Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2005, 11:59
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
sonho schreef op 28-05-2005 @ 20:53 :
Grazie!

Ik heb nu dus besloten toch die medicijnen te gaan proberen. Zal nog wel ff aan de psych vragen hoe het zit met stoppen/afbouwen.

Mja dat van die angst om aan te komen; ik weet wel wat de prioriteit zou 'moeten' zijn en dat weet ik gewoon wel, maarja dat afvallen speeld wel ee ngrote rol momenteel...

Maarja ik zie wel wat er gebeurt.
Thx!

Liefs.

Ratsja; angstgevoelens? Wat houd dat dan in? Ik krijg nml medicatie voor een angststoornis.
nogmaals hoe langzamer je gaat afbouwen, hoe beter het is
Oud 30-05-2005, 13:21
Verwijderd
Iemand hier ervaring met Abilify ?
Ik ben er vandaag mee begonnen. Ik heb eerder Risperdal en Seroquel geslikt. Ben een beetje bang dat ik er toch van aan zal komen, ook al zeggen ze dat het bij dit middel erg onwaarschijnlijk is.
Oud 30-05-2005, 15:34
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Rhea schreef op 30-05-2005 @ 14:21 :
Ik ben er vandaag mee begonnen. Ik heb eerder Risperdal en Seroquel geslikt. Ben een beetje bang dat ik er toch van aan zal komen, ook al zeggen ze dat het bij dit middel erg onwaarschijnlijk is.
Wat is belangrijker, je ziekte of het aankomen ?
Als je bang bent om aan te komen, bewegen !
Oud 31-05-2005, 00:19
Akilina
Akilina is offline
Hallo,

Voor de mensen die kampen met stemmingswisselingen, wat voor medicijnen gebruiken jullie daarvoor en hoe bevalt dit?

Ik heb eerst een tijdje anti-depressiva geslikt, maar dit versterkte heel erg de depressieve gevoelens en zorgde ervoor dat ik me heel geremd voelde.

Nu slik ik sinds een maand of 3 neuroleptica (Seroquel) om de stemmingswisselingen en de verdere algemene gevoelens van depressie en dergelijke tegen te gaan. Tegen de stemmingswisselingen helpt het wel goed, want die zijn er nu nauwelijks meer, maar ik voel me wel extreem somber en heel erg leeg en doods van binnen. Daarnaast heb ik al weken niet meer iets van blijdschap of vreugde gevoeld.

Kijk, ik weet dat dit soort medicijnen wel tot gevoelsvervlakking kunnen leiden, vooral omdat dit eigenlijk de werking is (onder andere om stemmingen of hele heftige gevoelens af te zwakken/ te stabiliseren), maar het is zo extreem. Ik heb soms dagen dat ik nauwelijks het gevoel heb te leven, om het wat extreem te zeggen, gewoon doordat ik me dan zo numb voel.

Ik vroeg me af of dit herkenbaar is voor sommige mensen (wat waarschijnlijk wel zo zal zijn) en of de medicatie dan nog te verkiezen is boven de stemmingen?

Ik heb het hier ook met mijn psychiater over gehad en die heeft voorgesteld om misschien ook eens Lithium te gaan proberen, aangezien ik op dit moment toch nog wel vaak last heb van depressieve buien en dergelijke. Heeft iemand ervaring met het nemen van dit en in hoeverre is het effect van die medicatie anders dan van een medicijn als Seroquel?
Oud 31-05-2005, 08:13
Lothlan
Lothlan is offline
Citaat:
Rhea schreef op 30-05-2005 @ 14:21 :
Beste Rhea,

Ik slik nu 3 maanden 15 mg Abilify per dag en ik voel me er erg goed bij. Maar daarnaast slik ik ook nog Lithium, Seroquel en Nortrilen.

Mijn Psych wilde mij naast Abilify nog een ander Anti psychoticum geven, omdat je door Abilify nogal ontremt kan raken.

Verder ben ik er zelf niks van aangekomen, terwijl ik van Risperdal 10 kg zwaarder werd.

Groeten,
R
Oud 31-05-2005, 08:42
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Akilina schreef op 31-05-2005 @ 01:19 :
Hallo,

Voor de mensen die kampen met stemmingswisselingen, wat voor medicijnen gebruiken jullie daarvoor en hoe bevalt dit?

Ik heb eerst een tijdje anti-depressiva geslikt, maar dit versterkte heel erg de depressieve gevoelens en zorgde ervoor dat ik me heel geremd voelde.

Nu slik ik sinds een maand of 3 neuroleptica (Seroquel) om de stemmingswisselingen en de verdere algemene gevoelens van depressie en dergelijke tegen te gaan. Tegen de stemmingswisselingen helpt het wel goed, want die zijn er nu nauwelijks meer, maar ik voel me wel extreem somber en heel erg leeg en doods van binnen. Daarnaast heb ik al weken niet meer iets van blijdschap of vreugde gevoeld.

Kijk, ik weet dat dit soort medicijnen wel tot gevoelsvervlakking kunnen leiden, vooral omdat dit eigenlijk de werking is (onder andere om stemmingen of hele heftige gevoelens af te zwakken/ te stabiliseren), maar het is zo extreem. Ik heb soms dagen dat ik nauwelijks het gevoel heb te leven, om het wat extreem te zeggen, gewoon doordat ik me dan zo numb voel.

Ik vroeg me af of dit herkenbaar is voor sommige mensen (wat waarschijnlijk wel zo zal zijn) en of de medicatie dan nog te verkiezen is boven de stemmingen?

Ik heb het hier ook met mijn psychiater over gehad en die heeft voorgesteld om misschien ook eens Lithium te gaan proberen, aangezien ik op dit moment toch nog wel vaak last heb van depressieve buien en dergelijke. Heeft iemand ervaring met het nemen van dit en in hoeverre is het effect van die medicatie anders dan van een medicijn als Seroquel?

ja hier iemand, ik slikte zowel voor stemmingswisselingen (manie) en voor depressie.

Ik slikte seroxat voor depressie en depakine voor stemmingswisselingen, ook ik voelde me vlak, maar de inname van seroxat ging op een gegeven moment het manische in mij bepalen.
En ja dat kan.

Als je psych lithium wil proberen, kan je eerst ook depakine proberen als je dat zelf wil.

Numb voelen zal blijven, in wat voor mate dan ook, ikzelf slik nu 4 maand niks meer, maar voel me nog numb.

sterkte
Oud 31-05-2005, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Akilina schreef op 31-05-2005 @ 01:19 :
Hallo,

Ik heb zelf ook seroquel (lage dosis) geslikt en slik nu risperdal. Toen ik nog een hoge dosis risperdal slikte had ik dit ook heel erg. ik was heel vlak, had nergens intresse in en had daardoor ook niks te vertellen. Ik heb eerst ook een periode gehad dat ik heel depressief was, geen idee of dit door de risperdal kwam. nu slik ik nog maar 2mg en gaat het weer wat beter.

Ik weet niet of jij een lagere dosis kunt nemen met de risperdal. Kijk, ik ben over mijn problemen heen maar als je er nog in zit is het misschien beter om een ander middel te proberen.
Oud 01-06-2005, 08:55
Riananas
Riananas is offline
ik heb ook risperdal geslikt. Ik was ook heel vlak ervan geworden. Ben tevens ook aangekomen.

maar de risperdal heeft me wel geholpen.
Oud 01-06-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Riananas schreef op 01-06-2005 @ 09:55 :
ik heb ook risperdal geslikt. Ik was ook heel vlak ervan geworden. Ben tevens ook aangekomen.

maar de risperdal heeft me wel geholpen.
ik ben er juist van afgevallen .
Oud 02-06-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef op 30-05-2005 @ 16:34 :
Wat is belangrijker, je ziekte of het aankomen ?
Als je bang bent om aan te komen, bewegen !
Ik slikte eerst Risperdal, kwam daar +/- 5 kilo van aan, met (mede) die reden ben ik er ook mee gestopt en heb ik geweigerd om verder antipsychotica te slikken. Ook al weet ik wel dat ik wat dit betreft het een voor het ander moet stellen, maar zo simpel werkt dat niet in mijn hoofd ..

