Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2005, 09:13
nienie
nienie is offline
Weet iemand toevallig of er vaste grafische symbolen bestaan voor optische instrumenten? Ik ben bezig met een verslag waarin een aantal opstellingen schematisch moeten worden weergegeven, maar ik kan nergens goede voorbeelden of symbolen vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2005, 09:57
Keith
Keith is offline
Bedoel je symbolen als in electrische circuits, of in van die lens-diagrammen? En welke instrumenten moet je hebben?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 10:46
nienie
nienie is offline
De instrumenten zijn een laser, detector, roterende spiegel, halfdoorlatende spiegel en diafragma. Het gaat om de optische 'schakeling', niet om hoe het elektrisch in elkaar zit, dus ik denk dat je dan meer in de richting van lensdiagrammen moet kijken, maar dan dus een stukje ingewikkelder.

Ik heb trouwens op dit moment zelf wel wat symbolen verzonnen en deze in een appendix verklaard, maar ik weet niet of dit geheel wetenschappelijk verantwoord is.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 12:26
Keith
Keith is offline
Als jij je eigen setje verzint en dat gebruikt en duidelijk verklaart wat alles voorstelt is dat al heel netjes. De 'standaard' manier van doen, als die er al een is, is ook slechts een conventie waarvan jij best mag afwijken. Ik neem aan dat jij al wat onderzoek hebt gedaan naar deze voorwerpen. Als er een standaard manier was om dingen aan te geven in optische diagrammen was je dat al wel opgevallen lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 13:06
Verwijderd
Er is hier niet echt een vaste definitie voor, als je duidelijk je symbolen verklaart moet het geen probleem zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 09:05
nienie
nienie is offline
Okee, dankjewel! M'n leraar natuurkunde op de middelbare school deed altijd heel moeilijk als je niet precies de elektrotechnische symbolen uit Binas gebruikte, daarom leek het me verstandig om als er ook zoiets was voor optica deze te gebruiken.

Ik vind het er stiekem ook wel professioneel uitzien met appendices.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 11:16
Keith
Keith is offline
Misschien wordt jouw manier wel de standaard

Je moet altijd Appendices bi jeen werkstuk zetten, ziet er veel beter uit dan zonder. Het is ook gebruikelijk (althans, dat hebben wij geleerd) om vooraan je symbolen te verklaren, dus bijvoorbeeld: f = brandpuntsafstand etc. Dit doe je dan in alfabetische volgorde, met het Romeinse en Griekse alfabet apart.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 16-06-2005 @ 12:16 :
Misschien wordt jouw manier wel de standaard

Je moet altijd Appendices bi jeen werkstuk zetten, ziet er veel beter uit dan zonder. Het is ook gebruikelijk (althans, dat hebben wij geleerd) om vooraan je symbolen te verklaren, dus bijvoorbeeld: f = brandpuntsafstand etc. Dit doe je dan in alfabetische volgorde, met het Romeinse en Griekse alfabet apart.
Wij doen het anders, nl. bij de formules de symbolen verklaren.

Wel grappig dat ze zeggen dat je een 'kort en bondig' verslag moet schrijven en het vervolgens altijd uitkomt op een verslag van 20 pagina's. Gelukkig heb ik mijn practica afgerond.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2005, 12:30
Keith
Keith is offline
Probleem met symbolen schrijven bij formules is dat je heel vaak dezelfde symbolen gebruikt en dat dus nogal saai wordt en het neemt ook veel ruimte in beslag bij grotere formules en dat verstoort de opmaak dan weer. En eigenlijk zijn het dingen die de lezen bijna altijd al wel zal weten, dus vind die het ook niet echt nodig om er steeds aan herinnerd te worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten