Oud 22-06-2005, 14:51
Verwijderd
Vorig jaar verhuisde ik naar een kamer waar ik 180 euro borg voor betaalde. In december ben ik weer verhuisd, ik moest van mijn oude huisbaas de vloerbedekking verwijderen. Omdat ze dat pas op zondag zei, konden we die niet meer naar de gemeentewerf brengen. De plaats was een zooitje, er stond veel afval, dus ik zei dat ik de vloerbedekking daar tijdelijk zou neerleggen. Ook een oude kast heb ik in stukken daar laten staan om het later op te laten halen.
Het afvalteam wilde de spullen vervolgens niet meenemen, omdat ze nat waren geworden (op de plaats was geen overdekte opslag mogelijk).
Ik kreeg 100 euro van de borg teruggestort, met de mededeling: vloerbedekking + kast weg, rest retour.

Vorige week (dus een half jaar na mijn verhuizing) wilde ik de vloerbedekking en de kast eindelijk gaan weghalen, maar de vloerbedekking was verdwenen, evenals een hoop andere troep.
De huisbaas had iemand laten komen om alles te verwijderen, maar de kast stond er nog. Die heb ik toen meegenomen omdat dat dus mijn voornemen was.
's Avonds heb ik de huisbaas gebeld, met de mededeling dat ik de kast had weggehaald en dat de vloerbedekking weg was. Ze zei dat ik geen recht had op de rest van mijn borg en verwees een paar keer naar het contract omdat ik alles mee had moeten nemen. Ik heb het gesprek beeindigd, mijn contract goed gelezen en haar teruggebeld.
In het contract staat namelijk dat de borg teruggestort wordt na aftrekking van eventuele kosten voor bijvoorbeeld het verwijderen van achtergelaten spullen.
Ze zei dat het verwijderen van alles ongeveer 150 euro heeft gekost, nu zijn er zeker 6 grote dingen verwijderd, dus het verwijderen van die vloerbedekking heeft zeg maar 25 euro gekost.
Ik zei dat ik dan dus recht had op 80 - 25 = 55 euro. Dat vond zij onzin, maar ze ging het in het contract nakijken en vanavond moest ik haar even terugbellen.
Mijn vraag is: heb ik gelijk? En zo ja, als zij me ongelijk geeft en zegt dat ik nergens recht op heb: wat dan?

(op zich is 55 euro niet extreem veel, maar ik vind het mateloos irritant dat ik een half jaar later nog de moeite neem om die troep te verwijderen en zij dan zegt dat ik dat eerder had moeten doen, terwijl ik heb gezegd dat het niet eerder kon. Daarbij lag die andere rommel ook al bijna een jaar in die tuin)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2005, 14:58
Verwijderd
Is een half jaar niet een beetje heel erg lang om dan pas je spullen weg te brengen, of snap ik je verhaal niet helemaal?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:01
Verwijderd
Ja dat is het wel en dat vind ik zelf ook wel stom, maar die spullen waren gewoon steeds nat, en nu had ik pas de mogelijkheid ze op te halen. Daarbij vind ik het ook wel erg goed van mezelf dat ik na een half jaar nog die moeite neem Over een termijn staat trouwens ook niks in het contract. Maar anders waren de kosten voor het verwijderen ook geen 80 euro geweest, dus dat was gewoon te veel. en die huisbaas is een bitch
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:01
Verwijderd
Dat idee heb ik ook...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:34
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Omdat het altijd een groot gezeik en gedonder is bij huisbazen als het op de terugbetalen van de borg aankomt (ze vinden altijd wel iets! )

Heb al 4 keer bij een particulier gehuurd, waarvan slechts EEN keer de borg teruggekregen! Daarom had ik voordat ik ging verhuizen, de laatste maand huur niet betaald zodat de huisbaas mijn borg in zijn reet kon steken.

Tip: Wil je huisbazen echt laten dan moet je hun op kosten jagen zoals een extra hoge gas en stroomrekening, heb ooit eens mijn laatste huisbaas fl 3300,- gas en stroom laten nabetalen, heb nog nooit een huisbaas zo erg zien

Ik huur sind een aantal jaren bij een woningstichting en daar is het allemaal goed geregeld met borg ed.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:40
Verwijderd
Het is een verplichting van de huurder om de kamer zo achter te laten als je erin bent gekomen, of in elk geval om de spullen die je volgens het contract eruit moet verwijderen ook daadwerkelijk te verwijderen. Dat je die spullen dan niet kwijtkunt bij opslagplaats A, is jouw risico. Dan rij je naar opslagplaats B, of je flikkert ze in de berm (niet echt doen hoor).

Het is gewoon jouw verplichting om dat na te komen. De reden 'de gemeentewerf accepteerde het niet' levert natuurlijk geen overmacht op ofzoiets. Bovendien was het ook niet nodig om een halfjaar te wachten: je had ook een kennis, vriend of collega met een busje kunnen regelen om die troep mee te nemen.

Over de bedragen kan ik me niet uitlaten, maar als zij claimt dat ze zoveel kosten heeft moeten maken voor die kast en die vloerbedekking, laat haar dan maar eens een factuur van de ophaaldienst overleggen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 22-06-2005 @ 15:34 :
Tip: Wil je huisbazen echt laten dan moet je hun op kosten jagen zoals een extra hoge gas en stroomrekening, heb ooit eens mijn laatste huisbaas fl 3300,- gas en stroom laten nabetalen, heb nog nooit een huisbaas zo erg zien
Ik betaal gas, water en licht zelf, zal me helaas niet lukken omdat op die manier te doen... Dit is de tweede keer dat ik particulier huur (bij dezelfde huisbaas), vorige keer is de borg verrekend in de borg die we voor dit huis moesten betalen, ik neem aan dat als we uit dit huis weggaan we die borg gewoon terug krijgen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:49
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-06-2005 @ 15:40 :
Ik betaal gas, water en licht zelf, zal me helaas niet lukken omdat op die manier te doen... Dit is de tweede keer dat ik particulier huur (bij dezelfde huisbaas), vorige keer is de borg verrekend in de borg die we voor dit huis moesten betalen.
De reden waarom steeds meer particuliere verhuurders overstappen op ''exclusief'' verhuren heeft te maken dat ze telkens voor onaangename energierekeningen kwamen te staan omdat de huurder toch...''inclusief'' woonde en zijn energieverbruik daarop aanpaste (zoals ik ) maar de meeste kamerverhuur is naar mijn weten toch meestal inclusief gas water en licht (waarvan de CV ketel vaak door de huisbaas is begrenst qua temperatuur en tijdstip van aanslaan).

Citaat:
ik neem aan dat als we uit dit huis weggaan we die borg gewoon terug krijgen.
Dat hoop je dan maar.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 22-06-2005 @ 15:49 :
De reden waarom steeds meer particuliere verhuurders overstappen op ''exclusief'' verhuren heeft te maken dat ze telkens voor onaangename energierekeningen kwamen te staan omdat de huurder toch...''inclusief'' woonde en zijn energieverbruik daarop aanpaste (zoals ik ) maar de meeste kamerverhuur is naar mijn weten toch meestal inclusief gas water en licht (waarvan de CV ketel vaak door de huisbaas is begrenst qua temperatuur en tijdstip van aanslaan).
Wie zegt er dat ik een kamer huur? Ik huur particulier, maar geen kamer.

Het lijkt me vreselijk als je je huis niet kunt verwarmen wanneer en zoals jij wilt... Dan betaal ik het liever los.

Citaat:
Dat hoop je dan maar.
Misschien ben ik naïef, maar daar ga ik iig wel van uit, ja.