Citaat:
Lothlan schreef op 31-05-2005 @ 09:13 :
Beste Rhea,

Ik slik nu 3 maanden 15 mg Abilify per dag en ik voel me er erg goed bij. Maar daarnaast slik ik ook nog Lithium, Seroquel en Nortrilen.

Mijn Psych wilde mij naast Abilify nog een ander Anti psychoticum geven, omdat je door Abilify nogal ontremt kan raken.

Verder ben ik er zelf niks van aangekomen, terwijl ik van Risperdal 10 kg zwaarder werd.

Groeten,
R
Dankjewel voor je antwoord.
Wat bedoelde je psych met ontremt ..?
Oud 06-06-2005, 14:17
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 01-06-2005 @ 15:55 :
ik ben er juist van afgevallen .
Dan ben je een wonder, want risperdal zorgt bij de meeste mensen voor een onstilbare honger
Oud 22-06-2005, 10:44
Eend
Eend is offline
Oké, wie heeft er hier borderline en welke medicatie krijg je daarbij?

Ik ben nog altijd mijn psych aan het overtuigen, dat ik het niet alleen red. Ik heb altijd AD geslikt en oxazepam en nu slik ik alleen phenergan waar ik ontzettend brak van wordt, maar geen effect van krijg. Het rottige is, dat de verpleging hier wel zegt: "Dan had je je phenergan maar moeten nemen." als het fout gaat. Mara het probleem is dat het met die pillen óok mis gaat. Ik heb gewoon de kracht niet om er alleen tegen te vechten en volgens de psych ben ik ook depressief. Hij zou overleggen met de hoofdarts (jaja...bureaucratie) of ik misschien weer AD moet gaan slikken. Ondertussen laten ze me het maar aan boteren. De arts zegt dat er geen pillen zijn tegen borderline (d0h), maar als ik dan vraag om een beetje verlichting, wilt ie me weer niks geven, terwijl mijn vorige psychiater aan had geraden om anti psychotica te proberen.
Ik vind het gewoon klote, omdat ik weet dat het met medicatie veel beter met me gaat, alleen ze willen me écht niet geloven. Nou moest ik mensen met borderline gaan vragen wat voor medicatie zij kregen, dus vandaar mijn vraag

Het is niet zo dat ik persé medicatie wil (liever niet), maar ik weet wel dat ik het met medicatie altijd beter heb gedaan. Als ik de juiste medicatie had gehad, was heel die RM misschien niet eens nodig geweest...
Oud 22-06-2005, 10:48
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Eend schreef op 22-06-2005 @ 11:44 :
Oké, wie heeft er hier borderline en welke medicatie krijg je daarbij?

Ik ben nog altijd mijn psych aan het overtuigen, dat ik het niet alleen red. Ik heb altijd AD geslikt en oxazepam en nu slik ik alleen phenergan waar ik ontzettend brak van wordt, maar geen effect van krijg. Het rottige is, dat de verpleging hier wel zegt: "Dan had je je phenergan maar moeten nemen." als het fout gaat. Mara het probleem is dat het met die pillen óok mis gaat. Ik heb gewoon de kracht niet om er alleen tegen te vechten en volgens de psych ben ik ook depressief. Hij zou overleggen met de hoofdarts (jaja...bureaucratie) of ik misschien weer AD moet gaan slikken. Ondertussen laten ze me het maar aan boteren. De arts zegt dat er geen pillen zijn tegen borderline (d0h), maar als ik dan vraag om een beetje verlichting, wilt ie me weer niks geven, terwijl mijn vorige psychiater aan had geraden om anti psychotica te proberen.
Ik vind het gewoon klote, omdat ik weet dat het met medicatie veel beter met me gaat, alleen ze willen me écht niet geloven. Nou moest ik mensen met borderline gaan vragen wat voor medicatie zij kregen, dus vandaar mijn vraag

Het is niet zo dat ik persé medicatie wil (liever niet), maar ik weet wel dat ik het met medicatie altijd beter heb gedaan. Als ik de juiste medicatie had gehad, was heel die RM misschien niet eens nodig geweest...
ken iemand met borderline, deze persoon slikt seroxat en oxazepam
Oud 22-06-2005, 14:40
Eend
Eend is offline
Citaat:
ratsja schreef op 22-06-2005 @ 11:48 :
ken iemand met borderline, deze persoon slikt seroxat en oxazepam
Volgens deze arts mag ik geen oxazepam, maar volgens een andere arts weer wel. Echt, ze zouden elkaar haast in de haren moeten vliegen volgens mij...ze zijn zoooooooo tegenstrijdig allemaal en als gebeurd in overleg. Dus hij kan niet zeggen: Vanaf nu slik je dat en dat. Neeeeeeee, d'r moet eerst een week overleg gepleegd worden en vervolgens wordt het voorstel alsnog afgedaan.

Ik heb altijd al oxazepam geslikt, maarja, volgens deze arts kan dat weer niet. Volgens mij weet ie gewoon niet wat ie met me aan moet heb ik zo het idee.
Oud 22-06-2005, 15:47
Verwijderd
Bij mij is het niet helemaal duidelijk of ik borderline heb (ik vind zelf van niet), maargoed, ik slik seroxat en risperdal.
Oud 22-06-2005, 22:20
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Eend schreef op 22-06-2005 @ 15:40 :
Volgens deze arts mag ik geen oxazepam, maar volgens een andere arts weer wel. Echt, ze zouden elkaar haast in de haren moeten vliegen volgens mij...ze zijn zoooooooo tegenstrijdig allemaal en als gebeurd in overleg. Dus hij kan niet zeggen: Vanaf nu slik je dat en dat. Neeeeeeee, d'r moet eerst een week overleg gepleegd worden en vervolgens wordt het voorstel alsnog afgedaan.

Ik heb altijd al oxazepam geslikt, maarja, volgens deze arts kan dat weer niet. Volgens mij weet ie gewoon niet wat ie met me aan moet heb ik zo het idee.
oxazepam mag je toch ook niet langer dan 2 week gebruiken ?
Oud 23-06-2005, 12:34
Eend
Eend is offline
Citaat:
ratsja schreef op 22-06-2005 @ 23:20 :
oxazepam mag je toch ook niet langer dan 2 week gebruiken ?
Niet als je elke dag een tablet neemt als vaste medicatie zeg maar, maar als je af en toe een paar tabletjes tegen spanningen neemt (als het echt extreem is) dan kan je het langer gebruiken.
Oud 23-06-2005, 12:35
Eend
Eend is offline
Tot nu toe hoor ik alle borderliners die ik ken zeggen dat ze medicatie slikken. Ik vraag me dus af of mijn behandelaar wel íets van borderline afweet
Oud 23-06-2005, 18:50
ilse
ilse is offline
Citaat:
Eend schreef op 23-06-2005 @ 13:35 :
Tot nu toe hoor ik alle borderliners die ik ken zeggen dat ze medicatie slikken. Ik vraag me dus af of mijn behandelaar wel íets van borderline afweet
ik slik lamictal, tegen stemmingswisselingen. maar ik raad het je niet aan, het helpt voor geen ene meter. ik moet ook weer wat nieuws, maar wat is nog neit duidelijk.
Oud 23-06-2005, 21:27
Riananas
Riananas is offline
ik heb wel een tijdje oxazepam geslikt en dan elke avond een tabletje. maar er werd wel gewaarschuwd voor verslaving en dergelijke maar onder goede begeleiding heb ik het afgebouwd, geen last van afkickverschijnselen gehad.

ik heb geen borderline trouwens. Maar in die tijd sliep ik heel slecht en ik gebruikte het dan ook als soort slaapmiddel
Oud 24-06-2005, 08:22
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Riananas schreef op 23-06-2005 @ 22:27 :
ik heb wel een tijdje oxazepam geslikt en dan elke avond een tabletje. maar er werd wel gewaarschuwd voor verslaving en dergelijke maar onder goede begeleiding heb ik het afgebouwd, geen last van afkickverschijnselen gehad.

ik heb geen borderline trouwens. Maar in die tijd sliep ik heel slecht en ik gebruikte het dan ook als soort slaapmiddel
had je de ochtend dat je wakker werd ook last van een stijf hoofd ?

btw; hoeveel mg was het ?
Oud 25-06-2005, 09:12
Riananas
Riananas is offline
had geen last van stijf hoofd. En het was dacht ik 20 mg, maar dat weet ik niet meer precies
Oud 25-06-2005, 10:44
Eend
Eend is offline
Ik ben juist bang om verslaafd te raken. Toen ik oxazepam slikte tegen spanningen, was ik ook altijd te laat om het in te nemen. Op de afdeling hebben ze me aan het begin zowat moeten dwingen om mijn zonodigmedicatie in te nemen, nu nog steeds wel, maar nu is het op tijd mijn medicatie slikken of de separeer in. Nou, dan weet je het wel, geloof me. Toch denk ik vaak dat ik die pillen slik op het moment dat het helemaal niet nodig is en dan ga ik daar weer over lopen denken. Achteraf is het dan wel nodig, maargoed, ik ben een ster in dingen kleiner maken dan ze daadwerkelijk zijn. Soms wel makkelijk, soms ook niet, ik zie vaak de ernst van dingen niet in en noem ze al heel snel 'normaal'.

Maargoed, op dit moment mag ik 100mg Phenergan slikken (zonodig) en moet ik 6mg Risperdal slikken. Hmmja, de arts heeft geluisterd...
Oud 25-06-2005, 10:47
Eend
Eend is offline
Trouwens, ik lees hier dat mensen van Risperdal aankomen (de artsen vertelden mij dat Risperdal een AS waar je nog het minste van aankomt), maar sinds ik het slik, voel ik me juist helemaal niet zo hongerig. In tegendeel, ik word snel misselijk/buikpijnerig van te veel eten en dat had ik eerst nooit echt. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Oud 25-06-2005, 20:07
Riananas
Riananas is offline
ik ben begonnen met het afbouwen van seroxat. Eindelijk
ik slikte eerst een heel tablet (20 mg) en nu moet ik een maand een half tablet slikken. In de eerste week kan je je grieperig voelen werd me verteld. Ik ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte
Oud 26-06-2005, 19:30
Verwijderd
Hoi mensen keb ff een vraagje

Ik gebruik sinds een tijdje seroquel om prikkels van buitenaf te laten verminderen niet dat het werkt ofzo. Maar nu heb ik een vraagje heeft er iemand ervaring met dit middel en waarom gebruik jij het.

Groetjes
Oud 26-06-2005, 19:31
Nona
Nona is offline
Waarom kan dit niet in het algemene medicijnen topic?
Oud 26-06-2005, 21:29
Verwijderd
Ik heb het gebruikt omdat ik chaos in mijn kop had en psychotisch was. Ik had maar een lage dosis en dat werkte niet genoeg (maar het werkte wel) en toen heeft de psychiater van de gesloten afdeling het omgezet in risperdal. Ik kan nog steeds boos worden omdat hij gewoon niet naar mij luisterde! De sequel hielp wel dus waarom deed hij niet gewoon de dosis omhoog? Goed, uiteindelijk werkt risperdal heel goed voor mij, ik kan het alleen niet nog jaren gebruiken vanwege de bijwerking dat mijn prolactine-spiegel te hoog is.
Oud 27-06-2005, 12:16
Verwijderd
Ik slik nu sinds een paar dagen Risperdal, een halve mg per dag. Ik vraag me af of ik iets ga merken van zo'n lage dosis?

In ieder geval ben ik wel heel vaak misselijk opeens, dat zal wel een bijwerking zijn.
Oud 27-06-2005, 18:04
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 27-06-2005 @ 13:16 :
Ik slik nu sinds een paar dagen Risperdal, een halve mg per dag. Ik vraag me af of ik iets ga merken van zo'n lage dosis?

In ieder geval ben ik wel heel vaak misselijk opeens, dat zal wel een bijwerking zijn.
Een halve mg is inderdaad niet veel, maar ik neem aan dat als het niet (genoeg) werkt het altijd nog opgebouwd kan worden? Toen ik begon met risperdal was ik ook steeds misselijk, ik kon een aantal dagen geen eten binnenhouden en daarnaast was ik zo moe dat ik mijn bed niet uit kwam. Ik slikte dan wel 6 mg per dag. Na een paar dagen/ week gaat dat misselijke gevoel over (zo was het bij mij).
Oud 28-06-2005, 13:31
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Riananas schreef op 25-06-2005 @ 21:07 :
ik ben begonnen met het afbouwen van seroxat. Eindelijk
ik slikte eerst een heel tablet (20 mg) en nu moet ik een maand een half tablet slikken. In de eerste week kan je je grieperig voelen werd me verteld. Ik ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte
tijdens het afbouwen kan je wel meer "mankementen" ervaren, als het te erg wordt, kan je er ook langer over doen om af te bouwen of in een lagere dosering, bv 2,5 mg.
Dit kan je doen middels een seroxat suspensie, dan kan je op de mg bepalen hoeveel je neemt.
Persoonlijk zou ik er de tijd voor nemen daar seroxat niet makkelijk is om af te bouwen en sowieso de tijd er voor nemen om het af te bouwen, zou zonde zijn als je een terugval krijgt.
Oud 02-07-2005, 10:56
Eend
Eend is offline
Ik slik nu 6 mg Risperdal, maar ben ook heel erg moe (mijn lichaam), kan dat door die Risperdal komen? Ik slik het nu anderhalve week.
Oud 02-07-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 02-07-2005 @ 11:56 :
Ik slik nu 6 mg Risperdal, maar ben ook heel erg moe (mijn lichaam), kan dat door die Risperdal komen? Ik slik het nu anderhalve week.
Kan zeker. Ik slikte in het begin ook 6mg risperdal en toen kon ik een aantal dagen niet mijn bed uit komen van vermoeidheid.
Oud 02-07-2005, 16:45
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
dat kan heel erg zeker. Mijn broer heeft die medicatie ook gehad en was de eerste dagen of weken, dat weet ik niet meer, ook vermoeid. Je lichaam moet er nog aan wennen want is volgens mij wel een zwaar medicijn...
Oud 02-07-2005, 23:32
Conciërge
Conciërge is offline
Diazepam, oxezepam?
Oud 03-07-2005, 00:06
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Citaat:
Knurft in dit huis, die ken je vast wel
Die heeft ook Risperdal gebruikt maar is ermee gestopt omdat hij er TE moe van werd, lag hele dagen in bed of was er niet uit te krijgen.
Dat was voordat ik hier woonde...
Is dus denk een bekende bijwerkin, TE moe worden...

Succes verder...

Liefs Linnie
Oud 03-07-2005, 12:38
nicole1987
nicole1987 is offline
heeft hier iemand ervaring met efexor?
ik slik zelf namelijk 75 mg en wil graag gaan afbouwen,
nu heb ik gelezen dat de medicijnen onder de 18 nooit worden gegeven. Ik slik deze als bijna een jaar, zijn er hier meer mensen die dit slikken en werkt het goed bij jullie?

groetjes
Oud 03-07-2005, 13:33
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
nicole1987 schreef op 03-07-2005 @ 13:38 :
heeft hier iemand ervaring met efexor?
ik slik zelf namelijk 75 mg en wil graag gaan afbouwen,
nu heb ik gelezen dat de medicijnen onder de 18 nooit worden gegeven. Ik slik deze als bijna een jaar, zijn er hier meer mensen die dit slikken en werkt het goed bij jullie?

groetjes
Ik slik nu ruim een jaar Efoxor XR 225 mg. Of ik er echt baad bij heb weet ik niet, aangezien ik al 'n jaar of 5 nonstop (verschillende) AD slik.. Waarom hebben ze Efexor XR bij jou voorgeschreven? Heb je het gevoel dat de reden waarvoor het voorgeschreven was, nu 'over' is? Met afbouwen hiervan heb ik geen ervaring, maar ik verwacht dat het niet veel anders dan bij andere antidepressiva zal zijn

Succes !
Oud 03-07-2005, 19:58
nicole1987
nicole1987 is offline
ik heb het gevoel dat ik echt van de 'klachten' af ben, maar ben erg bang dat wanneer ik stop alles weer terugkomt, ik kon niet meer in spiegels kijken, viel flauw van spanningen, deze medicijnen zijn toen voorgeschreven van alletwee heb ik geen last meer. binnenkort ga ik maar eens naar de huisarts, kijken wat hij ervan zegt. thx voor de reactie,

groetjes
Oud 04-07-2005, 12:40
Verwijderd
Ik slik nu naast Risperdal ook Cipramil. Mijn psychiater beweert dat ik alles mag gebruiken in combinatie met die medicijnen, maar in de bijsluiter staat dat Cipramil niet samenmag met Triptanen. Laat ik nu net vaak migraine hebben en Imigran slikken...
Oud 05-07-2005, 23:03
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
bugge schreef op 04-07-2005 @ 13:40 :
Ik slik nu naast Risperdal ook Cipramil. Mijn psychiater beweert dat ik alles mag gebruiken in combinatie met die medicijnen, maar in de bijsluiter staat dat Cipramil niet samenmag met Triptanen. Laat ik nu net vaak migraine hebben en Imigran slikken...
En niet alleen daarmee niet. Het word eigenlijk intussen in het algemeen afgeraden om Risperdal met welk modern Antidepressivum ook samen te gebruiken. Zou gebleken zijn uit nieuwe onderzoeken. Het zou vaak goed kunnen gaan, maar gaat blijkbaar te vaak fout. (Ik zeg hierbij expres zou, omdat ik dit niet van papier maar de woorden van mij psychiater heb)

Ik dacht eerst dat ik alweer bezeikt werd door een arts (wou namelijk van mijn medicijnen en voornamelijk de Remeron af), maar hij heeft het me naderhand zelf laten lezen in zo'n soort handboek dat steeds opnieuw wordt uitgebracht waarin precies staat waarmee bepaald medicijnen wel, of juist niet voorgeschreven mogen worden. Hoeveel mg bij welke leeftijd etc etc.

En daar staat echt in dat aangeraden wordt Risperdal eigenlijk alleen voor te schrijven mag worden met 'oudere' ad's als Remeron. Nu weet ik niet of Cipramil ook zo'n oude is, maar zo niet zou ik eens vragen of je psychiater niet ook zo'n handboek (of wat het dan ook is) heeft.

Liefs,

Laura

Laatst gewijzigd op 05-07-2005 om 23:05.
Oud 05-07-2005, 23:08
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ow, hier iets dat wel zwart op wit staat, uit een bijsluiter van fevarin:

Remming van leverenzymen
- remming van het leverenzym P450-IA2, dat o.a. de volgende medicijnen afbreekt: antistollingsmiddelen, Cafeïne, Carbamazepine (Tegretol), Clozapine (Leponex), Haloperidol (Haldol), Paracetamol, Propranolol (Inderal), Theofylline
- remming van het leverenzym P450-IIC9/19, die o.a. de volgende medicijnen afbreken:
Fenytoïne (Diphantoïne), Tolbutamide (Rastinon), Diazepam (Valium), Omeprazol (Losec), Propranolol (Inderal)
- remming van het leverenzym P450-IID6, dat o.a. de volgende medicijnen afbreekt:
Codeïne, Haloperidol (Haldol), Metoprolol (Selokeen, Lopresor), Perfenazine (Trilafon), Propranolol (Inderal), Risperidon (Risperdal) - remming van het leverenzym P450-IIIA3/4, die o.a. de volgende medicijnen afbreken:
Alprazolam (Xanax), Astemizol (Hismanal), Carbamazepine (Tegretol), Codeïne, Clonazepam (Rivotril), Diazepam (Valium), Diltiazem (Tildiem), Disopyramide (Ritmoforine), Felodipine (Plendil), Loratadine (Claritine), Nifedipine (Adalat)
Dit las ik in de bijsluiter van fevarin.Ik gebruik fevarin 150 mg en xanax 50 tot 100 mg.

Wat dus blijkbaar inhoud dat (iig) Fevarin de afbraak van Risperdal in het lichaam vertraagt.
Oud 07-07-2005, 16:17
Verwijderd
Hm ik hoop maar dat mijn psychiater goed op de hoogte is.

In de bijsluiter van Cipramil staat wel dat de werking kan verminderen van atypsiche antipsychotica, maar niet dat het echt gevaarlijk is.

In ieder geval heb ik nu Diclofenac tegen de hoofdpijn en ik hoop dat dat helpt.

Ik vind het toch wel eng al die pillen bij elkaar
Oud 07-07-2005, 19:13
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
bugge schreef op 07-07-2005 @ 17:17 :

In de bijsluiter van Cipramil staat wel dat de werking kan verminderen van atypsiche antipsychotica, maar niet dat het echt gevaarlijk is.

In ieder geval heb ik nu Diclofenac tegen de hoofdpijn en ik hoop dat dat helpt.

Offtopic: Relatief veel mensen krijgen als bijwerking van Diclofenac hoofdpijn. Indien jij tegen je migraine Diclofenac krijgt, moet je dat wel even in de gaten houden.

In het APZ waar ik stage liep, waren veel mensen die een anti-depressivum in combinatie met een anti-psychoticum voorgeschreven kregen..

http://www.cvzkompassen.nl/fk/ Dit is 'het' online farmacotherapeutisch kompas. Hier staat veel (wetenschappelijke) informatie over alle medicijnen.
Oud 08-07-2005, 17:52
Eend
Eend is offline
Schizofrenie: oraal: begindosering: dag 1: 2 mg per dag, dag 2: 4 mg per dag; vanaf dag 3 de optimale dosering van 6 mg per dag.
http://www.cvzkompassen.nl/fk/

Ik krijg de dosering van een schizofreen
Oud 08-07-2005, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 08-07-2005 @ 18:52 :
Schizofrenie: oraal: begindosering: dag 1: 2 mg per dag, dag 2: 4 mg per dag; vanaf dag 3 de optimale dosering van 6 mg per dag.
http://www.cvzkompassen.nl/fk/

Ik krijg de dosering van een schizofreen
Had ik ook, ik zou daar maar niet te veel waarde aan hechten.
Oud 10-07-2005, 14:53
Eend
Eend is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 08-07-2005 @ 20:47 :
Had ik ook, ik zou daar maar niet te veel waarde aan hechten.
Doe ik ook niet, een blondje kan me zo ook wel vertellen dat ik geen schizofrenie heb
Oud 11-07-2005, 02:15
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
bugge schreef op 07-07-2005 @ 17:17 :

Ik heb nog eens nagevraagd bij mijn psychiater, en dat met die leverenzymen enzo heeft ermee te maken dat het ene medicijn ervoor kan zorgen dat het andere langzamer wordt afgebroken in je lichaam. Afhankelijk van de dosis kan het daardoor soms gebeuren dat een medicijn tè langzaam wordt afgebroken.

Bluh. Ben blij als (nouja ooit dan) de dag komt dat ik van die rotzooi afkom. Voel me echt raar met zoveel medicijnen voor een psychisch iets.

Haat het sowieso. Normaal maken ze zich nooit zorgen, maar op het moment dat ik wil stoppen met de AD ben ik ineens toch een risicogeval en word ik ineens wel weer serieus genomen. Maar ok, dat hoort in het lucht je hart topic thuis. Sorry.
Oud 19-07-2005, 19:22
Eend
Eend is offline
Kan het kwaad als je risperdal een dag "vergeten" bent? Ik had gister nogal crisis en toen heb ik mijn risperdal geweigerd. Nu vraag ik me af of dat nog risico's met zich mee brengt, want heb er nu wel spijt van.
Oud 19-07-2005, 20:07
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Eend schreef op 19-07-2005 @ 20:22 :
Kan het kwaad als je risperdal een dag "vergeten" bent? Ik had gister nogal crisis en toen heb ik mijn risperdal geweigerd. Nu vraag ik me af of dat nog risico's met zich mee brengt, want heb er nu wel spijt van.
Je kunt 'm beter eenmaal vergeten dan een keer teveel innemen. Ik zou me er niet zo druk om maken

Regels voor berichten