Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-06-2005 @ 15:17 :
Nou, alleen al de heibel die er gemaakt wordt over de plannen van Verdonk om mensen nog maar één nationaliteit te geven, geeft al aan dat men in de eerste plaats zichzelf als Marokkaan ziet. En je zegt het zelf al: ze zien zichzelf als Nederlandse Marokkanen, en niet als Nederlanders.
|
Jongen, je begrijpt de acherliggende gedachte hiervan niet. Mensen met een dubbele nationaliteit willen niet zeggen dat ze zich eerder Marokkaans voelen dan Nederlands. Hierbij gaat het om bijv. vakanties. Zoals je weet hebben Marokkanen vele familieleden in Marokko achtergelaten. Een regelmatige bezoek aan land van herkomst is dan wel zo gepast. Maar om Marokko in te komen met enkel een Nederlands paspoort is erg lastig. Óf je dient een visum aangevraagd te hebben (dit kan maanden duren), of je wordt uuu-ren bij de douane vastgehouden en ondervraagd. Terwijl je dit probleem niet hebt met een dubbele nationalteit. Je gaat Marokko in met je Marokkaanse paspoort en je verlaat Marokko met je Nederlands paspoort. Hierbij gaat het om gemak en niet om verbondenheid met het land. Daarnaast is dat heibel onstaan omdat de Marokkaanse overheid Marokkanen overal ter wereld als Marokkaan blijft beschouwen, iets waar onze Verdonk tegen is.
En om terug te komen op dat laatste punt van je, het blijven allochtonen hé. Hun ouders zijn in een ander land geboren. Dus zijn de kinderen Nederlandse Marokkanen en wellicht kunnen we hun kinderen dan weer Nederlanders noemen.
Citaat:
Nee, ze kruipen in die slachtofferrol omdat dat veel makkelijker is. 'Ze discrimineren mij, nou ben ik klein en zielig'. In plaats van hard te werken om te laten zien dat men wél iets kan presteren, gaan ze rotzooi trappen en wijzen dan achteraf op de stoute autochtonen die hen het leven toch zo zuur hebben gemaakt. Terwijl iedereen weet dat met de term 'kutmarokkaantjes' heus niet alle Marokkanen bedoeld wordt.
|
Wie is iedereen? Kijk, van jou is het wel duidelijk dat je het over die ene Marokkanen hebt dat probleemgedrag vertoont, maar velen menen toch echt wel wat tegen Marokkanen te hebben. (Zo'n mediabericht kan dat alleen verergeren) Er zijn ook vele goedwillende Marokkanen, en dat wordt niet zo breed uitgemeten in media. Niet zo gek natuurlijk, want media is op sensatie uit, dat recht hebben zij weer op hun beurt ook. Wij moeten ons daarbij neerleggen en leren te
relativeren . En generaliseren is helemaal niet gepast. Dat is zoo fout.
Citaat:
Zoals ik hierboven al heb gezegd ligt het niet aan naamgeving, maar aan houding en inzet.
|
Is hier onderzoek naar gedaan? Zoja, dan zou ik dat onderzoek wel willen lezen. Zonee, houd dan aub op met suggesties.