Maar goed, dit is een beetje offtopic.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:08
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-06-2005 @ 15:54 :


Maar goed, dit is een beetje offtopic.
Nee hoor het gaat hier nog altijd over het niet terugkrijgen van de borg , maar als ik het verhaal lees van de topicstarter krijg ik de indruk dat de verhuurder zonder overleg met de huurder haar vloerbedekking heeft verwijderd zodat hij een ''reden'' heeft om maar niet de borg te hoeven terugbetalen. Zoals ik al eerder schreef... Ze vinden altijd wel wat

PS: Een civiele procedure starten tegen de huisbaas over deze kwestie is gewoon... Kansloos
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:12
Verwijderd
Ik kan me voorstellen dat als dat spul er al een half jaar staat je dat wel zat bent. Je moet volgens mij alles daar weg hebben op het moment dat je geen huur meer betaald. En aangezien TS dat niet gedaan heeft... Ik denk dat de verhuurder in zijn/haar recht staat met het laten verwijderen ervan. Alleen met het verrekenen van de kosten waarschijnlijk idd niet. Vragen om de factuur van het verwijderen ed kan natuurlijk. Al vraag ik me af of die zo gespecificeerd is dat je kunt zien hoe duur het verwijderen van het tapijt precies was...
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:16
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Cornel schreef op 22-06-2005 @ 15:49 :
De reden waarom steeds meer particuliere verhuurders overstappen op ''exclusief'' verhuren heeft te maken dat ze telkens voor onaangename energierekeningen kwamen te staan omdat de huurder toch...''inclusief'' woonde en zijn energieverbruik daarop aanpaste (zoals ik ) maar de meeste kamerverhuur is naar mijn weten toch meestal inclusief gas water en licht (waarvan de CV ketel vaak door de huisbaas is begrenst qua temperatuur en tijdstip van aanslaan).
Hm, daar heb ik nog nooit van gehoord. Bijna iedereen die ik ken betaalt exclusief voor z'n kamer. Complete woningen/appartementen worden vrijwel altijd exclusief verhuurd door particulieren. Wat een freak heb je dan als huisbaas...

Ontopic: ik denk dat je er weinig mee bereikt om je geld terug te blijven eisen. Ik begrijp je frustratie over de overige troep die lang is blijven liggen, maar je hebt het dermate lang laten staan dat je wat dat betreft geen poot hebt om op te staan. Achterstallig onderhoud opvoeren heeft denk ik ook weinig zin, daar had je dan eerder mee moeten komen. Veel succes, maar ik denk niet dat het veel zin heeft.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:19
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-06-2005 @ 16:12 :
Al vraag ik me af of die zo gespecificeerd is dat je kunt zien hoe duur het verwijderen van het tapijt precies was...
Zal voor de huurbaas wel weinig tot niks gekost hebben, want in iedere gemeente kun je afval zoals hout, oude meubels, vloerbedekking ed voor een paar euro naar het plaatselijke milieupark brengen (op koelkasten en klein chemisch afval na dan).
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 22-06-2005 @ 16:19 :
Zal voor de huurbaas wel weinig tot niks gekost hebben, want in iedere gemeente kun je afval zoals hout, oude meubels, vloerbedekking ed voor een paar euro naar het plaatselijke milieupark brengen (op koelkasten en klein chemisch afval na dan).
Volgens mij had hij het weg laten halen (dat schrijft TS iig) en dat kost vaak wel geld.

Afval wegbrengen is hier gratis en in bv. Arnhem ook. Het oplaten halen daarentegen kost dus wel geld (iig in Arnhem), hier kun je volgens mij gewoon het grofvuil bellen, al halen die het niet uit je tuin (maar dat doen ze in Arnhem ook niet ).
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:35
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-06-2005 @ 16:23 :
Volgens mij had hij het weg laten halen (dat schrijft TS iig) en dat kost vaak wel geld.

Afval wegbrengen is hier gratis en in bv. Arnhem ook. Het oplaten halen daarentegen kost dus wel geld (iig in Arnhem), hier kun je volgens mij gewoon het grofvuil bellen, al halen die het niet uit je tuin (maar dat doen ze in Arnhem ook niet ).
Dan moet de huisbaas wel op zijn minst een nota of specificatie kunnen overleggen van de (gemeentelijke) ophaaldienst als de huurder hier om vraagt (je krijgt zelfs een bonnetje als je een snoepje van 10 cent koopt )

Heb effe in mijn gemeentegids gekeken, in Landgraaf wordt 1 keer per jaar gratis grof vuil opgehaald aan huis, of brengen naar het milieupark, bij meerdere grofvuil aanbiedingen worden 20 € kosten verrekend, dat zal in veel andere gemeentes wel het zelfde zijn.

Dus meer dan hooguit 20 € kosten en de ophaaldienst zal de huisbaas niet gemaakt hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Cornel schreef op 22-06-2005 @ 16:35 :
Heb effe in mijn gemeentegids gekeken, in Landgraaf wordt 1 keer per jaar gratis grof vuil opgehaald aan huis, of brengen naar het milieupark, bij meerdere grofvuil aanbiedingen worden 20 € kosten verrekend, dat zal in veel andere gemeentes wel het zelfde zijn.

Dus meer dan hooguit 20 € kosten en de ophaaldienst zal de huisbaas niet gemaakt hebben.
helaas is dit volgens mij in elke gemeente anders. hier in Amsterdam heb je zelfs per stadsdeel verschillende afval-regelingen. ik kan elke week gratis mn grofvuil kwijt (moet het alleen een straat verder slepen, maar toch)




ontopic: als jij je spullen laat staan nadat je contract is beeindigd, geldt dit dan als het "afstand doen" van je zooi?
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 22-06-2005 om 17:06.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 22-06-2005 @ 17:04 :
helaas is dit volgens mij in elke gemeente anders. hier in Amsterdam heb je zelfs per stadsdeel verschillende afval-regelingen. ik kan elke week gratis mn grofvuil kwijt (moet het alleen een straat verder slepen, maar toch)
Waar ik woon is er nu een heel nieuw systeem waarbij containers alleen nog maar worden opgehaald op gezette tijden, met electrische chips erin die alles bijhouden, en als je iets groters, bijv. een oud bed wilt laten ophalen moet je daar een dag vantevoren voor bellen en dat kost ook geld, volgens mij nog best wel veel ook.

Maar goed, in elk geval is het niet meer dan logisch dat als die huisbaar beweert dat hij een x aantal euro heeft moeten betalen voor het weghalen, dat hij dan tenminste een factuur overlegt. Hij kan de boel wel besodemieteren, zonder bewijs werken we natuurlijk niet.

Citaat:
ontopic: als jij je spullen laat staan nadat je contract is beeindigd, geldt dit dan als het "afstand doen" van je zooi?
Dat zal afhangen van de omstandigheden. Als jij te kennen geeft of zelfs zegt dat je die troep niet meer hoeft, dan kan je bijv. een oude kast wel aanmerken als een res nullius (een zaak die aan niemand meer toebehoort). Er is dan inderdaad afstand van gedaan. Maar dat wordt niet zomaar aangenomen.

Het feit dat je iets achterlaat en een half jaar niet terugkomt, zorgt ineens niet dat het jouw spullen niet meer zijn - en bovendien, bovenal, het feit dat het jouw spullen niet (meer) zijn brengt al helemaal niet mee dat je er niet meer voor aansprakelijk bent. Dan zou illegale vuilstort zonder gepakt te kunnen worden wel heel makkelijk worden
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:36
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-06-2005 @ 17:30 :
Waar ik woon is er nu een heel nieuw systeem waarbij containers alleen nog maar worden opgehaald op gezette tijden, met electrische chips erin die alles bijhouden, en als je iets groters, bijv. een oud bed wilt laten ophalen moet je daar een dag vantevoren voor bellen en dat kost ook geld, volgens mij nog best wel veel ook.

Dat met die containers ''chippen'' dat hebben ze nu al gedaan bij ons, in 2006 gaat het systeem in, en kunnen ze bij iedere ophaling zien (lees wegen) hoe vaak en hoe zwaar je container is, maar dat zal zeker veel illegaal sluikstorten tot gevolg hebben, want sinds bij ons hogere kosten worden verrekend voor grofvuil aanbieden kom ik regelmatig vuilniszakken en bouwafval tegen langs bermen en in het bos.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-06-2005, 17:38
Verwijderd
Ook lekker asociaal trouwens. Oh, we moeten iets meer betalen, dan helpen we onze eigen leefomgeving maar naar de kloten.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:51
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-06-2005 @ 17:38 :
Ook lekker asociaal trouwens. Oh, we moeten iets meer betalen, dan helpen we onze eigen leefomgeving maar naar de kloten.
Is ook asiociaal gedrag, onlangs was er een experiment in gemeente Schinnen waarin alleen huis afval kon worden aangeboden in ''dure'' vuilniszakken van 1,60 € per stuk, dit vonden veel mensen schijnbaar te duur dat ze liever een boete van 250 € riskeren op sluikstorten ipv zo'n zak kopen. Gevolg de gemeente had op het laatst nog meer kosten om het illegaal gedumte afval op te ruimen in bossen, parken ed, dan wat de zak aan opbrengsten had moeten opleveren.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 19:26
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Ik vind eigenlijk wel dat je huisbaas gelijkt heeft. Na een half jaar zou ik ook zoiets hebben van 'weg die troep'. En dan is aftrekking van 80 Euro nog niet eens zo schandalig veel denk ik! Aangezien er iemand moet komen om het op te halen en weg te brengen en stortingskosten. Tel een uurloon en die kosten op en 80 euro ben je al gauw armer. Zo onredelijk is het nog niet!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 12:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-06-2005 @ 17:30 :
Het feit dat je iets achterlaat en een half jaar niet terugkomt, zorgt ineens niet dat het jouw spullen niet meer zijn - en bovendien, bovenal, het feit dat het jouw spullen niet (meer) zijn brengt al helemaal niet mee dat je er niet meer voor aansprakelijk bent. Dan zou illegale vuilstort zonder gepakt te kunnen worden wel heel makkelijk worden
in het verlengde van mijn vorige vraag vroeg ik me dit dan ook af. stel dat het niet meer je eigendom zou zijn, dan betekent dit min of meer dat je de huisbaas met het probleem opzadelt, wat hem/haar volgens mij een goede reden geeft om je borg in te houden.

btw: is het niet zo dat spullen die je bij het afval plaatst (iig op de openbare weg) dat je daar geen enkel recht meer over hebt?
(kan me herinneren dat het niet strafbaar is vuilnis te doorzoeken en/of mee te nemen)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 13:51
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 23-06-2005 @ 12:21 :
in het verlengde van mijn vorige vraag vroeg ik me dit dan ook af. stel dat het niet meer je eigendom zou zijn, dan betekent dit min of meer dat je de huisbaas met het probleem opzadelt, wat hem/haar volgens mij een goede reden geeft om je borg in te houden.
Och, je kunt vast wel afstand doen van het eigendomsrecht op die spullen, maar daarmee kun je nog best aansprakelijk zijn of in dit geval je borg kwijt zijn.

Als ik iemand neersla met een hamer hoeft die hamer ook niet mijn eigendom te zijn om civielrechtelijk onrechtmatig en strafbaar te handelen.

Citaat:
btw: is het niet zo dat spullen die je bij het afval plaatst (iig op de openbare weg) dat je daar geen enkel recht meer over hebt?
(kan me herinneren dat het niet strafbaar is vuilnis te doorzoeken en/of mee te nemen)
Geen idee, maar doorzoeken van vuilnis is wel een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 13:54
Nobucta
Avatar van Nobucta
Nobucta is offline
Ik vind dat die huisbaas groot gelijk heeft. Je hoort je kamer netjes achter te laten op het moment dat je stopt met huur betalen. Die kast heeft nu de hele tijd in de weg gestaan, dus eigenlijk heb je een stukje grond gehuurd voor de kast. Ik zou me er ook dood aan ergeren.
Een halfjaar wachten is gewoonweg belachelijk lang, ik zou een week acceptabel vinden. In dat halfjaar hebben nieuwe bewoners, of de huisbaas zelf er wel een halfjaar tegenaan moeten kijken, ging ten koste van hun woongenot, mogen ze best wel een vergoeding voor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht extra kosten afschuiven op huurder?
luchtballon
6 25-03-2008 15:42
Werk, Geld & Recht Huisbaas schroeft kamer dicht?!?!
Sushii
50 17-01-2008 13:51
Werk, Geld & Recht [Huisbaas] Borg
merijn
14 13-02-2006 20:34
Werk, Geld & Recht probleem met ex-huisbaas over borg
pussinboots
3 13-12-2005 12:14
Werk, Geld & Recht Hulp gevraagd, onenigheid met de huisbaas!
Verwijderd
27 22-04-2004 19:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.