Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2005, 09:15
Someboy
Someboy is offline
Hoii,

Ik draai nu op Windows 98 maar wil graag XP Home hebben.
Nu heb ik gehoord dat je op 1 pc zowel 98 als XP kan draaien.
De vraag is echter hoe kun je dat het beste doen?

98 staat bij mij op de C, kan ik dan XP bijvoorbeeld zetten op H (partitie)

Echter beide besturingssystemen staan dan wel op 2 verschillende harde schijven.

Verder is de vraag... hoe krijg ik de XP installatie??
Gewoon de cd rom erin doen en opnieuw starten werkt natuurlijk niet..

Iemand idee's, ben op dit gebied niet zo'n held
Oud 04-06-2005, 09:26
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Het is wel een must om twee verschillende besturingssystemen op twee verschillende partities te draaien. Of dat nu ook op twee verschillende fysieke harde schijven is, maakt niet zoveel uit.

Het is idd normaal zo dat je de cd-rom in je cd-rom station moet pleuren, en opnieuw opstarten. Normaal krijg je dan de melding "druk op een knop op van cd-rom op te starten".
Als je deze melding niet krijgt, moet je misschien eventjes in je bios de boot volgorde veranderen. (Meestal staat ie: 1. diskette 2. HD 3. ... 4. ...). Maak er dan bijvoorbeeld van: 1. diskette 2. cd-rom 3. hd

Wanneer alles geïnstalleerd is, wordt er normaal automatisch een bootmenu'tje aangemaakt, zodat je bij het opstarten van je pc kan kiezen tussen XP of win98.
Oud 04-06-2005, 09:34
freyk
freyk is offline
Citaat:
Someboy schreef op 04-06-2005 @ 10:15 :
Echter beide besturingssystemen staan dan wel op 2 verschillende harde schijven.
Als je dat een probleem vind dat je de beide besturingsystemen ook op één partitie gooien.
Op een gegeven moment ontdekt de installatie dat je een andere windows installatie hebt.
Zolang je maar voor de nieuwe windows directory een andere naam geeft, kan er geen vreemde dingen gebeuren.
Oud 04-06-2005, 09:47
Verwijderd
Waarom zou je in hemelsnaam Win 98 nog willen gebruiken?
En daarnaast raad ik je Win XP Pro aan, ipv Home
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 10:05
TisKicking
TisKicking is offline
wat is het voordeel voor een gewone thuisgebruiker dan?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 10:08
Verwijderd
Citaat:
TisKicking schreef op 04-06-2005 @ 11:05 :
wat is het voordeel voor een gewone thuisgebruiker dan?
Ik vind Home op de een of andere manier niet fijn werken, ik mis een hoop dingen met name een hoop security gerelateerde dingen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 10:27
M@rco
M@rco is offline
Professional heeft voor de gewone thuisgebruiker geen enkel voordeel (ten opzichte van Home), maar ik snap ook niet waarom je in vredesnaam 98 zou willen gebruiken
Oud 04-06-2005, 10:38
freyk
freyk is offline
Vroeger had ik een dualboot van winxp en 98, omdat ik niet goed oude spellen/programma's (win32 en dos) kon spelen op windows xp.
Someboy zal, denk ik, ook die reden hebben.
Oud 04-06-2005, 14:41
Someboy
Someboy is offline
98 heb ik altijd al gebruikt, met plezier.... en mocht XP fouten geven of niet correct werken kon ik zo terugvallen op 98.

Maar het werkt nu prima.

Alleen als ik scroll gaat me beeldscherm golvend, niet vloeiend en snel zeg maar. Hoe kan dit?
Bij 98 had ik dit niet, bij 98 draaide ik wel altijd op 800*600 nu 1024 op Xp..

Ligt het hieraan?
Oud 04-06-2005, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Someboy schreef op 04-06-2005 @ 15:41 :
98 heb ik altijd al gebruikt, met plezier.... en mocht XP fouten geven of niet correct werken kon ik zo terugvallen op 98.

Maar het werkt nu prima.

Alleen als ik scroll gaat me beeldscherm golvend, niet vloeiend en snel zeg maar. Hoe kan dit?

Ligt het hieraan?
Dat ligt eraan dat je geen drivers hebt geinstalleerd...

Werkt dat nou fijn.., 60Hertz?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 14:45
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
Someboy schreef op 04-06-2005 @ 15:41 :

Maar het werkt nu prima.

Ligt het hieraan?
Heb je voor je windows XP installatie drivers geïnstallleerd voor je grafische kaart?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 15:31
Someboy
Someboy is offline
Damn, dat ik dat vergeten was...
Dit voelt wel iets prettiger aan je ogen....

me laatste vraag...
Als ik opstart kan ik dus kiezen tussen xp en 98 maar hij staat standaard op xp... (dus na 25 sec) kiest hij automatisch voor xp... kun je dit nog veranderen...?

Het is niet belangrijk ofzo want denk dat ik onder xp blijf werken maar vroeg het me even af...
Oud 04-06-2005, 15:44
freyk
freyk is offline
In windows xp:
Rechtermuisknop op "deze computer" -> eigenschappen -> tabblad geadvanceerd -> "opstart en herstelinstellingen -> instellingen.
Oud 04-06-2005, 15:45
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
juh, dat gaat

deze computer => eigenschappen => geavanceerd => opstart- en herstelinstellingen, het vakje 'systeem starten', en daar kan je dan het standaard besturingssysteem selecteren.

Door op bewerken te klikken, kan je ook manueel dit aanpassen in de boot.ini file.

edit: Freyk was me voor
Oud 05-06-2005, 17:54
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
M@rco schreef op 04-06-2005 @ 11:27 :
Professional heeft voor de gewone thuisgebruiker geen enkel voordeel (ten opzichte van Home), maar ik snap ook niet waarom je in vredesnaam 98 zou willen gebruiken
98 start sneller op, draait vlotter, is niet zo irritant als xp (het stoort u niet met 'updates installeren', 'geen antivirus progr geïnstall.' ...)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 18:08
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 05-06-2005 @ 18:54 :
...is niet zo irritant als xp (het stoort u niet met 'updates installeren', 'geen antivirus progr geïnstall.' ...)
Dart kan je allemaal uitzetten in het security center....
Oud 05-06-2005, 18:10
Verwijderd
Citaat:
98 start sneller op, draait vlotter, is niet zo irritant als xp (het stoort u niet met 'updates installeren', 'geen antivirus progr geïnstall.' ...)
Die 10sec. extra opstart tijd is niet relevant, dit doe je 1x voordat je gaat werken..
Dat het 'vlotter' werkt is bullshit
en de rest is gewoon uit te zetten
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 18:27
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Op een fatsoenlijke computer is XP sneller dan 98, en die 'irritante' meldingen zijn er niet voor niets en kun je bovendien uitzetten. En dan heb ik het er nog niet over dat XP vele malen stabieler is.
Oud 05-06-2005, 18:36
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
********** schreef op 05-06-2005 @ 19:10 :
Dat het 'vlotter' werkt is bullshit
Dat lijkt mij niet minder dan logisch hoor. Er zit een lange tijd tussen het verschijnen van windows 98 en windows xp. In de tijd dat windows 98 verscheen hadden computers veel minder rekenkracht waardoor het OS daarop moest worden aangepast. Bij het maken van windows xp hadden ze veel meer rekenkracht tot hun beschikking en zullen ze er dus ook veel meer van af hebben gesnoept. Misschien dat dat is gebeurd in de vorm van extra functionaliteit die je niet altijd gebruikt, maar de gemiddelde gebruiker kan niet zomaar even alle onnodige processen uitzetten.

Wel heeft M@rco er uiteraard gelijk in dat windows xp een stuk stabieler is dan windows 98.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 18:41
M@rco
M@rco is offline
Maar kom op mensen... het is 2005, laten we aub geen discussie meer gaan voeren over Windows 98. Volstrekt zinloos.
Oud 05-06-2005, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Krekker schreef op 05-06-2005 @ 19:36 :
Dat lijkt mij niet minder dan logisch hoor. Er zit een lange tijd tussen het verschijnen van windows 98 en windows xp. In de tijd dat windows 98 verscheen hadden computers veel minder rekenkracht waardoor het OS daarop moest worden aangepast. Bij het maken van windows xp hadden ze veel meer rekenkracht tot hun beschikking en zullen ze er dus ook veel meer van af hebben gesnoept. Misschien dat dat is gebeurd in de vorm van extra functionaliteit die je niet altijd gebruikt, maar de gemiddelde gebruiker kan niet zomaar even alle onnodige processen uitzetten.
En gezien de computers van tegenwoordig een gigantische overkill is voor Windows XP merk je geen verschil tussen Win 98 en Win XP.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 08:40
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ik ben geen voorstander van Win 98 hoor, verre van, maar windows XP stoort mij mateloos, neem nu, als ik moet zoeken, mijn pc reageert niet direct omdat ie dat klotehondje moet laden, ik heb nooit gevraagd om animaties van een kwispelend hondje en ik wil mij niet bezighouden met uit te zoeken waar ik al die idiote opties kan afzetten, het moet af staan by default !
Ware het niet dat linux zo moeilijk is, ik zou dat nemen als OS. Mss later eens.

BTW : vroeger stond hier gewoon windows 2000, maar door allerhande spyware hebben we maar XP genomen, en nu hebben we er geen last van.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 09:08
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-06-2005 @ 09:40 :
ik heb nooit gevraagd om animaties van een kwispelend hondje en ik wil mij niet bezighouden met uit te zoeken waar ik al die idiote opties kan afzetten, het moet af staan by default !
Het is normaal, nadat je een os geinstalleert hebt, de boel naar je eigen smaak in moet stellen.
(je os instellen naar je eigen smaak, hoort nog bij de installatie.
Vind ik dan)
Want hoe kan M$ nou weten wat je wel en niet leuk/handig/moeilijk/simpel vind?

Citaat:
Ware het niet dat linux zo moeilijk is, ik zou dat nemen als OS. Mss later eens.
Ook bij alle linux-distro's hoor je na de installatie, de boel naar je smaak te configureren.
Gelukkig kan je bij deze installatie méér dingen instellen dan bij een windows installatie!
En zolang je geduld hebt, is linux niet moeilijk.

Citaat:
BTW : vroeger stond hier gewoon windows 2000, maar door allerhande spyware hebben we maar XP genomen, en nu hebben we er geen last van.
Tja, had je de boel maar beter moeten instellen.

Laatst gewijzigd op 06-06-2005 om 09:11.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 15:32
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
freyk schreef op 06-06-2005 @ 10:08 :
Offtopic:

Tja, had je de boel maar beter moeten instellen.
spyware en virussen krijg je zomaar niet weg, met wat 'in te stellen' hoor
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 16:39
freyk
freyk is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-06-2005 @ 16:32 :
spyware en virussen krijg je zomaar niet weg, met wat 'in te stellen' hoor
Weg niet nee, maar tegenhouden wel.
Reageren

Regels voor berichten