Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2005, 22:36
VvV-Fire-VvV
VvV-Fire-VvV is offline
Hee mensen,

Sinds een aantal jaren ben ik al geinterreseerd in het mystieke/magische. Ik lees veel boeken over wicca en sinds kort heb ik besloten om aan wicca te doen. Mijn toewijding aan het geloof zal trouwens niet geheel complaat worden, aangezien ik ook in veel aspecten van het Boeddhisme geloof. Wat vinden jullie, zou je twee godsdiensten mogen combineren en beide levenswijze volgen of moet je het bij een godsdienst houden?

Daarnaast nog even een vraagje voor de wiccans. Ik heb op mijn kamer een altaar gemaakt, maar als ik een ritueel uitvoer mag ik geen kaarsen van mijn ouders branden. Ze willen ook niet dat ik een altaar buiten maak of in de garage ofzo. Kan je rituelen uitvoeren zonder het branden van kaarsen (de witte en de zwarte)?

Kus Fire
Oud 21-05-2005, 07:55
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
VvV-Fire-VvV schreef op 20-05-2005 @ 23:36 :
Hee mensen,

Sinds een aantal jaren ben ik al geinterreseerd in het mystieke/magische. Ik lees veel boeken over wicca en sinds kort heb ik besloten om aan wicca te doen. Mijn toewijding aan het geloof zal trouwens niet geheel complaat worden, aangezien ik ook in veel aspecten van het Boeddhisme geloof. Wat vinden jullie, zou je twee godsdiensten mogen combineren en beide levenswijze volgen of moet je het bij een godsdienst houden?
Ikzelf voel me prettig bij zowel het zen-boeddhisme als wel het wicca-geloof.. Waarom zou je niet elementen van een ander geloof (erbij) gebruiken? Het is waar jíj in gelooft, waar jíj je goed bij voelt...!
Oud 21-05-2005, 09:14
Tio
Tio is offline
Citaat:
Wat vinden jullie, zou je twee godsdiensten mogen combineren en beide levenswijze volgen of moet je het bij een godsdienst houden?

Ja en nee.

Ja, omdat niemand je natuurlijk kan verbieden een bepaald geloof aan te hangen, ook niet als het je eigen samengestelde geloof betreft. Wat jij met je religie doet, moet je helemaal zelf weten.

Nee, omdat je moet uitkijken wát je dan gelooft. De vraag is of Wicca met Boeddhistische invloeden erin nog wel Wicca is. Wees dus voorzichtig met jezelf een dergelijk etiket opplakken als je je eigen weg bewandelt. Eclectisch heks is in zo'n geval wellicht een betere benadering.

Daarnaast moet je je realiseren dat verschillende religies ook verschillende uitgangspunten hebben, gebaseerd zijn op verschillende culteren, en dus ook anders werken. Boeddhisme is, bijvoorbeeld, een sterk Oosters geloof, terwijl Wicca eigenlijk Westers is. Dat kenmerkt zich bijvoorbeeld door een verschil in functie van het geloof.
Wicca gaat eigenlijk om het dichter bij het Goddelijke komen, een relatie opbouwen met datgene wat jij als Heilig ervaart. Boeddhisme draait echter meer om de relatie met het zelf en de overstijging daarvan. De uitgangspunten van beide geloven zijn dus in wezen anders.

Dat betekent niet dat je ze niet zou kunnen combineren, maar wel dat je daar goed bij moet nadenken. Vraag je af, waarvoor iets binnen het Boeddhisme dient, welk doel en nut het heeft, voordat je het probeert te koppelen aan iets binnen de Wicca.
Kijk ook uit dat je geen zaken uit beide geloven zomaar uit hun context rukt. De meeste religies zijn een zeer complex en geïntegreerd systeem van allerlei rituelen, meditaties, overtuigingen, die allemaal met elkaar verband houden. Bij het mengen van religies kan het soms moeilijk zijn die verbanden te zien, en dus te behouden.

Citaat:
Daarnaast nog even een vraagje voor de wiccans. Ik heb op mijn kamer een altaar gemaakt, maar als ik een ritueel uitvoer mag ik geen kaarsen van mijn ouders branden. Ze willen ook niet dat ik een altaar buiten maak of in de garage ofzo. Kan je rituelen uitvoeren zonder het branden van kaarsen (de witte en de zwarte)?
Als ik jou was zou ik voorlopig nog van de titel Wiccan afzien, en me heks noemen, maar dat terzijde.

In wezen zijn heksen redelijk pragmatisch. Het is natuurlijk altijd beter om wél rituelen uit te voeren zonder kaarsen, dan helemaal geen rituelen, lijkt me. Je hoeft niet bang te zijn voor afkeuring van de Goden als je toevallig even de kaarsen niet bij de hand hebt.
Wat dan wel helpt, is iets zoeken als vervanging van de kaarsen. Iets waarmee je datgene kan uitdrukken wat anders de kaarsen uitdrukken. (En dat biedt tevens een mooie oefening in het uitzoeken van de achtergronden van een ritueel).

Bovendien is het helemaal nog niet nodig om als beginnende heks elke week al een volledig ritueel met alle toeters en bellen eraan te doen, er zijn veel meer manieren om je religie te beleven dan enkel deze vorm van rituelen beoefenen.

Groet,
Tio (die bovendien zelf nog nooit had gehoord van het belang van een zwarte en witte kaars)
Oud 21-05-2005, 17:37
Verwijderd
Vast dat je geen wicca bent. Zeker niet als je al 2 geloven wil combineren. Op zijn hoogst ben je dan eclectisch. Lees onderstaand topic maar eens door over wicca.

http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=wicca

Maar eigenlijk, zoals je deze vragen stelt, vraag ik me af of je er al genoeg over hebt gelezen. Ik snap dat je hulp wilt, maar ik zou niet aan rituelen beginnen voor je tenminste een basiskennis hebt van waar je nu eigenlijk mee bezig bent. De rituelen zijn bijkomstig en persoonlijk of gericht naar een traditie.
Oud 22-05-2005, 12:04
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mutant schreef op 21-05-2005 @ 18:37 :
Vast dat je geen wicca bent. Zeker niet als je al 2 geloven wil combineren. Op zijn hoogst ben je dan eclectisch. Lees onderstaand topic maar eens door over wicca.

http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=wicca

Maar eigenlijk, zoals je deze vragen stelt, vraag ik me af of je er al genoeg over hebt gelezen. Ik snap dat je hulp wilt, maar ik zou niet aan rituelen beginnen voor je tenminste een basiskennis hebt van waar je nu eigenlijk mee bezig bent. De rituelen zijn bijkomstig en persoonlijk of gericht naar een traditie.
op zijn hoogst ?

waarschijnlijk bedoel je ? of ?

@ts

leesvoer :

- http://www.lunadea.tk/

- http://www.witchbroom.tk/
Oud 22-05-2005, 12:10
Verwijderd
Ik had eerst op zijn minst, maar dat klopt niet, hoogst klopt wel, maar klinkt niet. Niet dat er hoger en lager is, maar dan nog...
Oud 25-05-2005, 17:17
D-But
D-But is offline
Die kaarsen zijn meer een middel om het ritueel uit te voeren, maar niet noodzakelijk..Met kaarsen is het makkelijker, omdat je zegmaar gelooft in de kracht van de kaarsen.. ..Maar het gaat erom dat je gelooft in de kracht in jezelf..De kracht komt duzz nie uit de kaarsen, maar uit jezelf..Ik heb gesproken..
Oud 28-05-2005, 18:32
Samzel
Samzel is offline
Citaat:

Kus Fire
Kaarsen zijn erg belangrijk in de wicca, want ze geven het doel voor je ritueel aan. rood is liefde (liefdes ritueel), en wit is vrede (zuiveringsritueel). misschien kun je de volgende dingen overwegen:

-Bakjes onder je kaarsen doen zodat het kaars vet niet op je altaar valt (er lastig om weg te wassen);
-Je kaarsen in vazen doen. dan kunnen je kaarsen niet omvallen.
Oud 02-06-2005, 19:29
Loisjuh
Loisjuh is offline
Nog even over die kaarsen; ik heb een boek met allerlei spreuken, ook spreuken waar je géén kaarsen of wierook voor nodig hebt. Wat je ook zou kunnen proberen (hoewel ik denk dat je daar best ervaren voor moet zijn, wat ik dus niet ben ), is om zelf spreuken te bedenken. Zoek in boeken en op internet betekenissen van verschillende planten, figuren etc, bedenk een spreuk en probeer hem uit! Door te oefenen word je toch beter...

XX Lois

(en nog ff voor de ongelovigen onder ons; ik heb een spreuk geprobeerd, en hij WERKTE!!)
Oud 03-06-2005, 13:17
Tio
Tio is offline
Citaat:
Samzel schreef op 28-05-2005 @ 19:32 :
Kaarsen zijn erg belangrijk in de wicca, want ze geven het doel voor je ritueel aan. rood is liefde (liefdes ritueel), en wit is vrede (zuiveringsritueel). misschien kun je de volgende dingen overwegen:

Waar jij het over hebt is gewoon magie, dat heeft in feite niets met Wicca te maken. Als je denkt dat Wicca iets te maken heeft met liefdesrituelen, dan heb je teveel boekjes van Lucy Summers gelezen ofzo.

Citaat:
Loisjuh schreef op 02-06-2005 @ 20:29 :
Nog even over die kaarsen; ik heb een boek met allerlei spreuken, ook spreuken waar je géén kaarsen of wierook voor nodig hebt. Wat je ook zou kunnen proberen (hoewel ik denk dat je daar best ervaren voor moet zijn, wat ik dus niet ben ), is om zelf spreuken te bedenken. Zoek in boeken en op internet betekenissen van verschillende planten, figuren etc, bedenk een spreuk en probeer hem uit! Door te oefenen word je toch beter...

Net als hierboven. Het doen van spreuken heeft an sich betrekkelijk weinig met Wicca te maken. Wicca is nog steeds een geloof dat behoorlijk wat meer behelst dan het werken met magie.

Verder hoef je niet per definitie ervaren te zijn om zelf je rituelen te schrijven. Wat belangrijker is, is dat je het inzicht hebt in wáárom je bepaalde symbolen of attributen gebruikt.
Wát is de functie van een kaars, en als ik deze niet kan gebruken, wat zou ik dan als vervanging kunnen nemen?
Dat soort kennis is belangrijk, want ook bij een uit een boek of van internet overgenomen ritueel heeft het geen zin om het uit te voeren zolang je niet begrijpt wat je nou eigenlijk aan het doen bent.

Citaat:
(en nog ff voor de ongelovigen onder ons; ik heb een spreuk geprobeerd, en hij WERKTE!!)
Dat kan je natuurlijk wel zo roepen, maar ik hoop dat je begrijpt dat dat weinig overtuigend klinkt zolang je niet uitlegt wát je gedaan hebt, en wat er toen gebeurde.

Groet,
Tio
Oud 03-06-2005, 14:42
Heatherrr
Heatherrr is offline
hey,

ik zelf geloof ik in allebei. Ik had zelf ook een Altaar... Maar die heb ik moeten weg halen aangezien ik geen ruimte meer had naar dat ik allemaal nieuwe meubelen had gekregen.

Maar tuurlijk kan je zonder kaarsen een Altaar hebben. Verder kun je natuurlijk ook wierrook branden of mag dat ook niet?

Verder weet ik het eigelijk niet.

Ik dacht altijd dat ik de enigste was die in allebei geloofde, blijk baar niet
Oud 03-06-2005, 15:48
Samzel
Samzel is offline
[QUOTE]Tio schreef op 03-06-2005 @ 14:17 :

Waar jij het over hebt is gewoon magie, dat heeft in feite niets met Wicca te maken. Als je denkt dat Wicca iets te maken heeft met liefdesrituelen, dan heb je teveel boekjes van Lucy Summers gelezen ofzo.

[/b]

weetje, ik heb nog geen 1 boekje van lucy summers..
Oud 03-06-2005, 18:40
Loisjuh
Loisjuh is offline
Weet je wat ik zo verwarrend vind? Dat de één zegt dat wicca en witte hekserij hetzelfde is, en dat de ANDER weer zegt dat het iets totaal anders is! Volgens Lucy Summers (daar heb je d'r weer ) is het hetzelfde, maar ik dacht dus ook dat er wel WEL verschillen waren.....

eigenlijk best verwarrend....
Oud 03-06-2005, 23:12
Spazz
Spazz is offline
Ik heb gehoord dat je het ultieme wicca-gevoel krijgt je als je je te pletter springt vanaf een flatgebouw.
Oud 03-06-2005, 23:49
JCG
JCG is offline
Citaat:
Spazz schreef op 04-06-2005 @ 00:12 :
Ik heb gehoord dat je het ultieme wicca-gevoel krijgt je als je je te pletter springt vanaf een flatgebouw.
Dan moet je wel in de bosjes landen, zo word je beter 1 met de natuur

sorry fb maar ik kon het niet laten
Oud 04-06-2005, 09:01
Tio
Tio is offline
Citaat:
Samzel schreef op 03-06-2005 @ 16:48 :
weetje, ik heb nog geen 1 boekje van lucy summers..
Tip: Begin er ook maar niet aan
Voor het geval je nog wat serieuzere boeken wilt: Scott Cunnigham heeft wel aardige dingen geschreven. Maar persoonlijk ben ik nog steeds het meest gecharmeerd van "A Witche's Bible" van de Farrars. (Die helaas alleen nog in het Engels verkrijgbaar is in Nederland, geloof ik).

Mocht je geïnteresseerd zijn in een aantal recensies, dan moet je maar even PM'en.

Groet,
Tio
Oud 04-06-2005, 09:05
Tio
Tio is offline
Citaat:
Loisjuh schreef op 03-06-2005 @ 19:40 :
Weet je wat ik zo verwarrend vind? Dat de één zegt dat wicca en witte hekserij hetzelfde is, en dat de ANDER weer zegt dat het iets totaal anders is! Volgens Lucy Summers (daar heb je d'r weer ) is het hetzelfde, maar ik dacht dus ook dat er wel WEL verschillen waren.....

Dat komt omdat er op een gegeven moment een aantal mensen is geweest die bedachten dat het goed geld was verdienen met het opschrijven van hun persoonlijke visie op Wicca. Op deze manier vervaagde de definitie van Wicca steeds meer, zeker toen allerlei andere termen als "moderne hekserij" of "witte hekserij" hun intrede deden.

Als je het er met een stel werkelijke Wiccans over hebt, die daar al sinds de eerste opleving in NL mee bezig zijn, dan valt daar vooral uit op te maken dat Wicca veel meer religieus is. Magie is een hulpmiddel, maar bij de Wicca staat eigenlijk het eren van de God en Godin en de natuur centraal.

Hekserij wordt dan vaak beschouwd als een wat vrijere invulling van hetzelfde gegeven, omdat mensen niet vast willen zitten aan wat ze als de regels of dogmen van de Wicca beschouwen. Dat komt omdat Wicca iets gestructureerder is, en wat vastere richtlijnen heeft. Bij hekserij vult men, over het algemeen, het geloof grotendeels zelf in.

Groet,
Tio
Oud 04-06-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Loisjuh schreef op 03-06-2005 @ 19:40 :

Lezen. En geen populaire boekjes, maar ook de rest, informatie inwinnen, luisteren.

http://forum.scholieren.com/showthre...4#post16648534
Advertentie

Regels voor berichten