Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2005, 11:49
Ostentation
Ostentation is offline
Ik vroeg mij de laatste tijd af, hoe het gesteld is met de leraren van tegenwoordig. Ik merk regelmatig dat zij zich niet meer zien als iemand met meer macht, zoals men vroeger naar leraren kijkt. Ik ben een beetje geschrokken omdat de leraren van tegenwoordig veel meer betrokken zijn bij het priveleven van hun leerlingen. Nu moeten jullie niet gaan denken dat ik weer loop te zeuren, want ik vind het toch echt niet normaal als een leraar je wil laten blozen oid. Het zijn echter niet alleen leraren, het komt wel vaker voor dat oudere mannen jonge meisjes willen laten blozen. Of wij zien er nou gewoon ouder uit, of zij willen het liefst maar één ding?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2005, 11:59
Shitonya
Shitonya is offline
Op wat voor rare school zit jij?
Of je verbeeld het je maar en bloost snel
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:02
Ostentation
Ostentation is offline
op een gewone school en ik heb het bij elke school wel heur, en ik hoor het ook van jongens van, oja die leraar zit altijd aan de meisjes, of die leraar raakt je altijd even aan.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:08
K-elli-e
K-elli-e is offline
Klopt! Onze wiskundeleraar van vorig jaar keek altijd naar onze BORSTEN
Oud 04-06-2005, 12:09
Qimm
Qimm is offline
mannen
Oud 04-06-2005, 12:24
Shitonya
Shitonya is offline
Dan zou ik die leraar verrot schelden of ik zou aangifte doen met z'n allen ( meiden waar hij aan zit ). Hij moet met z'n vuile klauwen van z'n leerlingen afblijven
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:25
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 04-06-2005 @ 13:08 :
Dat bedoel ik dus maar weer, het ligt dus niet aan mij.

al 2 leraren geschorst op mijn scholen wegens relatie met een leerling
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:28
Verwijderd
Dat hoeft niet per se seksuele intimidatie te zijn, maar het kan wel. Je zou natuurlijk gewoon kunnen laten merken dat je het niet prettig vindt als hij je aanraakt door snel opzij te stappen of iets dergelijks. Veel mensen raken anderen altijd even aan om ze het gevoel te geven dat hij naar ze luistert en om hun boodschap beter over te laten komen, dat hoeft heus niet per se seksuele intimidatie te zijn.

Ik denk dat het probleem met leerlingen van tegenwoordig vooral is dat leraren vaak belachelijk worden gemaakt en bij het minste of het gerinste opeens uitgemaakt worden voor pedofiel of maniak.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:30
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-06-2005 @ 13:28 :
Dat hoeft niet per se seksuele intimidatie te zijn, maar het kan wel. Je zou natuurlijk gewoon kunnen laten merken dat je het niet prettig vindt als hij je aanraakt door snel opzij te stappen of iets dergelijks. Veel mensen raken anderen altijd even aan om ze het gevoel te geven dat hij naar ze luistert en om hun boodschap beter over te laten komen, dat hoeft heus niet per se seksuele intimidatie te zijn.

Ik denk dat het probleem met leerlingen van tegenwoordig vooral is dat leraren vaak belachelijk worden gemaakt en bij het minste of het gerinste opeens uitgemaakt worden voor pedofiel of maniak.
dat is zeker ook zo. Een leraar die helemaal niet zo'n bedoeling heeft, wordt echt gelijk al pedofiel genoemd. Zijn ook veel jongere leraren, veel stage en sjah, die zijn nou eenmaal niet veel ouder dan hun leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:31
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
meisjes met borsten krijgen bij ons op school een hoger punt voor tekenen en gym
Oud 04-06-2005, 12:32
Ostentation
Ostentation is offline
Met citaat reageren
K-elli-e
K-elli-e is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 13:30 :
dat is zeker ook zo. Een leraar die helemaal niet zo'n bedoeling heeft, wordt echt gelijk al pedofiel genoemd. Zijn ook veel jongere leraren, veel stage en sjah, die zijn nou eenmaal niet veel ouder dan hun leerlingen.
Maar meestal intimideer ik jonge leraren en stagelopers, als ze lekker zijn dan he
Verwijderd
Citaat:
Heet die toevallig Verberne? Dat doe die van ons namelijk ook.

Engerd.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:33
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 04-06-2005 @ 13:32 :
Maar meestal intimideer ik jonge leraren en stagelopers, als ze lekker zijn dan he
ja maar doen zij dan ook weer iets terug?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:34
K-elli-e
K-elli-e is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 13:33 :
ja maar doen zij dan ook weer iets terug?
Neej dat dan niet!
Oud 04-06-2005, 12:41
Sennah
Sennah is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 13:25 :
Dat bedoel ik dus maar weer, het ligt dus niet aan mij.

al 2 leraren geschorst op mijn scholen wegens relatie met een leerling
dat zegt volgens mij meer iets over het zielige 'sociale' leven van de leraar dan over het beroep.
Oud 04-06-2005, 12:48
ralph105
ralph105 is offline
Leraren zijn net als alle andere mensen even kwetsbaar of niet.
Mijn lerares vindt het erg prettig mij af en toe te knuffelen of aan te raken met daarbij de woorden 'ik vind je erg lief'. Dat maakt haar niet meteen een pedrofiel ofzo
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:56
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
ralph105 schreef op 04-06-2005 @ 13:48 :
Mijn lerares vindt het erg prettig mij af en toe te knuffelen of aan te raken met daarbij de woorden 'ik vind je erg lief'. Dat maakt haar niet meteen een pedrofiel ofzo
dan weet ik niet hoe oud jij bent, maar voor een minderjarig persoon is dat toch niet echt normaal?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:58
ralph105
ralph105 is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 13:56 :
dan weet ik niet hoe oud jij bent, maar voor een minderjarig persoon is dat toch niet echt normaal?

Ik ben 16 en ik zit op het vwo.
Ik zou niet weten wat r niet normaal aan is
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 12:58
K-elli-e
K-elli-e is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 13:56 :
Vind ik ook niet!
Oud 04-06-2005, 12:59
I C U
I C U is offline
Citaat:
ralph105 schreef op 04-06-2005 @ 13:48 :
Euh, als een lerares dat bij mij doet zou ik toch wel vreemd opkijken... Nu hangt dat erg af van welke lerares het is, maar bij mijn leraressen zou ik toch echt zoiets hebben van: ga een andere hobby zoeken!
De leraren kijken wel uit, er is het afgelopen jaar nogal wat te doen geweest om een leraar die is aangeklaagd omdattie sex had gehad met een leerlinge, die hem vervolgens heeft aangegeven! Of haar vander dan. Een gewaarschuwd man...
Oud 04-06-2005, 12:59
Jolt
Jolt is offline
Leraren/leraressen mogen ook niet alleen met een leerling in een kamer zitten bij bijvoorbeeld als ze een proefwerk over moeten doen, dat is meestal met meerdere leerlingen, alleen om tegen te gaan dat leraren ideeën krijgen bij verschillende leerlingen.
Oud 04-06-2005, 13:02
ralph105
ralph105 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 04-06-2005 @ 13:59 :
Leraren/leraressen mogen ook niet alleen met een leerling in een kamer zitten bij bijvoorbeeld als ze een proefwerk over moeten doen, dat is meestal met meerdere leerlingen, alleen om tegen te gaan dat leraren ideeën krijgen bij verschillende leerlingen.
Ik moet vermelden dat ik daar nooit van gehoord heb.
Ik zit eigenlijk best vaak met mijn lerares alleen in een lokaal. Doorgaans is zij degene die de deur dan sluit.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:03
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
Jolt schreef op 04-06-2005 @ 13:59 :
Inderdaad, ik hou er ook helemaal niet van om na de les nog even bij een leraar te moeten komen, wij gaan dan altijd met zn tweeen, als een van mijn vriendinnen moet komen.

En ik ben ook 16en zit op het vwo, en als een leraar mij zou "knuffelen" nou he, dan was hij echt nog niet klaar geweest met mij en mijn ouders. Hij is wel een leraar, of lerares in jouw geval he! Dat mag ook echt niet!
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:04
ralph105
ralph105 is offline
Citaat:
I C U schreef op 04-06-2005 @ 13:59 :
Euh, als een lerares dat bij mij doet zou ik toch wel vreemd opkijken... Nu hangt dat erg af van welke lerares het is, maar bij mijn leraressen zou ik toch echt zoiets hebben van: ga een andere hobby zoeken!
De leraren kijken wel uit, er is het afgelopen jaar nogal wat te doen geweest om een leraar die is aangeklaagd omdattie sex had gehad met een leerlinge, die hem vervolgens heeft aangegeven! Of haar vander dan. Een gewaarschuwd man...
n aanraking of omhelzing hoeft niet meteen een seksuele lading te hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2005, 13:07
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
ralph105 schreef op 04-06-2005 @ 14:04 :
Maar de vraag is, is een aanraking of omhelzing normaal?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:12
I C U
I C U is offline
Citaat:
ralph105 schreef op 04-06-2005 @ 14:04 :
True, maar als leraar moet je er verdomd zeker van zijn dat je leerlingen niet beginnen te schreeuwen. Er zijn leraren die serieus niets meer gedaan hebben dan een hand op de schouder en die daarmee dus problemen hebben gehad.
Oud 04-06-2005, 13:13
ralph105
ralph105 is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 14:07 :
Maar de vraag is, is een aanraking of omhelzing normaal?
Waarom zou een aanraking of omhelzing niet normaal zijn?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:15
Ostentation
Ostentation is offline
noujaa, kan iemand deze jongen even uitleggen waarom het niet normaal is dat een lerares een leerling knuffelt?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:21
I C U
I C U is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 14:15 :
noujaa, kan iemand deze jongen even uitleggen waarom het niet normaal is dat een lerares een leerling knuffelt?
Misschien omdat de relatie puur moet bestaan uit lesgeven en kennis ontvangen, dat die relatie niet verstoord mag worden door wat voor emoties dan ook omdat dat storend kan werken bij andere zaken (proefwerken, situaties in de klas...). Plus het feit dat als een lerares tegen je zegt (tijdens een omhelzing!!!) "je bent lief" dat er dan toch wel een rood lampje bij me gaat branden.
Okay, je moet niet gaan overdrijven en er zeker niet voor zorgen dat de relatie te afstandelijk wordt, maar toch.
Oud 04-06-2005, 13:23
Ostentation
Ostentation is offline
merci merci. duidelijk toch?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:25
I C U
I C U is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 14:23 :
merci merci. duidelijk toch?
En dat op een zaterdagmiddag
Oud 04-06-2005, 13:26
ralph105
ralph105 is offline
Citaat:
I C U schreef op 04-06-2005 @ 14:21 :
Misschien omdat de relatie puur moet bestaan uit lesgeven en kennis ontvangen, dat die relatie niet verstoord mag worden door wat voor emoties dan ook omdat dat storend kan werken bij andere zaken (proefwerken, situaties in de klas...). Plus het feit dat als een lerares tegen je zegt (tijdens een omhelzing!!!) "je bent lief" dat er dan toch wel een rood lampje bij me gaat branden.
Okay, je moet niet gaan overdrijven en er zeker niet voor zorgen dat de relatie te afstandelijk wordt, maar toch.
In de klas word ik net zoals elke andere leerling behandelt.
Voor mn pw had ik gewoon een 4 en ik werd er ook uit gestuurd toen ik een propje door de klas gooide.
Na de les zoek ik haar weleens op en dan hebben we het niet over wat r in de klas gebeurd net zoals dat we het in de klas niet hebben over wat er na de les gebeurd
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:28
Ostentation
Ostentation is offline
Ik zoek ook wel eens een leraar op, om bijv een cijfer te vragen. Maar wat versta jij precies onder een omhelzing? echt alsof het je moeder of oma ofzo is, of lichter?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:28
I C U
I C U is offline
Citaat:
ralph105 schreef op 04-06-2005 @ 14:26 :
In de klas word ik net zoals elke andere leerling behandelt.
Voor mn pw had ik gewoon een 4 en ik werd er ook uit gestuurd toen ik een propje door de klas gooide.
Na de les zoek ik haar weleens op en dan hebben we het niet over wat r in de klas gebeurd net zoals dat we het in de klas niet hebben over wat er na de les gebeurd
Is ze je vertrouwenspersoon of hoe je dat ook noemt? Nah, in elk geval: kijk goed uit enzo, omdat je niet kan weten wat de gevolgen zijn. Natuurlijk hoeft het niets te betekenen en dan zullen er ook geen gevolgen zijn, but just incase...

En ik blijf het vreemd vinden, maar wie ben ik?
Oud 04-06-2005, 13:30
Kaa
Kaa is offline
Citaat:
VERVOORT!?!?!?!
Oud 04-06-2005, 13:30
ralph105
ralph105 is offline
Citaat:
I C U schreef op 04-06-2005 @ 14:28 :
Is ze je vertrouwenspersoon of hoe je dat ook noemt? Nah, in elk geval: kijk goed uit enzo, omdat je niet kan weten wat de gevolgen zijn. Natuurlijk hoeft het niets te betekenen en dan zullen er ook geen gevolgen zijn, but just incase...

En ik blijf het vreemd vinden, maar wie ben ik?
Het is indd mijn vertrouwenspersoon.
Ik moet zeggen dat als ik een hand op haar hand leg of op haar schouder ofzo dat ze dat niet afweert. Hoewel ze wel afstandelijk doet als r andere docenten bij zijn
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:32
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 04-06-2005 @ 13:34 :
Neej dat dan niet!
goed van ze
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:33
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
ralph105 schreef op 04-06-2005 @ 14:30 :
Ik moet zeggen dat als ik een hand op haar hand leg of op haar schouder ofzo dat ze dat niet afweert. Hoewel ze wel afstandelijk doet als r andere docenten bij zijn
woei, ik zou toch maar even achter mijn oren gaan krabben als ik jou was. vind je zelf oook niet?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Sennah schreef op 04-06-2005 @ 13:41 :
dat zegt volgens mij meer iets over het zielige 'sociale' leven van de leraar dan over het beroep.
Ben jij niet iets te oud om een typisch voorbeeld te zijn van domme huppelkutten die per definitie een hekel hebben aan leraren?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 13:54
Ostentation
Ostentation is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-06-2005 @ 14:52 :
Ben jij niet iets te oud om een typisch voorbeeld te zijn van domme huppelkutten die per definitie een hekel hebben aan leraren?
Sennah??
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 14:38
Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
ralph105 schreef op 04-06-2005 @ 14:30 :
Ik vind jullie band iets te vriendschappelijk... Ik snap het wel dat zij jouw schouder ff zou aanraken moest je steun nodig hebben, maar dat ze je omhelst en zegt dat ze je lief vindt... En dat jij haar schouder mag aanraken... Uiteindelijk blijft zij wel 'boven' jou staan
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 15:19
ralph105
ralph105 is offline
Citaat:
Blondien schreef op 04-06-2005 @ 14:28 :
Ik zoek ook wel eens een leraar op, om bijv een cijfer te vragen. Maar wat versta jij precies onder een omhelzing? echt alsof het je moeder of oma ofzo is, of lichter?
Alsof het mn moeder of oma is denk ik
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 15:57
Nonaj
Nonaj is offline
Ik had op de middelbare school ook een leraar die graag schouderklopjes gaf. Maar om daar nou al over te gaan zeuren...zolang ie niet aan plekken zit waar ie niet aan hoort te komen vind ik het wel best
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 16:06
just-miej
just-miej is offline
Citaat:
bij mij dan 2 jaar geleden...
Oud 04-06-2005, 17:24
Astraea
Astraea is offline
Echt, wat een onzin. Ik heb ook hele goede relaties gehad met leraren en leraressen. Er was niets seksueels aan, maar een knuffel op z'n tijd of een arm om je schouder is toch helemaal niet verkeerd? Leraren zijn ook mensen. Het is toch van de gekke dat een leraar bijvoorbeeld een meisje niet mag troosten als ze (met wat voor reden dan ook) moet huilen in de klas. Of een schouderklopje geven als een leerling een buitengewoon goede prestatie heeft geleverd?

Waarom moeten leraren in hun beroep nou behandeld worden alsof zij geen mensen zijn, zonder gevoelens van medeleven of zo? Ikzelf heb het altijd fijn gevonden dat ik niet een gigantisch oppervlakkige "alleen kennis overdragende/ontvangende" relatie heb gehad met mijn leraren/leraressen. Dat maakt de lessen fijner, leuker en ik had veel meer zin om naar school te gaan. Om eerlijk te zijn vind ik het ook vrij logisch dat je na 6 jaar les te hebben gehad van iemand, er wel een 'relatie' mee op hebt gebouwd. Dat is niet vies, pervers of fout omdat het een leraar is, nee dat is menselijk.

Verder wil ik wel even duidelijk maken dat ik het absoluut vreselijk vind als leraren aan leerlingen zitten op een seksuele manier. Een man (of het nou leraar is of niet) moet met zijn jatten van kinderen/leerlingen afblijven. Zo iemand moet in mijn ogen ook niet alleen geschorst worden, maar gewoon ontslagen en met zekerheid dat ie op geen enkele andere school meer aan de bak komt.

Maar niet iedere aanraking is seksueel getint en dat heb je zelf heel goed in de gaten hoor. Daarom zou ik door sommige leraren wel aangeraakt willen worden en door anderen juist weer niet. Want het is niet alleen het aanraken dat seksuele intimidatie is, maar ook een manier van kijken (naar borsten bijvoorbeeld), de manier van praten en nog veel meer.
Oud 04-06-2005, 18:25
I C U
I C U is offline
Citaat:
Astraea schreef op 04-06-2005 @ 18:24 :
Echt, wat een onzin. Ik heb ook hele goede relaties gehad met leraren en leraressen. Er was niets seksueels aan, maar een knuffel op z'n tijd of een arm om je schouder is toch helemaal niet verkeerd? Leraren zijn ook mensen. Het is toch van de gekke dat een leraar bijvoorbeeld een meisje niet mag troosten als ze (met wat voor reden dan ook) moet huilen in de klas. Of een schouderklopje geven als een leerling een buitengewoon goede prestatie heeft geleverd?

Waarom moeten leraren in hun beroep nou behandeld worden alsof zij geen mensen zijn, zonder gevoelens van medeleven of zo? Ikzelf heb het altijd fijn gevonden dat ik niet een gigantisch oppervlakkige "alleen kennis overdragende/ontvangende" relatie heb gehad met mijn leraren/leraressen. Dat maakt de lessen fijner, leuker en ik had veel meer zin om naar school te gaan. Om eerlijk te zijn vind ik het ook vrij logisch dat je na 6 jaar les te hebben gehad van iemand, er wel een 'relatie' mee op hebt gebouwd. Dat is niet vies, pervers of fout omdat het een leraar is, nee dat is menselijk.

Verder wil ik wel even duidelijk maken dat ik het absoluut vreselijk vind als leraren aan leerlingen zitten op een seksuele manier. Een man (of het nou leraar is of niet) moet met zijn jatten van kinderen/leerlingen afblijven. Zo iemand moet in mijn ogen ook niet alleen geschorst worden, maar gewoon ontslagen en met zekerheid dat ie op geen enkele andere school meer aan de bak komt.

Maar niet iedere aanraking is seksueel getint en dat heb je zelf heel goed in de gaten hoor. Daarom zou ik door sommige leraren wel aangeraakt willen worden en door anderen juist weer niet. Want het is niet alleen het aanraken dat seksuele intimidatie is, maar ook een manier van kijken (naar borsten bijvoorbeeld), de manier van praten en nog veel meer.
Je hebt gelijk als je zegt dat je niet overdreven moet reageren op aanrakingen van leraren, en dat je niet alles als sexueel moet zien. Ben ik ook helemaal met je eens. Het punt is alleen dat die grens zo moeilijk te bepalen is, zowel voor leraren als voor leerlingen. Op de een of andere manier ligt dit vooral in het onderwijs erg gevoelig.

Ik zit nu ook al vijf jaar op dezelfde school, en ik heb ook met verschillende leraren een soortement relatie opgebouwd, daar iso ook niets mis mee. En als ik moet huilen in de klas (wat niet voorkomt, maar goed) of als ik iets erg goed gedaan heb, okay, dan is een aanraking niet verkeerd.

Toch wordt ik liever niet aangeraakt door leraren, gewoon omdat dat niet juist voelt. Of ze nou aardig zijn of niet, dat doet er niet toe. Gewoon omdat ik het risico niet wil nemen, omdat het teveel gezeik en ellende met zich meebrengt. Echt, ik ben niet preuts ofzo, en ik ben zeker niet bang voor lichamelijk contact, maar ik ben gewoon voorzichtig. Waarom moeilijkheden opzoeken als ze ook zo makkelijk ontweken kunnen worden?
Oud 04-06-2005, 19:44
Astraea
Astraea is offline
Citaat:
I C U schreef op 04-06-2005 @ 19:25 :
Je hebt gelijk als je zegt dat je niet overdreven moet reageren op aanrakingen van leraren, en dat je niet alles als sexueel moet zien. Ben ik ook helemaal met je eens. Het punt is alleen dat die grens zo moeilijk te bepalen is, zowel voor leraren als voor leerlingen. Op de een of andere manier ligt dit vooral in het onderwijs erg gevoelig.

Ik zit nu ook al vijf jaar op dezelfde school, en ik heb ook met verschillende leraren een soortement relatie opgebouwd, daar iso ook niets mis mee. En als ik moet huilen in de klas (wat niet voorkomt, maar goed) of als ik iets erg goed gedaan heb, okay, dan is een aanraking niet verkeerd.

Toch wordt ik liever niet aangeraakt door leraren, gewoon omdat dat niet juist voelt. Of ze nou aardig zijn of niet, dat doet er niet toe. Gewoon omdat ik het risico niet wil nemen, omdat het teveel gezeik en ellende met zich meebrengt. Echt, ik ben niet preuts ofzo, en ik ben zeker niet bang voor lichamelijk contact, maar ik ben gewoon voorzichtig. Waarom moeilijkheden opzoeken als ze ook zo makkelijk ontweken kunnen worden?
Natuurlijk snap ik wel wat je bedoelt, maar je voelt toch zelf ook wel wanneer iemand meer wil en wanneer niet? Dat heb je ook bij jongens. Ik heb ook altijd meteen door wanneer een jongen meer van me wil en wanneer het alleen vriendschap is. Bij leraren bij wie ik me niet fijn voel, zal ik aanrakingen ook niet fijn vinden. Bij leraren bij wie ik me wel goed voel dan weer wel. En wat ik al probeerde uit te leggen, het gaat niet alleen om de aanrakingen.
Als een leraar je per ongeluk op een 'vreemde' plek aanraakt, maar je verder helemaal geen speciale aandacht geeft, dan zal dit minder erg zijn dan een leraar die je 'vies' loopt aan te staren en rare opmerkingen maakt, ook al raakt hij je misschien niet aan.

