Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-08-2002, 23:04
DoubleCheck
DoubleCheck is offline
Wat gebeurt er de laatste tijd met het weer?
Campingplaatsen rodn het Gardermeer in Italie getroffen door storm, hagel en winhozen. Polen, Duitsland en Nederland getroffen door zware regenvallen gepaard met wind- en waterhozen. En dat allemaal in hartje zomer.

Het wordt steeds bonter met het weer.

Zou er een permanente klimaatsverandering op komst zijn?
Oud 04-08-2002, 23:17
Unexplained
Unexplained is offline
Je wilt op basis van wat er een paar weken gebeurd een klimaatverandering pretenderen?

Intellectuele fraude van de hoogste plank. Wat mij betreft een slotje.
Oud 04-08-2002, 23:23
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Je wilt op basis van wat er een paar weken gebeurd een klimaatverandering pretenderen?

whahaha
Oud 04-08-2002, 23:32
DoubleCheck
DoubleCheck is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Wat jou betreft ja. Maar aangezien je hier niets te zeggen hebt, kun je dat beter voor je houden.

--------------------------------------

Ik bedoel ook het weersgedrag van de laatste maanden.
Bijvoorbeeld de temperatuurverschillen zijn veel groter geworden. Op de ene dag is het ruim 30 graden en een dag later nog maar 18.

Het valt mij alleen op dat weersomslagen steeds heftiger worden...
Oud 04-08-2002, 23:36
Joostje
Joostje is offline
wat betreft de laatste maanden alleen valt er inderdaad niets af te leiden van een klimaatsverandering. wel als je alles bij elkaar neemt (steeds meer overstromingen laatste tijd in NL, smelten ijskappen, zulke dingen. denk ik tenminste, ben niet echt een klimatoloog
Oud 04-08-2002, 23:44
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
DoubleCheck schreef:
Wat jou betreft ja. Maar aangezien je hier niets te zeggen hebt, kun je dat beter voor je houden.
Gelukkig bepaal ik zelf nog altijd wat ik wel en niet zeg.
Citaat:
Ik bedoel ook het weersgedrag van de laatste maanden.
Bijvoorbeeld de temperatuurverschillen zijn veel groter geworden. Op de ene dag is het ruim 30 graden en een dag later nog maar 18.

Het valt mij alleen op dat weersomslagen steeds heftiger worden...
Klimaten gaan niet over maanden. Ze gaan ook niet over jaren.
Ze gaan over honderden zo niet duizenden jaren. Wet van de kleine getallen...je hebt heel makkelijk afwijkingen erin zitten.

Citaat:
Joostje schreef:
wat betreft de laatste maanden alleen valt er inderdaad niets af te leiden van een klimaatsverandering. wel als je alles bij elkaar neemt (steeds meer overstromingen laatste tijd in NL, smelten ijskappen, zulke dingen. denk ik tenminste, ben niet echt een klimatoloog
Smeltende ijskappen zijn het grootste fabeltje van Greenpeace e.d. sinds tijden.
De zuidpool is zelfs KOUDER geworden de laatste 30 jaar.
Oud 05-08-2002, 00:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Smeltende ijskappen zijn het grootste fabeltje van Greenpeace e.d. sinds tijden.
noordpool en groenland ook?
Oud 05-08-2002, 06:48
@pie
@pie is offline
Citaat:
Joostje schreef:

noordpool en groenland ook?
als je 20.000 jaar geleden geleefd had als holbewoner, en de ijskappen na de ijstijd (hoe de fuk moest iemand weten dat het een ijstijd was, dat duurt duizenden jaren) waren aan het smelten, zou je dan iedereen vragen zn kampvuurtje te doven?

het op en neer schommelen van temperaturen is volkomen natuurlijk.. waarom? dat weet niemand... maar met alleen schreeuwen 'het word warmer en we denken dat het door uitstoot van schadelijke gassen komt' kom je niet verder als je niet in de geschiedenis kijkt

dus het is inderdaad een van de grootste verzinsels van de afgelopen eeuw, omdat er genoeg tegenbewijzen zijn (alleen wil niemand eraan)
Oud 05-08-2002, 12:00
Joostje
Joostje is offline
hoe zit het met ijskappe op de noordpool en groenland enzo?
Oud 05-08-2002, 13:32
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Klimaten gaan niet over maanden. Ze gaan ook niet over jaren.
Ze gaan over honderden zo niet duizenden jaren. Wet van de kleine getallen...je hebt heel makkelijk afwijkingen erin zitten.

je wil toch niet gaan beweren dat de algemene temperatuurstijging geen feit is?
Oud 05-08-2002, 14:02
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Overigens is het ook onzin dat het stijgen van het waterpeil door het smelten van de ijskappen komt. Het komt door de hele lichte stijging van de temperatuur, waardoor het water iets uitzet.
Met de ijskappen is niets aan de hand.
Citaat:
Boogie schreef:
je wil toch niet gaan beweren dat de algemene temperatuurstijging geen feit is?
Als we de laatste eeuwen vergelijken met de perioden daarvoor, hebben we op de pieken een stijging van nog geen 0,5 graden Celsius gehad. Niet echt significant en al helemaal niet voldoende om over een permanente klimaatverandering te spreken.
Oud 05-08-2002, 15:24
Jerommeke
Jerommeke is offline
ik ben 't helemaal met unexp[lained eens, het is echt onzin om van een paar weken conclusies te trekken dat nu ineens het klimaat vernadert. maar klimaatverandering is er wel, maar heel geleidelijk

en overigens, volgens mij heeft unexplained wel goeie connecties met de crew
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 15:46
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Jerommeke schreef:
ik ben 't helemaal met unexplained eens, het is echt onzin om van een paar weken conclusies te trekken dat nu ineens het klimaat vernadert. maar klimaatverandering is er wel, maar heel geleidelijk
Het klimaat verandert altijd natuurlijk. Het is één grote verzameling van cycli. Zo hebben we eens in de zoveel duizend jaar een 'ijstijd' van een paar eeuwen.
De argumentatie is alleen zeer zwak bij deze stelling, naar mijn mening.
Citaat:
en overigens, volgens mij heeft unexplained wel goeie connecties met de crew
Dat acht ik niet relevant voor mijn persoonlijke meningen over dit onderwerp
Oud 05-08-2002, 19:34
@pie
@pie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ik denk dat het er goed mee is, vraag het ze

je mist het punt van mijn posting, unexplained is beter in uitleggen dan ik
Oud 05-08-2002, 20:31
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

I like ya. Mensen moesten eens nadenken voordat ze loze dingen gaan roepen.

Ik steun het slotje.
Oud 05-08-2002, 20:47
Joostje
Joostje is offline
"Volgens berichten van het Amerikaanse ruimte-onderzoeksinstituut NASA (Goddard Space Flight Center) is de ijskap in sommige delen van Groenland tussen de jaren 1993 en 1998 met een meter per jaar afgenomen. Vooral in de buurt van de kust en in het lager gelegen zuidelijke deel van Groenland is het ijs de afgelopen vijf jaar sterk gesmolten. Er zijn zelfs gebieden aan de oostkust van Zuid-Groenland waar het ijs in vijf jaar meer dan tien meter is geslonken. In de hogere gebieden groeide de ijsmassa, plaatselijk 15 tot 25 cm per jaar. "

"De CO2 concentratie wordt sinds 1958 nauwlettend in de gaten gehouden. Zo is in dit jaar het meetpunt Mauna Loa op Hawaii in gebruik genomen. Men had belangstelling voor dit broeikasgas, omdat destijds duidelijk werd dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer snel aan het toenemen was t.g.v. menselijke activiteiten, zoals de verbranding van fossiele brandstoffen voor de energieproductie en het verkeer. Informatie over het verloop van de CO2 concentratie vóór 1958 ligt opgeslagen in de luchtbelletjes in ijskernen. Op grond van de bevolkingsgroei en de toenemende industriële activiteiten werd in het voornoemde artikel een extrapolatie gemaakt tot het jaar 2000. De prognose van toen komt verassend dicht in de buurt van de huidige meetwaarde, namelijk zo'n 365 ppmv (delen CO2 per miljoen delen lucht). Op grond van berekeningen met sterk vereenvoudigde klimaatmodellen zou de temperatuur in 2000 zo'n 0.5°C stijgen t.o.v. 1970. Ongeveer de helft van deze temperatuurstijging is inmiddels gerealiseerd en wellicht komt een deel van deze stijging - het omgekeerde is uiteraard ook mogelijk - op conto van natuurlijke fluctuaties. "

" Niet alleen het gemiddelde maar ook de uitersten van het klimaat zijn aan het veranderen. Uit onderzoek blijkt dat er in Europa vaker extreme hoeveelheden neerslag vallen. Dat is vooral het geval op plaatsen waar ook de totale hoeveelheid neerslag toenam. Ook vastgesteld is een toename van het aantal dagen waarop de temperatuur sterk afweek van het gemiddelde voor de tijd van het jaar. Extreem koude dagen waren er minder, extreem warme juist meer. Het aantal koude dagen nam echter minder af dan verwacht. Mogelijk heeft dat te maken met de temperende invloed van de oceaan op het temperatuurverloop van koude zomerdagen in Europa. Anderzijds versterkt de aanwezigheid van een sneeuwdek op het vasteland de afkoeling op koude winterdagen. "

"Vaak worden ze in één adem genoemd: broeikaseffect en zeespiegel. Een warmere aarde leidt onherroepelijk tot een stijging van de zeespiegel. Uit metingen over de hele wereld blijkt dat de zeespiegel in de 20e eeuw 10 tot 20 cm is gestegen. Twee processen zijn van belang: het smelten van landijs en het uitzetten van zeewater door verwarming. Met landijs bedoelen we bijvoorbeeld gletschers in gebergtes over de hele wereld en ijskappen, waarvan het Zuidpoolgebied en Groenland de belangrijkste voorbeelden zijn. "

"In de tweede helft van de 20e eeuw is de temperatuur sneller opgelopen. De gemiddelde zonne-activiteit is in deze jaren echter amper veranderd. Sinds 1960 vonden er wel flinke vulkaanuitbarstingen plaats. Op basis hiervan zou het dus moeten afkoelen. Het is echter veel warmer geworden. De onderzoekers concluderen daaruit dat de forse opwarming in de tweede helft van de 20e eeuw niet het gevolg kan zijn van natuurlijke variaties. Het Intergouvernementele Panel (IPCC) van de VN wees in zijn laatste rapport in 2001 op dat menselijke activiteiten in belangrijke mate de oorzaak zijn van de warmer wordende wereld. De wetenschappelijke argumenten daarvoor zijn sterker geworden."

met dank aan het knmi
Oud 06-08-2002, 00:30
Jerommeke
Jerommeke is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Het klimaat verandert altijd natuurlijk. Het is één grote verzameling van cycli. Zo hebben we eens in de zoveel duizend jaar een 'ijstijd' van een paar eeuwen.
De argumentatie is alleen zeer zwak bij deze stelling, naar mijn mening.

Dat acht ik niet relevant voor mijn persoonlijke meningen over dit onderwerp
yep, het verandert altijd, maar door de versterking van het broeikaseffect wordt het zegmaar extra een richting op geduwd.

en dat heeft inderdaad geen relevantie wat betreft jouw mening idd
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 10:37
@pie
@pie is offline
Citaat:
Joostje schreef:
"."

met dank aan het knmi
is hier sprake van een trend? 1 meter op 5 miljard jaar is namelijk niet erg significant

het enige wat hier telt (omdat we het kunnen onderzoeken) zijn de klimaatschommelingen van 250 miljoen jaar geleden tot en met nu, en daaruit blijkt dat de schommeling die we nu meemaken helemaal niet zo ernstig is

toen 200 miljoen jaar geleden de vulkanen langzaam uit begonnen te doven, en het CO2-gehalte dus verminderde, werd het koeler, dat zeker

maar je maakt mij niet wijs dat in 5 jaar de aarde evenveel is opgewarmd als dat toen het geval was
Oud 06-08-2002, 10:49
Verwijderd
Zoveel massel hebben wij dan gehad. Wij zijn de afgelopen 2 jaar naar Lazise geweest En dit jaar naar Nice, net toen wij wegwaren heeft het die zelfde avond nog enorm gegoten
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 11:05
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
@pie schreef:

is hier sprake van een trend? 1 meter op 5 miljard jaar is namelijk niet erg significant

ik denk dat 1 meter in 30 jaar en veel andere waarnemingen wel degelijk op een trend duiden.

Van meer CO˛ in de lucht gaan planten in theorie harder groeien en slaan ze dus meer koolstof op in hun leven. Maar dan moeten er dus wel planten zijn die dit soort idioote hoeveelheden CO˛ kunnen zuiveren uit de lucht. Maar wij stelletje megolen slopen het regenwoud alsof ze asbest produceren Op de plaatsen waar gekapt is groeit ook geen nieuw oerwoud meer, het verandert in een soort van woestijn, sahara like..

Maar, zelfs al zou deze theorie op gaan, het "buffer-effect" van de planten, zijn we nog dom bezig. Over 20 jaar gaat de olie prijs op eens aanzienlijk stijgen. Als we tegen die tijd nog geen dingen als hebben gedaan als spanje vol gooien met zonnecollectoren of H-fusie reactoren ontdekken, zie ik het somber in met de mensheid. De planeet verkracht en opgemaakt tot de laatste druppel.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 16:27
niekske17
niekske17 is offline
Citaat:
DoubleCheck schreef:
Campingplaatsen rodn het Gardermeer in Italie getroffen door storm, hagel en winhozen. Polen, Duitsland en Nederland getroffen door zware regenvallen gepaard met wind- en waterhozen. En dat allemaal in hartje zomer.

die zware wind en waterhozen was bij ons.....we hadden grote rivieren in de straten en er was een sportcomplex ingestort, omdat er zoveel harde regen was....
ik wou dat ut eeens echt zomer werd, met warm weer!!
Oud 07-08-2002, 18:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
DoubleCheck schreef:

Gardermeer?

Ik neem aan dat je het Gardameer bedoelt, ofwel: Lago di Garda.

Ik zit trouwens al zo'n 3 weken in Zwitserland, hier is het maar 2 dagen slecht weer geweest. Paar dagen geleden hadden we 's nachts zeer zwaar onweer, ik lag in m'n tent te schudden gewoon: was een bliksembeving van ik denk wel 4 op Richter, als we het maar als aardbeving behandelen...

Vandaag wat regen, 20 graden. Beetje zon.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 21:11
Boogie
Boogie is offline
in Oostenrijk is sinds het begin van de 20e eeuw niet zo veel regen gevallen als nu. Verklaar dat maar eens dan
Oud 10-08-2002, 23:13
Verwijderd
Ja, er is een klimaatsverandering op komst, maar die kan je niet voorspellen door het weer van één zomer te bekijken.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2002, 23:58
DoubleCheck
DoubleCheck is offline
Van 1 zomer niet. Maar als je bijvoorbeeld naar de zomers van 1995 t/m 2002 kijkt zie je toch dat het weer steeds onregelmatiger wordt.
Niet alleen zomers maar ook winters
(minder sneeuw, hoge temperaturen. bijv. in februari 2002 max. temp. 20 graden)
Oud 11-08-2002, 02:31
@pie
@pie is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:

ik denk dat 1 meter in 30 jaar en veel andere waarnemingen wel degelijk op een trend duiden.
imho niets meer dan een nietszeggende piek in de millenium-lange geschiedenis van de wereldzeeën, al we 10 meter verder zijn begint het pas mn interesse te krijgen (waarom hadden ze in friesland vroeger wierden/warden nodig? toen was de zeespiegel hoger, heel goed!)

Citaat:
EvilSmiley schreef:
Als we tegen die tijd nog geen dingen als hebben gedaan als spanje vol gooien met zonnecollectoren of H-fusie reactoren ontdekken, zie ik het somber in met de mensheid. De planeet verkracht en opgemaakt tot de laatste druppel.
ik geloof dat je kernfusie-reactoren bedoelt? die zijn niet bedoeld om met H (waterstof) te werken hoor

toch jammer dat greenpeace en andere organisaties zo tegen nucleaire experimenten zijn... de oplossing van het mysterie van kernfusie ligt namelijk in het verlengde van die experimenten...

ik geef je btw 100% gelijk wat betreft de bossen, voor banken, vensters en deuren hebben we al veel betere surrogaten
Oud 11-08-2002, 02:32
@pie
@pie is offline
Citaat:
Boogie schreef:
in Oostenrijk is sinds het begin van de 20e eeuw niet zo veel regen gevallen als nu. Verklaar dat maar eens dan
heb jij zulke nauwkeurige weersgegevens van n miljoen jaar geleden?

of nee, laat ik zeggen, 200 jaar geleden?

dacht ik al.
Oud 11-08-2002, 08:13
Verwijderd
Citaat:
DoubleCheck schreef:
Van 1 zomer niet. Maar als je bijvoorbeeld naar de zomers van 1995 t/m 2002 kijkt zie je toch dat het weer steeds onregelmatiger wordt.
Niet alleen zomers maar ook winters (minder sneeuw, hoge temperaturen. bijv. in februari 2002 max. temp. 20 graden)
heb je gelijk in, het weer is iets onregelmatiger geworden (steeds weer records enz.). dat is een sterker punt. maar voor hetzelfde geld is het weer over 25 jaar weer veel regelmatiger. ik wacht wel af.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 09:57
Yamyam
Yamyam is offline
Ik vind het weer juist wel lekker nu. Is het tenminste niet zo heet. Heerlijk, regen en kou! (nee, niet sarcastisch bedoeld)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 11:27
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
DoubleCheck schreef:
Niet alleen zomers maar ook winters (minder sneeuw, hoge temperaturen. bijv. in februari 2002 max. temp. 20 graden)
Ook een voorspelling op basis van 7 jaar is bijna lachwekkend.

Voor een enigszins betrouwbare voorspelling zou je het weer van de afgelopen 500 jaar er eens bij moeten pakken.
Oud 11-08-2002, 13:30
Sade
Sade is offline
Citaat:

Dat vroeg ik me ook al af. Ik woon vlakbij Gouda en woensdag stond alles in Gouda gigantisch blank, stoepranden waren niet meer te zien en winkels en kelders liepen onder.
Het rare is: alleen in Gouda was dit het geval! In omliggende dorpen en Zoetermeer en Alphen a/d Rijn enz. was er nix aan de hand! Het dichtsbijzijnde weerstation heeft dan ook niets kunnen meten, omdat het zo waanzinnig plaatselijk was.
Oud 11-08-2002, 15:49
TAFKAB
TAFKAB is offline
Citaat:
GND86 schreef:

Dat vroeg ik me ook al af. Ik woon vlakbij Gouda en woensdag stond alles in Gouda gigantisch blank, stoepranden waren niet meer te zien en winkels en kelders liepen onder.
Het rare is: alleen in Gouda was dit het geval! In omliggende dorpen en Zoetermeer en Alphen a/d Rijn enz. was er nix aan de hand! Het dichtsbijzijnde weerstation heeft dan ook niets kunnen meten, omdat het zo waanzinnig plaatselijk was. [/B]
Wolk breuk?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 23:17
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Met de ijskappen is niets aan de hand.
Grote onzin. Aan de noordpool zijn veel gletsjers aan het afkalven, waardoor veel grote ijsbergen gaan drijven. Deze beinvloeden de grote stromingen, welke weer het weer beinvloeden.

Pas geleden stonden nog prachtige satellietfoto's in de krant waarin getoond werd hoe in maanden tijd grote stukken gletsjer waren verdwenen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 23:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
@pie schreef:

ik geloof dat je kernfusie-reactoren bedoelt? die zijn niet bedoeld om met H (waterstof) te werken hoor
Deutrium en tritium (sp?) zijn gewoon isotopen van waterstof hoor...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 01:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Hoe verklaar je de overal ter wereld smeltende gletsjers?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 01:58
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Hoe verklaar je de overal ter wereld smeltende gletsjers?
Hij zei zuidpool , niet de wereld.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 05:54
Hippielove
Hippielove is offline
Je kunt geen conclusies over klimaatsveranderingen trekken uit een situatie over een paar maanden. Bovendien zijn die temperatuursverschillen er altijd geweest in NL.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 11:52
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
@pie schreef:

Citaat:
Chimera schreef:

Deutrium en tritium (sp?) zijn gewoon isotopen van waterstof hoor...
euh... bij _extreem_ hoge tempraturen fusieert waterstof toch tot helium? Er gaat dan een aanzienlijk deel massa verloren (wat dus omgezet word tot energie). Zegmah, wat er in de zon gebeurt. waar is mathfreak als je um nodig hebt?

Citaat:
(waarom hadden ze in friesland vroeger wierden/warden nodig? toen was de zeespiegel hoger, heel goed!)
Nee, toen waren de dijken nog niet goed genoeg. We gaan toch geen onzin vertellen he?

Ik vind dat je niet alles maar kan af schuifen op een "natuurlijke" klimaat verandering. De invloeden van de mens ontkennen is fout.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 12:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:

euh... bij _extreem_ hoge tempraturen fusieert waterstof toch tot helium? Er gaat dan een aanzienlijk deel massa verloren (wat dus omgezet word tot energie). Zegmah, wat er in de zon gebeurt.
Euh, ja. Maar zoals ik al zei, deutrium en tritium zijn _isotopen_ van waterstof. Deutrium is waterstof met een extra neutron, tritium is waterstof met 2 extra neutronen. IIRC heb je die extra neutronen nodig om helium te vormen, een kern van alleen 2 protonen is erg onstabiel.

Kernfusie in de zon is ook anders dan kernfusie op aarde. De zon heeft de beschikking over vrij rondzwemmende protonen dankzei de ongelovelijke druk en hitte in de kern. Kernfusie in de zon gaat zo:

* Twee protonen combineren en vormen deutrium, een positron en een neutrino.
* Een proton en een deutrium atoom combineren en vormen een helium-3 atoom en gamma straling.
* Twee helium-3 atomen combineren en vormen een helium-4 atoom en 2 neutronen.

Bij kernfusie op aarde worden of 2 deutrium atomen (vormt helium-3 en een neutron) of 1 deutrium en 1 tritium atoom (vormt helium-4 en een neutron, was dacht ik 'makkelijker') gecombineerd.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2002, 19:07
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Grote onzin. Aan de noordpool zijn veel gletsjers aan het afkalven, waardoor veel grote ijsbergen gaan drijven. Deze beinvloeden de grote stromingen, welke weer het weer beinvloeden.

Pas geleden stonden nog prachtige satellietfoto's in de krant waarin getoond werd hoe in maanden tijd grote stukken gletsjer waren verdwenen.
http://www.gdrc.org/

Ik citeer:

A common myth is that sea level rises will be caused by melting polar icecaps. While this might happen over hundreds or thousands of years, the sea level rises predicted for the next 40 years will be caused by ocean water expanding as it warms and by some melting of non-polar ice.
Oud 12-08-2002, 19:38
MH
MH is offline
Ho even!!! Vergeet niet dat Europa momenteel op z'n retour is van een kleine ijstijd. Rond het jaar 1000 werd er nog graan verbouwd op Groenland en werd er in Engeland wijn gemaakt.

Maar over het weer van de laatste weken: het is even uitzonderlijk, maar dat is overal wel eens. In Turkije was het dit jaar uitzonderlijk heet. Toen ik er zat, werd in dat gebied de hoogste temperatuur in 10 jaar waargenomen: 46 graden in de schaduw. Als er een beetje wind stond, leek het alsof je gefohnd werd.
En in Budapest, 's zomers heel warm (rond de 30-35 gr), regent het nu pijpenstelen. Vergeet niet dat het een paar jaar geleden ook uitzonderlijk hard regende bij ons. Niet in de zomer, maar wel in het najaar.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 17:36
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ben net terug uit het overstroomde Praag, en god o god wat een chaos, zal wel foto's plaatsen als ze ontwikkeld zijn.
Oud 20-08-2002, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ben net terug uit het overstroomde Praag, en god o god wat een chaos, zal wel foto's plaatsen als ze ontwikkeld zijn.
Ramptoerist?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:

http://www.gdrc.org/

Ik citeer:

A common myth is that sea level rises will be caused by melting polar icecaps. While this might happen over hundreds or thousands of years, the sea level rises predicted for the next 40 years will be caused by ocean water expanding as it warms and by some melting of non-polar ice.
Er is ook wel een hoop poolijs gesmolten, dat is bewezen volgens Greenpeace, maar je hebt idd wel heel veel nodig om het zeeniveau te laten stijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 20:06
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
perseus schreef:

Er is ook wel een hoop poolijs gesmolten, dat is bewezen volgens Greenpeace, maar je hebt idd wel heel veel nodig om het zeeniveau te laten stijgen.
als je eens wist hoeveel water er in die ijsbergen opgeslagen ligt... als het smelten van die dingen doorgaat ligt west-nederland binnen 60 jaar geheel onder water.
Oud 20-08-2002, 23:40
Nate
Nate is offline
Unexplained, je denkt niet op schaal. Bedenk jezelf dat hoe lang de aarde ook mag bestaan, de mensheid haalt maar een paar duizend jaar, en dan nog tellen alleen de laatste 100-200 jaar wat betreft onze invloed op de natuur. Voor die tijd waren we voor moeder aarde te verwaarlozen. Toen liepen we op d'r, nu boren we in haar en vliegen we om d'r heen. 7 Jaar is dus al gauw ca. 5% van de periode waar het hier eigenlijk om gaat, en 5% is allesbehalve te verwaarlozen.
Oud 21-08-2002, 12:45
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
perseus schreef:

Ramptoerist?
Was er 4 weken ben met vrienden naar het centrum geweest om te helpen en heb ook foto's gemaakt of course.
Reageren

Regels voor berichten