Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2005, 20:24
Verwijderd
Ik krijg vrijdag een echo, omdat ik zo'n tien maanden niet ongesteld ben geweest. Op het blaadje van de dokter stond dat ik misschien het polycystisch ovaria syndroom.
Weet iemand hoe zo'n echo precies in z'n werk gaat, en waarom ik een volle blaas moet hebben?(ik ben best zenuwachtig).
En weet iemand wat meer over het polycystisch ovaria syndroom, op internet kan ik er niet veel over vinden.
alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:39
Thee Muts
Thee Muts is offline
Zo'n echo gaat op precies dezelfde manier te werk als dat er een echografie gemaakt wordt bij een zwangere vrouw. Dat ken je vast wel denk ik? Alleen wordt er bij jou dan uiteraard naar andere dingen gekeken Maar het principe blijft hetzelfde

En je moet tijdens de echo een volle blaas hebben, zodat ze die goed kunnen onderschijden van de rest van alle organen en weefsels die in je buik zitten. Een volle blaas is immers zichtbaar, een lege blaas kan zich ergens 'verstoppen'.

Wat betreft die term die op het formulier staat, daar kunnen wij ook weinig over zeggen denk ik. Vraag gewoon aan degene die de echo maakt wat daarmee bedoeld wordt, daar zijn ze immers voor

Succes!
Oud 29-06-2005, 20:42
Dith
Dith is offline
http://users.ugent.be/~pdsutter/kahog-katho-hfdst3.htm

http://www.freya.nl/medisch/pco.htm

Daar staan een aantal dingen in over PCO, misschien heb je er iets aan.
Oud 29-06-2005, 20:43
Mandarijntje
Mandarijntje is offline
Even het zakwoordenboek der geneeskunde ter hand geslagen, maar polycytisch staat er niet in, wel iets met polycytemie, en dat heeft weer iets met je bloed te maken.

[Edit: aan de linkjes hierboven heb je meer dan aan mijn vage gezwets]

Laatst gewijzigd op 29-06-2005 om 23:04.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:53
ekki
ekki is offline
poly=veel, cyste=blaas gevuld met vochtige inhoud.
ovaria lijkt me logisch.

Zo kun je dat soort dingen altijd een beetje vertalen.

Maar die links hierboven zijn handiger, ja .
Oud 30-06-2005, 18:30
Dís
Dís is offline
heb ik ook gehad.een cyste van 5 op 5 cm en doet vreselyk veel pyn.
ik heb daar altyd last van jammer genoeg,maar heb nu een zwaardere pil gehad,ben benieuwd.
die volle blaas is om beter te kunnen kyken,denk ik toch.
elke maand heb je zo één,maar die gaat normaal weg als het eitje uit de eierstok naar de baarmoeder gaat.by my gaat dat eitje daar zeer moeilyk door en dat drukt tegen die cyste wat de pyn veroorzaakt.

Laatst gewijzigd op 30-06-2005 om 18:33.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 14:22
Roos
Roos is offline
Citaat:
Mandarijntje schreef op 29-06-2005 @ 21:43 :
Even het zakwoordenboek der geneeskunde ter hand geslagen, maar polycytisch staat er niet in, wel iets met polycytemie, en dat heeft weer iets met je bloed te maken.

[Edit: aan de linkjes hierboven heb je meer dan aan mijn vage gezwets]
Polycystisch betekent dat je meerdere cystes (holtes gevuld met vocht) hebt.

Polycytemie is weer iets heel anders (komt van het woord cytos= cel)
Oud 03-07-2005, 20:24
juno
juno is offline
Als ze de eierstokken goed in beeld willen hebben, is de echo inwendig.

Daar gebruiken ze een staafje voor van een centimeter of 2 doorsnede, je moet op je rug liggen, met je benen een beetje opgetrokken, er gaat glijmiddel op en ze schuiven het staafje voorzichtig naar binnen. Als de hoek niet handig is, kun je zelf je bekken ietsje kantelen zodat het makkelijker gaat. Het is dus niet pijnlijk.

Stelt niks voor, eigenlijk net zoiets al een tampon inbrengen. En je kunt op een TV schermpje zelf de beelden zien, dat leidt wel af.

De echomensen zijn meestal vrouwen en hebben al duizenden vrouwen bloot op die stoel gehad, dus het zal ze echt worst wezen hoe jij er van onderen uitziet.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 21:40
Verwijderd
ik heb de echo gehad. Het was gewoon met van dat gel op m'n onderbuik en zo'n apparaatje. Er was niks aan de hand(wat aan de ene kant wel fijn is, maar aan de andere kant weet ik nou nog niet waar mijn klachten vandaan komen). Bedankt voor jullie reacties.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten