Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Ja en nee. Ja, omdat niemand je natuurlijk kan verbieden een bepaald geloof aan te hangen, ook niet als het je eigen samengestelde geloof betreft. Wat jij met je religie doet, moet je helemaal zelf weten. Nee, omdat je moet uitkijken wát je dan gelooft. De vraag is of Wicca met Boeddhistische invloeden erin nog wel Wicca is. Wees dus voorzichtig met jezelf een dergelijk etiket opplakken als je je eigen weg bewandelt. Eclectisch heks is in zo'n geval wellicht een betere benadering. Daarnaast moet je je realiseren dat verschillende religies ook verschillende uitgangspunten hebben, gebaseerd zijn op verschillende culteren, en dus ook anders werken. Boeddhisme is, bijvoorbeeld, een sterk Oosters geloof, terwijl Wicca eigenlijk Westers is. Dat kenmerkt zich bijvoorbeeld door een verschil in functie van het geloof. Wicca gaat eigenlijk om het dichter bij het Goddelijke komen, een relatie opbouwen met datgene wat jij als Heilig ervaart. Boeddhisme draait echter meer om de relatie met het zelf en de overstijging daarvan. De uitgangspunten van beide geloven zijn dus in wezen anders. Dat betekent niet dat je ze niet zou kunnen combineren, maar wel dat je daar goed bij moet nadenken. Vraag je af, waarvoor iets binnen het Boeddhisme dient, welk doel en nut het heeft, voordat je het probeert te koppelen aan iets binnen de Wicca. Kijk ook uit dat je geen zaken uit beide geloven zomaar uit hun context rukt. De meeste religies zijn een zeer complex en geïntegreerd systeem van allerlei rituelen, meditaties, overtuigingen, die allemaal met elkaar verband houden. Bij het mengen van religies kan het soms moeilijk zijn die verbanden te zien, en dus te behouden. Citaat:
In wezen zijn heksen redelijk pragmatisch. Het is natuurlijk altijd beter om wél rituelen uit te voeren zonder kaarsen, dan helemaal geen rituelen, lijkt me. Je hoeft niet bang te zijn voor afkeuring van de Goden als je toevallig even de kaarsen niet bij de hand hebt. Wat dan wel helpt, is iets zoeken als vervanging van de kaarsen. Iets waarmee je datgene kan uitdrukken wat anders de kaarsen uitdrukken. (En dat biedt tevens een mooie oefening in het uitzoeken van de achtergronden van een ritueel). Bovendien is het helemaal nog niet nodig om als beginnende heks elke week al een volledig ritueel met alle toeters en bellen eraan te doen, er zijn veel meer manieren om je religie te beleven dan enkel deze vorm van rituelen beoefenen. Groet, Tio (die bovendien zelf nog nooit had gehoord van het belang van een zwarte en witte kaars)
|
Verwijderd
|
Vast dat je geen wicca bent. Zeker niet als je al 2 geloven wil combineren. Op zijn hoogst ben je dan eclectisch. Lees onderstaand topic maar eens door over wicca.
http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=wicca Maar eigenlijk, zoals je deze vragen stelt, vraag ik me af of je er al genoeg over hebt gelezen. Ik snap dat je hulp wilt, maar ik zou niet aan rituelen beginnen voor je tenminste een basiskennis hebt van waar je nu eigenlijk mee bezig bent. De rituelen zijn bijkomstig en persoonlijk of gericht naar een traditie. |
![]() |
||
Citaat:
![]() waarschijnlijk bedoel je ? of ? @ts leesvoer : - http://www.lunadea.tk/ - http://www.witchbroom.tk/ |
![]() |
||
Citaat:
-Bakjes onder je kaarsen doen zodat het kaars vet niet op je altaar valt (er lastig om weg te wassen); -Je kaarsen in vazen doen. dan kunnen je kaarsen niet omvallen. |
![]() |
||||
Citaat:
Waar jij het over hebt is gewoon magie, dat heeft in feite niets met Wicca te maken. Als je denkt dat Wicca iets te maken heeft met liefdesrituelen, dan heb je teveel boekjes van Lucy Summers gelezen ofzo. Citaat:
Net als hierboven. Het doen van spreuken heeft an sich betrekkelijk weinig met Wicca te maken. Wicca is nog steeds een geloof dat behoorlijk wat meer behelst dan het werken met magie. Verder hoef je niet per definitie ervaren te zijn om zelf je rituelen te schrijven. Wat belangrijker is, is dat je het inzicht hebt in wáárom je bepaalde symbolen of attributen gebruikt. Wát is de functie van een kaars, en als ik deze niet kan gebruken, wat zou ik dan als vervanging kunnen nemen? Dat soort kennis is belangrijk, want ook bij een uit een boek of van internet overgenomen ritueel heeft het geen zin om het uit te voeren zolang je niet begrijpt wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Citaat:
Groet, Tio
|
[QUOTE]Tio schreef op 03-06-2005 @ 14:17 :
Waar jij het over hebt is gewoon magie, dat heeft in feite niets met Wicca te maken. Als je denkt dat Wicca iets te maken heeft met liefdesrituelen, dan heb je teveel boekjes van Lucy Summers gelezen ofzo. [/b] weetje, ik heb nog geen 1 boekje van lucy summers.. |
![]() |
||
Citaat:
![]() sorry fb maar ik kon het niet laten ![]()
||
Citaat:
![]() Voor het geval je nog wat serieuzere boeken wilt: Scott Cunnigham heeft wel aardige dingen geschreven. Maar persoonlijk ben ik nog steeds het meest gecharmeerd van "A Witche's Bible" van de Farrars. (Die helaas alleen nog in het Engels verkrijgbaar is in Nederland, geloof ik). Mocht je geïnteresseerd zijn in een aantal recensies, dan moet je maar even PM'en. Groet, Tio
||
Citaat:
Als je het er met een stel werkelijke Wiccans over hebt, die daar al sinds de eerste opleving in NL mee bezig zijn, dan valt daar vooral uit op te maken dat Wicca veel meer religieus is. Magie is een hulpmiddel, maar bij de Wicca staat eigenlijk het eren van de God en Godin en de natuur centraal. Hekserij wordt dan vaak beschouwd als een wat vrijere invulling van hetzelfde gegeven, omdat mensen niet vast willen zitten aan wat ze als de regels of dogmen van de Wicca beschouwen. Dat komt omdat Wicca iets gestructureerder is, en wat vastere richtlijnen heeft. Bij hekserij vult men, over het algemeen, het geloof grotendeels zelf in. Groet, Tio
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...4#post16648534 |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |