Advertentie | |
|
![]() |
|
wat betreft de laatste maanden alleen valt er inderdaad niets af te leiden van een klimaatsverandering. wel als je alles bij elkaar neemt (steeds meer overstromingen laatste tijd in NL, smelten ijskappen, zulke dingen. denk ik tenminste, ben niet echt een klimatoloog
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Ze gaan over honderden zo niet duizenden jaren. Wet van de kleine getallen...je hebt heel makkelijk afwijkingen erin zitten. Citaat:
De zuidpool is zelfs KOUDER geworden de laatste 30 jaar.
||
![]() |
Citaat:
het op en neer schommelen van temperaturen is volkomen natuurlijk.. waarom? dat weet niemand... maar met alleen schreeuwen 'het word warmer en we denken dat het door uitstoot van schadelijke gassen komt' kom je niet verder als je niet in de geschiedenis kijkt dus het is inderdaad een van de grootste verzinsels van de afgelopen eeuw, omdat er genoeg tegenbewijzen zijn (alleen wil niemand eraan)
||
Citaat:
|||
Citaat:
Met de ijskappen is niets aan de hand. Citaat:
|||
Citaat:
De argumentatie is alleen zeer zwak bij deze stelling, naar mijn mening. Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik steun het slotje.
|
"Volgens berichten van het Amerikaanse ruimte-onderzoeksinstituut NASA (Goddard Space Flight Center) is de ijskap in sommige delen van Groenland tussen de jaren 1993 en 1998 met een meter per jaar afgenomen. Vooral in de buurt van de kust en in het lager gelegen zuidelijke deel van Groenland is het ijs de afgelopen vijf jaar sterk gesmolten. Er zijn zelfs gebieden aan de oostkust van Zuid-Groenland waar het ijs in vijf jaar meer dan tien meter is geslonken. In de hogere gebieden groeide de ijsmassa, plaatselijk 15 tot 25 cm per jaar. "
"De CO2 concentratie wordt sinds 1958 nauwlettend in de gaten gehouden. Zo is in dit jaar het meetpunt Mauna Loa op Hawaii in gebruik genomen. Men had belangstelling voor dit broeikasgas, omdat destijds duidelijk werd dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer snel aan het toenemen was t.g.v. menselijke activiteiten, zoals de verbranding van fossiele brandstoffen voor de energieproductie en het verkeer. Informatie over het verloop van de CO2 concentratie vóór 1958 ligt opgeslagen in de luchtbelletjes in ijskernen. Op grond van de bevolkingsgroei en de toenemende industriële activiteiten werd in het voornoemde artikel een extrapolatie gemaakt tot het jaar 2000. De prognose van toen komt verassend dicht in de buurt van de huidige meetwaarde, namelijk zo'n 365 ppmv (delen CO2 per miljoen delen lucht). Op grond van berekeningen met sterk vereenvoudigde klimaatmodellen zou de temperatuur in 2000 zo'n 0.5°C stijgen t.o.v. 1970. Ongeveer de helft van deze temperatuurstijging is inmiddels gerealiseerd en wellicht komt een deel van deze stijging - het omgekeerde is uiteraard ook mogelijk - op conto van natuurlijke fluctuaties. " " Niet alleen het gemiddelde maar ook de uitersten van het klimaat zijn aan het veranderen. Uit onderzoek blijkt dat er in Europa vaker extreme hoeveelheden neerslag vallen. Dat is vooral het geval op plaatsen waar ook de totale hoeveelheid neerslag toenam. Ook vastgesteld is een toename van het aantal dagen waarop de temperatuur sterk afweek van het gemiddelde voor de tijd van het jaar. Extreem koude dagen waren er minder, extreem warme juist meer. Het aantal koude dagen nam echter minder af dan verwacht. Mogelijk heeft dat te maken met de temperende invloed van de oceaan op het temperatuurverloop van koude zomerdagen in Europa. Anderzijds versterkt de aanwezigheid van een sneeuwdek op het vasteland de afkoeling op koude winterdagen. " "Vaak worden ze in één adem genoemd: broeikaseffect en zeespiegel. Een warmere aarde leidt onherroepelijk tot een stijging van de zeespiegel. Uit metingen over de hele wereld blijkt dat de zeespiegel in de 20e eeuw 10 tot 20 cm is gestegen. Twee processen zijn van belang: het smelten van landijs en het uitzetten van zeewater door verwarming. Met landijs bedoelen we bijvoorbeeld gletschers in gebergtes over de hele wereld en ijskappen, waarvan het Zuidpoolgebied en Groenland de belangrijkste voorbeelden zijn. " "In de tweede helft van de 20e eeuw is de temperatuur sneller opgelopen. De gemiddelde zonne-activiteit is in deze jaren echter amper veranderd. Sinds 1960 vonden er wel flinke vulkaanuitbarstingen plaats. Op basis hiervan zou het dus moeten afkoelen. Het is echter veel warmer geworden. De onderzoekers concluderen daaruit dat de forse opwarming in de tweede helft van de 20e eeuw niet het gevolg kan zijn van natuurlijke variaties. Het Intergouvernementele Panel (IPCC) van de VN wees in zijn laatste rapport in 2001 op dat menselijke activiteiten in belangrijke mate de oorzaak zijn van de warmer wordende wereld. De wetenschappelijke argumenten daarvoor zijn sterker geworden." met dank aan het knmi
||
![]() |
Citaat:
en dat heeft inderdaad geen relevantie wat betreft jouw mening idd ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het enige wat hier telt (omdat we het kunnen onderzoeken) zijn de klimaatschommelingen van 250 miljoen jaar geleden tot en met nu, en daaruit blijkt dat de schommeling die we nu meemaken helemaal niet zo ernstig is toen 200 miljoen jaar geleden de vulkanen langzaam uit begonnen te doven, en het CO2-gehalte dus verminderde, werd het koeler, dat zeker maar je maakt mij niet wijs dat in 5 jaar de aarde evenveel is opgewarmd als dat toen het geval was
||
![]() |
Citaat:
Van meer CO˛ in de lucht gaan planten in theorie harder groeien en slaan ze dus meer koolstof op in hun leven. Maar dan moeten er dus wel planten zijn die dit soort idioote hoeveelheden CO˛ kunnen zuiveren uit de lucht. Maar wij stelletje megolen slopen het regenwoud alsof ze asbest produceren ![]() Maar, zelfs al zou deze theorie op gaan, het "buffer-effect" van de planten, zijn we nog dom bezig. Over 20 jaar gaat de olie prijs op eens aanzienlijk stijgen. Als we tegen die tijd nog geen dingen als hebben gedaan als spanje vol gooien met zonnecollectoren of H-fusie reactoren ontdekken, zie ik het somber in met de mensheid. De planeet verkracht en opgemaakt tot de laatste druppel. |
![]() |
||
Citaat:
ik wou dat ut eeens echt zomer werd, met warm weer!!
||
![]() |
Citaat:
Ik neem aan dat je het Gardameer bedoelt, ofwel: Lago di Garda. ![]() Ik zit trouwens al zo'n 3 weken in Zwitserland, hier is het maar 2 dagen slecht weer geweest. Paar dagen geleden hadden we 's nachts zeer zwaar onweer, ik lag in m'n tent te schudden gewoon: was een bliksembeving van ik denk wel 4 op Richter, als we het maar als aardbeving behandelen... ![]() Vandaag wat regen, 20 graden. Beetje zon. |
![]() |
|
Van 1 zomer niet. Maar als je bijvoorbeeld naar de zomers van 1995 t/m 2002 kijkt zie je toch dat het weer steeds onregelmatiger wordt.
Niet alleen zomers maar ook winters (minder sneeuw, hoge temperaturen. bijv. in februari 2002 max. temp. 20 graden)
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() toch jammer dat greenpeace en andere organisaties zo tegen nucleaire experimenten zijn... de oplossing van het mysterie van kernfusie ligt namelijk in het verlengde van die experimenten... ik geef je btw 100% gelijk wat betreft de bossen, voor banken, vensters en deuren hebben we al veel betere surrogaten
||
![]() |
Citaat:
of nee, laat ik zeggen, 200 jaar geleden? dacht ik al.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Voor een enigszins betrouwbare voorspelling zou je het weer van de afgelopen 500 jaar er eens bij moeten pakken.
||
Citaat:
Dat vroeg ik me ook al af. Ik woon vlakbij Gouda en woensdag stond alles in Gouda gigantisch blank, stoepranden waren niet meer te zien en winkels en kelders liepen onder. Het rare is: alleen in Gouda was dit het geval! In omliggende dorpen en Zoetermeer en Alphen a/d Rijn enz. was er nix aan de hand! Het dichtsbijzijnde weerstation heeft dan ook niets kunnen meten, omdat het zo waanzinnig plaatselijk was. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Pas geleden stonden nog prachtige satellietfoto's in de krant waarin getoond werd hoe in maanden tijd grote stukken gletsjer waren verdwenen. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik vind dat je niet alles maar kan af schuifen op een "natuurlijke" klimaat verandering. De invloeden van de mens ontkennen is fout. |
![]() |
||
Citaat:
Kernfusie in de zon is ook anders dan kernfusie op aarde. De zon heeft de beschikking over vrij rondzwemmende protonen dankzei de ongelovelijke druk en hitte in de kern. Kernfusie in de zon gaat zo: * Twee protonen combineren en vormen deutrium, een positron en een neutrino. * Een proton en een deutrium atoom combineren en vormen een helium-3 atoom en gamma straling. * Twee helium-3 atomen combineren en vormen een helium-4 atoom en 2 neutronen. Bij kernfusie op aarde worden of 2 deutrium atomen (vormt helium-3 en een neutron) of 1 deutrium en 1 tritium atoom (vormt helium-4 en een neutron, was dacht ik 'makkelijker') gecombineerd. |
![]() |
||
Citaat:
Ik citeer: A common myth is that sea level rises will be caused by melting polar icecaps. While this might happen over hundreds or thousands of years, the sea level rises predicted for the next 40 years will be caused by ocean water expanding as it warms and by some melting of non-polar ice.
|
Ho even!!! Vergeet niet dat Europa momenteel op z'n retour is van een kleine ijstijd. Rond het jaar 1000 werd er nog graan verbouwd op Groenland en werd er in Engeland wijn gemaakt.
Maar over het weer van de laatste weken: het is even uitzonderlijk, maar dat is overal wel eens. In Turkije was het dit jaar uitzonderlijk heet. Toen ik er zat, werd in dat gebied de hoogste temperatuur in 10 jaar waargenomen: 46 graden in de schaduw. Als er een beetje wind stond, leek het alsof je gefohnd werd. En in Budapest, 's zomers heel warm (rond de 30-35 gr), regent het nu pijpenstelen. Vergeet niet dat het een paar jaar geleden ook uitzonderlijk hard regende bij ons. Niet in de zomer, maar wel in het najaar. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Unexplained, je denkt niet op schaal. Bedenk jezelf dat hoe lang de aarde ook mag bestaan, de mensheid haalt maar een paar duizend jaar, en dan nog tellen alleen de laatste 100-200 jaar wat betreft onze invloed op de natuur. Voor die tijd waren we voor moeder aarde te verwaarlozen. Toen liepen we op d'r, nu boren we in haar en vliegen we om d'r heen. 7 Jaar is dus al gauw ca. 5% van de periode waar het hier eigenlijk om gaat, en 5% is allesbehalve te verwaarlozen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Discussiewaarde van het weer.. DaaF | 5 | 01-05-2006 19:49 | |
Liefde & Relatie |
hoe komt het weer goed tussen mij en mijn vriend? sweetshorty19 | 49 | 19-11-2005 08:35 | |
De Kantine |
het weer zwoesj | 37 | 20-09-2003 08:28 | |
Liefde & Relatie |
Relatie verbroken na bijna 2 jaar : kans dat het weer goedkomt? summer1986 | 2 | 13-06-2003 15:51 | |
Liefde & Relatie |
ligt het aan het weer ofzo????? ............. heb jij dat ook wel eens....??????? X_Saskia_X | 8 | 23-04-2002 20:26 | |
Verhalen & Gedichten |
als het weer gebeurd... ~Heaven Still Cries~ | 5 | 20-09-2001 14:15 |