Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat het allebei zinvol is. Als het leven zinloos was, dan zouden er geen levende wezens meer op aarde zijn. En als doodgaan zinloos was, dan zouden we niet doodgaan.
Maar ik denk dat iedereen wel een zinvol leven heeft. Waarschijnlijk heb jij het alleen niet door. En als je het niet lukt in je eentje, dan kan je altijd hulp vragen aan en ander.
|
Het leven kan zonder twijfel zinvol zijn, maar de dood kan dat ook zijn! Als jij door te sterven iemand het leven red zou ik niet van een 'zinloze dood' willen spreken...
Volgens mij is de dood in feite alleen het ontbreken van leven, net zoals donker alleen het ontbreken van licht is... Of is leven het ontbreken van dood, en licht het ontbreken van donker...? Maargoed, ik geloof dat je zelf je leven zin kunt geven, zelf je leven mooi kunt maken. Natuurlijk zijn er hoogtijdagen en dagen waarop je het helemaal niet zeggen, maar ik weet zeker dat je als je straks 100 bent en terugkijkt op je leven, je kunt zeggen dat je een mooi leven hebt gehad... En over de zin van het leven: anderen helpen... Het leven voor anderen beter maken. Soms doe je het al met hele kleine dingen... Gewoon een keer een arm om iemand heenslaan als ie ergens mee zit, gewoon even luisteren. En als je dan later een kaartje van die persoon krijgt, met maar 1 woordje erop: 'Bedankt.'... Dat is voor mij de zin van mijn leven: anderen helpen |
![]() |
|
euhm ff wat vertellen wat ik zo mooi vind aan het hindoeïsme en reïncarnatie (geen dieren).....
in het hoofd van hindoes bestaat nog steeds het kasten stelsel al hoewel het allang in india is afgeschaft. bij hindoes is het zo (voor zover ik er iets vanaf weet) dat als je geboren word je word vergelijken met de voeten. elke keer dat je goed geleefd hebt word je in een hogere positie gereïncarneerd. uit eindelijk als je het hoofd bent ga je na je zoveelste dood naar een soort hemel, een paradijs. kweet niet zeker of ik het zo helemaal goed vertel als er fouten in zitten hoor ik ut wel maar deze gedachte vind ik zelf echt zo mooi!
||
Citaat:
|
Leven is leven en dood is dood. Daar is niks zinnigs of zinloos aan.
Je lichaam ontstaat en daarmee ook automatisch je geest. Na een tijd valt dat lichaam uit een en ben je dood en je geest ook. Net als een bloem die door bevruchting ontstaat als klein plantje. Hij leeft een tijdje en begint dan langzaam af te takelen.... |
![]() |
|
bij dit soort topics moet ik altijd aan de volgende uitspraak denken;
to know life you must know death, to know life you must die. leven en dood = een. denk ik. je kunt niet doodgaan zonder geleefd te hebben en je kunt niet leven zonder ooit dood te gaan. ik weet nietof er een bepaalde zin van het leven is. ik vind eigenlijk dat je zelf zin moet geven aan je leven. op wat voor manier ook. of doodgaan een zin heeft weet ik ook niet. misschien niet, maar je kunt het toch niet voorkomen. je moet je leven waarde geven maar niet bang zijn voor de dood. ik denk niet dat het erg is om dood te gaan. maar eerst wil ik wel geleefd hebben. soms is het leven zwaar kut, maar dat betekend niet dat het leven totaal geen waarde meer heeft. wie weet wat je nog te wachten staat.... een eind aan je leven maken lijkt mij op dit moment zonde, omdat ik vol goeie hoop ben over de toekomst ![]() ![]() geef je leven zin, dan hoef je je die vraag ook niet meer te stellen! (It's not that I'm affraid to die, I just don't want to be there when it happends) greetzz |
![]() |
|
![]() |
leven en dood ... beiden zijn ze zinvol ... als je maar gelukkig bent
slechts wanneer je ertussen zit heb je een probleem, nx is dan zinvol, je weet niet 'hoe' te le leven of je wil gewoon niet leven, veelal omdat je er gewoon het nut niet van inziet. in het leven moet je nu eenmaal keuzes maken... dood of leven...doet er niet toe wat je kiest, beiden zorgen voor geluk maar ertussen blijven hangen heeft geen zin... je gaat er gewoon aan kapot.
|
Nou heb nie alle antwoordjes gelezen dus zal gewoon maar es mijn mening typen
![]() ![]() ![]() xxx Faith
||
Citaat:
|
Dat kastenstelsel heeft toch vooral héél veel negatieve kanten sicilion..
![]() En on-topic: weet je wat zinloos is? zingeving! Mensen die een 'zin van het leven' zoeken of menen te hebben gevonden willen vooral zekerheid hebben, ze willen geen angst en verantwoordelijkheid hebben. En omdat er geen ware zekerheden ZIJN, scheppen ze die maar..
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
De dood komt zowiezo wel. Probeer wat van je leven te maken zolang je het nog hebt. Zelfs al zou de dood zinvol of zinloos zijn, hij komt toch wel, dus geen reden om je daar zorgen over te maken.
De dood is trouwens IMHO wel zinvol, want oneindig leven lijkt me ook geen prettig vooruitzicht. Leven is daarom niet per definitie zinloos, met je leven moet je iets moois doen, waarvan de dood een zinvolle afsluiting is als je het voltooid hebt.
|
Wat Tio zegt is juist. Ikzelf laat me gewoon ook leven, ik bedoel ik leef gewoon en ik zie wel wat er gebeurt, ik zit niet te piekeren of het al dan niet nuttig is wat ik doe. Mijn leven op zich is eigenlijk niet nuttig maar wel de studies die ik doe om later iets te bereiken. Maar een leven op zich niet nee, binnen 300 jaar is iedereen vergeten dat ik hier ooit een stap heb gezet.
|
![]() |
Zonder dood is er geen leven mogelijk.
Moest er niemand doodgaan, zouden de vleeseters geen eten hebben en zouden die toch doodgaan. Doodgaan hoort bij de cyclus van het leven en is dus onvermijdelijk. Het doel van het leven is het voortbestaan van de soort te garanderen m.a.w. u zo veel mogelijk voortplanten. (leuke theorie he).
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als jouw probleem is dat het je niet lukt om van het leven te genieten zul je dus naar manieren moeten zoeken waarop het wel mogelijk is om van het leven te genieten.
De dingen van de positieve kant bekijken (als je positief naar de dingen kijkt, ga je de dingen als vanzelf veel positiever zien), relativeren, dingen in het juiste perspectief zien, de mogelijkheden die je hebt inzien. Laat je geluk niet afhangen van omstandigheden en gebeurtenissen. Btw...imho hoort dit topic in psychologie... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik denk ook dat het leven geen zin heeft, en de dood waarschijnlijk ook niet (maar ja, je weet het maar nooit!). Het leven op aarde heeft in ieder geval geen zin, dus daarom moet je er maar het beste van maken! |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 | |