Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2005, 17:19
Gatara
Gatara is offline
Ik vernam onlangs overigens dat Verdonk verkeerde informatie over het onderzoeken van discriminatie van de Roma's en Sintis in Nederland de kamer instuurde. Ze baseerde zich hierbij op een onderzoek gedaan door de Anne Frankstichting, maar trok hieruit totaal verkeerde conclusies. Waarschijnlijk praat ze ook alleen maar wat ambtenaren onder haar na, maar onbehoorlijk is zoiets wel
Oud 22-06-2005, 17:44
Hydrogen
Hydrogen is offline
Van mij mag de regering opstappen. Maar het is tegenwoordig een hype om "opstappen" te roepen. Het is gewoon een kwestie van zieltjes winnen.
Oud 23-06-2005, 10:53
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 22-06-2005 @ 18:44 :
Van mij mag de regering opstappen. Maar het is tegenwoordig een hype om "opstappen" te roepen. Het is gewoon een kwestie van zieltjes winnen.
Nee, het is gewoon de juiste conclusie trekken. Dit kabinet verknalt het hele land, zo ongeveer alles is achteruit gegaan sinds dit kabinet er zit. Dan heeft het toch niets meer met "zieltjes winnen" te maken als je roept "wegwezen". En er zitten een aantal mensen in het kabinet die geen kennis van zaken hebben en hun werk slecht en onzorgvuldig doen.
Oud 23-06-2005, 15:05
one.
one. is offline
Citaat:
haplo schreef op 21-06-2005 @ 23:49 :
ik krijg er wat van, de hele tijd dat geschreeuw om aftreding.
Oud 24-06-2005, 09:24
JessieL
JessieL is offline
Tja ook ik ben absoluut geen fan van de regering en dus ook niet van Verdonk.
Het is eigenlijk erg simpel in mijn ogen:
Verdonk heeft gelogen en das zeer kwalijk
Door Verdonk lopen mensen nu gevaar
Verdonk is de fout ingegaan (op een zeer kwalijke manier) en moet dus weg.

In mijn ogen is het idd wel een hype aan het worden, dat aftreden enzo. Maar dat voormalige-minister van bestuurlijkvernieuwing en koningrijkrelatie op moert stappen omdat er geen gekozen burgemeester kwam vind ik ook niet zo. Ok dat het doel nr 1 was voor D66 en dat het mislukt is ed snap ik wel, maar dat zoveel ministers dan mogen blijven terwijl ze de stomste dingen uithalen, vind ik dan een beetje hypocriet om zo maar te noemen.
De regering komt zo amateuristisch (is dit een wooord? haha) over. 'Hoogevorst vindt macht geweldig....pardon.... dat kan je toch niet zomaar zeggen....en dan later SORRY zeggen....trouwens dat zie je wel vaker in dit kabinet.....domme uitspraken en dan sorry.

Maar goed ik denk niet dat Verdonk weg zal gaan. Zo gaat het nou eenmaal in BalkenendeII. Tja over 2 jaar verkiezingen......Wellicht dat met een nieuwe kabinet de economie weer beter gaat. Ben benieuwd hoe meer achteruit we in 2 jaar kunnen gaan......
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 12:18
Verwijderd
Ach, laat die Verdonk nou. Er moet toch íemand zorgen dat die inferieure racistjes, allochtonen-bashers en nationalistjes niet overstappen van de VVD naar Groep Wilders?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 13:33
saly
saly is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 21-06-2005 @ 23:54 :
Zit er eens een minister die gewoon goed het werk doet, krijg je weer zoiets.

zn werk goed doet??
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 13:55
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
saly schreef op 30-06-2005 @ 14:33 :
zn werk goed doet??
ja
Oud 30-06-2005, 14:13
Verwijderd
Citaat:
zn werk goed doet??
Wat is er mis met mensen die geen verblijfsvergunning krijgen terugsturen en Antillianen die crimineel gedrag vertonen willen uitzetten? Het is hier geen luilekkerland waar iedereen die zielig doet maar binnen mag komen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 14:40
Verwijderd
onaanvaardbaar

--> exit Verdonck!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 16:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
zn werk goed doet??
Ja, haar werk doet ja, of denk je dat het takenpakket van een minister van integratie en immigratie bestaat uit bloemetjes plukken?
Oud 30-06-2005, 16:35
Verwijderd
Staat nu eigenlijk al eens vast of ze gelogen heeft? Zonee, dan zie ik geen enkele reden om haar vertrek te eisen, afgezien van wat zielig gemekker over deportatie.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 01:27
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Als ze echt verkeerde info heeft gegeven: please go...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 20:38
Verwijderd
LAWAAIPROTEST MAAKT HET MINISTER ONMOGELIJK TE SPREKEN

Lawaaiprotest tegen Verdonk bij slavernijherdenking (video)

Uitgegeven: 1 juli 2005 17:27
Laatst gewijzigd: 1 juli 2005 20:57

AMSTERDAM - Ruim duizend mensen hebben vrijdag met gejoel, geschreeuw en gefluit geprotesteerd tegen de aanwezigheid van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) bij de jaarlijkse herdenking van de afschaffing van de slavernij in Amsterdam. Het lawaaiprotest bij het Nationaal Slavernijmonument in het Oosterpark brak los op het moment dat Verdonk arriveerde.

Bekijk video: Modem/ Breedband

De aanwezigen, velen gehuld in traditionele Surinaamse kledij, maakten het Verdonk vrijwel onmogelijk te spreken. Toen de bewindsvrouw achter het spreekgestoelte stond, geflankeerd door twee lijfwachten, ontstond er een oorverdovend kakofonie van boegeroep, geschreeuw en tromgeroffel. De minister hield desondanks haar toespraak, maar door het lawaai waren haar woorden vrijwel niet hoorbaar.

De mensen protesteerden tegen "het rechtse beleid van deportatie en discriminatie"

'Verdonk bloed aan je handen'

De mensen protesteerden tegen "het rechtse beleid van deportatie en discriminatie". Sommigen droegen borden met zich mee met teksten als 'Verdonk bloed aan je handen'. Ook toen de minister begeleid door minstens vijf lijfwachten een krans wilde leggen bij het monument, klonk geschreeuw en boegeroep. De aanwezigen weigerden genoeg ruimte te maken voor Verdonk, waarop ze nog voor de één minuut stilte vertrok. Daarbij werd ze uitgejouwd en riepen mensen 'oprotten' en 'wegwezen'.

Opgepast

De Surinaamse gemeenschap in Amsterdam had opgeroepen tot het protest. Ze vinden het totaal niet gepast dat zij met haar huidige beleid een praatje komt houden over het gevoelige slavernijverleden. Ook stadsdeel Amsterdam-Oost had zich uitgesproken tegen de komst van Verdonk. Burgemeester Cohen deed eerder deze week een oproep de bijeenkomst waardig en goed te laten verlopen.

Toespraak Cohen

Verdonk liet afgelopen week weten, ondanks de aangekondigde protesten, gewoon naar de herdenking te zullen gaan. Na afloop van een debat in de Tweede Kamer zei ze te willen proberen het gesprek aan te gaan met de mensen die tegen haar komst zijn. Dat gesprek bleek vrijwel onmogelijk. "Vrijheid betekent dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn, dat je het niet met Verdonk eens hoeft te zijn", zei burgemeester Cohen in zijn toespraak.

Slavernij

In het Amsterdamse Oosterpark werd herdacht dat Nederland 142 jaar geleden de slavernij afschafte. Muziek en toespraken wisselden elkaar af en er werden kransen gelegd ter nagedachtenis aan de honderdduizenden slaven die in drie eeuwen tijd het leven lieten. Koningin Beatrix onthulde het slavernijmonument op 1 juli 2002. Ook toen was er sprake van een roerige herdenking omdat de nazaten van slaven achter grote hekken werden buitengesloten.

ZIE OOK:
'Moderne slavernij' in Nederland
Surinamers 'gruwelen' van komst Verdonk bij herdenking

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Altijd op de hoogte met de gratis NU.nl/nieuwslezer
Onderweg op de hoogte blijven? Ga naar NU.nl/pda
NU.nl homepage
(c) ANP
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 22:11
Verwijderd
Stiekem heeft mevrouw Verdonk een gouden hart.

Maar eerlijk is eerlijk, van mij mag ze haar snor weghalen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 23:14
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
S. schreef op 01-07-2005 @ 23:11 :
Stiekem heeft mevrouw Verdonk een gouden hart.

Maar eerlijk is eerlijk, van mij mag ze haar snor weghalen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 01:02
Verwijderd
Die Surinamers moeten niet zo zeuren. Vind die hele herdenking sowieso nogal onzinnig. Enige wat ze weten van de slavernij is uit de geschiedenisboeken. Ik ga toch ook niet schreeuwen dat Verdonk weg moet omdat de Romeinen ooit wel eens mijn voorouders gedood zouden kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 01:04
Verwijderd
Verdonk had dat hele Suri-spreekkoor stil kunnen krijgen door te zeggen 'het is een gewone doordeweekse dag, waarom zijn jullie niet aan het werk'
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 01:12
bamiPoep
bamiPoep is offline
wat stonden die alto's mee te schreeuwen
Oud 02-07-2005, 01:12
DMC
DMC is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 02-07-2005 @ 02:02 :
Enige wat ze weten van de slavernij is uit de geschiedenisboeken.
En jij hebt de 2e wereld oorlog meegemaakt?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 01:13
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 02-07-2005 @ 02:12 :
wat stonden die alto's mee te schreeuwen
Die gasten met die roze hanenkammen, had je ze gezien? Ik denk dat dat gewoon afgestudeerde antropologen zijn die een 'vrije dag' hadden
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 01:17
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-06-2005 @ 13:18 :
Ach, laat die Verdonk nou. Er moet toch íemand zorgen dat die inferieure racistjes, allochtonen-bashers en nationalistjes niet overstappen van de VVD naar Groep Wilders?
wijs
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 01:19
Verwijderd
Toch een beetje kansloos dat er weer mensen begonnen te zeiken over 'racisme' van de kant van Verdonk. Dat is toch wel echt een extreem zwaktebod.

Maarja, die hele slavernijherdenkingsbullshit mogen ze van mij afschaffen. Ga werken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 01:26
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2005 @ 02:19 :
Toch een beetje kansloos dat er weer mensen begonnen te zeiken over 'racisme' van de kant van Verdonk. Dat is toch wel echt een extreem zwaktebod.

Maarja, die hele slavernijherdenkingsbullshit mogen ze van mij afschaffen. Ga werken ofzo.
Je kan moeilijk ontkennen dat zij het racistische beleid van de overheid doorvoerd. Ik zou het als provocatie opvatten, als ik daar aanwezig was, en heel hard meedoen met schreeuwen.

Waarom zou het afgeschaft moeten worden? En hoe? Naar mijn weten wordt deze herdenking niet door de overheid georganiseerd/
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 09:27
Verwijderd
Citaat:
DMC schreef op 02-07-2005 @ 02:12 :
En jij hebt de 2e wereld oorlog meegemaakt?
Zeg ik dat ik meedoe aan de herdenking van de tweede wereldoorlog? Je ziet mij dan heus niet op de Dam staan hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 09:54
Levitating Nun
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2005 @ 02:19 :
Je hebt kennelijk geen idee hoe diep dat gewortelt zit in, bijvoorbeeld, de surinaamse gemeenschap.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 10:54 :
Je hebt kennelijk geen idee hoe diep dat gewortelt zit in, bijvoorbeeld, de surinaamse gemeenschap.
Is niet meer dan een zelf aangepraat trauma.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 10:02
Levitating Nun
Citaat:
Blackwater_park schreef op 02-07-2005 @ 10:56 :
Is niet meer dan een zelf aangepraat trauma.
En weer onderschat iemand het slavernij-verleden. Good thinking
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 10:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 10:54 :
De laatsen die het meegemaakt hebben zijn onderhand al meer dan een eeuw dood, het is inderdaad een aangepraat trauma.

Nog erger is het dat diezelfde types een bek opzetten als iemand de moeite neemt naar hun herdenking te komen, ik heb er niets dan minachting voor dat hun idee van politiek bestaat uit zuiver op de persoon spelen.
Oud 02-07-2005, 10:26
Levitating Nun
Citaat:
T_ID schreef op 02-07-2005 @ 11:20 :
De laatsen die het meegemaakt hebben zijn onderhand al meer dan een eeuw dood, het is inderdaad een aangepraat trauma.
Nonsens, alsof je alleen van iets last kunt hebben als degenen die het eerste hand hebben meegemaakt. Slavernij is een intergraal aspect geworden van de Surinaamse cultuur. Denk je nou werkelijk dat de horrors van (bv) de holocaust over 2 generaties vergeten zijn? Nope, ook dat is onderdeel geworden van de joodse cultuur of levenswijze, hoe je het wil noemen. Het enige verschil is dat het ene wat langer geleden gebeurd is.

Maar als blanke (?) hoef je dat natuurlijk niet te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:01
juno
juno is offline
Hou eens op met zielig doen. Die slaven kwamen destijds uit afrika, en ze zijn verkocht aan de witte hollanders door hun eigen zwarte mede afrikanen.

Je dacht toch zeker niet dat een stelletje witkoppen zonder tropenervaring de binnenlanden van afrika in konden wandelen, een lading zwarten kon ontvoeren en ze vervolgens naar de boot terug konden transporteren zonder zelf in de kookpot te belanden?

Slavernij en handel in slaven was in afrika volkomen normaal. Alleen waren de europeanen de eersten die ze wegvoerden van het continent. Maar hou eens op de blanken de schuld te geven van de hele slavenproblematiek, hou op je te wentelen in die poel van zelfmedelijden en zoals Nare al zei: ga gewoon werken..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 11:02 :
En weer onderschat iemand het slavernij-verleden. Good thinking
Ik weet prima wat er in de slavernij tijd is gebeurd, hoef je mij niet te vertellen. Ik vind het alleen onzinnig dat ze nog steeds zo erom janken en inderdaad alleen de blanken de schuld geven ervan. Als de Afrikanen zelf niet meewerkten was er nooit een slavenhandel geweest.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:18
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-07-2005 @ 02:26 :
Je kan moeilijk ontkennen dat zij het racistische beleid van de overheid doorvoerd. Ik zou het als provocatie opvatten, als ik daar aanwezig was, en heel hard meedoen met schreeuwen.
Racistisch my ass. Weet je eigenlijk wel wat dat betekent? Verdonks beleid is te hard, ik ben het er niet mee eens, maar het is allesbehalve racistisch.

Citaat:
Waarom zou het afgeschaft moeten worden? En hoe? Naar mijn weten wordt deze herdenking niet door de overheid georganiseerd
Ik had eigenlijk beter kunnen toevoegen dat het van mij afgeschaft mag worden als het zo blijft gaan, dat wil zeggen, alleen collectief een zondebok zoeken en daarop kankeren terwijl het eigenlijk een feestelijke gelegenheid is.

Citaat:
Levitating Nun schreef:
Nee, maar als ik dit zo zie dan krijg ik het idee dat het meer collectief zielig doen is. Je kunt niet altijd alles afschuiven op iets dat honderdvijftig jaar geleden en verder gebeurd is. Er bestaat ook nog zoiets als vérder gaan.

Waarom doen nazaten van slaven in Amerika het verhoudingsgewijs zo goed? Waarom liggen Surinamers hier achter op nota bene Turken en Marokkanen qua opleidingsniveau, terwijl die laatstgenoemden hier decennia later kwamen?

Kijk, er zal ongetwijfeld wel een goede reden achter zitten, maar als mensen dingen beginnen te slingeren als 'racistisch', 'Verdonk doet hetzelfde als Hitler' en 'het is net als honderdvijftig jaar geleden', excuseer me dan dat ik dat afdoe als een crock of bullshit.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:31
Levitating Nun
Citaat:
Blackwater_park schreef op 02-07-2005 @ 12:17 :
Ik weet prima wat er in de slavernij tijd is gebeurd, hoef je mij niet te vertellen. Ik vind het alleen onzinnig dat ze nog steeds zo erom janken en inderdaad alleen de blanken de schuld geven ervan. Als de Afrikanen zelf niet meewerkten was er nooit een slavenhandel geweest.
Dat is juist net het probleem. Alleen de blanken de schuld ervan geven is ook onjuist, maar het bagataliseren van het effect van slavernij (tot in het heden) is minstens een even grote fout.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 12:31 :
Dat is juist net het probleem. Alleen de blanken de schuld ervan geven is ook onjuist, maar het bagataliseren van het effect van slavernij (tot in het heden) is minstens een even grote fout.
En wat voor concrete vorm heeft dat effect dan? Hoe vertaalt zich dat bijvoorbeeld naar gemiddelde scholing, inkomen, gezinssituatie, misschien zelfs sociale structuren?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:41
Levitating Nun
Citaat:
nare man schreef op 02-07-2005 @ 12:32 :
En wat voor concrete vorm heeft dat effect dan? Hoe vertaalt zich dat bijvoorbeeld naar gemiddelde scholing, inkomen, gezinssituatie, misschien zelfs sociale structuren?
Je begrijpt me niet. Het heeft geen tastbare of meetbare verschillen, zoals bijvoorbeeld wat je noemt inkomen. Wat het wél voor invloed heeft ligt vooral in het bewustzijn: het is een sociaal aspect geworden, men is er goed op de hoogte van (al is dat minder bij de huidige generatie, maar meer bij 40-50ers van tegenwoordig).
Wat vooral steekt is dat men het slavernij-verleden bagataliseert. Dat stukje erkenning mist.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 12:41 :
Je begrijpt me niet. Het heeft geen tastbare of meetbare verschillen, zoals bijvoorbeeld wat je noemt inkomen. Wat het wél voor invloed heeft ligt vooral in het bewustzijn: het is een sociaal aspect geworden, men is er goed op de hoogte van (al is dat minder bij de huidige generatie, maar meer bij 40-50ers van tegenwoordig).
Wat vooral steekt is dat men het slavernij-verleden bagataliseert. Dat stukje erkenning mist.
Iedereen zal het afkeuren, maar ik zie echt totaal geen reden om nu nog steeds te zwelgen in zelfmedelijden omdat iemands over-over-over-overgrootouders mogelijk is verkocht als slaaf. Het is een deel van het verleden, meer niet. We maken ons toch ook niet meer druk om de inval van Lodewijk XIV in Nederland en gaan daarom maar de Fransen verplichten een schuldgevoel erom te hebben? En ik zie ook geen mensen meer kwaad zijn over de Inquisitie. Dat is geweest en afgesloten. Dat zouden die surinamers ook moeten doen met hun gemekker over de slavenhandel.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 12:08
Levitating Nun
En wederom bagataliseer je het.
Wat mij een beetje dwars zit: je studeert Geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 12:23
juno
juno is offline
Ja jemig, wat WILLEN jullie Surinamers dan? Het is lang geleden gebeurd, en er is inmiddels wel genoeg nederlands geld naar Suriname gesluisd om die collectieve schuld af te betalen. Dat het er nu zo'n armzalige puinhoop is komt niet door nederland, er is al decennia een surinaamse regering. Klachten graag bij Arron en Venetiaan.

(jij studeert zeker geen nederlands. Het juiste woord is bagatelliseren)
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 12:30
Levitating Nun
O, ik ben geen Surinamer, dus wat ze willen kan ik je niet goed vertellen. Het enige wat ik weet is dat het gevoel bestaat dat er niet goed omgegaan wordt met het slavernij-verleden.

Nee, ik studeer geen Nederlands , ik doe iets wat nog nuttelozer is.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 12:41 :
Ja, maar aan de andere kant, je zult toch wel een beetje moeten objectiveren om te kunnen bepalen welke emotionele factoren erkenning verdienen. Ik bedoel, als een Nederlander niet bij een reisbureau wil werken omdat hij zich nog steeds minderwaardig voelt als gevolg van wat Alva en de Spanjaarden ons hebben aangedaan, dan is dat natuurlijk pure onzin.

Niet om het ermee te vergelijken, maar het enkele feit dat het een niet-meetbaar, onbewust sociaal aspect is geworden, brengt natuurlijk niet mee dat het te allen tijde ook volledige erkenning verdient.

Ik zie ook niet in hoe je de slavernij kunt bagatelliseren, het is een van de grootste misdaden tegen de menselijkheid uit de geschiedenis. Vele landen hebben eraan meegewerkt een compleet ras zonder enige grond ondergeschikt te maken aan een ander. Geen weldenkend mens minimaliseert dat of vindt het niet schokkend. Waar ik wél vraagtekens bij zet is de invloed die dat nú nog heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 12:37
Levitating Nun
Vreemd, eerder post je dingen als "ga werken ofzo" en "afschaffen die die hele slavernijherdenkingsbullshit". Dat strookt niet met wat je hierboven meldt: je zegt immers dat slavernij niet te bagatalliseren valt, dus is een herdenking dat overbodig?

Verder kan ik me schikken met je post.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 12:38
Verwijderd
Nee, die dingen waren onder de invloed van grote irritatie naar aanleiding van die zeikerds op het Journaal. Mijn tolerantie voor dat soort figuren is niet zo hoog.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 12:44
juno
juno is offline
Slavernij is van alle tijden en kwam in alle gebieden ter wereld in de geschiedenis voor. Romeinen, Grieken, Etrusken, allemaal hadden ze slaven. Slaven van het eigen volk, en slaven van overwonnen volken. Slaven hadden een eigen rechtspositie, slavenhandel was een normale economische tak. Het was een geaccepteerd sociaal fenomeen. Pas tijdens de Verlichting gingen in Europa de eerste stemmen op dat alle mensen gelijk zijn, en dat lijfeigenschap, horigheid en slavernij niet meer konden. Tenminste, dat gold voor blanken onderling. Solidariteit geldt altijd eerst het eigene, dan pas het vreemde. Zelfs kannibalen eten geen eigen stamleden op, het taboe op moord geldt ook bij natuurvolkeren alleen binnen de eigen groep.

Zwarten waren niet christelijk en eigenlijk niet menselijk. Hun emancipatie heeft een paar eeuwen langer geduurd, toen de greep van het geloof en het walgelijk superioriteitsgevoel wat daaraan vastkleefde eindelijk verzwakte. Toen gold de menselijke solidariteit eindelijk ook voor anderen. In het westen kennen we al een tijdlang geen slavernij meer. In andere continenten is de erfenis van slavernij nog veel duidelijker voelbaar, en zijn nazaten van slaven nog steeds als zodanig sociaal gebrandmerkt. De samenleving is daar nog veel meer een traditionele klassenmaatschappij, je erft je maatschapelijke positie, terwijl wij een meritocratie kennen, waarbij je alle kansen krijgt om je hogerop te werken. Onderwijs is gratis en verplicht, namelijk. Wie nog steeds onderaan blijft bengelen omdat zijn betovergrootmoeder slavin was, is lui en dom en zoekt een excuus en geeft mijn betbetovergrootvader en dus mij de schuld van zijn eigen ongeluk, terwijl hij het aan zichzelf te danken heeft.

Sorry, maar daar heb ik totaal geen feeling mee. Ik beschouw surinamers niet als ex slaven, niet als minder dan mijzelf, en ik verdom het om me schuldig te voelen voor iets wat me niet verweten kan worden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 13:08 :
En wederom bagataliseer je het.
Wat mij een beetje dwars zit: je studeert Geschiedenis
Dus? Al zou ik een artikel schrijven over de slavenhandel zou ik er dus echt niet in zeggen dat het oh zo erg is dat het gebeurt is en dat we ons 300 jaar later nog dood moeten schamen ervoor. Dan komen er alleen de feiten in met hooguit een verklaring waarom het IN DIE TIJD gebeurde en als normaal werd beschouwd. Er moet vooral geen eigen mening in voorkomen.

En ja, ik weet heus wel wat er gebeurd is, hoe de slaven werden behandeld etc etc. Ik weet ook dat het, naar onze huidige maatstaven gezien totaal niet kan en als het nu zou gebeuren op die manier zou er ook echt wat aan gedaan moeten worden. Maar waar het mij om gaat is dat ik die Surinamers maar een stel huilebalken vind. Het is al eeuwen terug gebeurd, het is voorbij, ze hebben er geen last meer van, dus wat lopen ze nou te zeiken. We kunnen toch niet alles blijven herdenken? Anders kan ik nog wel 100 dingen opnoemen die wel een herdenking verdienen. Dat de tweede wereldoorlog herdacht wordt kan ik nog inkomen aangezien er nog zat mensen leven die het hebben meegemaakt, maar de slavenhandel is al zó lang voorbij dat ik het gewoonweg overbodig vind. En dat heeft niks met bagatelliseren te maken.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:34
Boebsie
Boebsie is offline
Hmm ik ben het met de meeste van jullie eens dat het voorkomt dat de slavernij teveel als "kapstokje" word gebruikt. En dat het natuurlijk onzin is om je aangesproken te voelen!!

Alleen het is niet zolang geleden dat mensen met een donker uiterlijk als "mindere" werden behandeld. De "apartheid" bijvoorbeeld is nog niet super lang opgeheven. De "slavernij" heeft indirect invloed gehad op hoe de "negroide" amerikaan bijvoorbeeld niet zolang terug nog werd behandeld. Het komt erop neer dat het fenomeen dat "negoride" mensen als ongelijke werden behandeld nog niet zolang terug heeft plaats gevonden. Het is daarom niet geheel onlogisch, dat mensen zich toch wel verbonden voelen met wat er is gebeurd tijdens de slavernij.

Ik denk dat er helaas nog veel mensen rondlopen met een "minderwaardigheidscomplex" en dat is verkeerd maar niet geheel onlogisch!!!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-07-2005 @ 11:26 :
Maar als blanke (?) hoef je dat natuurlijk niet te begrijpen
Vind wat je ervan vind, als het uitjouwen van politici belangrijker is dan een herdenking ervan dan is de herdenking duidelijk zo onbelangrijk geworden dat het geschrapt kan worden.
Oud 02-07-2005, 22:55
Levitating Nun
Citaat:
T_ID schreef op 02-07-2005 @ 23:36 :
Vind wat je ervan vind, als het uitjouwen van politici belangrijker is dan een herdenking ervan dan is de herdenking duidelijk zo onbelangrijk geworden dat het geschrapt kan worden.
De manier waarop ze is uitgejouwd is schandalig, maar om daar uit op te maken dat er maar helemaal geen herdenking moet komen slaat nergens op natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:58
T_ID
T_ID is offline
Dan nog steeds denk ik dat we de slavernij die nog steeds voor komt beter kunnen bestrijden dan dezelfde tijd te besteden aan het herdenken van ons eigen afschaffen van slavernij.

Het heeft iets schijnheiligs om een herdenking te houden, en tegelijkertijd zaken te doen met landen waarin slavernij, gelegaliseerd of simpelweg alleen geaccepteerd, nog steeds voor komt.
Oud 02-07-2005, 23:19
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-07-2005 @ 23:58 :
Dan nog steeds denk ik dat we de slavernij die nog steeds voor komt beter kunnen bestrijden dan dezelfde tijd te besteden aan het herdenken van ons eigen afschaffen van slavernij.

Het heeft iets schijnheiligs om een herdenking te houden, en tegelijkertijd zaken te doen met landen waarin slavernij, gelegaliseerd of simpelweg alleen geaccepteerd, nog steeds voor komt.
Hmm dan hoef je net zo goed de tweede wereldoorlog niet te herdenken, want oorlogen komen nog steeds voor, dus kunnen we liever dezelfde tijd besteden aan het oplossen van oorlogen!

Vind het een beetje een onzinnig argument!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten