Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2005, 08:24
Gatara
Gatara is offline
VS dringen aan op overleg over status Kosovo
Uitgegeven op 09 juni 2005 om 00:31 uur

(Novum/AP) - De Amerikaanse onderminister van buitenlandse zaken Richard Burns heeft woensdag tijdens een bezoek aan de Servische provincie Kosovo aangedrongen op onderhandelingen over de status van het gebied. Burns riep de Europese Unie op het voortouw te nemen.

Volgens Burns dreigt een nieuw conflict op de Balkan als de Kosovo-kwestie niet wordt opgelost. Kosovo staat sinds eind 1999 onder bestuur van de Verenigde Naties, maar die hebben zich nog nooit uitgesproken over de toekomstige status van het gebied. Etnische Albanezen, die de meerderheid van de bevolking vormen, eisen onafhankelijkheid of aansluiting bij Albanië, terwijl Belgrado Kosovo als blijvend onderdeel van Servië ziet.

De Kosovaarse leider Ibrahim Rugova heeft in april een uitnodiging van de Servische president Boris Tadic om te praten over de politiek-staatkundige toekomst van Kosovo naast zich neergelegd. Rugova zei pas naar Belgrado te willen komen als Servië instemt met de onafhankelijkheid van Kosovo. Volgens de Servische premier Vojislav Kostunica hebben de Verenigde Naties geen oog voor de onderdrukking van de Serviërs door de etnische Albanezen in de provincie.

VN-secretaris-generaal Kofi Annan heeft de Noorse diplomaat Kai Eide opdracht gegeven een aanbeveling op te stellen over de toekomst van Kosovo. Burns zei woensdag dat ook de VS bereid zijn een rol te spelen bij het vinden van een oplossing voor het gebied, maar dat Europa het initiatief moet nemen.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/58689
---------

Serviers menen dat Kosovo hen toebehoort, de Albanezen menen dat dit weer anders is. Serviers onderdrukten Albanezen onder Joegoslavië, Albanezen onderdrukken nu Serviers in een "autonoom Kosovo". Is een oplossing onafhankelijkheid? Een eigen staat Kosovo?
Wat vind jij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2005, 10:12
Verwijderd
Ik vind dat Kosovo onafhankelijk moet worden, maar dat de VN voorlopig nog wel in de gaten moet houden dat de mensenrechten van de Serviërs in Kosovo niet geschonden worden.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 18:30
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Kijk, we hebben afgesproken: de Kosovaren krijgen autonomie. Daar hebben de Kosovaren voor getekend.

Terwijl ze natuurlijk eigenlijk onafhankelijkheid wilden, maar ja, dat zeiden ze niet, want dat zat er dan niet in.

Dus nu niet moeilijk doen, Kosovaren. Vergaande autonomie binnen Servie.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 18:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 10-06-2005 @ 19:30 :
Kijk, we hebben afgesproken: de Kosovaren krijgen autonomie. Daar hebben de Kosovaren voor getekend.
Iets is natuurlijk niet goed omdat het afgesproken is

Me lijkt dat de beste "oplossing" is om Kosovo een onafhankelijke staat te maken. Onderdrukking van de minderheid is namelijk beter dan onderdrukking van de meerderheid.
Oud 10-06-2005, 18:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 10-06-2005 @ 19:53 :
Onderdrukking van de minderheid is namelijk beter dan onderdrukking van de meerderheid.
erm

ik wil niet lullig zijn, maar het versnipperen van de balkan hangt me echt de keel uit. Dergelijk uitspraken bevorderen alleen maar een verdere versnippering.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 19:07
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-06-2005 @ 19:56 :
erm

ik wil niet lullig zijn, maar het versnipperen van de balkan hangt me echt de keel uit. Dergelijk uitspraken bevorderen alleen maar een verdere versnippering.
En wat is er precies mis met verdere versnippering?
Oud 10-06-2005, 19:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 10-06-2005 @ 20:07 :
En wat is er precies mis met verdere versnippering?
omdat dit meestal niet vreedzaam gebeurt. Situatie Tsjechie en Slowakije is een uitzondering
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 23:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-06-2005 @ 20:19 :
omdat dit meestal niet vreedzaam gebeurt. Situatie Tsjechie en Slowakije is een uitzondering
Daar heb je op zich een punt; de vraag is echter of je voortdurende onderdrukkign wel vreedzaam kunt noemen
Oud 13-06-2005, 12:30
Gatara
Gatara is offline
Betogers verhinderen heropening brug in Kosovo
Uitgegeven op 13 juni 2005 om 12:55 uur

(Novum/AP) - Een brug in Kosovo die de kloof tussen etnisch-Albanezen en Serviërs in de provincie symboliseert is maandag heel even open geweest. Vrijwel onmiddellijk kwamen er 250 Serviërs op de been om hem weer te blokkeren.

De brug in Kosovska Mitrovica is de afgelopen zes jaar herhaaldelijk het toneel geweest van confrontaties tussen etnisch-Albanezen die aan de zuidoever van de rivier de Ibar wonen en bewoners van een Servische wijk aan de noordoever. De brug werd gesloten nadat etnisch-Albanezen in maart 2004 de Servische wijk in waren getrokken en 19 Serviërs hadden gedood en negenhonderd verwond.

Deze week droeg de NAVO de brug over aan het civiele bestuur van de Verenigde Naties en het was de bedoeling dat hij geleidelijk aan weer zou worden opengesteld voor verkeer, te beginnen met één uur in de morgen en de middag. De heropening van de brug was bedoeld om de spanningen te verminderen in de aanloop naar onderhandelingen over de definitieve status van Kosovo. De Verenigde Naties zijn bereid zulke onderhandelingen nog dit jaar te organiseren, maar dan moet Kosovo wel aan bepaalde democratische eisen voldoen. De VN-gezant die dat moet controleren, de Noorse diplomaat Kai Eide, werd maandag in Kosovo verwacht. Eide moet onder andere bekijken of de rechten en bewegingsvrijheid van minderheden in Kosovo zijn gegarandeerd.

Kosovo kreeg maandag ook bezoek van de minister van buitenlandse zaken van Montenegro, Miodrag Vlahovic. Hij zal spreken met de VN-administrateur in Kosovo, Soren Jessen-Petersen, en een voorbereidende conferentie over de status van Kosovo bijwonen.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/58802
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 23:52
leipe yugo
leipe yugo is offline
lol...ben zelf kroat maaruh k zal het juiste beeld ff probere te schetse...vroeger woonden er maar 10% albanezen in kosovo en was de meerderheid servisch..opeens begonne die albanezen te fokken als konijnen en binnen no time waren ze in de meerderheid.gues what? het is nog steeds van Servie ..het is heillig voor hun omdat vroeger de serven werden onderdrukt door het osmaanse rijk (turken etc) maar in kosovo wonnen ze een slag en die betekende blijkbaar heel veel voor hun..dus ook al zijn die albaneze in de meerderheid ?? who cares..tja en ze worden niet geacEpeteerd daar door serven omdat serven weten wat die albaneze graag willen ..en k durf er op te wedden als het zegmaar een eigen regering krijgt dat er dan wetten worden gemaakt die meer in het voordeel zijn voor albanezen dan voor serven ..het zal me ook niks verwonderen als ze daarna ook nog stuk van servie willen linken aan albanie zelf!.

ben je het niet met me eens..voeg me toe op msn aquastar61@hotmail.com ..k ben dol op discussies
Oud 21-06-2005, 00:05
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
aliq schreef op 21-06-2005 @ 00:52 :
lol...ben zelf kroat maaruh k zal het juiste beeld ff probere te schetse...vroeger woonden er maar 10% albanezen in kosovo en was de meerderheid servisch..opeens begonne die albanezen te fokken als konijnen en binnen no time waren ze in de meerderheid.gues what? het is nog steeds van Servie ..het is heillig voor hun omdat vroeger de serven werden onderdrukt door het osmaanse rijk (turken etc) maar in kosovo wonnen ze een slag en die betekende blijkbaar heel veel voor hun..dus ook al zijn die albaneze in de meerderheid ?? who cares..tja en ze worden niet geacEpeteerd daar door serven omdat serven weten wat die albaneze graag willen ..en k durf er op te wedden als het zegmaar een eigen regering krijgt dat er dan wetten worden gemaakt die meer in het voordeel zijn voor albanezen dan voor serven ..het zal me ook niks verwonderen als ze daarna ook nog stuk van servie willen linken aan albanie zelf!.

ben je het niet met me eens..voeg me toe op msn aquastar61@hotmail.com ..k ben dol op discussies
Ga eerst maar eens leren typen, want niemand wil deze troep lezen.
Oud 21-06-2005, 00:11
Verwijderd
Citaat:
aliq schreef op 21-06-2005 @ 00:52 :
lol...ben zelf kroat (..)
Integratie mislukt
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 00:15
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
S. schreef op 21-06-2005 @ 01:11 :
Integratie mislukt
zing
Oud 21-06-2005, 00:16
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 21-06-2005 @ 01:15 :
zing
Ik dans liever
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 00:38
leipe yugo
leipe yugo is offline
hmm als je het nou op een normaal beschaafde manier vroeg.
dan zal ik er mischien over na denken.
Oud 21-06-2005, 00:45
leipe yugo
leipe yugo is offline
S. dat van jouw beschouw k als een compliment dankjewel
Oud 21-06-2005, 08:42
T_ID
T_ID is offline
"opeens te fokken als konijnen"

meestal zijn dat soort zinsnedes voorbehouden aan extreem-rechtse racisten...
Oud 21-06-2005, 21:07
leipe yugo
leipe yugo is offline
Oud 01-07-2005, 01:23
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik ben niet voor onafhankelijk Kosovo, want:

(1) Er was afgesproken: autonomie. De Kosovaren stemden daarmee in. Beetje moreel heel erg fout als je dan nu voor de onafhankelijkheid gaat. Zeg dat dan direct (maar dat was er geen akkoord gekomen toen in 1999).

(2) Waarom mag Kosovo (deel Servie) onafhankelijk, maar Servisch en Kroatische delen van Bosnie niet?
We legt de Serviers in Bosnie uit: "Jullie moeten in multi-etnisch verband blijven, maar de Kosovaren hoeven dat niet".

(3) Wat doe je met de Albanezen in Macedonie?

(4) Is zo'n klein landje levensvatbaar?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 11:23
Gatara
Gatara is offline
Bomaanslagen in hoofdstad Kosovo

Uitgegeven: 3 juli 2005 09:19
Laatst gewijzigd: 3 juli 2005 09:26
PRISTINA - Hoofdstad Pristina van de Servische provincie Kosovo is zaterdagavond opgeschrikt door drie bomexplosies. Daardoor werden enkele voertuigen van de Verenigde Naties verwoest. Er vielen geen gewonden. aldus een woordvoerder van de politie in Kosovo.

De eerste explosie had plaats bij het kantoor van de VN-missie in Kosovo (Unmik). Het Kosovaarse hoofdkantoor van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) was het tweede doelwit. Door de derde aanslag raakte het parlementsgebouw in Kosovo beschadigd.

De politie en Unmik-militairen hebben het gebied waar de aanslagen werden gepleegd afgegrendeld en zoeken naar de dader (s). Het is onduidelijk wie achter de acties zat.

De Servische provincie Kosovo staat sinds de NAVO-bombardementen op Joegoslavië in 1999 onder VN-bestuur.
http://www.nu.nl/news/550514/21/Boma...ad_Kosovo.html
Oud 03-07-2005, 22:13
Str0nk
Str0nk is offline
Het stevent wederom af op een gewelddadig confilt in die regio, de oorzaken hiervan: het aanwakkerende Servische nationalisme dat nooit zal toelaten dat hun land zich verder laat afbrokkelen
-het KLA dat de laatste jaren vrij spel krijg om zich nog meer te bewapenen
-de oplopende etnische spanningen in Kosovo zelf.
Oud 04-07-2005, 00:32
naam onbekend
naam onbekend is offline
De Balkan....het Midden-Oosten van Europa (qua spanningen en conflicten dan).

Persoonlijk denk ik dat een onafhankelijk Kosovo sowieso geen optie is omdat, zoals hhendrikxx al min of meer stelt, het economisch weinig levensvatbaar zal zijn. Er blijven dus twee opties over: aansluiting bij Albanië (willen de Serviërs niet, en die worden daarin gesteund vanuit Belgrado) of handhaving van de status quo (waar de etnische Albanezen blijkbaar niet echt op zitten te wachten). Beide opties hebben dus hun voor- en tegenstanders, die als ze hun zin niet krijgen geweld niet altijd zullen schuwen...

Ik ben bang dat het probleem-Kosovo niet vreedzaam is op te lossen, aangezien iedereen wat anders wil. Een nieuwe Balkanoorlog dreigt (ik ben nogal een pessimist op dat gebied).
Oud 04-07-2005, 03:52
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Persoonlijk denk ik dat een onafhankelijk Kosovo sowieso geen optie is omdat, zoals hhendrikxx al min of meer stelt, het economisch weinig levensvatbaar zal zijn.
Maar vooral: wat zeg je dan tegen de Serviers in Bosnie, en de Albanezen in Macedonie, en de Hongaren in de Voidvodina: nee, jullie moeten in het grotere verband blijven... ?

En ik blijf erbij: de Albanezen tekenden voor autonomie, wilden Serviers niet. NATO ging bombarderen, Serviers gingen toch akkoord... dus nu ineens onafhankelijkheid willen vind ik beetje sneu doen.

Begrijp me goed: van mij mag elk volkkje een eigen staat hebben. Maar wat doe je met volkeren die door elkaar wonen?

Straks is Turkije lid van de EU. Wat zeggen we dan tegen de Koerden? Nee, Kosovo mag wel onafhankelijk, maar jullie niet.

En nog een probleempje: wat als Montenegro ook onafhankelijk wil worden?

O, ik wou dat Joegoslavie nooit was opgesplitst. Wat een ellende!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 08:28
T_ID
T_ID is offline
Nou ja, voor mijn part worden ze onafhankelijk als dat gewapende confliucten voorkomt. Niet dat ik denk dat zoiets snel een grote schaal zal aannemen als alle partijen weten dat de NAVO er bovenop zit omdat het in feite de acchtertuin van Europa is.

Als ze eenmaal onafhankelijk zijn en zo arm worden als de ratten kun je ze vanzelf overhalen om al die staten samen te laten werken.
Oud 04-07-2005, 16:12
leipe yugo
leipe yugo is offline
hendrikxx jij snapt hem
Oud 04-07-2005, 16:16
leipe yugo
leipe yugo is offline
beste hhendrikxx

jij zegt dat jij wou dat joegoslavie nooit was opgesplits, heb jij enig idee waarom alles is opgesplits ?, ik denk van niet anders zou je zoiets niet zeggen.
Oud 04-07-2005, 16:23
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Leefde Tito nog maar
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 04-07-2005 @ 17:23 :
Leefde Tito nog maar
k heb nog artikelen uit de tijd dat ie op sterven lag (de dag dat ik geboren werd iig) en er al verontrustend gesproken werd over de toekomst van Joegoslavie.

Oud 04-07-2005, 18:45
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 04-07-2005 @ 04:52 :
O, ik wou dat Joegoslavie nooit was opgesplitst. Wat een ellende!
Het had een hoop ellende gescheeld als alle in voormalig Joegoslavië levende volken na de Eerste Wereldoorlog direct allemaal een eigen staat hadden gekregen.

Joegoslavië is, zeker tussen WO 1 en WO 2 (maar ook daarna, zij het in mindere mate), een staat geweest waarin de Serviërs de boventoon voerden, vaak tot ongenoegen van de andere Joegoslavische volken. Dat hebben we goed kunnen zien tijdens de jaren 1990.
Oud 04-07-2005, 21:18
leipe yugo
leipe yugo is offline
bravo
Oud 09-02-2007, 23:19
fromBALKAN :D
Citaat:
leipe yugo schreef op 04-07-2005 @ 22:18 :
bravo
Heey, soort van ex-landgenoot, ik weet niet wat je zit te blaten, maar je bewijst dat je weer eens een criminele-joego of dergelijke bent, check je nederlandse taal man .

JUISTE SCHETS:

De turken die wilden graag gebied veroveren, dus ze dachten '' hee, we hebben de balkan nog''.
In het jaar 1388 of 1389 zetten ze hun eerste voet op de Balkan, Macedonië was binnen no-time veroverd, en toen kwamen ze naar het gebied genaamd: Kosovo, daar vestigden voor christus vooral de Illyriërs ( tegenwoordig Albanezen ).
Ongeveer de 6e eeuw na christus kwamen de Slaven er ( blijkbaar hun oorsprong in Oekranië of Tsjechië, en minst waarschijnlijk Griekenland, maar dat zijn geen Slaven ).
Dus de Bosniërs, Albanezen, en Serven spraken alledrie af, om SAMEN tegen de turken te strijden, die met een verpletterende kracht de Balkan kwamen bestormen. Dus, op een gegeven moment, begon de bloederige strijd, de Albanezen en Bosniërs dachten zo van '' woow, die zijn sterk, wij gaan niet tegen de turken vechten '' en op het laatste momen haakten de Albanezen en Bosniërs af '' maar de Serven..............

Dus zoals eerder, de turken kwamen naar Kosovo, en de Serven die wisten meteen wat ze wilden '' dit gebied, redden! '' het werd een enorme bloederige strijd, tussen de Islamitische turken, en Orthodoxe Serven, en het was al te voorspellen, maar de Serven gaven niet op, ze werden bloederig neergeslagen door de turken..

En dagelijks wordt er nog steeds gediscussiëerd over aan wie Kosovo toebehoort, De Albanezen, dus voormalig Illyriërs die er al voor christus waren, of de Serven, die in 643 Na Christus kwamen.
Ik vind dat Kosovo onafhankelijk moet worden, en zich aansluiten bij Albanië, ik vind het jammer dat Joegoslavië uiteenviel, het zou zo een welvarend land kunnen zijn.

In feite kun je het zo kort formuleren: De Serven claimen gebied, die feitelijk niet aan hen toebehoort en ze kwamen er later dan de Illyriërs ( Albanezen tegenwoordig ), maar de Albanezen hadden de Serven niet moeten onderdrukken.........

Nadat je dit verhaal gelezen hebt, kun je je oordeel vellen

En ach, zelfs op YOUTUBE kun je zien dat de Serven toch hun zin willen doordrijven, en koste wat het kost, KOSOVO NIET WILLEN OPGEVEN, omdat de Serven er in 1389 wel werden neergeslagen, maar....ze brachten de turken een ernstige slag toe, en ze vinden dat ze europa hebben gered van de oprukkende turken.
Check deze link, Serven die zijn helemaal niet van plan met de VN samen te werken.

EDIT: de grieken hebben er ook een groot aandeel in, ze lijken allemaal onschuldig enzo. maar het liefst zouden ze alle moslims van de balkan vegen ( tegenwoordig claimen ze zelfs Macedonië ) bewijst deze link: http://www.youtube.com/watch?v=A6IcInmQqBk.

Er wordt gezongen over het lijdend Servische volk in de middeleeuwen onder de turken, en nu vinden dat ze wraak moeten nemen enzo. en het is enge muziek -_-''.... http://www.youtube.com/watch?v=D4HpmEAPgkM

( Sorry voor de Spam )
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 23:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
fromBALKAN schreef op 10-02-2007 @ 00:19 :
JUISTE SCHETS:
Nee dank je, als ik Servische propaganda wil in een topic van twee jaar oud dan mail ik de ultranationalistische partij in Servië wel.
Oud 09-02-2007, 23:32
Citaat:
T_ID schreef op 10-02-2007 @ 00:24 :
Nee dank je, als ik Servische propaganda wil in een topic van twee jaar oud dan mail ik de ultranationalistische partij in Servië wel.
xD...ach, die Balkanezen ook weer he -_-''
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 23:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
fromBALKAN schreef op 10-02-2007 @ 00:32 :
xD...ach, die Balkanezen ook weer he -_-''
Daar heeft het niks mee te maken. Up gewoon geen topics van zo oud, al helemaal niet om gekleurde onzin toe te voegen. Er zijn genoeg standaardwerken te vinden over het onderwerp die historisch, demografisch, militair, krijgswetenschappelijk en politiek wel objectief zijn.
Oud 10-02-2007, 13:07
Citaat:
T_ID schreef op 10-02-2007 @ 00:41 :
Daar heeft het niks mee te maken. Up gewoon geen topics van zo oud, al helemaal niet om gekleurde onzin toe te voegen. Er zijn genoeg standaardwerken te vinden over het onderwerp die historisch, demografisch, militair, krijgswetenschappelijk en politiek wel objectief zijn.
^^ Deze schets boven is niet objectief, het zijn enkel feiten .
En wat maakt het uit als ik deze topic up, de situatie gaat ook weer over Kosovo
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 11:18
Verwijderd
Citaat:
fromBALKAN schreef op 10-02-2007 @ 14:07 :
Deze schets boven is niet objectief, het zijn enkel feiten
:')
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 16:24
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Kosovaren gaan VN te lijf! Nou, erg fijn. En die mensen bescherm je dan.

Heel snel weer onderdeel van Servie laten worden. Dat was de deal.

En laat anders die Servisiche enclaves maar bij Servie. En maak van het Merelveld een soort ambassade ofzo...

Ik vind de Kosovaren erg ondankbaar!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 17:18
Citaat:
hhendrikxx schreef op 12-02-2007 @ 17:24 :
Kosovaren gaan VN te lijf! Nou, erg fijn. En die mensen bescherm je dan.

Heel snel weer onderdeel van Servie laten worden. Dat was de deal.

En laat anders die Servisiche enclaves maar bij Servie. En maak van het Merelveld een soort ambassade ofzo...

Ik vind de Kosovaren erg ondankbaar!
Ze krijgen de indruk dat zowat de hele Balkan tegen ze is?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 19:42
MH
MH is offline
Onafhankelijkheid, met de rechten van de (dan) Servische minderheid goed vastgelegd, hoeft geen probleem te zijn. Ja akkoord, misschien een ultranationalistische Serf (Serv?) uitgezonderd.
Anders het omgekeerde als autonome regio van Servië.
Compromis: een confederatie, zoals Servië en Montenegro hadden van 2003 tot 2006.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 19:48
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Maar waarom Albaneze minderheid onafhankelijk laten worden in Kosovo. Als dat weer Servische minderheid oplevert??!!
Mogen die dan ook weer onafhankelijk worden?

En nog iets: al in de jaren 80 werden Servische inwonders weggepest door Albanezen. Maar ach, het Westen ziet nou eenmaal graag een duidelijke Goede en Slechte.

Autonomie voor Kosovo? Ja. Onafhankelijkheid? Nee.

En indien wel, dan natuurlijk ook voor Abchazie, Noord-Ierland, Baskenland, Catalonie, Taiwan, Tibet, Tjetjenie, enz....
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 21:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 12-02-2007 @ 20:48 :
Albaneze minderheid
Check your facts.
Oud 12-02-2007, 22:47
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-02-2007 @ 22:18 :
Check your facts.
Albanezen zijn minderheid in Servie. Maar meerderheid idd in Kosovo. Maar Tibetanen zijn (nog) meerderheid in China, Schotten in Schotland, Catalanen in Catalonie.... allemaal maar onafhankelijk maken dan?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 22:59
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 12-02-2007 @ 23:47 :
Albanezen zijn minderheid in Servie. Maar meerderheid idd in Kosovo. Maar Tibetanen zijn (nog) meerderheid in China, Schotten in Schotland, Catalanen in Catalonie.... allemaal maar onafhankelijk maken dan?
Waarom haal je er uberhaupt andere gebieden bij? Soms is er onrecht inderdaad, moeten we dan bij alle andere gebieden ook maar het onrecht toestaan?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 04:18
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Maar is hier sprake van onrecht? Is het onrecht als een volk geen eigen land heeft?

Dat is mijn punt. Zuid-Tirol dan maar onafhankelijk of bij Oostenrijk?

Nu is er idd daar veel gebeurd (qua ellende). Maar rechtvaardigt dat onafhankelijkheid? Bovendien, wat geeft voor signaal aan de 30% Albanezen in Macedonie?

Ook maar onafhankelijk maken dan?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 06:49
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 13-02-2007 @ 05:18 :
Maar is hier sprake van onrecht? Is het onrecht als een volk geen eigen land heeft?

Nu is er idd daar veel gebeurd (qua ellende). Maar rechtvaardigt dat onafhankelijkheid? Bovendien, wat geeft voor signaal aan de 30% Albanezen in Macedonie?

kijk maar hoe ze behandeld worden: hiermee ga ik me in mijn tengels snijden: de Palestijnen, de Koerden.

Maar een oplossing: geef ze allemaal zoveel mogelijk wapens, en sluit het gebied hermetisch af. over een jaartje gaan we dan eens kijken of de overgeblevenen vrede willen, of dat we er nog een zooi munitie in moeten proppen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 13:30
MH
MH is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 13-02-2007 @ 05:18 :

Het recht op zelfbeschikking wordt indien mogelijk erg hoog geacht. Daarbij is een vergelijking trekken met Tibet, Baskenland en Zuid-Tirol niet op z'n plaats. Het enige wat ze met elkaar gemeen hebben is dat het gebieden zijn met wat nationaal gezien een etnische minderheid is.
Kosovo heeft een soortgelijke geschiedenis als Bosnië en Kroatië. Meerdere nationaliteiten die dwars door elkaar wonen. Overigens is ook voor Bosnië een (momenteel nog broze) oplossing gevonden. Een soortgelijk model is ook te bedenken voor Kosovo. Immers, de Bosnische Kroaten en Serven zijn ook niet geëmigreerd omdat ze ineens in de minderheid waren.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 13:35
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 13-02-2007 @ 07:49 :
kijk maar hoe ze behandeld worden: hiermee ga ik me in mijn tengels snijden: de Palestijnen, de Koerden.
In de jaren 80 werden er al Serviers weggepest door Kosovaren. Dat was een trigger, boost voor het Servische nationalisme.

Dus naar mijn inzien hebben 'de Kosovaren' ook schuld.

Maar waarom niet Kosovo aan Albanie plakken, en gebied waar meeste Serviers wonen, het Noorden, bij Servie houden?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 18:31
RepsaJ Neretgun
RepsaJ Neretgun is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 13-02-2007 @ 14:35 :
In de jaren 80 werden er al Serviers weggepest door Kosovaren. Dat was een trigger, boost voor het Servische nationalisme.

Dus naar mijn inzien hebben 'de Kosovaren' ook schuld.

Maar waarom niet Kosovo aan Albanie plakken, en gebied waar meeste Serviers wonen, het Noorden, bij Servie houden?
Ik vind gewoon splitsen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 19:59
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ja, vind ik ook. Gaat toch niet om GEBIED Kosovo maar om VOLK Kosovo.

En je kan niet verwachten van die Serviers dat ze meegaan met onafhankelijk Kosovo!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 20:01
T_ID
T_ID is offline
hhendrikxx, ga alsjeblieft een boek over politieke geografie lezen, alsjeblieft.
Reageren

Regels voor berichten