11 Laatst gewijzigd: 1 juni 2005 13:04 NU.nl-lezer Peter Ambagtsheer zond de volgende brief naar de redactie. In het dagelijks leven coacht hij managers, met name in de IT-industrie. Daarnaast is hij getrouwd en heeft hij drie kinderen. Als zwevende kiezer keek hij dinsdagavond naar twee debatten over de grondwet en gaf zijn mening over de uitzendingen. Dinsdag heb ik twee debatten bekeken. Als zwevende kiezer het minste wat je kan doen, noem het een soort burgerplicht. Als eerste het grondwetdebat op Nederland 2, vanaf 21:00 uur. In het strijdperk treden Wouter Bos en Mat Herben, minister Brinkhorst en Harry van Bommel, Jozias van Aartsen en André Rouvoet. Bij aanvang bekruipt me achterdochtig gevoel dat het wel eens een vooropgezette reclameshow zou kunnen zijn, maar wanneer de discoverlichting aangaat in de zaal blijkt dat het een 'avondje grondwet' gaat worden van het niveau Lingo. Hilariteit Wouter Bos steekt van wal met een pleidooi voor repressie dat zelfs VVD-ers niet zo plompverloren op tafel durven leggen. Toch blijft hij serieus en opgewekt, zoals we van hem gewend zijn. Een kiezer op de tribune wordt op slag verliefd op hem, tot hilariteit in de zaal. Mat Herben discussieert goed mee, en overtroeft Wouter Bos door een paragraafnummer (van het verdrag tot de grondwet van Europa) te noemen waarin staat dat landen als ze geen zin hebben, niet mee hoeven te werken aan de veiligheid van andere EU-landen. Hij had net zo goed een vliegtuigkenteken kunnen noemen, want na het lezen van twee artikelen in de grondwetkrant heeft hij heel goed gezien dat niemand daar doorkomt en zeker geen artikelen onthoudt. Ook de presentator laat zich overtroeven. Ik ben van mening dat zowel Wouter als Mat gelijk hebben, maar zoals het politici betaamt luisteren ze niet naar elkaar. Wouter appeleert aan mooie en abstracte Europa-principes, Mat Herben aan argumenten om eerst maar eens met resultaten te komen. "t zou een mooie coalitie zijn als ze naar elkaar konden luisteren, maar dat gebeurt niet. Ze zijn zelf wat verbaasd door dit goede debat. De kiezer is echter niet overtuigd want die blijft zwalken. Op hol geslagen Vervolgens komen Laurens-Jan Brinkhorst en Harry van Bommel naar voren. De eerste heeft voor mij alle geloofwaardigheid verloren door zijn opstelling voor Europese octrooien. Harry van Bommel is meteen stomverbaasd als geen van de presentatoren weet wat hij eigenlijk doet binnen de SP. Hij is secretaris. Clown Een gepaste functie, want even later blijkt dat hij in het debat een soort op hol geslagen wekker is. Vooraf aan het debat heeft hij de presentator gevraagd om hem te stuiten als dat nodig is, maar dat lukt niet. Brinkhorst trekt het gezicht van een vermoeide vader die zijn zoon van de drugs af probeert te praten met een beroep op de rede, maar tegen de babbelbui van Harry is geen kruit gewassen. Bovendien is Brinkhorst een uitermate slechte debater. In plaats van op Harry's gedrag in te spelen en hem tot clown te degraderen, probeert hij met wedervragen Harry aan het denken te zetten. Kansloos, want Harry denkt niet, maar praat en praat steeds harder. Harry haalt ook argumenten door elkaar, dus ofwel hij snapt het niet, ofwel hij belazert de kluit. Hij noemt bijvoorbeeld uitlatingen van Bolkestein als argument dat de Euro te duur is ingeruild, en de gulden dus te goedkoop verkocht, maar Bolkestein had het volgens mij over het stabiliteitspact en niet over de wisselkoers. Inhoudelijk klopt het evenmin en dat mag Harry best weten. Het interesseert hem niet. Elk moment verwacht je Agnes Kant en Jan Marijnissen die met zalvende woorden Harry in een dwangbuisje komen hijsen om hem een nachtje op een rustige plaats te laten uitrazen. Agnes en Jan blijken een avondje te hebben vrijgenomen. Vermoeide huisvader Tenslotte komen Van Aartsen en Rouvoet naar voren. Ook van Aartsen trekt een gezicht van een vermoeide huisvader en hij probeert met een gespeeld emotionele stem een beroep op het gevoel van Rouvoet (en van de kijker) te doen. Kansloos, want al die emoties leiden toch niet tot betere argumenten. Op enig moment weet Van Aartsen het ook niet meer en gaat hij zich herhalen, dreunt enkele keren hetzelfde rijtje op. Blijkbaar moet hij even tijd winnen om argumenten te verzinnen: het lukt niet. Rouvoet appeleert aan het meer seniore publiek door te stellen dat het hem -ondanks zijn leeftijd- allemaal te snel gaat. Hij stelt zich op als een soort chauffeur van een bus voor bejaarden, zo één die 70 rijdt op de linkerbaan en die het verkeer ophoudt. Argumenten noemt hij niet en daarmee redt hij het ook niet, maar door te roepen dat het te snel gaat is hij voor zijn electoraat al overtuigend. Campagne Maurice de Hond, de man die bij gebrek aan eigen ideeën zijn brood verdient door de mening van anderen te vragen, mag alles aan elkaar praten. Zijn commentaar: Het is de ja-campagne die de nee-stemmers in de kaart zou spelen, even later is het de nee-campagne die zoveel nee-stemmers aanspreekt. De meest verstandige uitlating van de debatavond komt uit het publiek; feitelijk is er helemaal geen keuze, we kunnen niet zonder Europa. Dus waarom een referendum als er geen keuze is? Degens slijpen Even later een prettiger debat bij Nova. Meer ontwikkelde mensen en ook een betere gespreksleiding. Hier zitten geen politici die de degens slijpen over reeds ingenomen posities, maar mensen die het geval Grondwet analyseren. Dat is een stuk meer verhelderend, voor zover mogelijk. Allereerst wordt nog eens gesteld dat het geen grondwet is maar een verdrag. Als je verwarring wilt zaaien noem je een verdrag natuurlijk grondwet. Wat een blunder. Giscard d' Estaing komt niet in de buurt van het heldere werk van Thorbecke en Nederland moet volgens mij Barroso aanraden om het werk van Thorbecke te gebruiken. Verdrag Is dit verdrag goed voor de beestjes? Het blijft onduidelijk. Wordt het veiliger? Geen idee. Goedkoper? Dacht het niet. Minder bureaucratie? Ik stel me voor dat vanaf nu elke wet en regel in de EU aan de grondwet getoetst wordt voor hij wordt aangenomen. Dat houdt in dat steeds al die vijfhonderd onleesbare bladzijden naast de ontelbaar veel meer bladzijden conceptwetteksten moeten worden gehouden, en dan moet er worden vergaderd.... nee, minder bureaucratie, dat kunnen we vergeten. Gaat men zich aan het stabiliteitspact houden? Het onderwerp wordt niet genoemd. Milieu dan? Wordt niet concreet gemaakt. Het kan alle kanten op. Een boef die hier iemand berooft kan straks in zeg Roemenië worden opgepakt. Heerlijk! Ik voel me nu een stuk veiliger, maarre… hoe vaak is dat eigenlijk nodig? Is een gewoon uitleveringsverdrag niet genoeg? Ik weet het niet. Ik hoop nog op een site 'zegvakerja.nl', maar ik heb mijn buik vol van de discussies. In plaats van voor te lichten, proberen de politici opnieuw politieke munt te slaan uit het referendum. Er verandert dus niets. Dat is de kracht van de grrrrrondwet. Gaap. Peter Ambagtsheer http://www.nu.nl/news.jsp?n=534548&c=76 |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
vond t wel grappig en t zegt toch weer wat over de beleving van mensen vs politici
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan weet je wel hoe laat het is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens zijn de zogenaamd slimme politici ook niet slim, dat is nu juist het probleem. Ze zijn er niet in geslaagd de twijfel bij het volk weg te nemen omdat ze er zelf ook geen kont van snappen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
'Meer referenda is geen oplossing'
CDA-fractievoorzitter Verhagen vindt het vaker houden van een referendum geen oplossing voor de kloof tussen de burger en de Europese Unie. Bos PvdA-leider Bos pleitte in het debat over het referendum juist voor meer referenda.Verhagen neemt de situatie in Frankrijk als voorbeeld. Daar is een gekozen president, zijn er vaak referenda en stemt de bevolking toch massaal tegen. Zeepkist Hij pleit ervoor dat kabinet en Kamer het voortouw nemen voor een 'brede maatschappelijke discussie'. "We moeten met zijn allen het land in, de zeepkist op. De verantwoording ligt bij ons allemaal." Bron ------------------------------------------------------------------------ Verhagen ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Ok die stukjes tekst zijn veelal geen letterlijke quotes uit de grondwet geweest (hoewel sommige dat wel zijn) en zijn niet onafhankelijk want het is een selectie en het wordt voor een deel uit de context geplaatst. Niet trouwens dat dat nodig is, want ik denk dat niemand hier de grondwet helemaal gelezen heeft, laat staan gesnapt. ![]() Die teksten heb ik trouwens vooral van sites als www.grondweteu.nl , www.europesegrondwet.nl en stukken van voorstanders. Het gaat dan vooral om feiten als dingen: Er komt meer invloed van het Parlement, er komt een gele kaart waarmee men kan dwingen de besluitvorming overnieuw te doen, Voor een echt "veto" zijn 7 (of 9) van de 25 landen nodig. Ik ga trouwens misschien de grondwet wel een keertje echt lezen. Als ik een beetje meer tijd heb. Er stond vaak wel een interpretatie bij, maar die laat ik dus weg en ik kom dan tot nog toe op een tegen uit. Het is dus niet puur puur, maar relatief puur. Zo puur als voor mij praktisch mogelijk was. ![]() Citaat:
Zowel het volk als de politici snappen het niet. De ene heeft dus niet echt veel meer bevoegdheid om te kunnen beslissen over de grondwet dan de ander. Ok, de politici snappen er waarschijnlijk iets meer van dan het volk, maar het volk heeft niet dezelfde belangen als de politici (hoewel dat wel zo zou moeten zijn). Politici willen namelijk best graag vriendjes blijven met de andere politici in Europa, niet alleen omdat dat zo goed is voor Nederland, maar het is ook goed voor hun carriere als ze het een beetje met Europa eens zijn. Dat is ook een van de redenen dat de randpartijtjes tegen zijn. Zijn hebben daar geen echt belang bij, want zij maken toch al weinig kans. ![]() Edit: Ook nog een belangrijk verschil is dat politici het zich niet kunnen veroorloven te bekennen dat ze er niet zo veel van snappen, dus gaan ze sneller mee met de mensen die het bedacht hebben. Het "de kleren van de keizer" verhaal. Ze kunnen niet nee stemmen, omdat ze twijfels hebben. De Nederlandse bevolking mag dat wel hebben. Zij hoeven niet alwetend te zijn zoals de politici. Ze mogen volgens mij uberhaupt geen twijfels hebben, ook al zijn ze in hun afweging voor. Het is een van de dingen die voor een kloof tussen het volk zorgt.
Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 15:30. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn vermoeden is net bevestigd. Uit een overzicht van de stemverdeling van de 109 grootste gemeenten in Nederland (bron: Volkskrant van vandaag) blijkt duidelijk dat in de universiteitssteden het percentage voorstemmers duidelijk hoger ligt dan in de overige gemeentes, met een uitschieter in Utrecht waar zelfs een absolute meerderheid van iets meer dan 51% werd behaald.
Uitschieters in negatieve zin zijn Rotterdam (wat natuurlijk een grote stad is met verhoudingsgewijs weinig studenten en veel lager opgeleiden) en Enschede (wat natuurlijk een stelletje conservatieve anti-Europese boeren is). |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Nederland betaalt veel meer per persoon dan enig ander land in de EU. Laat de Eurofielen dat maar betalen. ![]() Trouwens al die studenten zitten ook aardig wat mee te profiteren. (ok ik wordt er volgend jaar zelf één ![]() ------- Nou ja eigenlijks weten jullie dat wel, en zitten jullie maar wat te lullen. Ik zou er eigenlijks niet serieus op in moeten gaan. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
nou kun je lullen wat je wilt maar dat is gewoon veel het is neit zo dat de zweden half zo arm zijn als nederlanders er word gewoon al jaren slecht onderhandeld dat is niet helemaal waar in de vs heb je ook nog een beurzen stelsel om de echte talenten eruit te halen |
![]() |
|||
Citaat:
Niet dat ik dat persoonlijk erg vind, maar het is fout om de euroskeptici daarom meer te laten betalen. Het maakt dingen alleen maar erger. Het is ook niet goed om oneerlijkheid (die van de rijke landen en arme landen) met oneerlijkheid (mensen die er niet veel heil in zien om meer geld te betalen) te bestrijden. Citaat:
![]()
||
Citaat:
Diegene die slecht campagne gevoerd hebben moeten weg. Wie dat zijn mag de partij zelf beslissen. Daar gaan wij niet over. (Ook al zouden we dat nog zo graag willen). Uit polls (ok, die zijn niet volledig betrouwbaar) is gebleken dat men ook niet tegen heeft gestemd omdat de regering het zo slecht deed. Dat argument werd in Frankrijk, volgens mij, wel veel gegeven. Je zou daar voorzichtig uit kunnen concluderen dat de regering niet het probleem is. Veel oppositie-partijen waren verder ook voor de grondwet, dus die zijn eigenlijks ook wel "schuldig" aan de "nee"stem. Persoonlijk ben ik een beetje tegen opstappen. Het is misschien wel een mooi gebaar. ![]() Hoewel Donner van Aartsen en Brinkhorst wel weg kunnen. Die hebben imho het meest geblunderd. Echter als men een schuldige aan wil wijzen gaan ze voor iemand met meer verantwoordelijkheid. Balkenende of Nicolaï. Die hebben echter nog redelijk gepresteerd. De rotte appels blijven dus, terwijl de niet zo slechte weggaan.
||
Citaat:
Het blijkt dat men vooral in extreem-linkse, gristelijke en 'volkse' bolwerken tegen heeft gestemd, terwijl in rijkere, elitaire gemeenten veel meer mensen voor waren: http://www.nu.nl/img.db?535017+s(497!x600!) Dit zie je ook in Utrecht, in wijken als Kanaleneiland en Transwijk stemden veel meer mensen tegen dan in Wittevrouwen en Rijnsweerd.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vandaag was op het nieuws dat de prijzen in de supermarkten nu lager zijn dan vlak voor de invoering van de euro. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|