Het gaat om het algehele gedrag. Ik heb ook vaak zat problemen gehad met van die gluiperige leraren, die me heel vies aanstaarden en vieze opmerkingen maakten en die dan gingen vragen of ik na wilde blijven. Ik heb dit iedere keer geweigerd, of gewoon een vriendin van me meegenomen. Dan werd ik de klas uitgestuurd, moest ik naar de rector. En wat me dan opvalt is dat mensen je niet serieus nemen als je zegt dat je je niet fijn voelt bij bepaalde leraren. Want een gevoel zegt niets, volgens hen. Daarmee ben ik het dus niet eens. Ik denk dat mensen heel goed voor zichzelf kunnen uitmaken wat wel en wat niet goed voelt.
Anderzijds heb ik ook vaak zat leraren bij wie ik het helemaal geen probleem vind om alleen in een klas te zitten, dan voelt het gewoon vertrouwd. Leraren die mij bijles gaven en die me nooit met een vinger 'verkeerd' hebben aangeraakt, die nooit rare opmerkingen hebben gemaakt. Van die leraren maken kleine aanrakingen (schouderklopje, knuffel, aai) helemaal niet uit.
Nogmaals, het gaat niet om de aanrakingen alleen, het gaat om het algehele gedrag en het gevoel dat leraren jou daardoor geven.

Leraren zijn gewoon mensen en die behandel ik gewoon hetzelfde. In het dagelijks leven kom ik ook mensen tegen bij wie ik liever uit de buurt blijf. Dat zal ik bij leraren ook doen.
Oud 05-06-2005, 10:58
I C U
I C U is offline
Het is zeker waar dat sommige leraren je niet eens aan hoeven te raken en je voelt je al niet op je gemak. Bij die leraren blijf je ook uit de buurt, die geef je niet eens de kans om je aan te raken, vriendschappelijk of niet.
En het is ook waar dat je bij de meeste mensen wel voelt of ze meer van je willen of niet. Het punt is alleen dat je als leraar verdomd goed moet uitkijken. Ik doe niet snel moeilijk, aanrakingen op 'foute' plaatsen die per ongeluk zijn zal ik ook negeren, tenzij het te vaak voorkomt. Logisch.
Maar er zijn ook zat meiden die al beginnen te gillen wanneer een leraar enkel een vinger op haar schouder legt, bij wijze van. Daarom is het niet verstandig om als leraar 'lichamelijk' te worden, wat je ook met zo'n gebaar bedoelt.
Natuurlijk zijn leraren hetzelfde als al die andere mensen die je dagelijks tegenkomt, en behandel je die hetzelfde. Met als enige verschil dat een leraar 'boven' je staat, en niet op gelijk niveau.
Oud 05-06-2005, 13:45
juno
juno is offline
De verhouding leraar-leerling dient zakelijk te zijn, maar het blijven allebei mensen. Mensen die goed met elkaar kunnen opschieten, raken elkaar wel eens aan. En een schouderklopje of een troostende arm om je schouders of een aai over je bol moet gewoon kunnen. Daar zit niks sexueels aan. Als geen van beiden daar een probleem mee heeft, is er toch niets ergs aan de hand?

Of een aanraking vriendschappelijk bedoeld is, of juist sexueel intimiderend, dat voel je donders goed aan, en die laatste categorie aanrakingen is absoluut uit den boze.

Er zijn ook sexueel getinte aanrakingen die niet intimiderend bedoeld zijn, en die door beide partijen op prijs gesteld worden, vooral als het om wat oudere leerlingen gaat. Toch is dit niet toegestaan, omdat het wel om een minderjarig persoon in een afhankelijke positie gaat, en dan is de grens tussen wel of niet intimiderend niet makkelijk te trekken.

Toch zijn er na het examen altijd wel ergens in Nederland een leraar en een ex-leerling die er dan wel voor uitkomen wat ze al een tijd voor elkaar voelden, en daar kan een serieuze relatie uit voortvloeien. Ik zie daar ook het probleem niet van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten